PDA

Vis full versjon : Spotlights - hva bruker dere?

JAG
14th November 2003, 10:42
Har dere noen tips på hva slags billige og enkle lyskilder/reflektorer man kan bruke? Jeg vil gjerne ha tips på noe jeg kan lage selv for omtrent null penger.

Hva må man tenke på:
Er en enkel 60W lyspære godt nok, bør den være sterkere/svakere, bør den ha en skjerm, blir det for gult lys istedet for hvitt, blir det for skarpe skygger? Er det forskjell på innendørs og utendørs belysning? All slags erfaring/viten er velkommen!

Trenger man i det hele tatt kunstig lys?

Chandler
14th November 2003, 11:17
blir det for gult lys istedet for hvitt

Dette fikser du med hvitbalansen i kameraet

ku
14th November 2003, 13:13
Vi i Norbygdi Productions bruker et ekstralys til bil. Man trenger jo da også et bilbatteri noe som kan bli litt kronglete å bære med seg men, man er jo da heller ikke avhengig av stikkkontaker. Ikke koster det så mye heller. man kan finne de på et hoggeri til en slikk og ingenting

Lyset ble greit det. Men vi brukte en "knekt bosch" å den spredde lyset litt rart. Så det kan vere lurt å kikke litt at reflektoren å glasset er helt rundt. Vet at lastebiler har noen som lyser veldig konsentrert å fint. men det er mulig de koster en del.

JAG
17th November 2003, 11:43
Høres ut som ekstralyset gir masse lys. Hva lyste dere opp? Hele scener eller enkeltpersoner? På dagen eller natten?

ku
17th November 2003, 14:45
Vi lyste opp et rom. Men da vi brukte et dårlig ekstralys så ble resultatet litt for mørkt. men med bedre lys, så vil man jo få friheten med å kunne bruke flitere og. Det kan gjøre mye for stemningen i en scene..

Erico
21st April 2004, 11:43
Jeg pleier vanligvis ikke å filme i mørket.
Er det noe som må være ferdig innen kort tid og jeg må filme når det er skumring/mørkt brøker jeg rett og slett noen høyfjellssoler fra Clas Ohlsson til 75 kroner per eller noe og noen billige reflektorer.
Skal jeg ha en scene der det skal være mørkt bruker jeg ofte filtre eller fikser det i postproduksjon.
Best liker jeg blåfiltre, digger utseende på film filmet gjennom blåfilter =)

Plecto
14th October 2005, 18:03
Kunne dere fortelle litt mer praktisk? Hvor mange lys bruker dere? Har dere da et som lyser opp rommet og et som er pekt mot personen? Hvordan blir det hvis det er flere personer eller hvis det er mye som skjer? Hvordan gjør dere det ute? Blir ikke solen fryktelig i veien?