Vis full versjon : Stå på ski og filme?
JAG
22nd January 2004, 16:22
Jeg fant ikke noe emne hvor dette passet, så jeg legger det inn her siden det har med bilder å gjøre (lys).
Jeg har tatt med kameraet i alpin-bakken noen ganger og filmet. Filmen blir bra så lenge jeg selv er i ro og de andre kjører nedover mot meg, men så fort jeg kjører nedover selv og filmer samtidig rister bildet samme hvor stabilt jeg prøver å holde kameraet.
Jeg så på Ringenes Herre DVD'en og så en fyr på en hest med et kamera som hadde et par stenger satt i kryss. Kameraet satt på én ende og tre lodd i de andre tre endene. Han holdt selv midt i krysset og filmet.
Har dere selv prøvd eller vet dere om noen tips på hvordan jeg kan stabilisere kameraet når jeg selv kjører nedover på ski/snøbrett. Det må være en billig løsning!
Per Eivind
caramax
22nd January 2004, 17:02
vet ikke hva du legger i ordet "billig", men here u go :D :
http://www.bealecorner.com/trv900/steady/steady.html
kjetilr
23rd January 2004, 12:43
Et tips for å få stabilt håndholdt kamera kan være å la det være på stativet, også slår du inn benene så det er så kort som mulig. Deretter kan du bære det under "basen" kameraet hviler på.
Cluet her er å få et lavere tyngdepunkt enn kameraet, og hvis du henger på et lodd eller noe tungt i bunnen av stativet vil dette hjelpe til med å få myke, jevne bevegelser. Dessverre blir det jo sabla tungt, men det virker. :)
Eagle12
26th April 2004, 15:59
når www.homebuiltstabilizers.com kommer opp igjen,, finner du sikkert masse der.. :)
Thomas
18th October 2004, 12:55
litt seint ute med dette innlegget. men men...
Gå på skifilm.no
Det er en utrolig dyktig kameramann som står på ski ved siden av de som renner. Han hopper også på siden av dem. Er ikke helt sikkert på om kameraet er håndholdt, men se noen av filmene og send dem en mail :wink:
Melwasul
19th October 2004, 13:53
bruk snøscooter? de med bilsertifikat klasse B har lov å kjøre snøscooter, og alpinbakkene har vanligvis en snøscooter, og spør om å låne?
det ville jeg ha forsøkt iallfall, hehe
Thomas
19th October 2004, 17:05
Nå må du tenke litt!
1) Tror du at noen som aldri har prøv snøscooter får lov til å låne en uten videre?
2) Snøscooterne som er i skitrekk er til redningsarbeid og slikt.
3) Filme og kjøre i en alpinbakke? Har du glemt at det er hundrevis av andre som renner på ski/snowboard der? Tror nok det hadde sagt "krasj"
4) Fant ut at de på skifilm.no filmer håndholdt! Det er helt sykt hvor bra de får det til!
Melwasul
19th October 2004, 17:45
En til å kjøre med snøscooter, og en sitter bak til å filme med selvsagt! Og snøscooter skal selvsagt ikke brukes når bakken er full av folk.
Dessuten er det dritvanskelig å holde kamera og stå på ski uten stav - fyren vil garantert falle flere ganger og ødelegge kameraet.
Men lykke til med å finne ut en metode ;)
Thomas
19th October 2004, 22:34
Om personen faller avhenger av hans dyktighet. Men beviset på at det går an å filme andre som renner på ski finner du på skifilm.no
Noen ganger hopper kameramannen ved siden av de som hopper!
Melwasul
19th October 2004, 22:56
Om personen faller avhenger av hans dyktighet. Men beviset på at det går an å filme andre som renner på ski finner du på skifilm.no
Jeg kommer iallfall ikke innpå skifilm.no av en eller annen grunn - men det kan jeg ikke gjøre noe med.
Men en ting jeg vet, det kan ikke være lett - spesielt å hoppe samtidig med en annen? Høres farligere ut enn snøscooter, hehe
ReitaN
20th October 2004, 16:08
De eier eget alpin/trikse-anlegg...
Har vært der og prøvd :)
erik
10th February 2005, 16:19
dette er vist et gammelt topic.. men samma det :P
en bra måte å stabilisere på er å bruke fisheye-linse, jeg bruker det til skating.. der zoomer kameraet ut på en måte, og du vet jo at jo mer man zoomer inn jo vanskeligere blir det å holde det stødig. jeg har filma masse med fisheye mens jeg skater, det blir ganske stabilt, men fisheye-hjørnene og "twistingen" av bildet kan jo irritere noen, men det er det beste jeg kan komme på for å filme på ski. det blir helt syk vidvinkel også forresten, så du kan kjøre nesten helt inntil andre på ski og filme han. det brukes jo på alle ski/snowboard/skate-filmer
Remi
10th February 2005, 18:25
eller viss dere ikke fant en metode daviss det er ett så stort problem, hvorfår ikke bare drite i det da? :D
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.