PDA

Vis full versjon : Steinen Trailer? Er den bra?

Evil_Ash
14th July 2004, 14:58
Hei hei alle sammen. Vi i Null Budsjett Film har holdt på med en storfilm i ca. 1 år nå. Filmen i sin helhet er på 70 minutter med fet action. Jeg er ferdig med å redigere hele filmen, men mangler noen effekter, lyder og musikk. Men imens har vi laget en trailer som jeg håper folk kommer til å sette pris på. Musikken i traileren er laget av manti, som nettopp har blitt medlem på denne siden.

Jeg håper dere tar dere tid til å laste ned traileren og gi oss en tilbakemelding her. Alltid fint med noen tilbakemeldinger vøttø!

Last ned traileren her:

http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=2#cat

:D

Dag
14th July 2004, 17:30
Hei, Jeg så traileren, den var jo ganske spesiell.. Du er en tilhenger av splatter?! etter det jeg har forstått.. Men jeg synes du bør begynne med fargegradering av filmene dine, det skaper så mye bedre stemning og karakter i filmen. Men filmen kan jo bli artig den, det virker som en parodi av noe, hvis ja i tilfelle, hva? :roll:

manti
14th July 2004, 17:38
Hei, Jeg så traileren, den var jo ganske spesiell.. Du er en tilhenger av splatter?! etter det jeg har forstått.. Men jeg synes du bør begynne med fargegradering av filmene dine, det skaper så mye bedre stemning og karakter i filmen. Men filmen kan jo bli artig den, det virker som en parodi av noe, hvis ja i tilfelle, hva? :roll:

det trenger ikke å være parodi av en spesiell ting, men av flere forskjellige sjangre kanskje. klisjeer av splatter, epic fantasy, action generellt, og en tvist syk og kanskje intern humor er alle gode ingredienser. eller hva ash? :D

Kyrre
14th July 2004, 17:38
En helt grei trailer synes nå jeg. Men jeg må (i likhet med Dag) understreke at fargegradering er ytterst viktig, hele filmen blir da mer troverdig og ser proffere ut. Bruk Premiere eller Magic Bullet å prøv deg frem! :wink:

Evil_Ash
14th July 2004, 19:25
En helt grei trailer synes nå jeg. Men jeg må (i likhet med Dag) understreke at fargegradering er ytterst viktig, hele filmen blir da mer troverdig og ser proffere ut. Bruk Premiere eller Magic Bullet å prøv deg frem!

Filmen er ikke seriøs for fem flate øre. Jeg har hatt planer om å prøve å endre fargene, men det er ikke det jeg først og fremst prioriterer.

Er det noen andre her som har noen tilbake melding som ikke går kun på det tekniske?

b1rken
14th July 2004, 23:13
Jeg syntes den var kjempe bra. Håper det er god handling i filmen. Gleder seg :)

Evil_Ash
15th July 2004, 04:15
Jeg syntes den var kjempe bra. Håper det er god handling i filmen. Gleder seg

Takk takk. Koslig med litt positiv kritikk. God handling i filmen? Dere får bare vente å se til filmen kommer... :D

manti
16th July 2004, 12:50
HUSK DETTA! når du skal klippe sammen en trailer til en film, så er det stort sett farge graderinga som har noe å si! drit i interresante scener, klipping, oppbygning, mood og musikk, det er alt bare tull uansett.

ser du har fått vist masse morsomme characters og sånn, fete vinkler og ting, men herregud ash. hva betyr det når fargene er altfor dårlige??!

:D

andy
16th July 2004, 13:13
haha jeg syns det så morsomt ut. og til å være trailer syns det jeg det var bra. :)

Kyrre
16th July 2004, 16:54
:roll: . Aner du hvor ufattelig enkelt det er å oppnå et mye penere, mer filmaktig og mer stemningsrik film, bare ved å leke seg litt me contrast, brightness, color balance og saturation?

Jeg er kanskje bortskjemt, etter å være en fargegraderingsveteran. Men jeg synes det rett og slett ser dumt ut med kortfilmer skutt med DV uten fargegradering.

Men ok, jeg skal være kritisk til selv traileren. Først og fremst likte jeg ikke musikken. Ble for syntiziser aktig. Likte ikke titlene, for overdrevne. Kunne fint brukt Times new roman eller arial. Du (dere) kunne brukt "fade in" - "fade out" overganger mellom klippene og fortalt handlingen også gjennom dialogen (hvis det fins noen) og å brukt slowmotion på en rekke av klippene hadde kanskje vært interesant. Bare se Matrix Reloaded traileren hvis du ikke forstår hva jeg mener.

Jeg er kanskje litt vel kritisk når det kommer til trailere, men når jeg ofte tilbringer fritid på apple.com/trailers, så vet jeg hvordan en trailer skal gjøres. Takk for meg.

Evil_Ash
16th July 2004, 18:40
Okei Kyrre. Det er greit det. Men jeg tror vi setter mer pris på å gjøre vår egen greie enn å studere andre trailere og gjøre akkurat som de gjør.
Musikken? Ja, den blir kanskje litt for syntiziser aktig. Det er kanskje fordi musikken er selvlaget med synth det da. :roll: Vi har ikke ett orkester. Pluss at musikken skal være "cheezy". Det er faktisk meningen. Vi har ihvertfall brukt egen musikk. Ikke stjelt musikk fra "The Rock" eller noe sånn. Når det kommer til fargegradering så ja, vi har tenkt til å gjøre det. Filmen er jo ikke ferdig enda. Vi lagde traileren for å vise folk hva som kommer. Enig med at fonten kanskje er litt for mye. Vi skal endre på det, men å bruke Times New Roman eller Arial kan jo bli litt kjedlig?

Takk for tilbake meldinger, vi tar de inntil oss..
Men synes du ingenting var bra med traileren? Var den bare helt ræva?
Skal vi bare gå å legge oss Kyrre? :lol:

Kyrre
17th July 2004, 02:20
Selvfølgelig er det gode ting å si om traileren! Først og fremst klarte du å gi et spennende førsteinntrykk med titlene, som forklarte filmens handling meget godt. Som du sa, musikken er selvlaget, noe som er meget positivt, og siden du har hele 70 minutter med råmateriale synes jeg det hele er godt klippet sammen. Det jeg skrev i forrige post var også selvsagt trailermessig, for filmtalentet ditt har du vist med "Nabo i nød" (Som jeg gjerne roser) og selvsagt inngangsbilletten til en proff filmskole!

Dette er en av de bedre trailerne her på forumet, men jeg ønsker bare litt mer! Som for eksempel å avmerke høydepunktene i filmen bedre, ha et stort musikalsk høydepunkt rett før filmens tittel ankommer og kanskje litt mer dialog. Men selvsagt, dette er helt opp til regissøren selv.

Men jeg ble litt provesert når manti brukte ironi til å snakke nedtalende om noe jeg finner meget viktig for enhver filmproduksjon. For jeg elsker og nyter hvert bilde i et HD kameras lange filmrull, å hvis jeg kan oppnå noe tilnærmet etter et par minutter extra foran premiere, nevner og oppfordrer jeg gjerne andre filmskapere til å ga samme sti.
Jeg trodde NFF var plassen for konstruktiv kritikk. :roll:

EDIT: For ordens skyld kan jeg nevne at vi nå har en egen komponist med store deler av SSO (Stavanger Symfoniorkester) til disposisjon :wink:

manti
17th July 2004, 12:58
den ironien var urasjonell og urimelig, og beklager for det. hadde en dårlig dag, og håper jeg er unnskyldt for det. jeg er fullt klar over hvor viktig fargene er, og jeg er faktisk enig. men ble kanskje bare litt skuffa når det var alt å kommentere ;)

når det gjelder musikken så ja, det er vanskelig å få det til å høres ut som et jævlas orkester når man bare har en liten synth. hehe.det er flere som har har kommentert dette, og jeg er med på kritikken. men allikevel; evil_ash spurte om jeg ville mekke en liten theme som skulle være litt lættis og epic på en noe overdreven og cheezy måte. Da satt jeg igang, og hadde en del lættis underveis av hva jeg dreiv med. Masse folk forventa seg en drit bra og fet theme, men denne syns vi passa til stemninga vi prøvde å sette. Som ikke er 100% seriøs, for å si det sånn :)

man ser det på traileren og, f.eks når "alt håp hviler på EN MANN" popper opp, og det klipper over til å se at helten kommer i sakte film og ser seg rundt der. hvor cheezy ække det?! og hør når themen setter igang ved "mannen bak nabo i nød"-partiet. Jeg syns det er artig.

Men en ting jeg gjerne skulle laga om igjen, er helt slutten der som du sier. takten går riktig ettersom bildene skal gå fort fort fort på slutten, men skulle tatt litt mer av ja. vel vel, bedre lykke neste gang.

P.S. Han komponisten din kan mekke themes til filmene dine med hele stavanger orkester i ryggen for gratis??! jesus..! kult det seff. er noe misunnelig der ja. hehe..
Jeg skal fortsette å hobby-mekke ting på synthen, og når jeg begynner å få peil, har jeg lyst til å få noe produsert ordentlig en gang. tror jeg er sååååå fett 8)

andy
17th July 2004, 18:00
det kan ver det bare er meg, men jeg syns det ble veldig mye diskusjon bare for en trailer. spesielt om denne som tydeligvis er en "preview" på noe som ikke er ferdig :? sier ikke trailere ikke skal være bra, men en trailer er bare for å vekke lysten til seerne, ikke en egen film liksom.. no offence her

Evil_Ash
17th July 2004, 18:14
det kan ver det bare er meg, men jeg syns det ble veldig mye diskusjon bare for en trailer. spesielt om denne som tydeligvis er en "preview" på noe som ikke er ferdig sier ikke trailere ikke skal være bra, men en trailer er bare for å vekke lysten til seerne, ikke en egen film liksom.. no offence her

Du sier noe der andy. Det som er rart er at folk tar denne traileren veldig seriøst. De tror vi har prøvd å lage en seriøs film, men det har vi jo ikke! Jeg har lagt ut traileren på Nettstedet for video amatører også. Der har jeg fått en kommentar av en kar som tror at filmen er seriøs og at vi aldri kommer til å klare og skremme noen med filmen. Jeg synes det er veldig rart siden filmen er så useriøs som en film kan bli! :)

Traileren er som sagt en forsmak på det som kommer, jeg har hatt planer om å endre på fargene. Musikken i filmen skal være cheezy. Har dere sett Bad Taste? Hør på musikken der. Sånn musikk skal vi ha til filmen. Hele filmen i sin helhet kommer til å være 70 minutter med MASSE tabber. Filmen har vært en læringsprosess som jeg hele tiden har lært ting om bildekomposisjon, stødig kamera, fargegjengivelse osv.

Ikke misforstå meg Kyrre, jeg setter pris på dine tilbakemeldinger. Jeg må som manti innrømme at jeg også ble litt skuffa når alt vi fikk i tilbakemelding var at fargene var for dårlige.. Men jeg skal prøve og fikse på det til filmen kommer.. :o

Andresen
17th July 2004, 23:43
bare lov meg at du ikke bruker times new roman eller arial som tittel tekst.. At noen kan påstå å bruke dem annet enn i et word dokument får meg til å grøsse på ryggen..

hilsen grafisk designer..

Evil_Ash
18th July 2004, 04:47
bare lov meg at du ikke bruker times new roman eller arial som tittel tekst.. At noen kan påstå å bruke dem annet enn i et word dokument får meg til å grøsse på ryggen..

Hehehe :lol: Helt enig. Der blir for kjedlig. Jeg skal prøve å finne en annen font type. En som ikke står for mye ut.

Ustabil-Kim
19th July 2004, 00:43
så nettop traileren. likte den jeg, synes det er morro med underholdende filmer som egentlig bare er crap.
(kanskje fordi det er det eneste vi lager)

men jeg hoppet litt i stolen på starten, driver nemlig med et prosjekt som var veeeeldig likt starten i trailern din, men heldigvis utviklet det seg helt anderledes.

det der oppskrytet med farger...
ikke alle som har råd til magic bullet vøtt, selv om filmer blir mye bedre med det, er det ikke fargene som bestemmer hvor bra filmen er.
det er hvor mye arbeid og føleser som kommer frem i det endelige resultatet. ikke hvor "fetis profft" det ser ut.

blir mojjo å se filmen når den er helt ferdig da.

Evil_Ash
19th July 2004, 01:02
Takk for det Ustabil-Kim. Det er jo det som teller. At folk er hypp på å se filmen etter traileren. Det synes jeg vi har klart ganske bra.

Greia med denne filmen her, er at den er 100 % tull. Ingenting er seriøst med denne filmen. Denne filmen i sin helhet kommer til å være mye dårligere enn "Nabo i nød" og "Hocus Pocus". Med tanke på kamera vinkling og bilde komposisjon. Det som er greia er at denne filmen har vært en læringsprosess for meg. Vi har faktisk holdt på med filmen i over ett år nå. Det har tatt lang tid, men det er ikke lenge til den kommer ut. :o

Andreas
21st July 2004, 18:54
Ser konge ut! 8)

Evil_Ash
22nd July 2004, 17:19
Takk takk.. :P

jasonX
24th July 2004, 18:27
jeg syns den var bra jeg...
masse bra effekter..

det er vel ikke vits og rakke ned på alt mulig...
det er jo bare traileren...

jeg syns den var jævlig bra jeg.

lykke til videre ash :D

bj0rn
24th July 2004, 19:15
Jeg er kanskje bortskjemt, etter å være en fargegraderingsveteran. Men jeg synes det rett og slett ser dumt ut med kortfilmer skutt med DV uten fargegradering.

Jeg er kanskje litt vel kritisk når det kommer til trailere, men når jeg ofte tilbringer fritid på apple.com/trailers, så vet jeg hvordan en trailer skal gjøres.

Må si jeg ler litt for meg selv når jeg leser dette, nothing personal Kyrre, men du virker litt vel høy på pæra når du kommer med slike utsagn.

Men for å holde meg til saken, traileren var kul den, litt mye graps og gørr for min smak, men filmen virka fet for det... Kan bli interessant å se hele filmen.

Må bare også få sagt min mening om dette med "fargegradering", det er jo greit å kunne bruke dette for å få filmen til å se litt bedre ut visuellt, men det betyr jo egentlig ingenting. Dersom en film er elendig i utgangspunktet blir den ikke noe bedre om den ser helt perfekt ut visuelt... Synes det har blitt fokusert alt for mye på dette av enkelte medlemmer!

Kyrre
25th July 2004, 18:34
Må si jeg ler litt for meg selv når jeg leser dette, nothing personal Kyrre, men du virker litt vel høy på pæra når du kommer med slike utsagn.

Høy på pæra? Jeg forklarer Evil_Ash at jeg har sett MANGE trailere, og vet hvordan en trailer burde lages, det var i alle fall ikke meningen å være selvgod. Jeg prøvde bare å begrunne det veldig kritiske utsagnet mitt.

Må bare også få sagt min mening om dette med "fargegradering", det er jo greit å kunne bruke dette for å få filmen til å se litt bedre ut visuellt, men det betyr jo egentlig ingenting. Dersom en film er elendig i utgangspunktet blir den ikke noe bedre om den ser helt perfekt ut visuelt... Synes det har blitt fokusert alt for mye på dette av enkelte medlemmer!

Javel, det er din mening Bj0rn, ikke min, for jeg mener faktisk at et pinlig utgangspunkt (jeg snakker ikke om Steinen) kan i en mindre grad reddes av farger som er en fryd for øyet. Hvordan hadde det sett ut om Ringenes Herre, Star Wars eller Matrix ble filmet med DV kamera? Jeg har grunner til å tro at filmen ikke ville være like god. :roll:

For det er jo faktisk slike HD farger en prøver å oppnå med fargegradering. Men nå synes jeg alvorlig talt at denne samtalen burde avsluttes, begynner å bli for off-topic.

Kyrre
25th July 2004, 18:45
For å få ut alt:

Ja, si det til de grafiske designerne til Saving Private Ryan og The Thin Red Line (sistnevnte bruker faktisk begge font eksemplene i filmen, og jeg har MANGE flere eksempler klar)

Det er hvordan en bruker fonten som teller.

Dag
25th July 2004, 19:08
Jeg er veldig enig med Kyrre, når det gjelder fargegradering og fonts. 8)

codename_47
25th July 2004, 19:11
Må nok si meg enig med kyrre her, fargeredigering kan gjøre en film veldig mye bedre. Jeg(vi) fargegraderer alltid filmene våre og det gjør dem helt klart bedre, bare tenk dere "det største offeret" uten de rette fargen. Filmen hadde ikke blitt i nærheten så bra, og ikke hatt like stor sjanse for å vinne i noen konkuranse.

Ang. fontvalg, jeg er ingen stor fan av time new roman selv, men det er ingenting gale i å bruke den innimellom, som kyrre nevnte så bruker mange filmer standard fonter(ofte me små forandringer) Så unngå det hvis du kan, men det er mye bedre enn å bruke en overdreven glitre font f.eks :wink:

Andresen
25th July 2004, 19:13
For å få ut alt:

Ja, si det til de grafiske designerne til Saving Private Ryan og The Thin Red Line (sistnevnte bruker faktisk begge font eksemplene i filmen, og jeg har MANGE flere eksempler klar)

Det er hvordan en bruker fonten som teller.

En font er til for å gi personlig preg til filmen.. så man lett husker den. og når sant skal sies husker jeg ikke åssen fonten eller teksten så ut i de filmene.. ergo: kanskje en dårlig font? De brukte kanskje pengene på filmen istedenfor de grafiske designerne.. dont know..

skal være enig i at en font bør
passe til filmen, og at det sikkert fins noen filmer der ute som fortjener akkurat disse fontene, men akkurat når det gjelder filmen til Evil Ash tror jeg kanskje ikke de passer nei.

Jeg snakker ikke om å bruke kjempe fancy overdimensjonerte fonter, men bare bittelitt annerledes. :)

Kyrre
25th July 2004, 19:28
Jeg er forsåvet enig Andresen. Men når jeg kommenterte titlene i Steinen, kommenterte jeg de handlingsforklarende titlene, som først og fremst må være lette å lese, det synes jeg ikke disse var. Men selvsagt det er godt mulig de passet til denne filmen, selv om jeg ikke likte dem. Men du skrev at det er utenkelig å bruke Arial eller Times new på filmtittler, og det er statestikkmessig feil. :wink:

Og selvsagt redigerer disse filmene på fonten, som å forandre på størrelse og ha underlinjer osv. Men ingen større forandringer.

Dette var mitt aller siste ord i denne saken Evil_Ash, skal holde kjeft nå :wink:

Evil_Ash
26th July 2004, 01:36
Hvordan hadde det sett ut om Ringenes Herre, Star Wars eller Matrix ble filmet med DV kamera? Jeg har grunner til å tro at filmen ikke ville være like god.

La meg bare tilføye at selvfølgelig kan ikke Ringenes Herre, Star Wars eller lignende filmer bli filmet med ett DV kamera. De hadde ikke hatt samme effekten da. Men historien som fortelles er i bunn og grunn det som er viktig. En god film skal ha en kombinasjon av begge disse to tingene. Det som er saken er at jeg velger å lene meg mer mot forteller egenskapene mine, enn hvor bra jeg kan få DV opptakene mine til å se ut. Mitt mål uansett er å filme med ekte film, ikke DV.
Som Bj0rn sa fokuseres det mye på fargegradering og slike ting. Å det er jo forsåvidt greit hvis folk gjør det. Hvis det er det folk synes er viktigst med en film har man misforstått hele greia.

(Ikke at jeg sier at Steinen har en bra story, fordi det har den ikke.. :lol: )

Men er det noen fler som har noen tilbakemeldinger på traileren min? :P

Kyrre
26th July 2004, 12:09
Jada Ash, er enig i det meste du sa der. En god historie og gode fortellerevner er viktigst.

OM STEINEN TRAILEREN:
Jeg må innrømme at jeg kanskje hadde en dårlig dag når jeg skrev det bj0rn kalte en høy på pæra uttalelse :oops: . For traileren var faktisk rimelig bra. Musikken var god, spesielt til å være synt, å skapte god stemmning gjennom hele previewet. Jeg likte også veldig godt avslutningen (zoomingen). 8)

GeEzah
27th July 2004, 12:22
Synes traileren var okay.

Tekniske: Synes fonten på titlene var rett og slett stygg. Det så skikkelig amatør ut med slike titler. Musikken var helt grei, men blir bedre etter hvert som den tar seg opp. Klippingen var også helt grei, litt rotete til tider kanskje, noe jeg skriver mer om på story messig punkt. Ellers som mange andre har sagt, justering av farger og kontrast kunne hjulpet mye på. Gore effektene likte jeg. Slik jeg liker når det er skikkelig overdrevent. Mange prøver å mikse spenning og gore, men d funker sjeldent. Men det ser ikke ut som dere har tenkt å satse så mye på spenning, men mer på "oi!" effekten.

Nå skriver jeg alt her ettersom du spurte etter tilbakemelding. Og da nytter det ikke å svare med at dere har gitt balla i de og de punktene. Heller bare imot ta den konstruktive kritikken og si, ja det går jo an å fikses på:)

Fortellingsmessig i traileren fatta jeg null av hva som holdt på å skje. Det var ingen rød tråd som helst som jeg kunne se. Etter de 30 første sekundene ser det ut som om dere bare har hevet på noen av de feteste scenene og litt dialog, men synes halvparten av klippene i filmen var unødvendige, og ga ingen clue om historien utenom at folk i skogen blir sprø. Men kanskje det bare er jeg som er stokkdum og ikke klarer helt å se sammenhengen mellom klippene brukt i denne traileren.

Dette med å kopiere fra andre filmer som du misliker så sterkt. Er det ikke på tide å legge disse Matrix bullet Time effektene bak seg?

Men that war that. Når en skal gi tilbakemelding er det alltid enklere å kritisere enn å komplimentere. Men jeg synes trailen var helt okay og gleder meg til å se ferdige filmen :)

manti
27th July 2004, 12:54
takk for tilbakemelding. hehe ja, fonten skulle vi ønske vi kunne rette på, samt andre småting, men gidder tvilsomt å fikse detaljer på nytt og laste opp en ny trailer.

Når det gjelder scenene vi har valgt ut, så har vi til en viss grad prøvd å gjøre det i en logisk rekkefølge. først introduserer vi steinen, så hevneren, og så helten som en motpart, som du kan se. deretter var meninga og sende på så mange inntrykk som mulig, isteden for å forklare nøyaktig hva filmen går ut på. det enkle plottet blir presantert på starten, og det er ikke stort mer å si om det i denne filmen. hehe. er bare for faen nesten alt sammen.

det gjelder bullet-time effekten også. er helt lættis at den er der. helten bare plutselig drar den og sier "matrix-move", også sier baddien "faen, jeg hater den filmen". såpass uten grunn er det. cluet med filmen er overdrevenhet, klisjee, og humor, i en rar blanding av en fantasy-historie og splatter.

når det gjelder fargene, så er vi helt enige. skulle seff ha tatt litt ekstra tid på det, som er veldig viktig. men i dette øyeblikk har selve det dramaturgiske vært i fokus, så vi får prøve å forbedre det andre senere :)

Evil_Ash
27th July 2004, 18:47
Hehehe. Jeg tror vi driter i å gjøre mer med traileren, men som sagt tar vi det til oss GeEzah. Alt som du kom med var bra tilbakemeldinger. Den ferdige filmen skal ha masse ting fikset. Tror jeg.. :wink:

Filmen er lættis uansett. Den er også veldig utengrunn.
Jeg liker saus.