PDA

Vis full versjon : Hva synes du om "Uskjøneleg"?

bj0rn
12th December 2004, 12:01
Vi i Ibsen Art lagde en ny film i går kveld.
Det er en kortfilm på 47 sekunder.

Du kan laste den ned på:
http://ibsenart.mine.nu

Her er en direkte link:
http://home.online.no/~pertholm/filmer/uskjoneleg.mpg

Er åpen for all form for konstruktiv kritikk og meningsytring!

Melwasul
12th December 2004, 13:13
jeg skjønte ikke hva julenissen holdte i hånden - et nærbilde av hva han holder i et par sekunder mens han går forbi hadde vært bedre?

men jeg liker måten dere filmer på og fargen (effekt er ikke det beste, men siden den er laget på en dag, så er det greit) ;)

comrad
12th December 2004, 13:16
Nissen holder en burger i hånden! vet at det ble ganske vanskelig å se, pga dårlig med lys ute på parkeringsplassen!

bj0rn
12th December 2004, 13:22
men jeg liker måten dere filmer på og fargen (effekt er ikke det beste, men siden den er laget på en dag, så er det greit) ;)

Hva mener du med "effekt er ikke det beste"? Vi har ikke brukt noen effekter på fargene i det hele tatt viss det er det du mener.

Vi synes lyset på parkeringsplassen ble såpass kult, at vi ikke har fiklet med fargene i det hele tatt.

Melwasul
12th December 2004, 13:26
Det med effektene, mente jeg med at han prøver å ta mat, og de forsvinner ;)

bj0rn
12th December 2004, 13:28
Det med effektene, mente jeg med at han prøver å ta mat, og de forsvinner ;)
Hehe, okei, det kan jeg være enig i! Synes de to første ble ganske bra, men den med eplet ble vi ikke fullt så fornøyd med.

GeEzah
12th December 2004, 20:01
Likte den :)

Hvis du noen gong ska redigera an på ny prøv å fjern "pausene" når maten fjerne seg. Så blir d mer "flow" :)

Soundtrack. Royalty free eller? Vil ha :p

Freddern
12th December 2004, 21:57
Skjønte ik poenget i iflmen, men den var jo underholdende! :lol:

bj0rn
12th December 2004, 22:41
Likte den :)

Hvis du noen gong ska redigera an på ny prøv å fjern "pausene" når maten fjerne seg. Så blir d mer "flow" :)

Soundtrack. Royalty free eller? Vil ha :p

Har ikke rettigheter på musikken, den er "The Crystal Method - Weapons Of Mass Distortion"

Vet at det er ulovlig, men det bryr vi oss ikke så hardt om!

GeEzah
13th December 2004, 09:51
drite i det eg, ville bare ha sangen, og det eg ska akkurat te å gjør nå e vel like ulovlig visstnok :p

*laste ner*

comrad
14th December 2004, 15:28
Hadde vært morro å høre hvordan dere som ser filmen tolker den!

Vil ikke røpe min personlige variant enda. Har først lyst til å høre hva dere mener!

bj0rn
15th December 2004, 22:44
Er det flere som har sett filmen?

kjetilr
16th December 2004, 07:59
Jepp, men glemte helt å legge inn kommentar her. 8O

Pausene og hakkingen når ting forsvant var veldig irriterende så dersom du hadde klart å bli kvitt disse hadde det hevet filmen et par hakk. (ordspill :P )

Storyen var så som så. Hehe. Hva er det den mannen har fått i seg som både ser forsvinnende hamburgere og løpende julenisse???? :lol:

HenrikSolberg
16th December 2004, 08:32
Jeg forsto heller ikke meningen bak historien! Tydelig at det er noe i veien med hovedpersonen, men hva? Klippingen som fører til små hakk gjør at jeg ikke tror på at ting bare "dukker opp". For jeg ser jo klippet! Hadde dere fått til de "klippene" så hadde det i alle fall blitt mer troverdig!

agep
16th December 2004, 13:37
Jeg tror handlingen henspiller til det faktum at det ikke finnes en julenisse. Jeg trekker de konklusjonene ut fra det at en hamburger som plutselig dukker opp må være et synsbedrag. Og at julesnissen også dukker opp må jo bare bekrefte synsbedraget! Så ergo; Ingen burger og ei heller en julenisse!!

Fader; det her ble mye vås, hodet fungerer ikke helt akkurat nå. (sov 3 timer i natt, og er nettopp ferdig med en eksamen jeg hadde i dag, som ikke nok med det gikk på trynet :oops: . Så det kan sies at jeg er klar for senga (men må på jobb kl1600)

Melwasul
16th December 2004, 14:42
hvis det er meningen at julenissen skal være synsbedrag, så burde han komme fra luften bak han, så ser han julenissen full foran - eller det er litt vanskelig å forklare. hmm... samme med matvarene (de burde kanskje forsvinner rolig/sakte som luft) - som feks fade inn og ut istedet for å forsvinne brått

Jeg liker ideen til bjorn iallfall - hehedet får folk til å tenke, og det er også artig samtidig :)

kunne ha spilt en ny versjon av den på min måte (som kanskje vise litt enda tydelig) - men da blir det bare rip-off av meg (som amerikanere gjør med japanske/kineske filmer).

bj0rn
17th December 2004, 13:31
Takk for de tilbakemeldingene som er kommet så langt! :D

For å være ærlig så blir det helt feil for oss som lagde filmen å gjøre det på din måte melwasul!
Det er ikke nødvendigvis meningen at nissen er synsbedrag! Dette kan dere tolke slik dere selv vil. Men rent handlingsmessig så er det meningen at tingene skal forsvinne brått, det er slik vi vil ha det!

Min personlige tolkning er følgende: (merk at dette ikke er på vegne av hele "crewet" til filmen, dette er bare min tolkning som seer av filmen)
Hovedpersonen (la oss kalle han Jens for enkelhets skyld :D) prøver å ta colaflasken, og den forsvinner, samme med burgeren. Han blir da så forbannet når det dukker opp et stakkarslig eple, at han knuser det. Deretter blir det knuste eplet om til en knust burger (ikke så lett å se i filmen kanskje) og Jens blir frustrert for han har jo knust en god burger :D Hele tiden her er det nissen, som dukker opp på slutten, som driver å kødder med Jens, nissen har "overnaturlige" evner, og leker med Jens ved å få ting til å dukke opp og forsvinne foran ansiktet hans. Når han da til slutt har irritert Jens ved å lure Jens til å knuse burgeren, avslører han seg selv ved å gå forbi og samtidig spise burgeren som han hadde lurt Jens med. (Ja, jeg vet, det er ikke lett å få med seg det heller)

Dette er som sagt kun slik min personlige tolkning, men andre kan jo tolke den slik de vil. Og ja, jeg vet det høres litt søkt ut, men det er nå engang slik hodet mitt forsto historien! Jeg har nok et litt annet grunnlag for tolkning også enn dere, jeg har jo tross alt vært med å utforme filmen selv, og baserer jo min tolkning på ting som ikke kommer godt frem i filmen, men som jeg vet!

Når det gjelder det tekninske, og da klippingen, så er jeg klar over at denne ikke ble helt knirkefri. Det kan være jeg tar meg tid til å perfeksjonere den en dag, vi får se...
Men det var svært vanskelig å få det til å bli hundre prosent smooth, skuespilleren måtte tross alt ligge HELT i ro, til vi hadde rukket å løpe å hente/sette ut colaen/burgeren/eplet. Men jeg klarte faktisk å få det til å være svært nært til perfekt først, men da ble det altfor lange pauser der "Jens" bare lå helt i ro ved siden av tingene, og det ble enda dummere. Og når eplet skulle dukke opp dreit vi oss rett og slett ut, for her ble det veldig mye bevegelse, og så kom vi ikke på å rette på det under filmingen, så jeg har prøvd å gjøre det beste ut av de klippene vi hadde der. Det ble for mye arbeid å dra tilbake å filme nesten alt på nytt, som vi faktisk måtte gjort for å få den scenen bra.

Men takk for tilbakemeldinger, selv om jeg trolig ikke kommer til å endre på de tingene dere har kommentert, så har jeg nå i alle fall lært til neste gang, man lærer av å feile :D

Kenny Wang
25th January 2005, 23:22
Dette er vel en måned i ettertid, men jeg poster likevel.

Utrolig nok så var bj0rns tolkning av filmen nesten ekstakt med min; og jeg så den bare en gang.

Ellers vil jeg si at dette er forfriskende sprøtt. Deilig med noen absurde filmer i ny og ned, så lenge de ikke blir for lange. Denne var akkurat passe lang - omtrent som en vits.