PDA

Vis full versjon : Tidenes Norske amatørfilm-produksjon. Laget av deg og meg???

Actima
20th October 2003, 21:28
Hei!

Jeg har holdt på med amatørfilm i snart fire eller fem år nå, og blir stadig mer og mer hekta. I det siste, nå som kvaliteten har begynt å gå oppover har jeg følt meg ganske ensom her jeg er trøkt opp i ei lita bygd hvor det er begrenset hvor mange som har interesse for film og kortfilm-produksjon.
Etter som Norsk Filmforum kom opp på bane, og etter og ha sett litt andre steder på nettet, har det slått meg at det er faktisk ganske mange som har det på samme måten. Det er mange både unge og gamle video-amatører som sitter "stuck up" i ei eller annen liten "fjellbygd" et eller annet sted her i lille Norge, alle med en liten drøm om og få være med i tidenes største amatørfilm produksjon der en kan menge seg med andre med samme interesse. DETTE KAN VÆRE MULIGHETEN!

Jeg har gått og tenkt litt på dette, og plutselig slo det meg. "Dette kan vel ikke være noe problem".
Ideen min går ut på at vi neste sommer samles (et forhåndsvalgt crew) et eller annet sentralt sted i Norge, hvor flest mulig har annledning til og være med, en eller to uker i sommerferien, og rett og slett lager tidenes film. Hva sier dere?
Jeg vet med stor sikkerhet at det ikke vil være noe problem og få alle nødvendige midler til et slikt tilltak enten fra diverse fond eller fra film entusiastiske organiasjoner/bedrifter.

Slik jeg ønsker og ser det, så vil jeg være "kunstnerisk leder" men trenger hjelp til selve organiseringen.
Vi må lage en "bedrift/klubb" med et slående navn. Derretter trenger vi en gjeng som har annsvar for hele arrangementet (med en hovedansvarlig). Så har vi en gjeng med som er ansvarlig for selve filmen, med regisøren i spissen. Dette crewet bestemmer da hvilke posisjoner som trenges (kamera folk, lyd, rekvi, kostyme designere, special effects etc...) og velger ut disse via intervju eller en slags CV eller lignende.
Treffet må være en sentral plass der det er mulig og få rimelig overnatting og der vi har tilgang på skuespillere.
Videre må vi få noen som kan skrive manus, til og lage et manus etter ønske...alle slike detaljer tror jeg ikke vi trenger og snakke om enda.

Poenget mitt er...er det noen som synest dette kan høre interessant ut. Personlig har jeg veldig tro på dette, og er veldig interessert at det skal bli noe av, men jeg trenger hjelp av alle som er interessert for å få dette til. Skriv inn her på forumet, mail meg eller send privat melding, whatever...bare ta kontakt hvis dette høres kult ut.
Det vil ikke bli noe problem of finansiere dette prosjektet, bare vi finner folk som er interessert i og gjøre en jobb for "goodwill" og ikke bare penger, så kan det kanskje bære frukter etterhvert.

Øystein

h0r4
21st October 2003, 12:19
Det høres kuult ut.. men det forsvinner ikke "amatør" fra "amatørfilm" betegnelsen da?

:)

Actima
21st October 2003, 15:01
Egentlig så tror jeg ikke det. De som er med er jo fortsatt amatører film skapere, og det blir jo ikke professionelle skuespillere heller.
Hva som egentlig utgjør forskjellen mellom Amatør og proff vet jeg ikke...men jeg vil påstå at begge disse to formene for film produksjon er og blir amatørfilm, selv om nivået kan være noe høyere.
Vil gjerne vite hva folk mener...

kjetilr
22nd October 2003, 18:23
Dette høres ut som en veldig god idé. Slik jeg ser det så forsvinner ikke amatør-begrepet før man kan leve av å lage film. Altså i det øyeblikket Steven Spielberg oppdager oss og vil ha oss med på teamet....

Anonymous
29th December 2003, 02:57
JOda! Høres kjempe fett ut det der, MEN: først og fremst må vi ha et bra MANUS.. Det er det første vi trenger!

ho slappa
7th January 2004, 18:18
Det derre hørtes sinnsykt fett ut!
Du må bare legge ut informasjon om hvor vi skal møtes!
Det hadde vært fett! :)

Actima
7th January 2004, 22:43
Slik jeg ser det må en gruppe entusiaster som bestemmer seg for å arrangere dette gå sammen og sette opp en del forslag. Derretter kan vi gå til forksjellige fond el. lignende og søke om penger. Men også viktig...vi trenger et manus ja.

Mike
8th January 2004, 18:06
SJALLABAIS! Dette hørtes RÅTT ut! har egentli hele tiden lyst å fått lagd en skikkelig film istedenfor disse filmene jeg alene kan lage..