Vis full versjon : Kan noen svare meg på hvordan å få best mulig lyd?
Mazter_Man
1st September 2004, 17:05
Hei!
Jeg er en skikkelig amatør, men skal lage en film, og vil at den skal bli bra! :) Jeg har et DV kamera, men mikrofonen på den er selvsagt for dårlig! Jeg har tenkt på å bruke mygger, men hvordan får jeg koblet flere mikrofoner/mygger, til DV kameraet? :lol:
Remi
1st September 2004, 18:05
lurer litt på det selv :?:
andy
1st September 2004, 18:16
hvis du ikke skal filme en person som blir intervjuet eller noe lignende tror jeg ikke jeg ville brukt mygger. mygger vil se stygt ut hvis du ikke klarer å skjule dem, pluss at d er mas med å feste til kameraet med ledninger osv. en ting er og at mygger tar ikke opp så mye av lydene omkring, sånne som du ikke tenker over som f eks bilsus i bakgrunnen, fuglesang, vind i trærne osvosv. du kan selfølgelig ta dette opp separat men da sitter du igjen med det problemet at du ikke har en god mikrofon til å ta det opp med og.
personlig bruker jeg en hamas mikrofon til 1500 spenn festet på en blitz-skinne til kameraet. den fikser god lyd, kan stille den inn for å "zoome", altså retningsvirkene og koster som sagt ikke all verdens. se om du kanskje finner noe sånt heller, tror det vil funke bedre i lengden.
Remi
1st September 2004, 18:20
hvor kjøpte du den da?
andy
1st September 2004, 18:32
kjøpte den i en vanlig fotobutikk. de bestilte den inn for meg. tror butikken het elite foto.
Remi
1st September 2004, 18:35
fotobutikk? vet om mange sånne på gjøvik, fint for meg :D !
foresten, takk for tipset :D :D :D
Thomas
1st September 2004, 18:42
jeg anbefaler å spille lyden inn på minidisc og så legge den på når du redigerer filmen...
Remi
1st September 2004, 18:56
er det ikke enklere å bare kjøpe en mikrofon?
jeg vet ikke, er ganske dårlig på sånt som lyd når alt kommer til alt :D
Kyrre
1st September 2004, 18:58
Hvis du vil bruke litt tid på lyden, og vil ha kvalitet på høyde med hollywood produksjoner, er mine tips følgende: