Vis full versjon : Ungdom&rus -særemnefilm
ruble
9th September 2004, 19:30
Vi har nå begynt på særemnet på skolen. Jeg har da fått lov til å lage film av særemnet mitt siden jeg interesserer meg for dette. For å ikke være avhengig av masse skuespillere har jeg bestemt meg for å lage en dokumentar. Da Ungdom og rus. Har hovedlinjene klare i filmen. Det jeg ønsker å få frem er hvor naive foreldre er, og at 15-16åringer faktisk ikke bare sitter hjemme og spiller Playstation i helgene. Og hvor lett de får tak i røyk og alkohol. Og at de også kan komme inn på byen.
Det jeg syns er mest vanskelig med dette prosjektet er at jeg er regissør og produsent helt alene. Og har derfor ikke så mange å diskutere hvordan dokumentaren skal bygges opp med.
Jeg har fått lov å følge to jenter her jeg bor på 15 og 16 år når de skal ut og drikke. Skal følge de gjennom en hel dag; fra de finner fest, kjøper røyk og drikke, til de går på fest/byen.
Det første jeg tenkte var at jeg skulle kryssklippe mellom disse jentene og ei gruppe natteravner, som jeg også følger en hel dag. Da får jeg to motsettninger. Jentene gjør seg klar til fest, og natteravnene gjør seg klar til å takle disse fulle tenåringene. Har vært inne på å kanskje ha småintervju med en politimann og en dørvakt.
Men så kom det vanskelige; en foreslo å heller kryssklippe mellom en lege eller noe som snakker om hvor skadelig alkohol er, og en gruppe fra 10ende-klasse som forteller hvor skadelig de tror alkohol er.
Jeg er også veldig dårlig på å komme på gode spørsmål. Siden jeg skal følge de en hel dag må jeg ha en del gode spørsmål å spørre. Skulle hatt journalistutdanning :)
Så:
Hvilken av idène syns dere er best? Kryssklipp mellom jentene og natteravner, eller mellom jentene og lege/10ende-klassinger.
Og har dere noen gode spørsmål jeg kan spørre de jeg skal intervjue?
Evnt. noen navn på noen tidligere dokumentarer om det samme emnet?
1.post! :D
Remi
9th September 2004, 19:56
hvor lang blir filmen?
ruble
9th September 2004, 20:08
hvor lang blir filmen?
Har ikke helt bestemt meg enda. Må nok kanskje prøve å få den mellom 20-30 min. Kan fort bli kjedelig også hvis den varer for lenge.
Remi
9th September 2004, 20:30
Så:
Hvilken av idène syns dere er best? Kryssklipp mellom jentene og natteravner, eller mellom jentene og lege/10ende-klassinger.
Og har dere noen gode spørsmål jeg kan spørre de jeg skal intervjue?
Evnt. noen navn på noen tidligere dokumentarer om det samme emnet?
1.post! :D
tja, jeg har ikke så god erfaring med dokumentarer, men aller først: hvilken idé liker du best selv?
ruble
9th September 2004, 21:37
[quote]
tja, jeg har ikke så god erfaring med dokumentarer, men aller først: hvilken idé liker du best selv?
Den første idèen med natteravnene var det jeg som kom på. Så er egentlig den som ligger inne i hodet mitt som den beste enda :)
Den andre idèen fikk jeg av noen andre jeg nevnte prosjektet for. Føler jeg kan få mer ut av det med natteravnene også. Da ser man forbredelsene de gjør og sånt også. Men tar gjerne i mot andre synspunkter. Er viktig at denne filmen blir bra :)
KUDi
10th September 2004, 07:53
Synes dette høres veldig spennendes ut! Men husk, det kan være ganske røfft ute i felten, i dokumentarer har du ikke skuespillere så gjør som du vil. Dette kan lett bli litt tørrt materiale, men det kan også bli utrolig interesant film særlig siden du er midt oppe i miljøet.
Jeg synes du bør gjennomføre ideen din.
Men når det gjelder disse forskjellige intervjuene, kan du ikke bare ta de som passer best inn der og da? Hvis du filmer noen som gjør noe ulovlig etter f.eks å ha drukket vil det jo være naturlig å intervjue en politi mann/dame.
vet ikke enda om du har tenkt på det, men det er jo en hel haug med folk som ikke har serlig lyst å se seg selv på film i fylla... og hvis du skal følge hoved personene på byen en kveld møter de vel på et par slike? Og da har det seg slik at disse folkene har rettigheter blablabla så du bør kanskje ha disse rettighetene og reglene klare i hodet slik at du ikke møter på noen konflikter OL.
Bare vær forsiktig og vær varsom :-)
(PS. vet jeg svarte på en del spørsmål du aldri stillte, men jeg likte ideen din og håper å få se resultatet :) )
kjetilr
10th September 2004, 09:41
Kudi har et godt poeng her. Hvis det er spesielle personer som er i fokus og som blir filmet uten at de er klar over det bør du sensurere ansiktene deres.
Kan bli mye leven hvis du tar med folk som ikke er klar over at de kommer på film.
ruble
10th September 2004, 16:07
Kudi: Ja, har tenkt litt på det med at andre ikke skal komme med. Hvis jeg skal på en fest med mange folk kan det bli stress å få alle til å skrive under. Og siden denne filmen mest sansynelig skal vises på UKM er det ikke så veldig gunstig å ha bilde av flere 15åringer som drikker, som ikke skulle være med i filmen :)
Må prøve å holde fokus på hovedpersonene, og sensurere de andre.
Noen som forresten vet hvor disse reglene står skriftlig?
Skal også filme med skjult kamera, når de blant annet kjøper røyk, og kommer inn på utesteder. Dette finnes det jo også masse regler mot. Skulle likt å lest disse, selv om de kanskje er på flere sider :)
Men tenkte at det kan ikke være så farlig hvis jeg sensurer vaktene og de i butikken? Og ikke filmer navnet på stedet?
Har aldri sensurert før heller. Er dette vanskelig? Må sensurere frame by frame liksom?
(Ble litt mange spørsmål men:) )
KUDi
10th September 2004, 16:43
Har lett litt på nettet, men ikke funnet så mye....
finner mye om åndsverk lover, vær varsom plakaten osv Men akkurat hvor disse lovene om denne typen film opptak finner jeg ikke.... Men i følge læreren min på MK så kan du filme folk ute, så lenge du ikke fokuserer på enkelt personer, men med en gang du kommer en privat plass, må du har tillatelse fra eieren for å filme folkene der.
Men som sagt finner jeg ikke disse reglene nedskrevet...
EDIT: Tror jeg har funnet noe nå...
1. når en person er mindre viktig enn hovedmotivet på filmen kan du publisere det, linselus eller tilfeldige forbi passerende har ingen rett til å stoppe publisering
2.Bilder av folkemengder i friluft kan publiseres
Remi
10th September 2004, 16:52
hjelper dette? (http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html)
viss ikke, bare søk på "åndverksloven"
KUDi
10th September 2004, 17:20
utrolig mange lover og rettigheter som finnes rundt dette området....
www.gramo.no - musikere
www.tono.no - arrangører
www.lino.no - skribentener
www.bono.no - billed kunstnere
www.norwaco.no - lyd og bilde produsenter
opphavsretten (http://www.torvund.net/opphavsrett/index.asp)
Lov om film og videogram (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19870515-021.html&dep=alle&titt=video&)
ruble
10th September 2004, 18:00
Takker for mange bra svar!
Sånn kort sett:
Jeg kan filme ute i byen uten sensur, ute i nabolaget jeg bor, og hjemme hos hovedpersonene.
Men må sensurere hvis jeg filmer på en fest, og mot/inne i et utested?
Bedre å sensurere hvis jeg er i tvil, hvis det ikke er veldig stress å sensurere da:D
GeEzah
11th September 2004, 12:57
Men nattklubb kan bli ett stort problem.
For det første må du få tillatelse til å filme der inne. Ellers blir du kasta ut med en gang noen ser deg med kamera. For det andre er du mindreårig? Du bør avtale med nattklubb eieren å få lov til å komme inn å filme. Finne på en eller annen bullshit story om at du lager en dokumentar om alkohol og rus generellt. Det tredje problemet er at du er der inne med ett kamera for å filme to mindreårige som drikker på ett utested. INGEN utested i dette landet vil tillate dette...?
Du må på ett eller annet vis gjøre dette med skjult kamera. Og tenk så stress om dere er på fest og filmer en hel dag, dukker opp på utestedet så blir du eller jentene nektet adgang fordi dere ikke er gamle nok? Da går vel alt i vasken, om du da ikke tar det derfra og så får kvelden ute på byen en litt ny vri.
Planlegg planlegg planlegg. Se for deg alle tingene som kan skje mens du er på byen og skal filme. Få med deg en edru kompis til å passe ryggen din litt når du er opptatt med å fange ting på kamera
ruble
11th September 2004, 15:00
GeEzah:
Ja vet. Er det på byen som blir det største problemet. Jeg er 18, så jeg kommer inn. Der jeg bor har vi flere utesteder. Ett utested som alle kommer inn uansett. Da jeg fortalte noen at jeg skulle filme når de kom inn der, sa de: "jammen der kommer jo alle inn". Så der er bankers uansett. De andre stedene er vanskeligere, men må prøve. Skal ikke være ferdig før i januar, så har god tid.
Har forresten med meg et team der ute. Jeg er intervjuer, regissør, så har jeg med meg en kameramann og en lydmann.
Hvis alt går i dass med at de ikke kommer inn må jeg evnt fake litt :P Er nødvendig for å få ferdig særemnet. Filmer med skjult-kamera et stykke vekke, så spør bare de om de kan gå inn og finne veninna eller no. Så ser jeg at de går inn, som da vil se ut som om de kommer inn på utestedet :)
Når det gjelder å ta med seg kamera inn, så må jeg bare snike det inn eller no. Hvis jeg skal intervjue dørvakter spør jeg bare om jeg kan gå ned og filme et par min. Kjipt å betale 80kr for å filme 5 min. Så burde nok snakke med de først. Eller etterpå egentlig...Hvis jeg intervjuer de først kan de bli ekstra på vakt etter mindreårige.
cereal
11th September 2004, 15:00
Tips til journalist delen:
Les om emnet, lag notater. Går du på skole? Snakk med helsesøster eller lignende. Bare ikke bruk spørsmål der du får ja/nei svar.. Forberedelse er alfa og omega..
Håper det hjalp litt.
ruble
15th September 2004, 22:07
Har tenkt litt mer på hvordan jeg skal sette sammen filmen. Få den til å bli interessant. Ser for meg at det blir en stor redigeringsjobb dette her :) Men det er over halve moroa.
Så et innslag på FBI på nrk i dag hvor de brukte "24-inspirert"-oppsett. Da to bilder i et bilde. Da kom jeg på at dette kanskje kunne bli en god idé til min film. Kopiere 24 sitt oppsett ganske mye, ha med klokkeslett som tikker, ha handling med jentene i et bilde, et annet bilde med natteravnene, og de to resterende med bilde av uteliv og politi f.eks.
Er jo nyttig å få med klokkeslett i filmen så får det med på en grei måte med dette oppsettet.
Men så tenker jeg: Kan dokumentaren bli sett på litt useriøst og en slags parodi hvis jeg kopierer såpass mye fra 24? Skal jeg først kopiere må jeg ha samme tikking og font på klokkeslett osv.
Hvis dere hadde sett en dokumentar med slikt oppsett, ville dere syns det hadde vært for morsomt, slik at den mister sitt alvorlige budskap? Eller ville det bare blitt kult og enda mer engasjerende og interessant?
Takker igjen for alle de gode svarene!
GeEzah
18th September 2004, 00:19
Hadde jeg sett en dokumentar som bruker helt nøyaktig oppskrift som 24 så hadde jeg synes det ser litt dumt ut ja (så lenge det ikke er en dokumentar om selve "24" serien da). Ser jeg en dokumentar som bruker design ideen fra 24 hadde det ikke vært så dumt. Men du må jo se på hva dokumentaren din trenger. Ikke gjør ting bare pga stil og look, men se på hva dokumentaren din trenger for at du skal få frem innholdet i dokumentaren din på best mulig måte.
Hvis du skal bruke 24 "oppsettet" så synes jeg du skal holde deg unna klokka. Heller bruk enkel hvit klokkeslett nedi venstre hjørne for å informere når på kvelden dette foregår. For mye fancy ting tar vekk oppmerksomheten fra d enkle. La innholdet i dokumentaren prate for seg selv, ikke designet.
Ett eksempel på hvordan 24 designet kan virke til din fordel uten at det blir for mye:
Ett intervju med foreldre. Mor og far. De forteller hvordan de ser for seg at ungenes kveld på byen er og hva de synes om at deres datter/sønn konsumerer alkohol.
Da kan du ha 3 "skjermer". To av dem er fra intervjuet, to forskjellige vinkler. Og tredje skjerm dattera/sønnen uti gata med vennene sine som drikker fra hjemmebrent flaske. Da får du frem en eventuell kontrast av det foreldrene sier og det sønnen/dattera faktisk gjør, uten å måtte klippe mellom scener.
Men ikke gjør det for mye. Bruk heller tiden på sammensettingen av dokumentaren din og innholdet, og mindre tid på design! For stol på meg, når du begynner med klippinga så vil du helst slippe å bruke tid på "fancy look". Iallfall hvis du gjør dette alene. Det blir bare så mye ekstra hodebry og arbeid, at det er ikke verdt det. Du vil vel ikke at folk skal si "dokumentaren var egentlig drit, men den så jævla fin ut!"
Velmont
16th October 2004, 00:18
Jeg sitter her og sliter med mitt særemne. Skulle vært inne idag, men jeg har ikke levert. Fordi
jeg har ikke noe. - Men du, særemne skal jo være forskning på språket, det må ha noe med
språket å gjøre? Eller tar jeg helt feil? Er det kanskje noe annet du har? -- Åååh, det hadde vært
SÅ digg å laget en film til særemnet istedenfor å skrive om forskjeller og likheter fra
«stavangersk» skrevet på IRC av oss ungdom, og «stavangersk» skrevet av forfattere som
Per Inge Torkelsen osv........... *dø av kjedsomhet*
ruble
27th October 2004, 08:15
Velmont:
For å svare, og dra det litt offtopic:
Er ikke mange som får lov til å lage film. Men siden jeg har laget litt film før, og læreren vet om min interesse for film fikk jeg lov.
Men det stilles veldig strenge krav til de som får lov å lage film. Jeg må ha med en skriftlig del med virkemidler, litt manus og kanskje et storyboard. Er ikke bare å lage en gøy film og vise den :P
Har vært ute med ca 200 eksemplarer av en spørreundersøkelse, så å sette statestikk på det blir også en stor jobb :)
Særemnet er viktig, og finne dialektforskjeller er kanskje kjedelig, men ikke så vanskelig. Mange i min klasse må lese 4-5 romaner! Å sitte på mirc og observere er jo digg i forhold. Du burde bli ferdig med særemnet mann....Du må jo levere før eller siden :P
(Men la oss komme tilbake til topicen hva...)
Ustabil-Kim
27th October 2004, 11:30
jeg driver på med en film som er til en kameraets særemne, han fikk lov tl å lage film med en gang han, og jeg har heller ikke hørt noe om at det må ha noe om språket å gjøre...
uansett fint at folk med interessen kan lage film til særemnet synes jeg.
ruble
23rd November 2004, 16:35
Da begynner det endelig å skje ting med filmen.
Skal filme en fest de to jeg skal følge skal ha. Er en bursdags fest for de begge. Et leid lokale og rundt 100 stykk kommer, 80% 15-16åringer. Så dette blir bra håper jeg :)
Det jeg tenker mest på er at jeg ikke kan gardere meg nok med rettigheter. Hvis jeg i ettertid finner ut at jeg vil vise filmen på f.eks UKM, eller andre konkurranser må jeg ha alle rettigheter på plass. Så det jeg hadde tenkt var å printe ut x antall med "jeg overlater alle rettigheter til ..." Og sensurere de som ikke har skrevet under på dette. Men siden disse "ungene" er under 18, må jeg da ha underskrift av foreldre for at den skal være gyldig da? Noen som vet reglene på dette? Kan tenke meg at det blir litt baluba hvis en foreldre ser deres unge i forbindelse med en slik film, og blir fremstilt som "en av dem som drikker hver helg."
En annen ting jeg også er litt bekymret for, er strøm. Har ikke ledninger til kameraet som gjør at jeg kan koble den i veggen. Har bare 2 batterier, ett lite og ett stort. Men siden nesten all filmingen skjer på kvelden må jeg nok bruke lyset på kameraet, som sluker batteri.
Noen som har prøvd å filme med andre lyskilder? Lommelykt etc.
Tenkte kanskje på slike lommelykter man bruker når man lyser etter krabber. Bilbatteri og lykt. Eneste er jeg må ha en lykt som sprer lyset, istede for å reflektere alt i en sterk stråle. Noen som vet hvordan jeg kan lage/kjøpe en slik lampe?
HenrikSolberg
23rd November 2004, 18:20
Bør vel bruke lys som står på stativ slik at det står rolig! Vil se merkelig hvis lyset flytter på seg hele tiden! Lag en egen klokke, ikke 24 klokken. Det blir bare merkelig med 24 klokken. Flere bilder i bilde derimot er egentlig ikke særegent for 24 lenger så det vil nok ikke forstyrre, så lenge det gjøres med en god grunn!
ruble
24th November 2004, 09:45
Problemet er at jeg ikke har noe lysstativ eller lys som kan stå på noe stativ. Hvis noen vet om et sted jeg kan leie slikt utstyr i nærheten av Kristiansand, ikke nøl med å si ifra ;)
Eller måter jeg kan lage noe slikt på.
bj0rn
24th November 2004, 16:20
Det at særemnet må handle om språket, er noe læreren din har bestemt velmont. Tviler sterkt på at det er noen "nasjonale regler" for hva særemne skal være. Det kommer ann på læreren og skolen. Vi fikk velge ganske fritt, var til og med noen i klassen som hadde om dataspill!!!
Jeg hadde om filmene til nils gaup, og det var egentlig ganske lettvindt :D
Vi måtte heller ikke levere noe som helst inn, hadde kun fremføring. Og siden det kanskje er mer min greie enn innleveringer endte jeg opp med 5+ :D Hihi, enda så lite jeg jobbet.
*Snikreklame*
Laget også en liten filmsnutt i den forbinelse, sjekk den ut i denne tråden:
http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=815&sid=1d125383cbf25e254fc7ead5a57fdadc
HenrikSolberg
24th November 2004, 16:28
Vi måtte ha noe som hadde med norsk å gjøre i alle fall! Men læreren vår var veldig OK og hadde en diskusjon med hver enkelt og alle hadde egentlig særemne om det de ville, men det hadde noe med norsk å gjøre da! Det er jo tross alt et særemne i NORSK! Og det går ikke bare ut på å skrive norsk, for det er jo noe alle skal kunne på VK2. Går vel ut på analysere og trekke slutninger osv innenfor noe som har med faget norsk og gjøre. Og det kan jo faktisk være så mangt!
Selv hadde jeg særemne om sjangeren science fiction og hadde blant annet et intervju med Jon Bing! :D
Karakterer er oppskrytt! Jeg fikk 6 på særemne, 6 i muntlig norsk, og 5 i skriftilig. Men fikk allikevel 2 på skriftilig eksamen! :o. Fordi sensor syntes eksamen min var alt for utradisjonell!
EDIT: Vi er ganske off-topic nå, men jeg fortsetter gjerne diskusjoner rundt fag og skole i et annet topic jeg!
ruble
24th November 2004, 22:06
Lag en an tråd hvis dere vil diskutere dette.
Kan ikke trekke det mer off topic siden det nærmer seg deadline og hvis noen har noen tips om det jeg spurte om over, haster det litt :P
Men takker for mange bra tips som har kommet til nå!
ruble
28th November 2004, 17:10
Da var del 1 unnagjort hvertfall. Filmet jentene på fest i går. Har ikke sett gjennom det jeg har filmet enda, men intrykket er veldig bra. Festen var perfekt. Ei jente som hadde leid et lokale for å feire bursdagen. 120 stykk på gjestelisten, og man kan jo alltid gange det med minst 2 for å få antall som kommer :P Hun mistet vel kontrollen ganske fort kan man si. Kom masse folk av forskjellig etnisk bakgrunn. Mye fjortissfyll som hyling og skriking, slosskamper osv.
Siden stemningen var ganske amper allerede da vi kom var jeg mildt sagt redd for å filme opp i tryne på noen som kranglet. Da store gjenger brøt sammen og begynte å krangle og småsloss gjemte jeg meg i skogen med to andre og filmet derfra. Fikk ikke bra bilde, men fikk omrisset av folk og all hylingen, og det er jo det viktigste. Måtte sensurert det hvis ikke uansett. Det hele endte med at 5 politibiler kom og klarte å jage vekk alle etter en god stund. Da jeg stod og smugfilmet politiet kom det 4 utlendinger bort til meg og ville se filmen, for de lurte på om jeg hadde filmet slosskampene. Jeg sa jeg bare var der for å filme to jenter og ikke noe mer, så hadde ikke filmet noen slosskamper. Heldigvis kom den ene jenta og fikk overtalt han til å gå :P Var litt småredd for at han skulle ta kamereat for å si det sånn :D
Det jeg er litt redd for nå er at de skal få vite at jeg har filmet slosskampene, hvis det om filmen min sprer seg der jeg bor. Har vurdert om jeg kanskje bør ta på stemmeforvrenging i slosskampene for å være på den sikre siden. Men mange i klassen vil nok kanskje ikke forstå hvorfor jeg har vrengt stemmene, så er det noen av dere som vet hvor i lovverket det står om filming på offentlig/privat plass? Og lover om hva som må sensureres osv? Er både greit og litt ekstra proft å ha eksakte lover å henvise til :)
Jeg fulgte jentene fra 1300 til 0430 så fikk med hele kvelden.
Dette var da et lite sammendrag fra min travle filmaften :)
Remi
28th November 2004, 17:36
hvilke program bruker du?
ruble
28th November 2004, 17:44
Har ikke begynt på redigeringsjobben enda...Skal først sette meg ned og se alt på tv og luke ut dårlige bilder.
Hvilket program jeg skal bruke har jeg ikke bestemt meg for enda. Spørs litt hvor avansert jeg trenger det. Siden jeg fikk såpass mye ut av den dagen jeg fulgte de vet jeg ikke om jeg skal ha en paralellhandling eller bare kjøre "en 16årings løradagskveld" uten innblanding fra andre handlinger.
Jeg har bare brukt Pinacle da jeg har redigert småfilmer før, enkelt og greit. Er ikke så kjent med andre redigeringsprogrammer egentlig.
Min bror kommer hjem med Macen sin til jul, så skal kanskje redigere på den også :)
Så hva jeg skal bruke som redigeringsprogram er veldig usikkert som du sikkert ser :P
Remi
28th November 2004, 18:06
synes pinnacle er ett greit program jeg, man kan tekste proffesjonelt, lage rulletekster, overganger osv.
Kyrre
28th November 2004, 22:14
Pinnacle Studio er et dårlig, familiefilmbasert, uproffesjonelt og ustabilt klippeprogram.
HenrikSolberg
28th November 2004, 23:05
Men det var egentlig ikke en diskusjon om redigeringsprogrammer opphavsmannen til dette emnet startet! Det han ville diskutere var INNHOLDET i sin særemne film, og i de seneste innleggene snakket han om opptaket han hadde gjort, som jeg mener virket veldig velykket! Ut i fra det han skrev, synes jeg opptaket virket veldig bra, og midt i blinken for dokumentaren du lager! En slik dokumentar du lager, kan strengt talt redigeres i Pinnacle Studio! Det er et dårlig program, men i din dokumentar har strengt talt det ikke alt for mye å si!
Du har antageligvis ganske dårlig tid og bør ikke bruke tid på å sette deg inn i redigeringsprogrammet! Du bør heller bruke tid på innholdet, som så langt virker lovende! Dersom du allerede kan f.eks. premiere bør du bruke det, ettersom det er bedre!
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.