Vis full versjon : animert grafikk på film
aot1000
17th April 2004, 23:22
jeg skal ha prosjekt på skolen og vi tenkte at vi skulle lage en slags nyhetssending, men hvordan kan jeg lage litt animert grafikk alla det som er på tv2 og nrk når det kommer opp navn nederst på skjermen??
Freddern
18th April 2004, 16:04
Hei! Først og fremst må du har et redigerings program! Jeg anbefaler Adobe Premier pro som redigering. Og når du snakker om animasjons greier nederst på skjermen så er jg usikker! Mener du når teksten ruller bortover skjermen?? Eller en sånn nyhetsbegynnelse? Skal du lage en sånn nyhets begynnelse eller en Layout til nytheten så bruk Adobe After Effects. Adobe koster litt penger men er fantastisk bra når du kan dette.... :) :D
Filip
20th April 2004, 14:42
På wrigleyvideo.com har de en tutorial som tar for seg det du er ute etter. Tror du mener et farget felt (av og til delvis gjennomsikitig) som kommer opp nederst på skjermen hvor programledernes navn står.
Jeg laget nettopp ei "nyhetssending" og brukte titler'en i premiere pro for å lage et slikt felt. Du kan da lage de i alle slags former og farger. Etterpå brukte jeg motions for å starte feltet nedenfor skjermen, og skli opp. Deretter la jeg på navn, lot de ligge ei stund før de fadet ut og boksen glidde ned igjen.
Egentlig en enkel opererasjon, men vanskelig å forklare skriftlig. Anbefaler å laste ned en tutorial.
TV2Danny
20th April 2004, 15:59
Jeg anbefaler at du bruker et program som heter Vegas Video 4.0 (fra Sonic Foundry). Det er det samme som vi bruker i TV 2, til nyhetsinnslag o.l. (Til større produksjoner bruker vi Avid).
http://www.sonicfoundry.com
Vegas er lett å bruke, og det tar de fleste formater. I Vegas kan du også importere Photoshop-filer, med flere layers. Nesten all grafikk som du ser på TV er laget i Photoshop. Bare husk at oppløsningen må være 768 x 576, som er standardformat i TV-grafikk.
Hvis du skal lage en egen vignett må du ha et program som heter Adobe After Effects. Det er vanskelig å bruke, og er ikke til å anbefale for nybegynnere.
Håper du ble litt klokere da.. :wink:
HenrikSolberg
20th April 2004, 16:11
After Effects er vel ikke vanskelig å bruke!(?)!
Man må bare være litt tålmodig...
codename_47
28th April 2004, 22:48
Lastet ned grafikk filene fra TV2 men når jeg legger de inn i vegas video så kommer de enten før eller etter video filen, hvordan får jeg det til å komme samtidig med video filen? Har du noen annen grafikk fra TV2? f.eks de greiene fra holmgang? De er jo animerte da...
TV2Danny
29th April 2004, 00:46
Lastet ned grafikk filene fra TV2 men når jeg legger de inn i vegas video så kommer de enten før eller etter video filen, hvordan får jeg det til å komme samtidig med video filen? Har du noen annen grafikk fra TV2? f.eks de greiene fra holmgang? De er jo animerte da...
Du må legge grafikk filene i flere spor ovenfor klippet, slik som bildet her viser:
http://www.hotelcaesar.info/tv2/ill.jpg
Håper det var til hjelp. Jeg har dessverre ikke noe materiale fra TV 2 som jeg kan legge ut her.
codename_47
29th April 2004, 22:24
Nå får jeg det til å funke en del bedra ja Hvordan bruker man bluescreen i vegas video? Og har du mulighet for å legge ut introen til tv2 nyhetene(tenker da på den som du brukte i eksempel bildet) Hadde vært tøft å imponere klassen litt :D
BTW: Ang. klokken må man legge ut frame by frame greier et bilde pr. minutt? så slik ut i eksempelet....
*Edit, fikk til bluescreeningen :D Var mye mer praktisk enn metoden på AE.....
mott
30th April 2004, 18:26
TV2Danny kan ikke du legge ut det animerte" TV2 ekstra klippet" også som jeg ser du har på vegasbildet. :wink: skulle hatt det til min neste film
Extreme_Studios
30th April 2004, 21:08
Funker dette fint også i Adobe Premiere?
codename_47
30th April 2004, 21:38
Funker dette fint også i Adobe Premiere?
Mesteparten av det vil virke, men ikke bakgrunnen tror jeg(har ikke fått prøvd den i premiere enda)
Extreme_Studios
30th April 2004, 22:08
Altså, jeg gidder ikke å bruke Vegas!
Jeg har lært meg Premiere, og det skal jeg bruke!!
Finnes det en nyhets bakgrunn i bildeformat (eks. .bmp .jpeg osv ) eller i Photo Shop fil?
Trenger til bakgrunn på Premiere! Kan gjerne bruke TV2 bakgrunnen!
( Hvis du har TV2Danniel)
codename_47
30th April 2004, 22:43
En bakgrunn er jo ikke det vanskeligste å lage da(med mindre du ikke har photoshop....) Den nye bakgrunnen på TV2 er jo faktisk bare en stripet glassrute :wink:
TV2Danny
30th April 2004, 23:28
TV2Danny kan ikke du legge ut det animerte" TV2 ekstra klippet" også som jeg ser du har på vegasbildet. :wink: skulle hatt det til min neste film
Rettighetsbegrensinger
TV2Danny
30th April 2004, 23:38
BTW: Ang. klokken må man legge ut frame by frame greier et bilde pr. minutt? så slik ut i eksempelet....
Jepp. I online-redigeringen skjer det automatisk, mens her må jeg gjøre det manuelt.
Danny: Er det ingen copyright-rettigheter eller noe på TV2-"introen"?
Det er jo tross alt noen som har sittet en stund i AE/Maya/whatever en stund for å få laget den introen, am I right?
codename_47
1st May 2004, 00:27
Det er nok det som er grunnen til at han poster den gamle vignetten/lydene/bilde hva skal TV2 med de gamle greiene som de ikke bruker? :wink:
TV2Danny
1st May 2004, 00:28
Danny: Er det ingen copyright-rettigheter eller noe på TV2-"introen"?
Det er jo tross alt noen som har sittet en stund i AE/Maya/whatever en stund for å få laget den introen, am I right?
:!: Jo, det stemmer. Og hvis den utnyttes kommersielt (at man tjener penger på den) er det misbruk. Skal du bruke den i en hjemmevideo eller et skoleprosjekt, så trenger du ikke å kjøpe rettigheter. Det gjelder forøvrig alt av beskyttet materiale.
codename_47
1st May 2004, 00:39
Takker for vignetten, men kunne du vær så grei å legge ut nyhets faderne? Husker ikke hvordan de var på de gamle, men på den nye så er det iallefall masse bokstaver og tall som kommer flyvende i kryss, eller noe lignende(takket være din hjelp så blir det nok en 6'er på meg ja, vi har om film på skolen og jeg skal lage om spesial effekter, presentert som en nyhets sending)
TV2Danny
1st May 2004, 00:43
Takker for vignetten, men kunne du vær så grei å legge ut nyhets faderne? Husker ikke hvordan de var på de gamle, men på den nye så er det iallefall masse bokstaver og tall som kommer flyvende i kryss, eller noe lignende(takket være din hjelp så blir det nok en 6'er på meg ja, vi har om film på skolen og jeg skal lage om spesial effekter, presentert som en nyhets sending)
Den nye vignetten har jeg ikke, dessverre. Den finnes kun på Beta.
codename_47
1st May 2004, 00:51
Den nye vignetten har jeg ikke, dessverre. Den finnes kun på Beta.
Mente ikke den nye vignetten, men fader'ne mellom klippene på nyhetene(transitionsene)
Testet akkurat vignetten i vegas video og den funket perfekt, nå må jeg bare få tak i en bluescreen å sette meg inn :wink: Takker nok en gang for hjelpen :D
TV2Danny
1st May 2004, 01:06
Mente ikke den nye vignetten, men fader'ne mellom klippene på nyhetene(transitionsene)
Testet akkurat vignetten i vegas video og den funket perfekt, nå må jeg bare få tak i en bluescreen å sette meg inn :wink: Takker nok en gang for hjelpen :D
Vanligvis er det bare én nyhet i ekstrasendingen, så det ser litt uprofft ut hvis du skal ha flere headlines i den.
codename_47
1st May 2004, 01:11
Vanligvis er det bare én nyhet i ekstrasendingen, så det ser litt uprofft ut hvis du skal ha flere headlines i den.
Her har du en full nyhetsvignett med headfills og musikk:
http://www.hotelcaesar.info/tv2/nyh_vignett_full.wmv
Det er vel denne du er ute etter, eller hva? Du får selv finne ut hvordan du bruker den. Det ville vært morsomt og sett resultatet :)
Nøyaktig hva jeg trengte, kan sikkert poste filmen når den er ferdig slik at alle kan se resultatet :D (kommer an på om jeg finner en plass å poste den) Men nå ble klokken mye så jeg får ikke prøvd ut noe før i morgen tidlig :cry:
TV2Danny
1st May 2004, 01:29
:!: Merk at med "chroma key" kan du i utgangspunktet bruke en hvilken som helst fargebakgrunn. Blått og grønt er mest brukt fordi de er mest forskjellig fra hudfargen. Skal du lyssette for Bluescreen opptak, så er det viktig å få en jevn belysning på bakgrunnsveggen. (Hvis du har ujevn belysning er det vanskelig å få til en god key.)
DV-formatet er ikke det beste for chroma key, fordi det mangler en del fargeinformasjon ettersom formatet er komprimert. Derfor blir keyingen litt grovkornet. Men det er ikke så nøye, klassen din blir nok ganske imponert når de får se nyhetssendingen din. Lykke til.
Og når vi snakker om Chromakeying.
Jeg regner med at du filmer på MiniDV-format med et 1CCD-kamera, og da anbefaler jeg deg å bruke greenscreen.
Grunnen er at 1CCD-bildebrikker tar opp mer grønt enn blått og rødt (altså primærfargene).
3CCD-kameraer, Betacams og alt slikt for det semi-profesjonelle eller profesjonelle markedet har en prisme som splitter opp lyset som treffer linsen til tre bildebrikker, en for hver primærfarge.
Derfor er bluescreen og det mye mindre utbredte "redscreen" mer brukt på semi-pro/pro-kameraer.
Så, ta deg en tur ned på Panduro Hobby eller lignende og kjøp deg litt limegrønt stoff, det funker fint.
Finn et sted å henge det opp, kle deg opp i din fineste dress, ta på noen briller og fortell om dagens nyheter.
Du kommer til å få en flott effekt, om ikke så bra som på TV2/NRK og slikt.
De bruker nemlig et hjelpemiddel som kalles "Lite-Ring" som er en ring med mange primærfargede lysdioder satt sammen i en ring.
Denne ringen festes utenpå kameralinsen og gjør at hvis du tar opp mot en grå bakgrunn får du ikke noe fargespill og tull og tøys.
Men men, lykke til med prosjektet ditt!
Flaks at vi har en hyggelig person som TV2Danny her, jeg går også på ungdomsskolen (9. klasse), men jeg har måttet lage vignetter og vignettmusikk selv ved hjelp av kreativ bruk av rekvisitter og programvare :wink:
- Erik
EDIT: Mye unødvendig informasjon... o.0
codename_47
1st May 2004, 13:03
Får vel prøve å få tak i noe limegrønt stoff i stedet da(men da vi prøvde med green screen i fjor(riktignok med after effects) så funka det ikke, da var vi å brukte TV vest sitt studio, men det var nok bare fordi det var så dårlig belysning der inne)
Merkelig, hva var det som ikke fungerte?
Nå skal det jo sies at keyingfunksjonen i Premiere/AE ikke er verdens beste, men det burde da funke likevel?
Men uansett, jevnt lys er viktig.
codename_47
1st May 2004, 13:19
Det var veldig mye skygge i rommet så jeg tror det var det som gjorde at det ikke fungerte, alt det grønne forsvant liksom ikke.
TV2Danny
1st May 2004, 13:54
Som nevnt ovenfor så spiller belysningen en betydelig rolle, så det er nok derfor ja :wink:
Freddern
23rd June 2004, 21:44
Men hvor er det navnene skal stå på den nyhet greia?? i det grønne feltet eller i det svarte feltet???
TV2Danny
23rd June 2004, 22:25
Navn skal stå i det grønne feltet. I det svarte feltet kan det stå f.eks. "Reporter".
TV2Danny
27th November 2004, 15:05
:arrow: I TV 2 brukes programmet Vizrt til å lage/kjøre grafikk på skjermen. Designerne lager grafikk-maler i "Viz|Artist" og grafikkoperatøren kjører ut grafikken med "Viz|Content Pilot". Der ligger supere, avstemminger osv. klart i programmet, så operatøren trenger kun å velge mal og skrive inn det som skal stå i den... Veldig enkelt program, men det er megadyrt, så du er heldig hvis du får tak i det;)
mott
27th November 2004, 15:26
http://www.vizrt.com for å vite litt mere :D
Jonasbe
13th May 2007, 14:06
Noen som kan legge til en ny link eller laste opp denne: http://www.hotelcaesar.info/tv2/nyh_vignett_full.wmv
Den fungerer ikke.
Sånn ca. hvor dyrt er Viz|Weather?
OlaHaldor
13th May 2007, 15:27
Sånn ca VELDIG. Aner ikke pris, men kan aldri i verden tenke meg at software+hardware kommer til under 50, eller kanskje 150.000!
Ta kontakt med VizRT da vel? De har hovedkontor i Bergen...
Jonasbe
14th May 2007, 21:03
Men er det noen som har filen nyh_vignett_full.wmv ?
TV2Danny
14th May 2007, 23:17
Jeg har vignetten i mpg-format...send meg mail på danny(a)gronliskole.no så får du den :idea:
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.