Vis full versjon : Hva slags Harddisk er å anbefale...
sirkelsag
21st June 2004, 17:38
Jeg driver å leker meg litt med filmredigering på PC, men har innsett at jeg må gå til innkjøp av litt kraftigere "skyts". En ny harddisk er alfa og omega, siden jeg ikke har rare plassen med den ene jeg har. Når jeg skal laste opp råfilm, får jeg plass til toppen 30 min. med GOD KVALITET-film (bruker pr. dato Pinnacle DV-Studio 8.3)
Er det noen som har noen gode tips om hva slags harddisk jeg bør gå til innkjøp av ? Har hørt at hastigheten på harddisken har en del og si, så kanskje 7?00 RPM ville vært det beste ?!
Håper på svar !!
KUDi
21st June 2004, 18:47
Hei! det kommer jo an på hvor mye penger du vil spandere på en ny harddisk og om den skal være intern eller ekstern, interne er absolutt mye billigere. Jeg kjøpte nettopp ny harddisk da kjøpte jeg en 160gb s-ata
til rundt tusen lappen (av merket western digital) denne er jeg meget fornøyd med, det har ikke vært noen problemer med den.
Jeg anbefaler på det sterkeste at du benytter deg av hastigheten 7200rpm eller raskere, det finnes også noen i 10000rpm klassen men disse er ganske dyre, men 7200 er standard.
At hardisken har s-ata (serial ata) betyr at den har en annen tilkoblings kabel, som er en smule raskere enn de ordinære IDE kablene, de fleste nye pcer har mulighet for s-ata, men så lenge du har ledig IDE plass i pcen din så er det like greit å bare fylle ut disse de fleste pcer har 4 IDE plasser eller mer, og både cdrom og harddisk bruker denne tilkoblings måten, og den er kjent for de ekle brede flat kablene som tar opp mye plass i kabinettet. så skal du bruke rundt 1000 lappen vil jeg anbefale deg en Western Digital Caviar SE 200 GB med IDE tilkobling.
her kan du lese litt om den: http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=2637
og et meget gunstig tilbud på denne harddisken her : http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=58
denne harddisken har
8mb cache
200gb
7200rpm
meget ideell for filmskapere med lite plass :-)
Easyfrag
21st June 2004, 18:59
Du får ikke vanlige ide-harddisker med mer enn 7200rpm
10000rpm får du på scsi-disker, og da må du ha scsi support på hovedkortet.
KUDi
21st June 2004, 19:04
s-ata harddisker kan ha 10000 rpm,
som denne :
http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=14775
Extreme_Studios
10th July 2004, 20:37
Lett, gjør slik som jeg har valgt det.
2xRaptor 72GB kjøres i Raid!
2xMaxtor 250GB!
Du må ha hovedkort som støtter dette også!
1024MB Rambus ram, med AMD Althon 64 + gjør susen!
KUDi
10th July 2004, 21:36
jepp, ser ut som et bra oppsett, men ble det ikke veldig dyrt, bjørn?
Extreme_Studios
12th July 2004, 02:08
Det ble veldig dyrt ja.. Men alle avisbud har sitt mål! :lol:
Nye målet mitt er å kjøpe 3stk nye DDR 1024 Ram brikker!
( Skal opp i 4096)
Dette kan koste meg rundt 5000-6000Kr!.. Og med en månedslønn på 2000kr fra Stavanger Aftenblad vil det ta lang tid! :roll:
Er ikke helt sikker på hva jeg skal velge. DDR eller DDR-2! DDR-2 er selvfølgelig mye bedre, men koster dobbelt så mye!
Rambus har jeg gått lei, altfor dyrt! Har en 2 år gammel Dell maskin med 768MB Rambus ram! Det er ikke vits å prøve å oppgradere den en gang!
Nei, må nesten se om jeg kan få Pappa, eller Fattern som noen sier, inn i dette prosjekter! :P :twisted:
Edit : Bjørn? Bjørn Erik, takk! :wink:
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.