PDA

Vis full versjon : Hva er lyd/lys?

Bandidos Pelle
13th November 2004, 21:27
Kan noen fort beskrive hva lyd og lys er? Hva skal den som har ansvaret for lyd og lys gjøre?

KUDi
14th November 2004, 11:46
Når du har ansvar for lyd på et film sett har du ansvar for alt som har med alle mulige lyder å gjøre, alle microfoner og liknende... du har gjerne et headset hvor du kontrollerer om lyden kan brukes. Noen tar separat opptak av lyden når de lager film, om du er lydmann må du ta ansvar for dette...

Når du er lysmester på et sett har du ansvar for alt som har med belysning av "film objektene" å gjøre, på store prosjekter er dette litt av en jobb, sette opp lyskastere etter alle kunstens regler med reflektorer og filtre der de hører hjemme. Selv syns jeg lys er noe av det mest avanserte i filmprosessen.

Bandidos Pelle
14th November 2004, 12:21
Så en som har ansvar for lyd og lys skal også finne passende musikk til filmen? Er det slik, eller har en som har ansvar for lyd og lys sin jobb under innspilling, med mikrofoner o.l.?

Hvis jeg da, helt hypotetisk, foreslår at vi skal bruke themet til James Bond i en intro til en kortfilm, skal jeg da stå under lys og lyd?

Blodstrupmoen
14th November 2004, 12:24
Kudi: Hva med den som velger sangen vi bruker. I en kortfilm altså. Skal de stå under lyd og lys? Eller klipp?

KUDi
14th November 2004, 13:12
Godt samarbeid mellom regissør og manus forfatter antar jeg! Og som oftest blir det brukt musikk som er komponert til filmen, så da bestemmer jo komponisten utifra hvilken stemning filmen har.

Om du kjenner noen som spiller et instrument og har muligheter for innspilling, bør du benytte deg av sjangsen!

Men selvsagt til vanlig redigering der du finner en mp3 i lista er det vel den som klipper/regissør/ sitt ansvar....

(men sant... i amatør filming gjør det jo ingenting om regissøren er kameramann og skuespilleren er manus forfatter og den som redigerer egentlig er den samme som regisserer :P )

andy
14th November 2004, 14:40
når d gjelder lyd har du boomer å lydredigerer. ikke nødvendigvis den samme personen.

lys er ennå mer avansert, du har det som heter cinematographer på engelsk, må lese mer om hva det er på nettet eller noe fordi det er en valdig omfattende jobb, så har du gaffer og best boys og juicere og lysteknikere.....gaffer på topp, så best boy og så juicere og lysteknikerene

Melwasul
14th November 2004, 16:28
musikk bør regissøren ta ansvaret for - eller samarbeider med lydmannen

KUDi
14th November 2004, 16:57
kommer an på hvor du er, Hollywood eller Sandnes

Kyrre
14th November 2004, 20:49
Lyd deles inn i 3 grupper:
Location Sound Altså en som sitter med headset og passer på at ingen ulyder entrer mikrofonen osv.
Sound Mixing Den som samler lydene og plasserer dem der de skal være på filmen.
Sound Editing Den som redigerer det kompisen oppfor har funnet. På kvalitet, stemning, raskhet osv.

Den som finner musikken til filmene (om det er hentet fra artister) er Music Supervisor eller regissøren eller produsenten(e).

Lys
Lyssjefen jobber tett med fotografen (om ikke fotografen er lyssjefen, som han ofte er) og gjør opptakene proffere, penere, mer oversiktelige og øker kvaliteten på opptakene.

Hvor har du det forresten fra at Lyd og Lys går i ett Banditos Pelle? :roll:

Bandidos Pelle
16th November 2004, 01:20
Det kan du spørre om. Har sett i noen rulletekster at det har stått lyd/lys. Har derfor trodd at det var sånn.

Men, da får jeg bøye meg, og lære av mine feil.

Melwasul
16th November 2004, 10:52
Det kan du spørre om. Har sett i noen rulletekster at det har stått lyd/lys. Har derfor trodd at det var sånn.

Men, da får jeg bøye meg, og lære av mine feil.

Kanskje en "leder" for Lys og Lyd, men det fordeles arbeider og det er mange som jobber under sjefen i store filmer.

Men hvis du snakker om amatørfilmer, er det jo vanlig at en person arbeider med flere ting. Alltid en små gruppe de ;)

Feks videoen, Argh
Regissør: meg
Skuspiller: meg
Skuespiller2: meg
SKuespiller3: meg
Effekter: meg
Lys: meg

(har riktignok ikke lyd på denne videoen)