PDA

Vis full versjon : Igår fikk vi kamerakranen vår!!!

dj_zeptor
8th October 2004, 21:06
Hei 8)

I begynnelsen av august lekte vi i Interloop Productions med en knall ide. Det var å bygge en jib (kamerakran) i treverk. Vi gikk bort i fra dette og bygde en litt større en vi først beregnet, i aluminium. Etter utalllige turer på biltema og på mekaniske verksted er den altså ferdig. Den rager, på det høyeste, nesten 5 meter over bakken og er utstyrt med et hi-tech (ehh...) 5,5" tv midt på. Hva synes dere???

http://home.c2i.net/dj_zeptor/main_files/jib1.JPG
Filmkranen med innfoldet arm (ca 2 meter fra festepunktet i midten og til kameraet.)

http://home.c2i.net/dj_zeptor/main_files/jib2.JPG
Filmkranen med utstrakt arm (ca 4 meter fra festepunktet i midten og til kameraet.)

http://home.c2i.net/dj_zeptor/main_files/jib3.JPG
Her ser vi da den lille røde hi-tech 5,5" tven som er koblet til kameraet så vi skal se hva vi filmer. (Arm innfoldet)

Filmkranen skal selvfølgelig brukes i den første storfilmen fra Interloop Productions som vi er godt i gang med. Denne vil etter planen komme ut før jul 04. :D

jokke_tryne
8th October 2004, 21:36
faen så bra :D

Melwasul
8th October 2004, 23:43
Her ser vi da den lille røde hi-tech 5,5" tven som er koblet til kameraet så vi skal se hva vi filmer. (Arm innfoldet)

Skulle spørre hvordan dere kunne se hvor kameraet peker, men fikk svaret på slutten, hehe

dj_zeptor
9th October 2004, 12:54
jepp....å kamera kan styres opp og ned med en liten tråd. Derfor trenger vi den :D

Melwasul
9th October 2004, 14:08
jepp....å kamera kan styres opp og ned med en liten tråd. Derfor trenger vi den :D

Kom på det nettopp, er det ikke lurt å bygge et lite tak over kamera?tilfelle det begynner å regne litt ;)

agep
9th October 2004, 17:07
STEIKE! 8O kult. Ble det dyrt å bygge den da? materialer osv? hvordan er fundamentet?

dj_zeptor
9th October 2004, 19:08
Kom på det nettopp, er det ikke lurt å bygge et lite tak over kamera?tilfelle det begynner å regne litt ;)
Jo....vi tenkte å kjøpe en liten paraply eller no når vi skulle filme en scene ved en gravplass iregn. Men vi trengte ikke allikevel. Får heller filme når det er fint vær 8O

STEIKE! 8O kult. Ble det dyrt å bygge den da? materialer osv? hvordan er fundamentet?
Den er kun bygd av alluminium. Det er firkantede profiler som går inni hverandre, så den kan dras ut i forskjellige lengder. Ellers er det bare brukt noen små plater og noen trinser.

Fundamentet er et klesstativ opp ned. Beina var jo da altfor lange, så disse kuttet vi ned, og den er faktisk ganske stabil :lol: :lol:

audun1
9th October 2004, 19:14
sinsykt stiligt. jeg tror jeg også må lage meg et sånt. hvor mye betalte dere tilsammen for alt untatt kamera å skjerm

Remi
9th October 2004, 19:20
er skikkelig prøff den greia der, gleder meg til å se den i aksjon :D

oftopic: audun1, fikk du e-mailen min?

dj_zeptor
9th October 2004, 20:00
sinsykt stiligt. jeg tror jeg også må lage meg et sånt. hvor mye betalte dere tilsammen for alt untatt kamera å skjerm

Tilsammen ble det 785 kroner. Men vi brukte også 200 på diverse ledninger fra kamera til tv og fra tv til strøm i bil. Men det dyreste var nok arbeidet. Det tok faktisk ganske lang tid. 8) 8)

Melwasul
9th October 2004, 20:11
hey, film litt med kameraet slik at vi kan se resultatet ;) bare 10 sekunder klipp eller noe

audun1
9th October 2004, 20:42
785 det var da exstremt lite. Jeg tror jeg må begynne med en gang he he

dj_zeptor
9th October 2004, 21:35
hey, film litt med kameraet slik at vi kan se resultatet ;) bare 10 sekunder klipp eller noe

Et lite klipp filmet med kamera finner du HER (http://home.c2i.net/dj_zeptor/main_files/jib1.mpg)

:wink: :wink:

Mazter_Man
9th October 2004, 21:53
Det var jo skikkelig bra da!! Vurderer å bygge en arm selv etter dette ass! Vet ikke om jeg behøver det ennå, men det er alltid greit å ha! Hehe.. Men hvor oppbevarer dere den? :wink:

dj_zeptor
9th October 2004, 21:55
Når den er slått helt sammen er den lengste delen fortsatt på 2,5 meter. Så den blir vanskelig å frakte. Men har man en bil til rådighet gårdet glatt=)=) Vi oppbevarer den bare i garasjen. Så tar vi den frem når vi trenger....tar ikke no stor plass siden den er så tynn..... :lol: :lol:

Melwasul
9th October 2004, 23:08

Et lite klipp filmet med kamera finner du HER (http://home.c2i.net/dj_zeptor/main_files/jib1.mpg)

:wink: :wink:

Ganske flott, hehe - er all sliten verdt det? hehe, jeg skal ikke bygge slik før om lenge (bør helst ha et fast "team" før eg bygger slik) - får holde meg til landet forløpning, hehe

Remi
9th October 2004, 23:13
ingen tvil om at jeg skal bygge en sånn, men må nok vente til jeg er ferdig med dollygrip-greia mi :wink:

KUDi
10th October 2004, 10:40
wooo likte denne jeg!
lyst til å lage en tutorial?
eller er det kanskje bedrifts hemmeligheter ute å går? :-)

dj_zeptor
10th October 2004, 14:27
Ganske flott, hehe - er all sliten verdt det? hehe, jeg skal ikke bygge slik før om lenge (bør helst ha et fast "team" før eg bygger slik) - får holde meg til landet forløpning, hehe

Om det er verdt det kan jo diskuteres. Vi lager jo ikke film for å tjene no på det. Men det er morro å få så kule bilder uansett. Så vi synes det var verdt det=) hehe... Det er også morro å jobbe med en så stor sak å ettepå se at den virker helt bra.... :P

wooo likte denne jeg!
lyst til å lage en tutorial?
eller er det kanskje bedrifts hemmeligheter ute å går? :-)

En tutorial på alle deler å sånn eller? Hvis det er det du mener så kan jeg prøve å få til det. Bare gi meg litt tid :lol: :lol:

KUDi
12th October 2004, 17:04
En tutorial på alle deler å sånn eller? Hvis det er det du mener så kan jeg prøve å få til det. Bare gi meg litt tid

ja! det hadde vært sjefs!

litt hvordan du gjorde og hvilke materialer :D

stelvis
18th October 2004, 07:49
Oooh... 8) Den var jo ålreit! :D

Jonas
28th October 2004, 14:34
KONGE! Det såg litt ustødig ut ett par øyeblikk da! Eni med deg vresle mann... Torturial hadde vert nais! så sko eg byggd ein eg og.. :D

comrad
28th October 2004, 17:57
Noe så utrolig imponerende og stilig!!

Dette var jo bare helt kanontøft! Dere kunne vel ikke tenke dere å forklare hvordan der er satt sammen, en slags tutorial. hadde vært digg :lol:

Melwasul
26th March 2005, 23:46
Har ikke hørt noe fra dere i det siste - lurer om dere har laget noen film med kranen deres? Håper fremdeles at du skal komme fram med en tutorial...

Noen flere som har kranen nå eller?

rovlah92
27th March 2005, 11:20
SYKT BRA!
men bygde dere den helt alene??

SYKT BRA uannsett! 8O

Kyrre
27th March 2005, 19:43
Hmm. Kameraføringen var ikke så altfor steady. Trolig manglede likevekt.

Sjekk ut Purgatorium (www.ghl-produksjoner.com/filmer/purgatorium_web.wmv)

På denne brukte vi kran på åpning og avslutnings-shottet. Fra Promax.

mr
27th March 2005, 20:27

Har du en hjemmeside til promax?? Eller hvor holder dem til?

Kyrre
28th March 2005, 12:16
www.promax.com

mr
28th March 2005, 13:16

Var kamera kranen vanskelig å håndtere?

Ustabil-Kim
28th March 2005, 13:36
er dette noe dere nettop har laget eller kyrre?
jeg syns ihvertfall at den filmen der var sinnsykt tøff.
likte egentlig alt i den, er ikke en eneste ting jeg kan sette fingern på som var dårlig.

Kyrre
28th March 2005, 14:59
mr skrev:

Var kamera kranen vanskelig å håndtere?

Ikke i det hele tatt. Genialt system på utstyret der.

Ustabil-Kim skrev:

er dette noe dere nettop har laget eller kyrre?
jeg syns ihvertfall at den filmen der var sinnsykt tøff.
likte egentlig alt i den, er ikke en eneste ting jeg kan sette fingern på som var dårlig.

Oi! Takk Kim! :)

Dette var faktisk Amadus bidraget vårt (ikke nominert)
Har faktisk vert litt for nervøs til å legge filmen ut, siden resultatet ble mer klisjè-aktig enn det manuset i utgangspunktet var.

Melwasul
28th March 2005, 15:10
Dette var faktisk Amadus bidraget vårt (ikke nominert)
Har faktisk vert litt for nervøs til å legge filmen ut, siden resultatet ble mer klisjè-aktig enn det manuset i utgangspunktet var.

Jeg har ikke sett andre Amadusbidragene, men filmen din fortjente helt sikkert å bli nominert etter dette. Kan heller ikke legge en finger der ;)

Kunne vi få se manuset? ettersom du mente at filmen ble mer klisje-aktig

Kyrre
28th March 2005, 15:21
Takk til deg også!

Om jeg fremdeles har det liggende kan jeg sikkert fyre det opp på serveren. Men da hadde det kanskje vært en ide å lage en ny tråd :wink: ?

dynamic
28th March 2005, 15:21
Sier bare ett ord: STILIG!

jasonX
28th March 2005, 15:55
den var jo drit tøff :D

Melwasul
28th March 2005, 16:04
Om jeg fremdeles har det liggende kan jeg sikkert fyre det opp på serveren. Men da hadde det kanskje vært en ide å lage en ny tråd :wink: ?

Tror nok at du bør det - her begynner det å bli altfor off-topic ;)

Kyrre
28th March 2005, 16:08
Ja, og forvirrende, jeg vet jo ikke om JasonX, Dynamic mener filmen min eller den jævla kranen :wink:

jasonX
28th March 2005, 21:57
Ja, og forvirrende, jeg vet jo ikke om JasonX, Dynamic mener filmen min eller den jævla kranen :wink:

jeg mente i hvertfall kranen....
jeg tror det var den dynamic også mente....
jeg prøver å holde meg så mye "on-topic" som mulig
så jeg har sagt hva jeg syns om filmen din på
ditt eget topic.... :wink:

moonlightP
29th March 2005, 13:31
Kranen var bra da...hvor lang tid brukte du på den??

Razz_
29th March 2005, 13:49
Sinnsykt bra asså..... koss kan dåkke se ka dåkker filme... har dåkker en ledning ned til en egen skjerm???

andeik
29th March 2005, 16:04
Konge dette her ass!

Legg ut en toturial da!

jasonX
29th March 2005, 21:12
Sinnsykt bra asså..... koss kan dåkke se ka dåkker filme... har dåkker en ledning ned til en egen skjerm???

hvis du ser på bildene og leser beskrivelsene
under bildene så ser du at de har koblet
på en liten skjerm :wink:

danielskjelstad
23rd May 2005, 12:00
Hei

Hvor bor dere??

Hypp på en Director of Photography jobb??

Low budget, men men?

Mvh
Daniel

vokteren
23rd May 2005, 14:13
venter i spennig på tutorial... :D

dj_zeptor
24th May 2005, 16:17
...lenge siden vi i Interloop Productions har vært inne på forumet her. Så nå lever vi igjen da. Har ikke blitt så mye filming og slikt i det siste, men men... :P :P

Mulig kameraføringen ikke er så steady som du sier. Men så forventer vi heller ikke så mye av en metallklump vi lagde for en tusenlapp. Greit nok for oss.

Men er også litt enig med det du sier. Så vi har prøvd å rette på dette med likevekter, gummiforinger og diverse. Så håper dette vil gjøre det bedre. :D :D

Kranen var bra da...hvor lang tid brukte du på den??
Vi brukte vel ca 1mnd. Ikke jobbing hver dag, men litt innimellom. Vet du hva du driver med og har alt klart, så er den ferdig på en helg.

Hei

Hvor bor dere??

Hypp på en Director of Photography jobb??

Low budget, men men?

Mvh
Daniel'

Heisann. Vi bor i Skien. Ja, kanskje det kunne være aktuelt. :D

Og hvis det fortsatt er ønsker om en sånn tutorial så kan vi vel fikse dette. Ta noen bilder å sånn av delene og beskrive hvordan vi satt det sammen osv. :wink:

danielskjelstad
25th May 2005, 11:02
Da tar jeg kontakt når jeg kommer ifra London jeg;)

-Daniel

jc_loves_u
25th May 2005, 15:31
Utrolig stilig. Det er bra med slik kreativitet. Må nok lage no lignende jeg også engang! Stå på!

vokteren
3rd July 2005, 16:17
Og hvis det fortsatt er ønsker om en sånn tutorial så kan vi vel fikse dette. Ta noen bilder å sånn av delene og beskrive hvordan vi satt det sammen osv. :wink:

Har dere laget enn tutorail?

andeik
4th July 2005, 20:40
Hvis du kan legge ut ei SKISSE også?

Det kan også fortelle mye mer enn bilder.
Det er ikke alltid lett å se alt på bildet!