PDA

Vis full versjon : Kamera med progressive bilder

HenrikSolberg
13th October 2004, 11:30
Det skjer mye på kamerafronten om dagen! Har lest en del artikler om nye kameraer i det siste, og får en del spørsmål.

Vanlige kameraer tar jo såkalte interlacede bilder, altså 50 halvbilder pr. sekund (PAL). Noen nye semi-profesjonelle kameraer kommer med funksjonen 24, eller 25 bilder pr. sekund progresivt, eller 50 (halvbilder) interlaced. Det jeg da lurer på er:

Når man skal vise film fra et progresivt kamera på TV, må man vel interlace hele filmen ikke sant? Gir et progressivt dv-kamera da noe bedre kvalitet på TV enn vanlige dv-kameraer? Ettersom de allerede er interlaced?

Hvis man skal vise det man filmer på kinolerettet sier det seg selv at et kamera som kan tape 24 bilder pr. sek progressivt vil gi mye bedre kvalitet enn et kamera med vanlig 25 bilder interlaced!!!

Har jeg forstått rett?

En annen ting. Hvis man kjøper et NTSC kamera, vil vel ikke dette ha noe å si når en allikevel har DVD-spillere som leser NTSC? Jeg leste i Videologi at produsentene (i alle fall i Japan) produserer NTSC versjonen først, og deretter lager PAL-versjonen av kameraet. Noe som fører til at PAL versjonen følger de tekniske rammene til NTSC kameraet og dermed ikke blir noe bedre kamera enn NTSC versjonen, selv om de tekniske spesifikasjonene er bedre for PAL enn NTSC! Stemmer dette?

Kyrre
13th October 2004, 12:18
Jeg bruker DVX100AE fra Panasonic, som skyter progressivt. Ingen interlancing trengs hos meg iallefall, og kvaliteten er UTMERKET lekker!

HenrikSolberg
13th October 2004, 12:44
Tøft. Hvor mye betalte du, og hvor kjøpte du det? Er det noe du savner ved kameraet? Hvordan fungerer 24p funksjonen?

Kyrre
13th October 2004, 15:13
Jeg betalte i underkant av 40 tusen for kameraet hos 2MTV. Jeg kan ikke si det er noe som helst jeg savner med kameraet. Det er helt topp! 24P (eller 25P som det heter når det er PAL vi snakker om) fungerer ved at en går inn på menyen og enkelt og greit velger en funksjon.

Bildene ser litt små "hakkete" ut når en ser gjennom linsen, men når en legger opptakene inn på dataen ser det helt fint ut. Men, det er først og fremst når en ser filmen sin på TV'en eller et kino-lerret at en legger merke til hvor fantastisk denne funksjonen er! Ser faktisk helt ut som filmen er skutt med HD. Så vidt jeg vet er DVX100 det eneste kameraet som støtter denne funkjonen uten kvalitetstap i disse dager. Er du på utskikk etter nytt kamera, er det bare å løpe å kjøpe! :)

GeEzah
14th October 2004, 06:50
Kan forklare det på enkel måte uten at forklaringen er helt nøyaktig

Når man filmer interlaced (50), så får man i en frame to halve bilder. Disse to halve bildene er fra ulike tidspunkter. Interlaced = 1 Frame = 2 bilder = 2 ulike tidspunkter lagt over hverandre

Progressive scan har 25 bilder. Men for å forklare det enkelt hvorfor TV'en din ikke trenger å være progressive scan for å vise korrekt er å si at progressive scan også har 50 bilder. Men ulikt interlaced så inneholder de 2 bildene i framen samme tidspunkt. Dermed er de to bildene i framen helt like.

Progressive scan inneholder ikke 50 bilder. Men TV'en din oppfatter de 25 bildene som 50 og rett og slett bare kopierer de 25.

Noe slikt :p

HenrikSolberg
14th October 2004, 09:10
Akkurat det er jeg fullstendig klar over, og det var ikke det jeg spurte om!

GeEzah
14th October 2004, 14:19
"Når man skal vise film fra et progresivt kamera på TV, må man vel interlace hele filmen ikke sant? Gir et progressivt dv-kamera da noe bedre kvalitet på TV enn vanlige dv-kameraer? Ettersom de allerede er interlaced?"

Neivel så spurte du ikke om d. Trodde at å si at med hele bilder istedenfor halve bilder så blir jo kvaliteten klart bedre. Ettersom bildet blir jo interlaced, men ikke på samme måte som vanlige DV-cam. Men jeg kan jo bare slutte å svare folk i d hele tatt på forumet siden de allerede vet det de spør om...

Det med NTSC. Fleste DVD'er tar jo begge formater. Men d blir ett pokkers styr å redigere som NTSC, og når en da ska gi filmen fra seg eller selge produktet så må en konvertere til PAL. Finnes andre videosystemer enn DVD. Klart for hjemme bruk og din egen DVD spiller så går d nok greit med NTSC. Men hvis videoen din skal videre en plass så må den vær PAL.

"Hvis man skal vise det man filmer på kinolerettet sier det seg selv at et kamera som kan tape 24 bilder pr. sek progressivt vil gi mye bedre kvalitet enn et kamera med vanlig 25 bilder interlaced!!! "

Dette sier seg ikke selv? Spørs hvordan man viser filmen sin på kinolerretet. Har man overført til film? Viser man direkte gjennom en videokanon? Kan utstyret som viser filmen bruke interlaced så vil kvaliteten ikke være av så stor forskjell. Men hvis man skal overføre til film så må videoen være 24p. Ellers blir videoen altfor stygg med halve linjer (som om ikke DV er lite nok oppløsning til å vises på kino fra før)

HenrikSolberg
15th October 2004, 09:49
Beklager, leste innlegget ditt litt fort. Hoppet over akkurat det avsnittet hvor du ga svaret!

Hvorfor blir det et pokkers styr å redigere i NTSC? Selve redigeringen? Skjønner jo at publiseringen blir et problem!

Når det gjelder kino så mente jeg jo til filmrull! Det er jo det som blir 24p store styrke? For da slipper du vel konvertering (bortsett fra til film da!)

Kyrre
15th October 2004, 11:28
Jepp, en slipper å konvertere, og derfor egner kameraet seg perfekt til f.eks. B-foto til en proff produksjon. Personen jeg fikk tipset om DVX100AE fra, var faktisk regissør Arild Østin Ommundsen (gjennom filmsjef Henning Larsen) Som sa at "det kameraet skulle han kjøpe, hvis han tjente noe på Monstertorsdag!" :)

HenrikSolberg
15th October 2004, 11:52
Ja, eller rett og slett til a-foto (eller hva en vil kalle det) for en som nå er amatør, som ønsker å satse!!! Virker som et sinnsykt bra kamera. Etter hva jeg har lest så er det bare Final Cut Pro på Mac og Vegas Video som støtter 24p etter hva jeg har lest på engelskspråkelige forum. Noen som har noen erfaringer med dette? Det kan være at innleggene jeg har lest er gamle og at det ikke er noe problem lenger.

Kyrre
15th October 2004, 22:48
En trenger ingenting fra redigeringsprogrammet for at 24P skal funke. Jeg capturer med Pinnacle 9 faktisk! Men forøvrig støtter Premiere Pro også en spesiell capturing og prosjekt type kalt "Panasonic 24P" funksjon.

HenrikSolberg
17th November 2004, 15:35
Fant denne infoen vedrørende Panasonic DVX-100A på:

Electronic image stabilizer

http://panasonic-broadcast.com/index.cfm?uuid=A130E452C09F11269B89B84D8643F16D&pid=11359&catid=4287&ClassID=66

Var nesten sikker på at et slikt kamera hadde optisk bildestabilisator!8O

JoiLui
8th December 2004, 01:24
24p er ntsc. vi bor i pal land og bruker pal kameraer som har 625 linjer mot ntsc 525 linjer. hva vil du ha? 24 525 linjers bilder i sekundet, eller 25 625 linjer i sekundet.
dvx100ae legger de progressive bildene som inlerlaced på teip. (2x25)

HenrikSolberg
8th December 2004, 07:11
NTSC er 29.97 P det! 24P er antall bilder som går på en kinofilm! Du har dette kameraet uten å vite det ja! :wink:

Kyrre
8th December 2004, 08:23
NTSC er 29,9 fps ja. Men med progressivt opptak 24. Det er i USA at DVX100 skyter 24, og her altså 25P. Eller 24,9 eller noe. Men det har samme effekten.

HenrikSolberg
8th December 2004, 08:26
Okay. Så vi kan ikke filme med 24P! Da hadde jeg misforstått den delen litt! Så en amerikaner får to valg mens vi får ett :cry: !

Men så er jo vårt PAL nærmere vanlig kinofilm da! :D

beklager JoiLui, da misforsto jeg litt, men 24P er jo ikke NTSC det heller, og det var derfor jeg reagerte!