Vis full versjon : Fahrenheit 911, hva syns du?
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 14:50
bare lurte på om det er noen fler som har sett fahrenheit jeg..
jeg likte den veldig godt, kanskje fordi jeg er den typen som liker å provosere frem andres meninger, som stritter imot mine. men ikke vet jeg.
men filmen tipper opp på toppen av ynglingsfilmene mine...
HenrikSolberg
3rd November 2004, 15:03
For å kalle dette en dokumentar må vi dele opp dokumentar sjangeren i flere sub-kategorier!
Jeg vil ikke engang kalle dette en dokumenter fordi den er så utrolig usakelig! Jeg er i bunn og grunn enig med Moore og liker ikke Bush selv. Men Moore bruker så dårlige eksempler for å fremdrive "fakta". Dette merket jeg i "Bowling for Columbine" og det var helt ekstremt nå i "Fahrenheit 9/11". Synes det var en forferdelig film!
kattefisk
3rd November 2004, 15:04
Jeg er veldig enig med det HenrikSolberg sier. Meningene blir så subjektive og det er så dårlig dokumentert at det rett og slett blir propaganda mot Bush. Jeg er helt klart i mot Bush og har heller ingenting i mot å provosere frem andres meninger (gjør det selv hele tiden), men syns han går for langt i forsøkene på å provosere. Det virker nesten som han bare prøver å provosere, ikke lage en dokumentar.
HenrikSolberg
3rd November 2004, 15:08
Yopp! Akkurat det jeg mener. Akkurat som filmen var et desperat forsøk på å endre amerikanernes oppfatning av Bush før valget.
Et eksempel på hva jeg mener Moore gjør feil!
I Bowling for Columbine, er et av argumentene hans at i den kanadiske byen låser ingen dørene sine. Dette er rett og slett løgn.
Var på interrail og snakket med en gjeng som var fra denne byen (tror det var Montreal) og det stemmer ikke i det hele tatt. De hadde aldri hørt om noen som ikke stengte dørene sine!
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 15:09
da har dere missfortstått litt =P
Fahrenheit 911 eller bowling for columbine er ikke dokumentarer.
de er verken fakta, eller fiksjon, de er faksjon.
de er film, gode og underholdene etter min mening.
kattefisk
3rd November 2004, 15:14
Det er greit nok at det er faksjon, men de blir promotert som dokumentarfilmer og de fleste tar det som dokumentarfilmer.
En annen ting i Bowling for Columbine er jo at han (lederen i våpenforbundet jeg ikke husker navnet på nå) holdt tale i Columbine dagen etter det som skjedde der, så viser de et klipp hvor lederen holder et gevær og sier noe som "From the cold steel in my hand" (eller noe liknende). Eneste problemet med det klippet er at det er hentet fra en tale han holdt i en helt annen by. Det er spekulativ klipping som kan få mange til å tro at han sa det på talen han holdt i Columbine.
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 15:20
jeg dro opp emnet fordi jeg kjedet meg, og sånne ting som denne filmen skaper diskusjoner lett, og de fikk jeg jo fort, hehe.
vil ikke være badguy i denna diskusjonen og kan godt si at det skulle kommet mer frem at masse av filmene er basert på fiksjon. greit nok, men Moore klarer fint å lage gode filmer ut av tullet som vanlighvis kunne vært gørr kjedelig å gått igjennom.
Fahrenheit er jo helt klart en tankevekker, og man får jo se en del ting man ikke har sett tidligere.
kattefisk
3rd November 2004, 15:24
jeg dro opp emnet fordi jeg kjedet meg, og sånne ting som denne filmen skaper diskusjoner lett, og de fikk jeg jo fort, hehe.
vil ikke være badguy i denna diskusjonen og kan godt si at det skulle kommet mer frem at masse av filmene er basert på fiksjon. greit nok, men Moore klarer fint å lage gode filmer ut av tullet som vanlighvis kunne vært gørr kjedelig å gått igjennom.
Fahrenheit er jo helt klart en tankevekker, og man får jo se en del ting man ikke har sett tidligere.
Hehe, jeg ser ikke på deg som badguy for å trekke fram dette emnet. Selv syns jeg det er interessant å diskutere disse filmene fordi det er veldig mange som tar det for fakta, og da er det greit å diskutere det. Folk må jo uansett få ha sine subjektive meninger om filmer, uten at andre skal slakte de halvt ihjel av den grunn.
Filmene er helt klart tankevekkere, desverre så er det litt for mye fiksjon for min del.
HenrikSolberg
3rd November 2004, 15:25
Enig. Han fyren fra NRA heter Charlton Heston. Dritkjent, og god skuespiller. Sikkert mye kul info i Fahrenheit, men det meste var gammelt nytt for meg! Har lest mye av det før!
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 15:26
liker den type film jeg.
vet vi skal ha en oppgave som omhandler dokumentar senere utover året på skolen min, og da skal jeg helt klart lage en fiksjon dokumentar om rektor eller noe drit som viser at han er leder for nazismen ellerno tull, men skal jo skrive at alt er basert på tullete ting og sånn da. hehe
HenrikSolberg
3rd November 2004, 15:47
Jeg vet ikke helt hvordan det kommer til å bli motatt. Slik jeg hører det nå høres dette ut som prosjekt av en som "skal lage en jævlig kul film med masse drit om den jævla rektoren" og det blir vel ingen bra dokumentar?
bj0rn
3rd November 2004, 15:49
liker den type film jeg.
vet vi skal ha en oppgave som omhandler dokumentar senere utover året på skolen min, og da skal jeg helt klart lage en fiksjon dokumentar om rektor eller noe drit som viser at han er leder for nazismen ellerno tull, men skal jo skrive at alt er basert på tullete ting og sånn da. hehe
Haha, dritkult :D
Så filmen for to dager siden faktisk, og synes den var ganske bra. Moore har mange gode poeng, selv om jeg tar det som kommer fra ham med en klype salt.
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 15:50
neineinei, ikke sånn jeg mente, det jeg vil ha frem er hvor lett man kan påvirke med film, ved å finne frem og sammenligne ting som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre, få litt humor inn i det og lage noe som kanskje blir mer spennende enn resten av dokumentarfilmene som garantert kommer til å handle om gårdslivet på den gudsforlatte skolen vår som befinner seg midt på et jorde med 400 sauer og kuer rundt oss.
audun1
3rd November 2004, 18:31
jeg er absolutt ikke bush fan. Jeg stoler ikke på den j*****n.
Men hvorfor ja hvorfor, når filmen var halveis tenkte jeg ååå deilig endelig ferdig. Men neida den varte enda en halvvei til. Kan ikke den manne få banka inn i hode sitt at filmene han lager vare ALLT FOR LENGE.....
men jeg synes filmen var god til å fortelle om bushs mørkeste sider. Han kunne kansje tatt med noen andre sider også.
F.eks. hadde skedd om bush ikke gikk til krig???????
Ustabil-Kim
3rd November 2004, 20:32
han lagde jo ikke filmen for å vise hva bush er god til, men for å vise hva han ikke er god til. hadde han tatt med fine ting bush gjorde, så ville jo filmen blitt helt feil.
Kyrre
3rd November 2004, 20:50
.. Den republikanske redneck jævlen har nå blitt gjenvalgt. Lord save us..
GeEzah
3rd November 2004, 20:51
micahel Moore sine filmer er rimelig geniale synes jeg, men kan ikke tas alvorlig. Det er ikke dokumentar filmer. Det er underholdning og propaganda. Kan ikke ta tallene eller noe fakta seriøst, men jeg synes som noen har sagt tidligere at det er god underholdning.
Om Bush og Irak finnes det flere gode dokumentarer som BBC har laget som dere burde se. Der er dem saklige og har ekte tall og statistikk!
Derimot er Micahel Moore ett hån mot journalistikk, ettersom han kanskje tror selv han lager dokumentarer?
Melwasul
4th November 2004, 10:22
.. Den republikanske redneck jævlen har nå blitt gjenvalgt. Lord save us..
Bush jukset så klart, akkurat som forrige valg - alle har visst det, men ingen kan bevise. Og har dere ikke lagt merke at det er alltid så jevnt at Bush vinner med et par stemmere?
Amerikanere blir lett påvirket av tv og film, og dokumentarfilmen har ikke påvirket dem i hele tatt? - kjenner ingen amerikanere som er FOR Bush iallfall...
Blir han tatt for juks, blir han dømt for diktatur (gleder meg)
Ustabil-Kim
4th November 2004, 11:06
hørte noe om noen stemmer i florida som ble borte jeg...
ihvertfall de engelsklæreren sa.
og florida teller en god del.
Bandidos Pelle
6th November 2004, 20:23
Personlig tror jeg at mye i filmen er sant. Har sett den et par ganger nå, skal se den et par ganger til, og må si at det ER, tro det eller ei, mye fakta i filmen. Jeg mener at mye av dette uten tvil kan være sant, og stiller meg derfor uenige med mange her.
Men, det er min mening, jeg respekterer andres, men jeg tror ikke alt dette bare er tull og fanteri. Jeg tror det ligger noe i dette.
kattefisk
7th November 2004, 00:58
Personlig tror jeg at mye i filmen er sant. Har sett den et par ganger nå, skal se den et par ganger til, og må si at det ER, tro det eller ei, mye fakta i filmen. Jeg mener at mye av dette uten tvil kan være sant, og stiller meg derfor uenige med mange her.
Men, det er min mening, jeg respekterer andres, men jeg tror ikke alt dette bare er tull og fanteri. Jeg tror det ligger noe i dette.
Selvfølgelig ligger det mye i det han sier ikke, ikke bare noe, men han driver med så manipulativ kryssklipping og subjektiv informering at det blir vanskelig å skille mellom det som faktisk er sant og det som bare er kryssklipping/oppspinn.
stelvis
7th November 2004, 19:35
Jeg tror nok at noe av poenget med Michael Moores verker er å provosere, noe han klarer. Det selger, og selv om jeg respekterer Michael Moore på det sterkeste, driver han og fremstiller seg selv som en som har vokst opp i trange kår, selv om hans foreldre egentlig var ganske velstående, flott for provokasjon, ikke flott for saklige dokumentarer.
Saklighet er forsåvidt noe annet, "60 minutes" for eksempel. Så jeg tror personlig meningen med 9/11 var å få de late amerikanerne litt mer politisk engasjert, og det funket, køene var lange nok de, på tirsdag.
HenrikSolberg
7th November 2004, 21:42
Køene skyldes nok tidenes pengebruk i valgkampen. Men at filmen har hatt en viss effekt til å øke er nok sant!
Pacific_Leon
9th November 2004, 12:45
enkelte subjekt er nok mer dyptliggende enn hva Michael Moore visualiserer i denne filmen, som regel skyver han alle under en kam, f.eks crossklippinga når den ene soldaten ble intervjuet og fortalte hvilken musikk han hører på når han er på oppdrag.
Kan tenke meg at Moore har intervjuet flere soldater uten at de fikk en plass i filmen rett og slett fordi de var for oppegående og fornuftig. :?
idelusion
11th November 2004, 16:49
Den var svakere enn Bowling for Columbine, men hakket mer urovekkende. Flere snakker om feil og mangler i filmen, men Moore har faktisk bedt om dyptgående gransking av filmen for å "bevise sin uskyld". Alle utsagn om ting og tang i filmen som er basert på feilinformasjon eller rett og slett var løgn, har Moore tilbakevist. Så og si, i alle fall.
Moore er en grepa kar som fint klarer å snakke for seg selv i forsamlinger, uten noen som helst forberedelse. Det er klart at når hans høyeste ønske var at Bush ikke skulle bli gjenvalgt, var ikke veien lang til litt "metoder" for å overbevise det amerikanske folk. Stort sett så er jeg enig med ham.
HenrikSolberg
10th January 2005, 14:28
Vet dette er en gammel post, men det jeg skal skrive er faktisk relativt til posten!
Leste denne artikkelen: People's Choice Awards 2005 (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=261845)
Michael Moore vant prisen for beste film og sa dette:
Jeg elsker å lage filmer, og jeg tar dette som et tegn på at jeg må lage flere «Fahrenheit 9/11»-filmer
NEI du må ikke det!!!
Og Mel Gibson vant for beste drama-film og sa dette:
Jeg stolte på dere, og dere var der. Hadde det ikke vært for dere, folkens, så hadde dette vært dødt løp. For meg er dette det ultimate målet. Man lager ikke filmer for eliten
Det er gutten sin!
Ikke det at jeg synes Passion var en så genial film, men det er i alle fall ikke Hollywood!
vBulletin® v4.0.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.