Vis full versjon : Noen som vet om det i det hele tatt er lov??
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:20
Er det noen som vet om det i det hele tatt er lov å bruke musikk fra for eksempel Michael Jackson på filmen sin? Vet noen om noen lover om det? Og da mener jeg ikke mini klipp, men ordentlig film. :D 8)
dj_zeptor
3rd September 2004, 18:26
Mr. Jackson har selvfølgelig rettigheter på sine sanger. Så hvis din film med hans sang i skulle blitt vist på kino ville du blitt saksøkt i alle retninger til du satt på gata uten noe igjen. hehe....
Men ingen kan si noe på det om du bruker det privat....
Remi
3rd September 2004, 18:28
litt dumt det, gitt :!:
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:37
Det vil jeg i hvert fall ikke ta sjansen på akkuratt! 8)
Remi
3rd September 2004, 18:39
hva gjør man da?
dj_zeptor
3rd September 2004, 18:42
Bare bruk den hvis du bare skal vise den til venner, legge den ut her osv.
Men blir det mer seriøst, som ut på dvd, kino osv. Må du shoppe rettighetene fra mr. jackson. Men det tviler jeg på at du har råd til hvis du ikke blir sponsa el noe.
Så da er jo alternativet å lage din egen sang med programmer som ejay osv. Har ikke så mye greie på dette men sånne programmer fins det mye av....
Remi
3rd September 2004, 18:45
i kakaowars skal jeg spille litt selv på piano (noe som sannsynelig vis går rett i dass siden jeg aldri har spil piano før) eller så har jeg en CD med star wars-musikk
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:53
Men da blir det plutselig veldig dyrt å lage film! For musikk er jo noe av det viktigste! Det MÅ man ha! Eller hva :?: 8)
Remi
3rd September 2004, 18:55
ja, men som sagt: dyrt uten sponsing :(
Mazter_Man
3rd September 2004, 18:57
Så sant som det er sagt! Har tenkt å søke på Frifond..... Noen som vet om no' fler steder å søke? 8)
Remi
3rd September 2004, 18:58
jeg søker nå på kultur kontoret
Kyrre
3rd September 2004, 19:07
Søk på kultorkontoret i byen du bor i.
Fikk 5 000,- av Sola Kulturkontor. Et annet alternativ er å søke stipend hos SR Bank.
Mazter_Man
3rd September 2004, 19:10
okey! Skal skjekke ut det der! Jeg bor på Oppsal i Oslo. Men SR Bank? (Eller hva den het.) Gir dem ut penger til folk? Jeg trodde bare de var ute etter penger jeg, og ikke gi ut! hehe.. :wink:
Remi
3rd September 2004, 19:11
ja :D
Kyrre
3rd September 2004, 19:11
De gir ut noe de selv kaller "kulturstipend". Der det er vanlig å få opp til 30 000,-
Remi
3rd September 2004, 19:12
jaså? 8)
Rocambole
3rd September 2004, 19:13
Solofondet - som gir støtte til ungdom mellom 15 og 25 - har frist 1. november og ga i fjor støtte til flere kortfilmer, filmutdannelse, filmutstyr m.m. Det var også en som fikk 15 000 for å utvikle manus til en kortfilm. Det var over 3000 søkere og 38 prosjekter fikk i alt 450 000 kr. (Pluss 32 revyer som i alt fikk 205 000 kr.)
http://www.solofondet.no/
Mazter_Man
3rd September 2004, 19:14
Men for meg blir utvalget litt redusert i og med at jeg bare er 12 år. :wink:
Remi
3rd September 2004, 19:18
men det er fremdeles muligheter :D
Mazter_Man
3rd September 2004, 19:27
Jupp! :P Prøver så godt jeg kan vettu! 8)
Rocambole
3rd September 2004, 19:27
Men for å komme tilbake til det opprinnelige emnet, så er det antagelig flere som spiller musikk her i landet enn det er videoamatører, så det skulle ikke være altfor vanskelig å finne noen som er villig til å komponere litt filmmusikk mot å komme med i for- eller sluttekstene. De fleste kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen...
Musikk er beskyttet i 70 år etter komponistens død. Det vil si at det meste av klassisk musikk er det fullt lovlig å bruke. Så har man noen musikalske bekjentskaper kan de ta utgangspunkt i en klassisk låt, kanskje øke farten litt og legge på noen heavy rytmer og vips har man noe fengende å legge på lydsporet.
Skal man kjøpe rettighetene til musikk er det to instanser man må forholde seg til: Gramo og Tono. Fond for utøvende kunstnere (som forvaltes av Gramo) ivaretar utøvernes (musikerne, sangerne etc.) rettigheter, mens Tono ivaretar opphavsmennenes (komponistene, tekstforfatterne etc.) rettigheter.
Remi
3rd September 2004, 19:29
forklar det der "kultur stipend" greia da, kyrre, ble interisert
Mazter_Man
3rd September 2004, 19:30
Ja, det er sikkert ikke så vanskelig å få tak i noen! 8)
Remi
3rd September 2004, 19:34
mister kyrre?
Mazter_Man
3rd September 2004, 22:47
Nå har jeg søkt om penger i bydelen... Får bare håpe! :D 8)
Remi
4th September 2004, 12:09
lykke til :D
cereal
4th September 2004, 14:07
Jeg var produksjons assistent for Dalchows Verden da laget sin nye dokumentar 100% menneske som jeg tror kommer til høsten, og da snakket jeg litt med reggisøren, Jan Dalchow.
Han sa at det koster flesk å kjøpe rettigheter til musikk for bruk i film. Nevnte noe som "noen tusen kr PER SEKUND av musikk" du bruker!
Men det spørs seff på om hvor du har tenkt å få den utgitt, billigere om du bare skal utgi den i norge, blir dyrere for hvert land du må få rettigheter for.
Men du bør sjekke med noen som vet mer enn meg, for dette er ikke jeg 100% sikker på. Lykke til.
Remi
4th September 2004, 14:10
ganske dyrt gitt!! 8O 8)
Mazter_Man
4th September 2004, 16:14
Jepp, det skal jeg gjøre! 8) Skal vurdere og kanskje lage egen musikk..... Spiller trumpet, så kanskje det går ann å redigere det til no kult no'...... :P
Remi
4th September 2004, 16:21
er det egentlig så farlig; tipper på at filmen min ikke blir verdensberømt 8)
Mazter_Man
4th September 2004, 16:23
Det er ganske så sant....... :wink: Men allikevel.... Kult med egen musikk!! :P
Remi
4th September 2004, 16:31
jo da :D 8) :D 8)
erdnis
4th September 2004, 20:45
hei,
jeg har hørt at det koster 7,30,- per sekund med musikk man ikke har lagd selv hvis man skal ha det i film, men jeg er ikke helt sikker på om det er riktig!
og selv om det koster 7,30,- per sekund er det forsatt dyrt, 3 min med musikk er vel 1314 kr tror jeg. 8O
GeEzah
5th September 2004, 03:43
Ville bare gi ett svar på denne siden jeg har jobba for ett selskap som har med akkurat det å lage musikk for tv og film. De fleste selskaper som Sony, Emi etc tar royalties. Det vil si: Eller la oss si, at Michael Jackson sin musikk er eid av Sony. Sony vil ta da spørre om hvor mye av musikken du vil bruke. Standarden er 5 sek, 15 sek, 30 sek og 1 minutt. Du vil så måtte enten betale for hver gang du viser denne reklamen/filmen, eller du betaler ett fast beløp. Alt etter hvor mange visninger du skal ha etc. Det som kan skje om du bruker musikk uten tillatelse er at du må betale enn bot. Du blir saksøkt, men grunnen til at du blir saksøkt er fordi de vil ha pengene du har tjent på filmen som de ikke fikk noe av. Så hvis du ikke har tjent noen penger på filmen din så kan de igrunn ikke få noen penger av deg. Men det finnes firmaer i hvert enkelt land som jobber med å finne folk som bruker opphavsrettighet musikk uten tillatelse. De vil da kontakte myndighetene og kjøre igjennom sine lov paragrafer, og du vil da i det minste få en bot. Denne boten vet jeg ikke hva kommer på, men det er I Sony sitt tilfelle sikkert snakk om en 10-50 000 om en ikke har tjent noe på produktet sitt.
Uansett. Prisen å betale for sony og emi sin musikk kommer fort opp i en 20-50 000 alt etter hva man skal ha. Det finnes flere steder nettet hvor man kan kjøpe musikk av selskaper som lager musikk for akkurat tv og film. Her er det snakk om en 2000-3000 kr. Ville anbefale å søke og gå igjennom disse selskapene, fordi de har masse bra musikk som aldri har blitt hørt før. Og du betaler bare 1/10 av hva du må betale til de store selskapene :)
Og når det gjelde SR-Bank fondet så kan du gå på www.g9alt.no og lese mer om det. Men det gjelder bare for folk som bor i Rogaland :p
clarion
5th September 2004, 09:44
Er det noen som vet om det i det hele tatt er lov å bruke musikk fra for eksempel Michael Jackson på filmen sin? Vet noen om noen lover om det? Og da mener jeg ikke mini klipp, men ordentlig film. :D 8)
1. Dersom dette er viktig for deg (Å bruke Micael Jackson) kan du jo kontakte TONO (eller hvem det er som opprettholder MJ's rettigheter i norge), de har greie dealer for amatører (Koster ikke skjorta :) ), men jeg har lagt merke til at det er få som spør dem :)
Ellers finns det royaltyfree musikk på nettet (Men den koster også :) ) , men eh.. det gjør jo alt!!
En link på musikk jeg bruker er DigitalJuice (Http://www.digitaljuice.com)
Ellers er det bare å fyre google med royaltyfree+music, og se hva som dukker opp :)
MVH
Tor-Bjarne
Rocambole
5th September 2004, 10:19
Dersom dette er viktig for deg (Å bruke Micael Jackson) kan du jo kontakte TONO (eller hvem det er som opprettholder MJ's rettigheter i norge
Som tidligere nevnt er det Tono og Gramo som steller med disse rettighetene.
clarion
5th September 2004, 17:09
Obs ... beklager la ikke merke til at tråden var over flere sider. ...
MVH
Tor-Bjarne Henriksen
Mazter_Man
5th September 2004, 17:48
Tusen takk for alle svar! (Bukker og nikker) 8)
HenrikSolberg
1st November 2004, 22:09
Det vil si: Eller la oss si, at Michael Jackson sin musikk er eid av Sony.
Trodde Michael Jackson eide rettighetene til sin egen musikk jeg. Har lest et eller annet sted, at han var en av få som eide rettighetene til sin egen musikk. Han eier i alle fall rettighetene til The Beatles.
Men det var egentlig ikke det jeg lurte på. Ettersom jeg har forstått kan jeg ta et gammelt klassisk mesterverk, arrangere det for den besetningen som skal spille det inn. Øve det inn og spille det inn. Og bruke det gratis i filmen min (med tillatelse fra de som spiller). Genialt for meg som har arrangert musikk i flere år! Det blir nok da i tilfelle veien å gå for "Domino" prosjektet mitt.
Melwasul
1st November 2004, 23:02
Dersom en musiker har vært død i over 50 år (husker ikke riktig tall) er det lov å bruke sangene hans/hennes uten problem. Som feks Edvard Grieg, hehe, men tviler at jeg kommer til å bruke sangene hans, og det er ikke mange musikere jeg kjenner som har vært død over 50 år.
Og dersom man vil se hvem eier rettigheter til en sang, så sjekk deres band/artist hjemmeside - for det står sikkert der.
Når jeg tenker om, burde det ikke være ulovlig å ha musikk i filmene når filmene er likevel gratis hvor musikere taper ikke på det. MEN sangene bør være lagt ut på offentlig side til artistene. Det er faktisk noen artist som ikke bare tenker på å tjene penger ;)
Jeg finner ingen lov om musikk på nett som er godt skjult slik at de vil prøve å ta mange "pirater" som mulig. Vet dere om en offentlig side som viser lover (hvor blant dem ang musikk?)
viciousvideos
1st November 2004, 23:02
Har jeg riktig om jeg sier at all musikk som ble laget for over 20 år siden (eller 30-40?) er fullt lovlig å bruke uten at noen kan si noe på det. Grunnen er simpelten fordi musikken ble laget før loven om opphavsrett osv. osv. kom!
Et eksempel er jo musikken som ble brukt til den ene animasjons videoen av Bush og Kerry som ble lagt ut på www.jibjab.com.
De prøvde selvfølgelig å fjerne denne videoen ved å si at de ikke hadde lov til å bruke musikken, men siden den var såpass gammel... så!
viciousvideos
1st November 2004, 23:03
Ser man det. Du var vel akkurat et sekund før meg :)
Kanskje var du mer korrekt en meg også.. hehe
Melwasul
1st November 2004, 23:06
Ser man det. Du var vel akkurat et sekund før meg :)
Kanskje var du mer korrekt en meg også.. hehe
Det vet jeg egentlig ikke, har ikke lest eller fått det bekreftet egentlig - men jeg mener at jeg har hørt det ;)
Rocambole
2nd November 2004, 07:49
Har jeg riktig om jeg sier at all musikk som ble laget for over 20 år siden (eller 30-40?) er fullt lovlig å bruke uten at noen kan si noe på det. Grunnen er simpelten fordi musikken ble laget før loven om opphavsrett osv. osv. kom!
Den nåværende loven Lov om opphavsrett til åndsverk (åndsverkloven) kom 12. mai 1961, og før den var det andre lover, som Lov om forfatterrett og kunstnerrett av 4 juli 1893. Den eldste lov om kunstnernes rettigheter er fra 7. januar 1741... Så disse rettighetene har vært beskyttet svært lenge her i landet.
Men uansett er det irrelevant når loven kom. Når den sier at "Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår", omfatter det ikke bare opphavsmenn som dør etter at loven kom, men også dem som allerede var døde.
Dagens lov finner man her: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html
HenrikSolberg
2nd November 2004, 08:04
Men min plan vil funke ikke sant?
Melwasul
2nd November 2004, 09:51
Men min plan vil funke ikke sant?
Ja, om han har vært død i 50-70 år ;) eneste jeg kjenner er Edvard Grieg, men det er selvsagt flere - men hva med de som selger sangene på nytt? Feks de som produserer Edvard Grieg's sanger i cd (for edvard levde ikke i dataalder) - så er det fremdeles galt mot de som produserte?
HenrikSolberg
2nd November 2004, 10:05
Jepp. Det blir galt. Selv om det er original notene til Grieg så har de som fremfører musikken også rettigheter, så lenge de ikke har fraskrevet seg den. Men veldig ofte så blir musikk av Grieg osv. arrangert av en komponist/dirigent før den blir fremført på nytt, og da har også han som arrangerer musikken rettigheter! Så det er mye rettigheter!
Melwasul
2nd November 2004, 10:09
Plateselskapene burde heller være glade for vi "reklamer" sangene deres, istedet for å saksøke oss.
Takker å være mange filmer at jeg får flere favoritte band, som jeg faktisk kjøper cd.
Syns plateselskapene misbruker maktene deres med å få alle rettighetene, slik at vi ikke kan bruke en eneste sang uten problem.
Får vel bare lage egne, som jeg er elendig med...
edit: forresten, kom på at mzoon.no må betale 500 kr for hver sang i amatørfilmene - det var det de sa iallfall
HenrikSolberg
2nd November 2004, 10:22
Kjente komponister som det er lov å ta i bruk musikken av (men husk på de som fremfører musikken også):
Claudio Monteverdi (død 1643)
Antonio Vivaldi (død 1741)
Georg Friderich Händel (død 1759)
Johann Sebastian Bach (død 1750)
Franz Joseph Haydn (død 1809)
Wolfgang Amadeus Mozart (død 1791)
Ludwig van Beethoven (død 1827)
Franz Schubert (død 1828)
Felix Mendelssohn (død 1847)
Frédéric Chopin (død 1849)
Robert Schumann (død 1856)
Franz Liszt (død 1886)
Richard Wagner (død 1883)
Giuseppe Verdi (død 1901)
Johannes Brahms (død 1897)
Peter Ilich Tchaikovsky (død 1893)
Antonin Dvorák (død 1904)
Claude Debussy (død 1918)
Edvard Grieg (død 1907)
Melwasul
2nd November 2004, 10:24
Ok, takk for listen, noen av dem kan sikkert brukes til noen av filmene mine ;)
HenrikSolberg
2nd November 2004, 10:29
Bare husk på de som fremfører musikken da, hvis du ikke arrangerer noe selv!!!
HenrikSolberg
13th December 2004, 09:06
Noen som vet hva som gjelder hvis en skal bruke musikk av en svensk komponist? Den svenske åndsverksloven? Eller den norske siden filmen eventuelt skal vises i Norge? Hva da hvis filmen skal vises i andre land?
Rocambole
13th December 2004, 09:26
En ny åndsverklov er i anmarsj som er samkjørt med EUs tilsvarende lover, så da blir det vel noenlunde de samme regler som kommer til å gjelde for det meste av Europa iallfall. Det eneste det har stått noe særlig om i forbindelse med det nye lovforslaget er at det blir forbudt å laste ned og opp musikk og filmer med Kazaa og tilsvarende fildelingsprogrammer, mens det hittil har vært tillatt å laste ned (men ikke opp), samt at privat kopierig av musikk-CD'er og DVD-filmer kanskje blir forbudt (alternativt innfører man en avgift på tomplater tilsvarende kassettavgiften - slik Sverige har gjort - som fordeles blant utøvende kunstnere).
rastalars
13th December 2004, 16:39
Hva med å ta en tur innom P3 sine Urørt sider. Der er jeg sikker på at det er mange band som bare blir glade for at noen vil bruke musikken deres i filmer.
Mine erfaringer er at det er mye veldig bra musikk som er tilgjengelig der. Ta kontakt med bandet og hør om det går greit. Tipper du får ja i 9 av 10 tilfeller.
HenrikSolberg
13th December 2004, 17:40
Nei, har musikk jeg skal bruke jeg, men rettighetene tilhører noen andre! Skal gjøre nyinnspilling av melodien!
idelusion
14th December 2004, 18:04
De gir ut noe de selv kaller "kulturstipend". Der det er vanlig å få opp til 30 000,-
25k
Kyrre
14th December 2004, 19:25
:?:
HenrikSolberg
14th December 2004, 19:46
Skjønner heller ikke hvorfor denne posten ble postet! Har ingen ting med pågående diskusjon å gjøre, kun noe "idelusion" mener er feil i en post skrevet for 2 måneder siden! Vet ikke hva som er riktig jeg, men det er jo totalt uinteressant!
Melwasul
14th December 2004, 20:48
:?:
k betyr kilo
han mente 25 000 kr, regner jeg med, hehe
HenrikSolberg
14th December 2004, 20:53
kg betyr kilo! K er vel bare sleng for 1000. Fortsatt en idiotisk post!
Chandler
14th December 2004, 22:46
kg betyr kilogram. K betyr Kelvin. k betyr kilo og er en helt vanlig forkortelse for 1000. Og posten var ikke "teit"... den var oppklarende.
Melwasul
14th December 2004, 23:41
ja, enig med at det er teit siden vi bruker ikke k for tusen i norsk samfunn og de som prøver på det, burde bli skutt.
men forstår at folk misforstår kilo med kilogram for vi pleier da å si 50 kilo, ikke sant?
aaah, altfor komplisert - men ifølge av ordboken skal k stå for kilo (som tilsvarer tusen)
kg - kilogram (tusen gram)
km - kilometer (tusen meter)
men driiit, det er altfor offtopic, hehe (og kjeder meg)
HenrikSolberg
15th December 2004, 06:32
ja vel, beklager da, selv om jeg ikke skjønner hvorfor det var relevant i den pågående diskusjonen. K er også kilo i det fonetiske alfabetet hvis noen er interessert!
erdnis
18th December 2004, 14:45
kan man bruke Beatles sin musikk? siden noen av dem er døde og noen lever.
Melwasul
18th December 2004, 14:49
kan man bruke Beatles sin musikk? siden noen av dem er døde og noen lever.
Nei, alle i bandet må ha vært død i minst 70 år - og ingen av dem har vært død i 70 år enda ;)
Remi
18th December 2004, 15:03
men det er nok ikke verdens undergang om du gjør det heller, det spørm litt på hva "du skal bruke filmen til" :wink:
HenrikSolberg
18th December 2004, 16:33
Rent teoretisk så er det ikke tillatt uansett! Men selvfølgelig så blir det jo ikke oppdaget i alle tilfeller! Men jeg vil at alt skal være på det rene, slik at jeg kan bruke filmen min lovlig over alt!
Kyrre
20th December 2004, 11:18
Enig med deg Henrik. Jeg har i all gledesrus fått tak i en talentfull musiker som i fremtiden skal lage all musikk til filmene våre. Herlig med originalmusikk!
HenrikSolberg
20th December 2004, 11:50
Gratulerer! Har tre janitsjarkorps å velge mellom jeg! Det ene vant NM i fjor! :wink:
skander
17th January 2005, 15:29
Jeg synes svarene du har fått er preget mye av synsing og lite av fakta. Selv holder jeg på med en jaktfilm som skal gis ut på DVD. I filmen har jeg med masse kjent filmmusikk og kunne også hatt med film av Michael Jackson om jeg ønsket det. Poenget er at jeg ikke har lov til å vise filmen min offentlig, dvs. på kino eller TV. De færreste av oss får vist filmen på kino eller TV, og skal den vises på TV har helt sikkert TV-selskapet passende musikk til ditt prosjekt.
Min film selges over internett, men siden den ikke vises offentlig går den under privat bruk. Det jeg da må betale er ca 3 kroner pr. sekund av filmen som inneholder musikk. Hvis filmen er på feks. 60 minutter og inneholder 32 minutter filmen må jeg betale 5760. Dette er for mastertapen.
I tillegg må jeg betale 9% av salgssummen hvis 100% av filmen inneholder musikk. Hvis som sagt 32 minutter av filmen inneholder musikk må jeg betale rundt 4,5% av salgssummen til Tono. Min film vil koste 298 og jeg må da betale 13,41 pr. film.
Så det er mulig å lage film og samtidig bruke filmmusikk fra Star Wars, Superman eller annen favorittmusikk, men den kan da ikke vises offentlig. Har du en film som skal vises på TV eller kino har den sannsynligvis så stort potensiale at det ikke burde være noe problem å få sponsorer med på prosjektet.
Lykke til.
Mazter_Man
17th January 2005, 17:37
Da kan jeg vel egentlig bare takke for svar! Hehe... Hadde ingen anelse om at topicen skulle bli så lang 8O
Men jeg fikk svar på det jeg trengte, og godt å se at noen browser gjennom gamle topics og svarer på ubesvarte sprøsmål i stede for å bare se på forsiden! :D :D 8) 8)
Darth-sjabi
27th February 2005, 13:38
Så lenge man ikke skal vise filmen offentlig har man lov til det meste!
Ps. michael jackson har rettighetene til all Beatles musikk!
M.v.h. The dark lord of the sith ( er kun vikar :oops: )
NOS
27th February 2005, 13:46
du kan lage musikk selv :wink:
Darth-sjabi
27th February 2005, 13:57
Det som var det opprinelige spørsmålet var jo om man kunne bruke for eksempel michael jackson sin musikk uten å bryte noen lov!
å man kan ikke lage michael jackson sin musikk selv......
M.v.h. The dark lord if the sith ( er kun vikar :oops: )
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.