Vis full versjon : filmklapper
agep
28th July 2004, 18:04
Er det noen av dere som har skaffet dere klapper? Jeg hadde det kjedelig en dag, så jeg gikk til anskaffelse av et stykke hobbyplank, en hengsel, tavlemaling og lakk. snekkret så sammen en klapper. hva synes dere? Har egentlig tenkt å kjøpe en, men jeg får se om jeg gidder. Hva kan det egentlig koste for en? noen som vet av en nettbutikk for slikt?
http://agep.biz/div%20bilder/klapper1.jpg
http://agep.biz/div%20bilder/klapper2.jpg
jasonX
28th July 2004, 18:46
jeg syns den så bra ut jeg til å være selvlagd :D
jeg leter selv etter en klapper....
Chandler
28th July 2004, 19:17
Syns også den så fin ut til å være hjemmelaget selvom den var noe mindre i høyden enn de vi ser på film. Jeg kjøpte min klapper fra Studio Depot (http://www.studiodepot.com). Det er klart det blir litt dyrere å kjøpe fra USA men da får man iallfall godsakene slik de bør være :) Her er et bilde av min:
Klapper (http://whitestone.no/temp/bilder/Clapboard.jpg)
Kyrre
28th July 2004, 20:02
Jeg kjøpte min på filmmuseet i Berlin. 8) . Prikk lik den på bilde til "Movie Planner" artikkelen på nyhets siden.
jasonX
28th July 2004, 20:37
Syns også den så fin ut til å være hjemmelaget selvom den var noe mindre i høyden enn de vi ser på film. Jeg kjøpte min klapper fra Studio Depot (http://www.studiodepot.com). Det er klart det blir litt dyrere å kjøpe fra USA men da får man iallfall godsakene slik de bør være :) Her er et bilde av min:
hvor mye kostet den da?
med frakt og alt?
Chandler
28th July 2004, 21:53
hvor mye kostet den da?
med frakt og alt?
Nå spør du vanskelig. Det er såpass lenge siden nå at jeg ikke husker nøyaktig hva jeg betalte. Men det er ganske mye i frakt da så hvis man kjøper fra studiodepot lønner det seg å kjøpe litt mer enn en ting for å splitte frakten over litt flere produkter.
codename_47
28th July 2004, 23:52
Fin klapper det, men mulig den blir litt kort.
Evil_Ash
29th July 2004, 14:10
Men jeg har ett spørsmål... Hva bruker dere klapperen deres til? Formålet med en klapper er jo at det skal bli enklere i post-production å synche lyden med bildene, pluss enklere å finne frem scener. men når man skyter med DV kamera på amatørvis så har man ikke behov for å synche lyden etterpå. Lurer bare på om dere faktisk trenger en klapper? Jeg vet at jeg ikke har noe behov for det.
agep
29th July 2004, 14:14
Klart man kan stille spørsmål rundt dette med behov. trenger? tja kanskje ikke! gøy å ha? absolutt!
Haakon
29th July 2004, 14:44
Men jeg har ett spørsmål... Hva bruker dere klapperen deres til? Formålet med en klapper er jo at det skal bli enklere i post-production å synche lyden med bildene, pluss enklere å finne frem scener. men når man skyter med DV kamera på amatørvis så har man ikke behov for å synche lyden etterpå. Lurer bare på om dere faktisk trenger en klapper? Jeg vet at jeg ikke har noe behov for det.
Dersom jeg i en produksjon bruker flere kameraer, er klapperen grei å ha. Man kan da enkelt se på lyden på tidslinja hvor klapperen ble brukt, og gjør det veldig enkelt og synkronisere. Klapperen gir en veldig kort, sterk og tydelig lyd som gir mye utslag på lydlinjen. Jeg syns ihvertfall det er en fordel! :lol:
Evil_Ash
29th July 2004, 17:38
Dersom jeg i en produksjon bruker flere kameraer, er klapperen grei å ha. Man kan da enkelt se på lyden på tidslinja hvor klapperen ble brukt, og gjør det veldig enkelt og synkronisere. Klapperen gir en veldig kort, sterk og tydelig lyd som gir mye utslag på lydlinjen. Jeg syns ihvertfall det er en fordel!
Ja, jeg skjønner bruken av klapperen. Når man har flere kameraer får man bruk for den ja. Men det er ikke alle amatører som bruker flere kameraer. Sikkert mange som har klapperen for moro skyld. Slik som agep. Det var det jeg ville fram til :)
Remi
30th July 2004, 18:31
jeg skal kjøpe en når jeg har fått alle prugrammene som jeg trenger til en film jeg og kammeraten min lager...
TV2Danny
6th August 2004, 23:55
Norsk Filmstudio AS (www.norskfilmstudio.no) selger klappere i forskjellige utforminger og størrelser.. Prisene varierer også, men den dyreste koster 1.550,-
Pacific_Leon
26th August 2004, 02:12
eg kjøpte klapperen min i en effekt butikk i Santa Monica California, er nok mer en souvenir ting enn en "ekte" klapper siden det står Hollywood på den :roll: , men den funker..det er vel det viktigste :P
Remi
30th August 2004, 18:40
er det noen steder i gjøvik/hamar/oslo man kan få en brukbar klapper?
codename_47
1st September 2004, 19:42
er det noen steder i gjøvik/hamar/oslo man kan få en brukbar klapper?
Du kan forhøre deg på 2mtv i oslo, de importerer sikkert slik :)
Kyrre
1st September 2004, 23:44
Du er kollega. Så jeg har lov å kritisere deg for å skrive feil i hver eneste topic! Skjerp deg mann! se gjennom det du har skrevet iallefall en gang! :twisted: PS: 2MTV holder kun til i Stavanger, ikke Oslo.
codename_47
2nd September 2004, 11:34
De har telefonnumer i oslo iallfeall :?
Kyrre
2nd September 2004, 12:56
Mulig de har kontor der, men de holder til i Stavanger. Husk at 2mtv ikke er en ordinær butikk. Dessuten tviler jeg sterkt på at de importerer klappere.
SHR
2nd September 2004, 17:20
Å bruke rundt 1500 kroner på en klapper vil jeg si er idioti!
Kyrre
2nd September 2004, 17:35
Det var jo den dyreste da. Jeg kjøpte min for under to hundre kroner.
andy
2nd September 2004, 20:54
for å sitere hjemmesiden til 2mtv:
Hovedkontoret er lokalisert i Stavanger, med avdelingskontor
i Oslo.
;)
Kyrre
3rd September 2004, 10:19
Jepp. Og de selger ikke klappere :wink:
Remi
3rd September 2004, 20:30
Det var jo den dyreste da. Jeg kjøpte min for under to hundre kroner.
to hundre, fra hvor da?
Kyrre
4th September 2004, 10:35
Filmmuseet i Berlin, desverre :wink:
Remi
4th September 2004, 11:24
synn :(
erdnis
17th April 2005, 21:02
vet dette er en gammel post, men bedre å fortsette på den enn å lage en ny.
har endelig fått meg klapper!, men jeg lurer på om noen vet hva Int, Ext, Mos og Sync står for?
Det er litt kjekt å vite! :lol:
EDIT: og de fargene på toppen (har ikke det på min), hva er de til egentlig? Hva er forskjellen på farger og ikke farger?
Remi
17th April 2005, 21:19
skal vedde en snalle fra sør på at det har noe med greenscreen og bluescreen og gjøre
erdnis
17th April 2005, 21:24
Remi:
skal vedde en snalle fra sør på at det har noe med greenscreen og bluescreen og gjøre
Da for du nok gi meg den snalla fra sør for jeg tror ikke det har noe med det å gjøre! det er rødt, gult, grønt og blått synes jeg å huske!
Mazter_Man
17th April 2005, 21:30
De solgte det på SmartClub for en stund siden... kostet vel 20kr eller no... :lol:
Edit: Så ikke at det var to sider :lol: Svarte på den første siden jeg :) hehe
Remi
17th April 2005, 21:31
kanskje det bare er til pynt? de fleste klappere jeg ser på behind the scenes er ganske svarte på toppen, mens på behidn the scenes på star wars foresteksempel, som er stappfult av effekter, så er den i alle mulige farger, ikke vet jeg :lol:
joakim192
17th April 2005, 22:43
har endelig fått meg klapper!, men jeg lurer på om noen vet hva Int, Ext, Mos og Sync står for?
"Int" betyr at den scenen som blir innspilt er innendørs, "ext" betyr at den er utendørs. "Sync" mener jeg har noe med lyden å gjøre, at lyden er synca medbildet er jo at lyden er korrekt mot bildet. Aner ikke hva "mos" er.
Btw: Er ny her, har browsa litt på forumet i det siste, men registrerte meg først idag.
Joakim
erdnis
17th April 2005, 23:04
Tusen takk for svar! :D
Men er det noen som vet hva Mos er?
Melwasul
17th April 2005, 23:22
Denne siden sier at MOS betyr "mit out sound".
http://www.chuckpalahniuk.net/workshops/scripts/howto.php
Jeg vet ikke hva det betyr - kanksje det motsatte av sync.
Chandler
17th April 2005, 23:59
MOS = Minus Optical Sound
Betyr at du filmer uten å ta opp lyd. Altså det motsatte av Sync hvor man filmer med lyd og derfor må sync'e lyden.
Hvorfor "Optical"? Aner ikke, men kan gjette på at det henger igjen fra gode, gamle dager hvor lyd ble tatt opp optisk istedetfor på tape.
KUDi
18th April 2005, 15:10
strekene øverst på klapperen er der slik at du skal se NØYAKTIG når den øverste delen treffer den nederste (svart på hvitt og hvitt på svart) for å kunne synkronisere lyden av "klappet" og bildet
Remi
18th April 2005, 15:13
klapp klapp hehe,
men bare av ren nysjerrighet, erdnis, hvor mye kostet din klapper?
erdnis
18th April 2005, 15:38
min er hjemmelaget, hehe. Men jeg er veldig fornøyd med den! Den er laget etter en på Studio Depot! :D
EDIT: Er det noen som vet hva klappere med timecode er til?
Remi
18th April 2005, 18:12
hmm får man en bra klapper til 400,-?
har liksom nettop fått meg bluescren til 2500 så må liksom være litt var som med pengesekken vet dere 8) :oops: :wink: :lol:
erdnis
18th April 2005, 19:43
du får en klapper på www.studiodepot.com til 170 kr som ser veldig bra ut! jeg hadde tenkt til å kjøpe den, men så lagde jeg en istedenfor! :D
Remi
18th April 2005, 20:03
fristende, klapper må vi ha vøttø!
Stroyer
18th April 2005, 22:35
du får en klapper på www.studiodepot.com til 170 kr som ser veldig bra ut! jeg hadde tenkt til å kjøpe den, men så lagde jeg en istedenfor! :D
Good! Har du en direktelink?
Dere som lager klappere selv: følger dere moen spesiell oppskrift?
erdnis
18th April 2005, 22:41
har litt problemer med å kjøre to internett samtidig, men gå på www.studiodepot.com og søk på clapboard også trykker du på den til $ 26.95 eller hva den koster! Det er jo mange forskjellige der, men det er den billigste. Eller det er en billigere, men den går det ikke an å klappe med!
Melwasul
18th April 2005, 23:04
Kommer dere virkelig til å bruke klapper?
Stemmen i hodet mitt sier at jeg kommer ikke til å lese teksten på klapperen en gang når jeg redigerer. Også er jeg helt sikker på at jeg kommer til å rote bort klapperen min.
Personlig syns jeg at klapperen er sløseri på tid og kritt. Og kameraet mitt kan trolig ikke lese skriftene på klapperen heller, hehe
Kyrre
19th April 2005, 09:38
Hehe. Du er nok inne på noe der. Typisk NAFF brukere å henge seg opp i slike ubetydelige "gadgets", det må jeg får lov til å si. Klapperen min, som jeg kjøpte på filmmuseet i Berlin, ligger støvete oppå skapet en plass. Men etterhvert som vi skal begynne med to kameraer, vil den nok bli brukt.
Stroyer
19th April 2005, 09:47
Hehe, skjønner hva du mener. Nytteverdien er ikke like stor som morroa med den. Wannabe proff :D
Tingen er den at jeg ofte opplever å måtte ta et klipp 10-20 ganger før det blir slik jeg vil ha det. Da er det greit å ha det klart hvilket klipp man vil bruke, så slipper man så se igjennom dem igjen når man skal redigere.
Daniel
1st May 2005, 19:13
Kunne noen kanskje laget en liten "guide/tutorial" hvordan man lagde en klapper selv? Det hadde vært greit , vis noen klarer å lage en med litt kvalitet som er full funksjonell.
erdnis
1st May 2005, 20:46
Daniel wrote:
...lage en med litt kvalitet som er full funksjonell.
Alt er jo funksjonelt når vi snakker om klapper! Et ark og et par hender går også, hehe.
andeik
15th May 2005, 09:46
Jeg lagde en klapper på K+H for noen uker siden:
www.bullservice.com/images/klapper.JPG
pordey2
15th May 2005, 14:08
Når dere lager klappere, bruker dere bare vanlig materialer og en hengsel?
Har ikke de "ordentlige" en viss fjærmekanisme for å til et virkelig raskt og høyt klapp. Vet de bruker noe sånt på proffe filmer...
erdnis
15th May 2005, 15:46
jeg tror ikke det er noen fjærmekanisme, jeg tror de bare smeller den ned. Det blir ihvertfall en fin lyd av det og! :D
pordey2
15th May 2005, 16:54
Hørte at når de spilte inn "Pitbullterje går amok" i vinter, så var det ett eller annet fjærsak i klapperen, men det hører kanskje med til de mer sjeldne tilfellene
erdnis
16th May 2005, 14:57
det kan jo godt hende at det er noen fjærmekanisme der, men jeg ser ikke helt vitsen med det!
Stiksrud
16th May 2005, 22:24
Hva har du brukt i stedet for hengsler? ser ut som en liten trebit på bildet!
Jeg fikk nylig kjøpt en klapper for 99 kroner på butikken standar i Oslo. Den er ganske bra, men det står Hollywood øverst.
Jeg vet denne posten er gammel,
men jeg fikk nylig kjøpt en klapper for 99 kroner på butikken standar i Oslo. Den er ganske bra, men det står Hollywood øverst.
du snakker om festmagasinet standar?
viss det er det så skal jeg stikke innom, jeg skal innover og filme noen greier for Kjetilr og besøke litt slekt her og der, hadde vert kjekt med en klapper på kjøpet!
Ja det er den butikken, i andre etasje.
andeik
29th May 2005, 11:59
Hva har du brukt i stedet for hengsler? ser ut som en liten trebit på bildet!
Jeg fant ingen hengsler som passet - selv ikke på tre forskjellige butikker, så jeg tok en lærbit som jeg skrudde fast med fire små skruer
Kyrre
29th May 2005, 13:42
Det var da grumsomt så lenge den tråden skulle overleve. Er det i det hele tatt noen her som tar opp lys og bilde hver for seg og må synke dem i etterproduksjon? Ja, jeg vet, det er kult med klappere, det er bare å innrømme.
får trekke ut tråden litt mer jeg og da :)
For et år siden. tror jeg. lagde jeg en klapper av LEGO :D man bruker jo lego til alt så dette funka jo også, brukte alt i lego , også lagde jeg noen feste-meknismer for all _info_ som skal endres etter hvert opptak etc.
Stiksrud
29th May 2005, 22:58
Det var da grumsomt så lenge den tråden skulle overleve. Er det i det hele tatt noen her som tar opp lys og bilde hver for seg og må synke dem i etterproduksjon? .
Ja faktisk så gjør jeg det! sammen med devolution studios og skal faktisk også ta opp lyd for BEAM Studios! Blir mye bedre lyd bare sånn for info! men jeg bruker kun klapper for å synche lyd... ikke for å skrive inn scene, takes osv
i vår forrige skole produksjon brukte vi to kamera, pluss egen lydboks, da fikk vi meget godt bruk for klapperen jeg har. selv om det står hollywood på den, så er det jo kun klappet du er på jakt etter.
MiniMan
29th May 2005, 23:50
litt off topic men: Hva brukes egenltig en filmklapper til? Har egentlig aldri forstått det helt... :?
Melwasul
30th May 2005, 07:50
litt off topic men: Hva brukes egenltig en filmklapper til? Har egentlig aldri forstått det helt... :?
Når du har flere kamera, er det greit å bruke klapper for da står det på klapperen hvilken kamera det er som filmer.
Klappelyden trenges bare hvis du har lydopptak som ikke er koblet til kamera. SLik at du kan plassere lyd på riktig tidspunkt mens du hører klappelyd og ser at den klapper seg.
edit: Jeg trenger ikke slik for min del. Har bare et kamera og ingen mikrofon enda (og jeg har tenkt å koble til kameraet mitt hvis jeg får en).
Stiksrud
30th May 2005, 14:20
Har 4 mikker og tilgang til 4 til så jeg bruker egen mikser! litt dritt å styre dem ved kun kamera! dessuten får man vanligvis ikke så' mange innganger for mik på kameraer da :?
vi skal muligens bruke flere kameraer i en film vi skal filme til sommerferien, og da trenger jeg klapper, skal prøve og få en tur innom standar festmagasinet i karl johansgate (?) når jeg skal filme får kjetilr som sagt, men hva tror dere, jeg trenger den mest til og synke lyden, passer klapperen til mine behov?
Stiksrud
30th May 2005, 15:34
vi skal muligens bruke flere kameraer i en film vi skal filme til sommerferien, og da trenger jeg klapper, skal prøve og få en tur innom standar festmagasinet i karl johansgate (?) når jeg skal filme får kjetilr som sagt, men hva tror dere, jeg trenger den mest til og synke lyden, passer klapperen til mine behov?
Et hardt lite klapp funker like fint! du skal bare se det når du redigerer lyd og bilde sammen! Da ser du at der er klappet etter hvor høy kurven er!(hvis du sycher grafisk, noe som de fleste lydredigeringsprogs og videoredigeringsprogs gjør)
Når det gjelder flere kameraer sammen funker blitz herlig! det er nesten det beste mener jeg! Hvis ikke du skal vite hvilke scener osv da
Så du trenger ikke en ordentlig klapper hvis du ikke skal ha så utrolig systematisk, noe som kommer til å gå galt uansett nesten(snakker jeg mest for meg selv nå? :roll:
ikke i karl johansgate, men Prinsensgt. 25
HenrikSolberg
30th May 2005, 19:55
I krysset mellom prinsens gate og Øvre Slottsgate for å være helt korrekt... Hvis du går på Karl Johans Gate så går du til høyre når du står under det store FREIA skiltet oppe ved stortinget (hvis du står med ryggen til slottet!)
Her er et lite bilde av klapperen jeg kjøpte på standar
http://www.freewebs.com/danfah/files/test_picture2.jpg
Daniel
4th August 2005, 14:08
Jeg klarer ikke å finne noen filmklapper hos NorskFilmstudio jeg.
De har jo ikke en søke motor til forskjellige ting. Ser igjennom prisboka dems men der var det ikke noe... Noen som vet hvor jeg finner en av bra kvalitet som kan kjøpes i Norge ( på nettbutikk , eller i Vestfold )? Ikke nødvendigvis hos NorskFilmstudio...
remiant_85
4th August 2005, 15:10
jeg har en hengende på veggen , har ikke så mye bruk for den , men en vakker veggpryd ;)
Jeg bruker klapperen på produksjonen jeg jobber med nå
jeg gjorde det mest for gøy, men jeg fant ut at det var nyttig bla. fordi jeg måtte redigere lyden i et lydprogram (ville ha litt ekko i en av scenene)
phex
5th October 2005, 15:40
B&;H selger en klapper til 56 kroner + 171 kroner i frakt til Norge (lønner seg altså å kjøpe noe mer derfra i samme bestilling): http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home;jsessionid=DDTsXqRtYv!-316890802?O=cart&;A=details&;Q=&;sku=66812&;is=REG
hakestad
7th November 2005, 19:48
Du har jo alltids videoutstyr.no (http://www.videoutstyr.no) De selger flere typer klappere. Har selv kjøpt min derfra!
Newbie
3rd December 2006, 00:51
* Kjøp en filmklapper
* Send inn svar i konkurransen på NRK Fabrikken (http://nrk.no/fabrikken)
* Send inn en film på NRK Fabrikken (http://nrk.no/fabrikken)
Hvis du vinner i en konkurranse eller/og filmen din kommer på tv på rang 1, vinner du klapperen på bildet, har selv vunnet to fra nrk.
http://www.bhphotovideo.com/images/items/66812.jpg
niklnikm
3rd December 2006, 14:49
mhm...kjøpte en i New York til 6 USD, ganske billg plastgreie som er ment til å henge på veggen.
men strengt tatt er det ingen her som trenger en klapper - kansjke noen unntak - hvorfor ikke bare klappe med egne hender, eller smelle to ting mot hverandre?...det er bare teit at vi plutselig skal gå rundt og ape etter hollywood i dette stadiumet - som sagt, det er alltid unntak - gå til innkjøp av klapper kun hvis du har mer enn to mikrofoner som ikke er kobla sammen.
nåja, det er det jeg mener.
Ustabil-Kim
3rd December 2006, 22:34
en klapper hjelper ganske bra til i klippen dersom du har mange takes da.. er ikke bare lyden den er til =)
Filip93
10th August 2009, 17:23
vet dette er en gammel post, men bedre å fortsette på den enn å lage en ny.
EDIT: og de fargene på toppen (har ikke det på min), hva er de til egentlig? Hva er forskjellen på farger og ikke farger?
Hvor var det du kjøpte klapperen din?
ChrisseNisse
14th August 2009, 16:13
Masse billig på Ebay..
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=clapperboard&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_stpos=&gbr=1&_odkw=film+clapper&_osacat=0
skrekkarkivet
14th August 2009, 16:26
mhm...kjøpte en i New York til 6 USD, ganske billg plastgreie som er ment til å henge på veggen.
men strengt tatt er det ingen her som trenger en klapper - kansjke noen unntak - hvorfor ikke bare klappe med egne hender, eller smelle to ting mot hverandre?...det er bare teit at vi plutselig skal gå rundt og ape etter hollywood i dette stadiumet - som sagt, det er alltid unntak - gå til innkjøp av klapper kun hvis du har mer enn to mikrofoner som ikke er kobla sammen.
nåja, det er det jeg mener.
Om man bruker en hvit akrylklapper med fargebar på "klapperen" er det enklere å fikse hvitbalansen etc i post. Om du tar opp lyd på en ekstern opptaker er det lurt å ha noe som gir fra seg en skarp og kort lyd slik at du klarer å synkronisere lyd og bilde. Joda, man kan selvsagt klappe to ting sammen, men for 200,- og nedover får man et produkt man kan klappe med, fikse kontraster /hvitbalanse i post, PLUSS at man kan skrive på scene nr og tagning med en whiteboardtusj og enkelt viske det vekk...
Det du sier kan man si om alt fra steady-cam rigger til dolly tracks, kamera, linser etc. Man må ikke ha det, men det er litt morsomt OM man har det :)
S.
martinbremnes
20th December 2009, 16:51
Tråden har holdt lenge ut nå så jeg tenkte det var på tide å runde av med et
siste spørsmål:
Hva bruker Hollywood og andre store produksjoner tidskoden på klapperen til?
Klappere med tidskode koster jo latterlig mye uansett og det er jo i bunn og grunn bare et plaststykke med en stoppeklokke...
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.