PDA

Vis full versjon : Dolby Digital 5.1

HenrikSolberg
12th May 2004, 10:03
Sitter og eksprimenterer med Dolby Digital (ac3) her nå, for et DVD-prosjekt...

Jeg har noen spørsmål:

Hvis man spiller av Dolby Digital 5.1 lyd på en stereokilde, blir lyden slått sammen til stereo da? I så fall, blir de slått sammen med de lydnivåene som hvert spor hadde på 5.1 mixen?

Det jeg tenkte jeg skulle gjøre er: Jeg har musikk og voice-over...

Derfor tenkte jeg at jeg skulle legge musikken (stereofil) på hver av høytallerne foran. Legge voiceover i høytallerne bak. Og en mixet stereofil (dermed mono) i de to andre høytallerne.

Vet det ikke blir særlig surround, men litt kult å ha 5.1 lyd...

Blistex
1st September 2004, 21:22
Dolby Digital 5.1 fungerer ikke på en stereomottaker. Da må du legge med enten et vanlig stereosignal eller, siden du allerede mikser i surround, et Dolby Surround Pro Logic-signal. Dette er helt kompatibelt med både en stereomottaker, og vil faktisk også fungere noenlunde på en monomottaker.
(I mono vil surround-kanalen forsvinne, så ikke legg noe viktig her...)

Killars
3rd September 2004, 11:24
Vi forsket en del på dette da vi lagde Skattejakten (http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=109&sid=0bdaba654cdebe80cc6d7f3494dfe6a2) og fant ut når man spiller av en DVD med 5.1 lyd på en DVD-spiller så konverterer spilleren automatisk om 5.1 lyden til ProLogic og sender dette ut på stereo-utgangen. Så det er ikke noe problem å spille av en dvd-plate med 5.1-lyd selv om du kun har 2 høytalere.

audun1
3rd September 2004, 16:44
Killars har rett. Jeg testet det nå, å min dvd spiller takler å sende 5.1 til stereo anlegg

Kyrre
1st January 2005, 15:49
Hvordan får dere brent filmene deres på DVD med Dolby 5.1? DVD Architect 4 nekter da å brenne av en eller annen syk og pervers grunn.

HenrikSolberg
1st January 2005, 15:55
Har ikke fått eksprimentert noe mer med dette siden jeg arbeidet med nevnte DVD-prosjekt! Når jeg arbeidet med det fikk jeg det ikke 100 % til! Det ble ikke ordentlig 5.1 lyd, og lyden som skulle være i subwooferen svingte kraftig opp og ned! Jeg vet ikke om det var programvaren jeg brukte for å lage 5.1 lyd, eller DVD-programmet som gjorde det!

Men jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt Kyrre!