Vis full versjon : Kan noen svare meg på hvordan å få best mulig lyd?
Mazter_Man
1st September 2004, 17:05
Hei!
Jeg er en skikkelig amatør, men skal lage en film, og vil at den skal bli bra! :) Jeg har et DV kamera, men mikrofonen på den er selvsagt for dårlig! Jeg har tenkt på å bruke mygger, men hvordan får jeg koblet flere mikrofoner/mygger, til DV kameraet? :lol:
Remi
1st September 2004, 18:05
lurer litt på det selv :?:
andy
1st September 2004, 18:16
hvis du ikke skal filme en person som blir intervjuet eller noe lignende tror jeg ikke jeg ville brukt mygger. mygger vil se stygt ut hvis du ikke klarer å skjule dem, pluss at d er mas med å feste til kameraet med ledninger osv. en ting er og at mygger tar ikke opp så mye av lydene omkring, sånne som du ikke tenker over som f eks bilsus i bakgrunnen, fuglesang, vind i trærne osvosv. du kan selfølgelig ta dette opp separat men da sitter du igjen med det problemet at du ikke har en god mikrofon til å ta det opp med og.
personlig bruker jeg en hamas mikrofon til 1500 spenn festet på en blitz-skinne til kameraet. den fikser god lyd, kan stille den inn for å "zoome", altså retningsvirkene og koster som sagt ikke all verdens. se om du kanskje finner noe sånt heller, tror det vil funke bedre i lengden.
Remi
1st September 2004, 18:20
hvor kjøpte du den da?
andy
1st September 2004, 18:32
kjøpte den i en vanlig fotobutikk. de bestilte den inn for meg. tror butikken het elite foto.
Remi
1st September 2004, 18:35
fotobutikk? vet om mange sånne på gjøvik, fint for meg :D !
foresten, takk for tipset :D :D :D
Thomas
1st September 2004, 18:42
jeg anbefaler å spille lyden inn på minidisc og så legge den på når du redigerer filmen...
Remi
1st September 2004, 18:56
er det ikke enklere å bare kjøpe en mikrofon?
jeg vet ikke, er ganske dårlig på sånt som lyd når alt kommer til alt :D
Kyrre
1st September 2004, 18:58
Hvis du vil bruke litt tid på lyden, og vil ha kvalitet på høyde med hollywood produksjoner, er mine tips følgende:
1. Skaff deg en meget god mic. Personlig bruker jeg en Sennheiser K6 www.sennheiser.com
2. Skaff deg Zepplin og Vindpels til Micen, samt en mikronfonstang (boom)
http://www.lightwavesystems.com/
3. Dubb lyd som blir for dårlig.
Samlede pris for lydutstyr: ca. 16 000,-
En god leverandør er: www.2mtv.no Stasjonert i Stavanger.
Remi
1st September 2004, 19:06
16 000 er ganske mange penger når man ikke er sponset 8)
Kyrre
1st September 2004, 19:11
Enig. Men overkommelig. Bare se på meg! 8)
codename_47
1st September 2004, 19:21
Du har vel hatt konfirmasjon :wink:
BTW, kyrre, tror du mener "dubb" ikke "dupp" i den tidligere posten din :wink:
Remi
1st September 2004, 19:23
tror jeg bare kjøper en bra mic, ser åssen den er osv. 8)
Kyrre
1st September 2004, 19:25
KONFIRMASJON: Korrekt det. Jeg har konfirmert meg, som mange andre her anser jeg. Men pengene kommer ikke derfra, men gjennom hardt arbeid :wink:
DUPP: ...bare se på posten min du.. jeg skrev vel aldri det jeg.. :oops:
codename_47
1st September 2004, 19:27
KONFIRMASJON: Korrekt det. Jeg har konfirmert meg, som mange andre her anser jeg. Men pengene kommer ikke derfra, men gjennom hardt arbeid :wink:
DUPP: ...bare se på posten min du.. jeg skrev vel aldri det jeg.. :oops:
Ja masse hardt arbeid, skaff deg en god jobb slik som vi gjorde :wink:
Jeg skrev da ikke konfirmasjon feil? :?:
Kyrre
1st September 2004, 19:31
Har jeg sagt det da? Men nok Off-Topic- intern GHL samtale- tullprat. :wink:
codename_47
1st September 2004, 19:32
Hehe, greit det 8)
Remi
1st September 2004, 19:37
klart det er bra og ha litt proffere lydutstyr, men er det nødvendig?
kunne egentlig tenke meg og bruke penga mine på selve filmen i starten:
kameragreier, lys, kostymer (som er ganske dyrt; bare se på "stormtrooper kostyme?" posten,
der koster ett kostyme 10 000 kroner!)
codename_47
1st September 2004, 19:40
Vel om du vil ha "ok" lyd så trenger du ikke å invistere så mye, men om du vil ha et "Hollywood" preg over lyden så må du nok punge ut, så valget blir vel, "hollywood" eller "bollywood" :P
andy
1st September 2004, 20:25
lurer på en litt off topic ting. dere som har brukt 16 000 på lyd utstyr, hvordan tar dere opp? evt hvilken inngang har dere på kameraet? jeg har liksom en mini-jack på mitt. gidder ikke tenke på å plugge noe sånn lydutstyr inn der en gang. noen snakte og om minidisc, men minidisc har jo også veldig dårlig kvalitet....what do you do?
Kyrre
1st September 2004, 23:01
Kabelen går direkte inn i kameraet Andy, altså jack-inngang. Ingen eksterne opptaker. Selv om vi vurderer og investere i trådløst system som fremdeles tar opp på kameraet. Men da trenger vi selvsagt å tjene noen penger.
codename_47
1st September 2004, 23:21
Men man må jo invistere i et dyrt kamera for å kunne bruke det da(plugg inngangen finnes kun på større kameraer)
Fant ingen bra bilder, men du kan såvidt se plugg inngangen her (http://images.digitalmedianet.com/2003/01_jan/reviews/panasonic_dvx100/Ag-DXV100_right_side175.jpg)
8)(vi har en mye større mic da)
Kyrre
1st September 2004, 23:40
Rettskriving, rettskriving.. :!:
andy
2nd September 2004, 13:06
jack eller mini-jack?
Kyrre
2nd September 2004, 15:19
Jack, hvis jeg ikke tar helt feil.
Mazter_Man
2nd September 2004, 15:21
Hva med sånn "feiekost"? Kaller det bare det.... vet ikke hva det heter... Sånn de har på TV. Blir ikke det ganske "konsentrert" lyd. Altså sånn at man bare får med den lyden man ønsker???
dj_zeptor
2nd September 2004, 15:49
Hei!
Jeg er en skikkelig amatør, men skal lage en film, og vil at den skal bli bra! :) Jeg har et DV kamera, men mikrofonen på den er selvsagt for dårlig! Jeg har tenkt på å bruke mygger, men hvordan får jeg koblet flere mikrofoner/mygger, til DV kameraet? :lol:
Hva med sånn "feiekost"? Kaller det bare det.... vet ikke hva det heter... Sånn de har på TV. Blir ikke det ganske "konsentrert" lyd. Altså sånn at man bare får med den lyden man ønsker???
Ideen med mygger er grei nok den. Men som det allerede er sakt her så blir det veldig mye styr med ledninger osv. Du får heller ikke noe særlig med bakgrunnslyd. Så jeg ville ikke gått for dette.
Men jeg ville heller brukt feiekosten din. (går ut i fra at du mener en Mic Boom) Det er jo rett og slett en stang med microfonen i enden. Kyrre har jo allerede skrevet om dette. Men 16 000 er kanskje litt for dyrt. Så da kan du jo bare kjøpe en god microfon. 1000 - 3000 kr. Mange av disse kan retningsbestemmes. Så da kan du jo omtrent bare få med den lyden du ønsker. Og du kan sette den til å konsentrere seg om mye mer, som bakrunnslyder etc.
Det ka jo også være aktuelt å ha en bærbar pc i andre enden av micboomen, for å ta opp på denne istedenfor på kameraet. I mange tillfeller blir det bedre kvalitet av dette. Men kommer jo selvfølgelig ann på.
Håper dette hjalp litt. :P
kjetilr
2nd September 2004, 16:29
Rett skriving, rett skriving.. :!:
Mister Kyrre... skal du først peke på rettskriving så er første bud å skrive rett selv. :x
Argh!
Kyrre
2nd September 2004, 16:59
:oops:
kjetilr
2nd September 2004, 21:17
Hi,hi :P
*kremt*
Move along now, nothing more to see here...
Mazter_Man
3rd September 2004, 17:19
Tusen takk! :D Akkuratt det svaret jeg lette etter!! Men kjøper man en bom med mic, eller må man kjøpe hver ting for seg? Og koster i tilfelle en bom mye? Vet noen hvor man kan få kjøpt det? :?:
Remi
3rd September 2004, 17:25
kanskje dette er tingen for meg?
dj_zeptor
3rd September 2004, 17:53
Tusen takk! :D Akkuratt det svaret jeg lette etter!! Men kjøper man en bom med mic, eller må man kjøpe hver ting for seg? Og koster i tilfelle en bom mye? Vet noen hvor man kan få kjøpt det? :?:
Du kan absolutt kjøpe en et boom set. Med skaft, mic, ledninger og annet dilldall. Men hvorfor gjøre det når det vil koste deg så mye mer? Kult? Ja, absolutt!! Men kjøp heller et kosteskaft eller noe. Anbefaller et forlengerskaft til malingsruller i aluminium, sånn med en stang inni en annen som kan dras ut og inn. Dette for man jo på jernia for 69 kr eller noe sånn. Så kjøper du den mic'en som du vil ha å setter den på tuppen av stanga. Kanskje vanskelig å feste men du finner nok på noe.
Dette er jo da et billig alternativ hvis man ikke vil betale i dyre dommer=)
Remi
3rd September 2004, 18:00
kult med enn skikkelig dyr en: helt klart, nødvendig: ikke så klart 8)
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:04
Takk for alt! Tror jeg tar meg en tur på jernia i morgen... :wink: :D
dj_zeptor
3rd September 2004, 18:08
Hehe....tror jeg åsså går for det til min neste film. :P Si fra når/hvis du har kjøpt en mic da. Åssen den er å sånn. For trenger en sånn jeg å, og lurer veldig på hva jeg skal kjøpe som jeg får gode resultater med. Hadde tenkt på noe mellom 1000,- og 2000,- penger. Har folkens noen tips? 8O
Remi
3rd September 2004, 18:08
jeg tror jeg hermer litt etter deg jeg, mazter man. jernia, her kommer jeg!! :D
Remi
3rd September 2004, 18:09
hehe :oops: mic'en ja...
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:40
Ja, mic'en..... Skal se hva jeg kan få kjøp! Må ha bra utstyr! 8) Den får jeg i hvert fall ikke på jernia! hehe.... :P
Remi
3rd September 2004, 18:43
nei, litt synd... 8)
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:50
Ja, egentlig! Vi burde anbefale jernia til å selge det! Eller kanskje ikke? Hva blir liksom kvaliteten da? Ikke no' særlig vil jeg tro! Hehe... 8) :P
Remi
3rd September 2004, 18:53
får det sikkert på elkjøp, der jeg kjøpte kameraet mitt (?)
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:55
Får man så bra kvalitet på mic på elkjøp da? Tror å bestille gjennom nettet er stedet for best kvalitet! 8)
Kyrre
3rd September 2004, 18:59
Du kan absolutt kjøpe en et boom set. Med skaft, mic, ledninger og annet dilldall. Men hvorfor gjøre det når det vil koste deg så mye mer? Kult? Ja, absolutt!! Men kjøp heller et kosteskaft eller noe. Anbefaller et forlengerskaft til malingsruller i aluminium, sånn med en stang inni en annen som kan dras ut og inn. Dette for man jo på jernia for 69 kr eller noe sånn. Så kjøper du den mic'en som du vil ha å setter den på tuppen av stanga. Kanskje vanskelig å feste men du finner nok på noe.
Jeg må nesten påpeke at bomer har muligheten for å strekkes ut til omtrent 4 meter, og har intregert kabel, noe som forhindrer mye bråk som kan oppstå med ledningen teipet fast til et kosteskaft. Og "dilldallet" utenom bomen er bla. pistolhåndtak og zepplin, som er et slags trekk, en pakker over micen som forhindrer bakgrunnsstøy og vind og ullyder. Og for enda bedre beskyttelse mot vær og vind kjøper du en vindpels. En sennheiser K6 shotgun mic koster rundt 3 000,-, en bom koster 2000,- vindpels og zepplin koster hver for seg også to tusen. Kosteskaftet er kanskje et billigere alternativ, men en oppnår ikke i nærheten av like gode resultater.
Remi
3rd September 2004, 19:01
tenkte på og bestille fra elkjøp da, han karn sa at noe om at vi kunne bestille nesten hva som helst ( :?: )
Kyrre
3rd September 2004, 19:02
Stedet for de beste micene:
:wink: www.sennheiser.com
Mazter_Man
3rd September 2004, 19:03
Takk! Helt toppers! 8)
Remi
3rd September 2004, 19:05
mye bra der...
Easyfrag
15th September 2004, 01:44
Men er det faktisk noen som vet hvor man kan få kjøpt en mic bom?? jeg har leita på nettet i flere dager nå, har finni et par steder hvor man kan leie det, har finni et hav av engelske sider, men jeg leiter etter et sted man kan få kjøpt det, jeg driter i hvor mye det koster, jeg VIL ha en!!!! hehe.
Kyrre
15th September 2004, 09:29
Som jeg har nevnt i tidligere tråder er dette stedet å besøke:
www.2mtv.no
Jeg skaffet meg bom'en, micen, zepplinen og vindpelsen fra denne leverandøren. Hyggelige folk også.
8)
De kan skaffe deg en bom for 2000,- +/-
Easyfrag
15th September 2004, 11:50
Ok, takk.
comrad
15th September 2004, 17:39
et annet alternativ er www.lydrommet.no
theHollow
5th October 2004, 11:32
Mye av clue'et med å få bra lyd er å planlegge skikkelig.
På settet
Det er viktig å se an stedet som det skal filmes på. Først og fremst: er det inne eller ute?
Hvis det er ute bør du vite om det er vind eller andre ting som kommer til å ødelegge lyden (f.eks. en motorvei, unger eller sånne bråkete ting :lol: ).
Er det inne så er det ålreit å sjekke romklangen. Ingenting er mer irriterende enn å filme inne i et lite rom med masse romklang der alle mannestemmer blir en orgie av bass og kvinnestemmer blir skjærende lyder. Så litt kledning på vegger osv er aldri dumt (dreper resonnansen).
Valg av mikrofon har også en del å si. Skal det brukes mygger, kondensatormikrofoner eller dynamiske mikrofoner? Kondensatormic'er er følsomme til vind osv. Det er ikke dynamiske. Kondensatormic'er må ha forsterking på mic'en pga de lave signalene. Dynamiske mic'er pleier å være større og "uhåndterlige". Ved eldre mic'er anses kondensatormic'ene å være best, men det er en smaksak. Nyere mic'er skal være ganske lik kvalitet (også en smaksak).
Det bør også vurderes om det skal benyttes en mic som er retningsbasert eller rundopptakende. Retningsbasert egner seg i de fleste tilfeller best til filming.
OBS1: Alle retningsbestemte mikrofoner er følsomme for både vind og håndteringsstøy. Dette gjelder også dyrere mikrofoner. Så jeg ville eksperimentert litt med forskjellige lydhetter på mic'en.
OBS2: Mic-bom (stativ/stang) er uunnåelig. Ha en eller annen fyr med høretelefoner og mic-bom som kan rette mic'en mot der replikkene er. Mic'en bør være så mærme de som prater som mulig. Og nå snakker jeg etter erfaring: "Dårlig lyd er skuffende å jobbe med." Særlig hvis man har vært ute hele dagen og filmet og bildet er bra, men lyden høres ut som en krigsscene (hvis ikke det er det dere har filmet da...da er det jo bra :D ).
Det er etter mitt sigende ålreit å ha så mange lydkilder som mulig. Helst en fra hvert kamera og så mange eksterne som man ønsker. Eksempel på eksterne lydopptakere er minidisc, MP3-spiller eller DAT. Alt med en ålreit mic tilkoblet så klart. Har man en mikser-enhet på settet der all lyd går gjennom før det blir tatt opp så er det selvfølgelig en fordel hvis man vet hvordan man skal bruke den.
Postproduksjon
Det er også smart å manipulere lyden litt etter at alt er filmet. Det er for eksempel en del steder det kan være idéellt å flerne all original lyd og legge på annen lyd som passer (dette er ikke alltid en god idé så ikke overdriv). Det går også ann å dubbe replikker, men dette er etter min erfaring vanskelig. Ikke bare skal replikkene stemme med leppene/munnen/ansiktet, men lydbildet skal stemme med der personen er plassert på bildet. Ikke ålreit om replikkene høres ut som de er tatt opp på dass hvis scenen er f.eks. ute i en skog. Så litt equalizing er aldri dumt. Jeg er en stor fan av Cool Edit Pro 2 (nå Adobe Audition), men det fines plenty av andre programmer for dette.
OBS: Kobler du en mic direkte til kameraet og dette er en mono-mic så kommer lyden i stereo på opptaket. Dvs at all lyden havner i venstre lydspor og all overflødig lyd, som f.eks. lyder utenfor frekvensområdet til det som er satt opp på kameraet vil havne som "søppel" (som regel lave frekvenser) på høyre kanal. Så det lønner seg i de fleste tilfeller å slette høyre kanal og erstatte den med venstre slik at du har en stereo lydfil med venstre kanal i begge kanaler (dvs mono, men ikke...hehe).
Og for guds skyld ikke bruk andre lydformater enn WAV (Windows PCM) dersom dere ikke har gode erfaringer med andre formater. MP3, WMA og andre formater burde vært forbudt :twisted:
Standard DV-format på en wav-fil er etter alt jeg vet 48000Hz, 16-bit, Stereo.
Min mening
Jeg ville aldri brukt 16000 på en bra mic til amatørfilmbruk i alle fall. Kall meg kjip, men det er alt for mye penger for en mic. Hadde vært annerledes hvis jeg hadde laget noe man skal tjene penger på og driver med til daglig. Da er det noe annet.
Lykke til :twisted:
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.