Vis full versjon : Stort Problem..
Extreme_Studios
24th February 2004, 12:18
Hei
Som noen har dere har fått med, holder vi på med en skrekk film.
Vi skal liksom filme ute i skogen...
Kamera - Lys osv bruker strøm...
Hva mangler naturen? STRØM!
Hvordan skal jeg klare å skaffe strøm?
Altså.. Kamera blir ikke noe problem, men jeg tenker på lyse... That's the problem!!
Tusen Takk for svar!
kjetilr
24th February 2004, 15:11
Du kan prøve å få tak i noen ekstralys til bil. Slike går på 12 Volt og kan drives av løse bilbatteri. Bakdelen med dette er jo at slike batterier er über-tunge å drasse på langt inn i skauen. I tillegg bør du regne ut hvor lenge et slikt batteri kan drive det antall lamper du vil ha så ikke du går tom for strøm for fort.
Ellers så finnes det også noen små kjekke kameralys til å sette på enkelte kameraer, men disse har jo en tendens til å gi et sterkt lys akkurat der kameraet peker og ikke noe lys ellers.
Strømaggregat er jo ennå en idé. Men de jeg har vært borte i bråker noe så grønnj#€%ig så de innbiller jeg meg bare blir forstyrrende på lyden på filmen. Dessuten er de også blytunge å dra med seg. I tillegg til at man som regel må ha med diesel eller bensin for å drive de igjen (= mer opppakning enn man ønsker)
En vill bilbatteri-idé jeg kom på nå er at man kan jo få kjøpt invertere eller hva det nå heter man kobler til bilbatteriet som forsterker 12 Volt opp til 220 Volt. Med en sånn kan man jo drive f.eks. vanlige halogen-arbeidslamper. Men det holder ikke så fryktelig lenge før batteriet er tomt...
Arbeidsoppgave for de mest interesserte :
Gitt at vi har et 12 Volts 80 A fulladet bilbatteri (vi sier det er 12 volt for enkelhets skyld, i virkeligheten ligger det på noe mer). En inverter konverterer 12 Volt til 220 Volt. Finn ut hvor mange ampere som skal til for å drive en halogenlampe (leses av bakpå lampen) og regn ut hvor lenge denne kan drives ved hjelp av de gitte data.
Håper dette hjalp litt.
Cheers!
-Kjetil
Extreme_Studios
24th February 2004, 17:57
Er ikke sikker på hva jeg skal gå for.
Tusen Takk :D
Men, jeg kan jo bare kjøpe en kabel på, 100-200 meter og dra inn i skogen.. Så tar jeg bare å bruker strøm fra hytta!
Så lang kabel er dyrt, blir det over 2000kr kjøper jeg sånn bensin strøm greier du sa! ( Så kjøper jeg noen strøm kabler.. )
Extreme_Studios
24th February 2004, 20:22
Nytt problem..
Se nå..
Jeg skal filme noen som går i skogen.. På ca. 20 meters avstand.
De snakker sammen! Hvordan skal jeg få ta opp "lyden" derfra?
Finnes det en jæ=)#/ mikrofon kabel?
Er lei av å filme "close up" når folk skal snakke ...
Takker for svar!
Hanasand
24th February 2004, 20:30
dubbing...
by the way, bruk strømaggregat hvis du vil ha skikkelig lys. Veier ikke mer enn 30kg ihvertfall og bensinen varer leeeenge...
Extreme_Studios
24th February 2004, 20:50
Det vil si?
Hanasand
24th February 2004, 20:54
trodde de fleste kjente til begrepet "dubbing" (har du ikke sett tysk tv?). Det vil uansett si at man spiller inn lyden hjemme/i studio i ettertid og overlapper original lyden med dette. Det krever også at du tar opp en del områdelyder fra opptaks-stedet..
Extreme_Studios
24th February 2004, 21:19
Det tenkte jeg søren ikke på.. Prøver dt jeg;)
Takk skal du ha
HenrikSolberg
13th April 2004, 19:05
Trådløs mikrofon er et annet alternativ, hvis du har mulighet for det på kameraet ditt, og er villig til å invistere. 20 meter lydkabel er heller ikke dyrt.
PS: Når man står 20 meter unna er det uansett unaturlig å høre en vanlig samtale!
KUDi
13th April 2004, 20:47
aner jeg en smule graving i fortida??
Ons Feb 25, 2004 6:19 am
Ons Apr 14, 2004 3:05 am
:roll:
HenrikSolberg
13th April 2004, 20:55
Tips går aldri ut på dato! :wink:
KUDi
13th April 2004, 20:57
helt sant :)
Extreme_Studios
13th May 2004, 19:26
Skal ikke filme før til Sommeren uansett! :D
nalle
9th July 2004, 14:35
Veit det her er 2 måneder ut i framtiden, men jeg tenkte bare jeg skulle fortelle til de som leste gamle forums, at Strømaggregat bråker ikke så lenge du lager en alminiumskasse med isolasjon i, suser litt, hvis du står 2m fra den! Og mikrofon? Lang kabel, hvorfor? Hvis du ike har tenkt å bruke hau'r og lass med penger på DAT, så kjøp en minidiscspiller med mic inngang, ha den på deg når du står unna record dfet, og legg på lyden etterpå manuelt!
Surfer i arkivet :wink:
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.