Vis full versjon : Redigere lysstyrke?
Anette
20th July 2004, 18:58
Jeg driver å lager en video for noen nå, og har kommet over et ganske stort problem, jeg lurer på om det går ann å gjøre noe med. Filmen har blitt så veldig mørk ettersom det var på kvelden dette ble filma.
Kan jeg gjøre noe for å lage klippene lysere?
takker for svar :)
*Anette*
Kyrre
21st July 2004, 00:53
Du kan øke brightnessen og endre på kontrasten på Premiere.
Video - adjust - brightness & contrast, styrk brightnessen for økt lys, mens du erstatter skygger og detaljer ved å styrke kontrasten forsiktig. Shootsene burde nå bli mer tydelige og lysere, men kvaliteten blir kanskje litt dårligere. Se hva du får til.
Ellers er regelen å ikke filme om kvelden når lyset er for dårlig, og lyset er vanligvis for dårlig en time eller to etter at sola har gått ned. Prøv neste gang å filme tidligere på dagen eller bruk masse lyskastere. Øyet ditt og hjernen din "lurer" deg og du tror at det er masse lys igjen, men alle kameraer tar dårlige bilder når dagslyset forsvinner. Det blir lite lys ut av det eller masse støy.
Linken under beskriver litt om hva man kan gjøre for å få et opptak i dagslys til å virke som om det er tatt på natten/kvelden:
http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=238&sid=22f36bb59983c8204e28a584755b6453
Per Eivind
andy
21st July 2004, 12:22
bare sånn til neste gang du skal filme om natten:
når profesjonelle skal lage det til så det ser ut som natt, så bruker de kontraster. istedetfor masse bløtt lys bruker de skarpe felter med lys. altså spot'er osv. og skygge feltene gjør de mørkest mulig. :)
Anette
21st July 2004, 19:11
Takk for svar! Da skal jeg sjekke ut Adobe Premiere, og sjekke hva jeg får til! :wink:
Lærte endel av feilen jeg gjorde ja. Det var jo ikke lakt opp til at jeg skulle filme, lagde liksom ikke en stor greie ut av det- det var liksom ikke det største som skjedde den kvelden. Men takk for råd, skal huske det til en annen gang! :)
Lyngstad
10th December 2004, 14:00
En ting til..du kan å prøve å filme scenen i sollys (ikke få med sola på himmelen :roll: ) for så å gjøre fargene mørkt blå...dette funker ofte veldig bra og gjør det mulig å "se" i mørket..
Problemet blir gjerne at farger som f.eks grønn blir sinnsykt synlige...
mott
10th December 2004, 15:13
Folk må lære seg å se på datoen :wink: 5 måneder siden!
Lyngstad
10th December 2004, 15:16
:lol: Godt å vite lell!! hehe..
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.