PDA

Vis full versjon : Nattfilter!

Extreme_Studios
18th May 2004, 14:49
God Dag, kjære filmfolk!

Sitter å planlegger historien til Det Siste Døgnet! ( Manuset )
Satt på Villmark, bare for litt inspirasjon.

Jeg har en bok, som heter Filming. Inni der står det noe om " Natt filter "!
Det vil si at vi filmer på dagen, men det ser ut som natten.
Hvis du ser litt på Villmark, vil du se dette fort!

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal lage dette med digitalt utstyr? ( Boka er fra tidlig 90-tallet )
Bruker Adobe Premiere også.

Takk får alle svar!

mytofilm
18th May 2004, 14:51
o0 det hadde vært flott og visst for vår nye film også :)

JAG
18th May 2004, 15:18
En stund siden jeg var i Premiere selv, så jeg svarer bare på generell basis.

Å endre et dagslys-opptak til å se mer ut som natta/kvelden kan ihvertfall gjøres med tre ting:

1. Tone ned alle farger
Color saturation/farge metning settes lavt, jo mindre farger - jo mer natt!
2. Sette lavere lysstyrke/brightness
Ikke for lavt, publikum må kunne se det som skal sees!
3. Prøv å sette kontrasten lavere
Eksperimenter, kanskje du ikke trenger endre kontrasten i hele tatt.

Husk at hvis opptaket skjer i direkte sollys, vil skygger falle på bakken og det vil se ut som om det er fullmåne istedet. Det blir vanskeligere å overbevise publikum om at det er natt da fordi kontrasten i bildet er så høy. Bedre resultat vil du få om opptaket ble gjort i overskyet vær.

Per Eivind

Evil_Ash
18th May 2004, 16:02
Hvis man setter ned lukkerhastigheten på kamera å lyssetter med lyskastere kan man få det til å bli natt om dagen. Jo lavere lukkerhastighet du har, jo mørkere blir det. Man må bare prøve seg litt.

HenrikSolberg
18th May 2004, 19:59
Jo lavere lukkerhastighet du har, "færre" bilder fanger kamera opp pr. sekund og dermed mer lys pr. bilde så det du sier stemmer jo ikke...

Jo større lukkerhastighet, jo "flere" bilder pr. sekund og mindre lys pr. bilde.

Sier "færre" og "flere" bilder pr. sekund fordi det endelige resultatet jo er 25 bilder, men kamera fanger opp flere.

Chandler
19th May 2004, 13:15
Det med lukkerhastighet er helt gelt. Istedetfor å komme med en ny lang forklaring henviser jeg til en tidligere post hvor jeg litt nedover i posten forklarer begrepet:

Tidligere post med forklaring av lukkerhastighet (http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&;file=viewtopic&;t=44)

HenrikSolberg
19th May 2004, 14:21
Forklaringen din er jo akkurat det jeg mener. Kanskje jeg bare formulerte meg litt galt?

Erico
23rd May 2004, 01:11
Jeg er utrolig glad i effekten du får av å bruke blåfilter, jeg.
Film sekvensen din, legg på et lett blåfilter og still inn etter personlige preferanser på saturation, brightness, contrast og slike ting.

psy
9th June 2004, 15:03
Hvordan legger du på et blåfilter da ?
Jeg bruker adobe premiere pro :wink:

psy
9th June 2004, 17:40
Jeg har prøvd meg litt fram ved å stille på saturation, brightness, contrast osv. Det funker greit nok, men det store problemet er himmelen. Den forblir lys hele tiden.

Noen som vet hvordan jeg kan stille ned for eks brightness kun på himmelen? Eller er det andre ting jeg kan gjøre ?