Vis full versjon : Hvilken programvare?
miami ulf
8th March 2004, 14:33
Jeg starter straks mitt første større filmprosjekt. Tidligere har jeg kun redigert analogt, og med ES-7. Hva slags programvare bør jeg bruke, og hvilken pc bør jeg gå til innkjøp av?
Jeg vil absolutt anbefale Adobe Premiere Pro...
Har benyttet premiere i alle år og er godt fornøyd med dette..
Når det gjelder PC, så bør du helst ikke spare så mye på tusenlappene 8)
Du bør ha en rask prosessor (du kjøper vel ingen ting under 2GHZ nå...)og med mye minne (over 512mb ram),og ett godt grafikk-kort.
Samt en del lagringsplass selvsagt, for videoproduksjon tar MYE plass...
Sikkert mange som detaljbeskrive noen komponenter om du ønsker dette..
Skjekk disse sidene når du handler :
http://www.pcutstyr.no
http://www.multicom.no
http://www.komplett.no
Har handlet mye på alle disse nettstedene og anbefaler alle sammen.
miami ulf
9th March 2004, 08:08
Jøss. Takk for hjelpa! Skal kjøpe et monster av en pc tenker jeg. Dette blir gøy!
Extreme_Studios
12th April 2004, 00:12
Du trenger rett og slett godt med Ram(minne), Prosessor, Harddisk og grafikk kort.
Hardware.no Best i norge på PC
De har laget en video pc - for oss.
http://www.hardware.no/anbefalinger/helmaskin/video/index.html
Lykke til!
OG som Tom sa.
Jeg vil absolutt anbefale Adobe Premiere Pro...
Jeg vil også STERKT anbefale Adobe Premiere Pro [/url]
Tom
12th April 2004, 08:19
Hei, igjen.
Som sagt anbefaler jeg Adobe Premiere Pro, men saken er jo fortsatt det at programmet koster nesten 8000,- kroner.
Da vil jeg sterkt anbefale Matrox Rtx10 Suite.
http://www.matrox.com/vid_images/rtx10suite/XSuite_bundle_230.jpg
Denne pakken fra Matrox inneholder :
2. Ett redigeringskort for PC
2. Adobe Premiere Pro (videoredigering)
3. Adobe Encore (DVD produksjon)
4. Og Adobe Audition (Musikkprogram)
Redigeringskortet gjør arbeidet i Adobe Premiere mye raskere da det bla. "rendrer" effektene realtime.
I tillegg har du mulighet til å koble til både analog og digital video.
Hele pakken får du for i overkant av 5000-6000,- kroner.
Altså billigere om du bare ville kjøpt Adobe Premiere Pro !!!
Tror kanskje Matrox har betalt Adobe en liten slant for denne avtalen 8)
Les mer om pakken her :
http://www.matrox.com/video/products/rtx10suite/home.cfm
kjetilr
13th April 2004, 15:35
Vil man ikke få problemer dersom ikke alle som skal jobbe med videoen sitter med samme redigeringskort.? Vanlig ildkabel er jo greit, men jeg tenker da på de med hardware-støttet rendring. Som f.eks. det du foreslår, Tom?
HenrikSolberg
13th April 2004, 18:26
Ville aldri i verden kjøpt Adobe Premiere Pro...
Final Cut Pro for macintosh milevis bedre en premiere!!!!
Premiere er veldig bra på "vanlig redigering", men hvis du skal flytte på bilde, forandre størrelser på bildet, importere stillbilder med annen størrelse osv så er det helt håpløst.
Adobe mener at du skal bruke After Effects til dette, men det blir utrolig tungvindt....
Final Cut Pro er overfladisk sett Premiere + After Effects i et program og koster ikke like mye som premiere!!!
Mitt forslag
Tom
13th April 2004, 18:52
Aldri prøvd Final Cut Pro, så mulig du har rett, "HenrikSolberg".
Når det gjelder Matrox kortet, så har jeg forstått det slik at det ikke benytter noen andre kodeker når du jobber med det.
Programmet blir heller benyttet til rendring for at PC'n skal slippe å gjøre alt selv.. På den måten går alt mye fortere og glattere.
Skal etter hva jeg har forstått ikke være noe kompatibilitetsproblemer om noen andre skulle ville fortsette å jobbe med prosjektet på en annen datamaskin...
Men ta dette med en klype salt, da jeg ikke har fått testet kortet enda... :oops:
HenrikSolberg
13th April 2004, 19:52
Trenger egentlig ikke "" navnet mitt, siden det på sin egne utrolige måte, er mitt ekte navn!!!
KUDi
13th April 2004, 20:44
men så går d an å diskutera om du virkelig trenge mer enn adobe premiere og då... viss du har ein go versjon og de plugins du måtte ønska, BØR d ver godt nok og enkelt nok...
HenrikSolberg
13th April 2004, 20:56
Så vidt jeg veit har ingen versjon av Premiere mulighet til å flytte rundt på bildet, legge til stillbilder som er av annen størrelse osv....
Det er derfor de har After Effects...
KUDi
13th April 2004, 21:01
du kan jo bruke "motion" og "opacity" på fixed effects.
HenrikSolberg
13th April 2004, 21:07
"motion" er helt ubrukelig til å flytte bildet hvis det ikke skal være i bevegelse, og sinnsykt tungvindt i lengden. Opacity fungerer jo selvfølgelig!(?)!
I FinalCutPro kan du bare sette "monitor" vinduet på kombinert bilde og wireframe og dermed kan du flytte rundt på bildet akkurat slik du ønsker... (som i after effects!)
KUDi
13th April 2004, 22:05
jaja :cry:
adobe funke fint for meg, men om eg haddu vunne i lotto sko eg kjøpt meg ein bærbare mac me final cut pro :D
bj0rn
14th April 2004, 17:03
Men det er jo ikke alle som har Mac da HenrikSolberg, og jeg vil nå påstå at Premiere er ganske bra, på tross av at det ikke har mulighet for å flytte bildet eller hva det nå var.
HenrikSolberg
14th April 2004, 17:55
Har du ikke MAC, er Avid DV Xpress et mye bedre alternativ en premiere!
KUDi
14th April 2004, 18:30
har prøvd begge, men foretrekker FORTSATT adobe premiere, kanskje fordi avid ikke var helt snill med pcen jeg prøvde det på :)
kjetilr
15th April 2004, 08:17
Har noen av dere sett blooperne som er på sisten av filmene vi i DS lager? I så fall vil dere se at man KAN flytte bildet i Premiere...
Det er ikke nødvendig å investere i After Effects for å få til alskens effekter. Mye kan gjøres ved å utforske programvaren man sitter på. Dessuten... det er ikke redigeringsprogrammet som avgjør om en film blir god eller ikke... Det letter etterarbeidet - det er jeg enig i. Men det er nå fortsatt en god historie fremstilt på riktig måte som er det viktigste.
Erico
20th April 2004, 22:44
Nå vet jeg ikke hvor god økonomi du har, men Adobe tilbyr en veldig god pakke fra Adobe Store, deres nettbutikk.
Pakken heter Adobe Video Collection, og kan fåes i enten "Standard" eller "Professional"-pakke.
Standard-pakken koster 13.000 kroner, da får du Adobe Premiere Pro 1.5, Adobe After Effects 6.5 Standard, Adobe Encore DVD 1.5 og Adobe Audition 1.5.
Slenger du inn sju høvdinger til så du havner på 20.000 får du:
Adobe Premiere Pro 1.5
Adobe After Effects 6.5 Professional
Adobe Encore DVD 1.5
Adobe Audition 1.5
Adobe Photoshop CS 1.5
Jeg planlegger selv å kjøpe Standard-pakken og kanskje oppgradere til After Effects Pro senere hvis jeg føler det trengs.
Faren min jobber med Photoshop hele tiden, så jeg tror han kan skaffe en billig versjon til meg som jeg eventuelt kan oppgradere.
HenrikSolberg
20th April 2004, 22:53
Det er greit nok at man KAN flytte bilde i premiere pro "kjetilr", men du kan allikevel ikke nekte for at det er helt utrolig tungvindt.... Mye enklere i Final Cut Pro, Avid DV Xpress eller AE...
Chandler
20th April 2004, 23:08
Kjetil wrote:
Dessuten... det er ikke redigeringsprogrammet som avgjør om en film blir god eller ikke... Det letter etterarbeidet - det er jeg enig i. Men det er nå fortsatt en god historie fremstilt på riktig måte som er det viktigste.
Dette er et av de beste utsagnene på foraene på lenge. Det er ikke programvaren som gjør om en film blir god eller ikke. Det er personen foran datamaskinen som gjør det. Diskusjonen om hvilket program som er best kan man holde på med for alltid. Forskjellige personer vil ha forskjellige preferanser om hva de mener er best, men det viktigste vil alltid være resultatet. Det er det samme hvordan du kommer frem til resultatet bare du selv er fornøyd med det... samme hvilket program du har brukt. La oss ikke la denne tråden bli en slik "Min er bedre enn din"-tråd.
miami ulf
21st April 2004, 15:35
Dette ser dyrt ut. Får håpe på mer støtte fra stat, fylke, kommune etc. Noen som veit av flere fond det går an å søke? Har allerede fått 10.000 av ungtiltakslyst.com, samt fått avslag hos frifond ang. et bandprosjekt..
Evil_Ash
24th April 2004, 16:29
Jeg har ett spørmål til HenrikSolberg:
Hvorfor er du så opphengt i å flytte bildet? De fleste filmer pleier ikke å ha ett behov for å flytte bildet heller. Jeg tror du har laget en dårlig film hvis den mest brukte effekten din er bilder som har blitt flyttet steder.. hva er vitsen? Man sitter ikke å flytter bildet mens man redigerer heller da. Ihverfall ikke jeg..
Enig med Kjetilr og chandler her. Det er personen bak PCen som betyr noe.
Personlig syns jeg dataeffekter på amatør nivå suger skikkelig. Bedre å gjøre det når man filmer. Ikke legge til blod og flammer etter man er ferdig med filmen. Det ser bare teit og billig ut.. Men det spørs jo hvilken film man lager da selvfølgelig... :)
Final cut pro er sikkert bra det, men Mac er ikke best.. synes nå jeg.
HenrikSolberg
24th April 2004, 20:09
Svar til Evil_Ash:
Ikke nødvendig å flytte bildet, ha bilder av annen størrelse osv???:
1. Har du sett "24" på tv2??? Utrolig tungvindt å gjøre i Premiere
2. Multimediapresentasjoner (ala Grammy, Oscar osv.)
3. Alle mulige slags ekstra ting (tekst osv. som skal ligge på en liten del av bildet. Mulig, men utrolig tungvindt å gjøre i premiere!
Alt dette over betyr ikke nødvendigvis en dårlig film.
Hva vet du om jeg har laget dårlige filmer? Jeg har nettopp laget en film som har gått til landsmønstringen i Ungdommens KulturMønstring!. Liker ikke å skryte men her blir jeg nødt til det. Juryen sa blant annet at filmen hadde: "nydelige sammensatte bilder som til fulle tilfører musikken en ekstra dimensjon. Filmen appellerer direkte til følelsene og vitner om en filmskaper i startgropen til noe spennende."
Så hold kjeft når du ikke veit hva du snakker om!
Filmen inneholder redigering som ville tatt 100 ganger så lang tid å utføre i Premiere+After effects enn det det gjorde i Final Cut...
Det er klart det er personen bak PCen/Macen som betyr noe, men det kan vel allikevel være lov å informere folk om andre redigeringsprogrammer som kan spare folk for tid!!!
Hvis du ikke liker mac, så får du Avid DVXpress til PC (som er ganske likt).
Det er greit nok at du, Chandler, Kjetilr, og alle andre etablerte redigere her inne bruker Premiere og synes det er bra til sitt bruk. Men for meg er ikke dette programmet holdbart og det kan hende, meget hende, at noen av de som spør her på forumet har de samme ønskene til et redigeringsprogram som meg, og da må jeg i alle fall få komme fram med mine meninger. Det er jo opp til den som stiller spørsmål å vurdere hva som er best for han/hun!!!
Beklager den krasse tonen, men jeg har over en tid blitt litt provosert over tilbakemeldingene jeg har fått på mine innlegg!!!
Evil_Ash
26th April 2004, 00:46
Alt du sier er greit HenrikSolberg. Jeg har selv ingen erfaring med Final cut pro, men jeg har hørt at det er veldig bra. Filmskoler og lignende bruker dette programmet fordi det er mer profft enn premiere, pluss at det er lettere å bruke. Det er greit at du liker det bedre enn premiere eller lignende til ditt bruk. Personlig så har jeg mest behov til å bare klippe sammen filmer jeg lager. Har ikke stort behov til å legge på effekter å slikt, å der er premiere helt greit til mitt behov.
Sorry at jeg sa at filmer du lager er dårlige, jeg har jo ikke sett dem engang! hva er det jeg tenkte med! :lol:
Sorry....
kjetilr
26th April 2004, 08:16
Evil_Ash... kan du forklare meg hvorfor Final Cut er "mer proft" enn Premiere? Bare nysgjerrig siden jeg ikke har brukt FC før.
HenrikSolberg
26th April 2004, 14:13
Vil vel ikke si FCP er mer proft en premiere. Det har en helt annen løsning...
Jeg vil si FCP er som after effects + at det er tilpasset som et redigeringsprogram. Det vil si at det er bygd opp på samme måten som after effects, men tilpasset å være et redigeringsprogram (slik at noen kommandoer kan gjøres raskere enn i after effects.)
Vil vel ikke si det er mer proft, ettersom premiere og fcp er ganske like ellers!!!
Evil_Ash
26th April 2004, 14:28
Flere filmskoler ser på FC som mer "profft" og brukervennlig. Kanskje jeg overdrev litt når jeg skrev profft.. Jeg har ihvertfall hørt at det er bedre brukervennlighet på FC enn premiere. Hvem vet... :)
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.