PDA

Vis full versjon : NTSC og PAL??

stelvis
14th October 2004, 07:19
Vel... Jeg har holdt på litt med Premiere nå. Men jeg skjønner fortsatt ingenting av forskjellen på PAL og NTSC :oops:, noen som kan gi meg en lyninnføring?

HenrikSolberg
14th October 2004, 08:13
Pal og Ntsc er to forskjellige video-standarder. Den ene brukes i USA, Japan osv (NTSC), den andre brukes her i Europa.

De største forskjelllene!

Pal
25 bilder (50 halvbilder) pr. sekund
720X576 oppløsning
625 horisontale linjer

Ntsc
29,97 bilder (60 halvbilder) pr. sekund
700x480
525 horisontale linjer

Det er den største forskjellen. I tillegg er det to forskjellige standarder på hvordan man behandler farger, kontraster osv. Alt i alt gir PAL best kvalitet! Det er også "vår" standard, og den du bør bruke. Har du et kamera er mest sannsynlig det også PAL-kamera og du bør derfor bruke PAL når du skal importere fra kamera til premiere!

Det finnes måter og konvertere fra PAL til NTSC. Noen som vet hvordan kvaliteten blir ved å gjøre det selv, i forhold til å sende det inn til profesjonelle med egne maskiner (les: NRK)?

stelvis
14th October 2004, 09:54
Ok... Skjønner. Takk skal du ha. 8)

GeEzah
14th October 2004, 17:12
Konvertere fra Pal til NTSC blir akkurat som å bruke frame blending i after effects.

Alt blir liksom smurt og bildene går inn i hverandre.. Det spørs hvordan du konverterer. Om man bruker hardware konvertering eller software konvertering

HenrikSolberg
15th October 2004, 08:43
Så resultatet blir bedre ved å bruke hardware enn software?

GeEzah
15th October 2004, 09:13
fra det jeg har sett, ja... mye bedre

Melwasul
15th October 2004, 11:45
Jeg har aldri vært flink med filmkvalitet og slik - men jeg skal prøve å forkusere mer på det i min neste film ;)

Neste prosjekt er matlaging :D hehe