PDA

Vis full versjon : DVD brenning

Evil_Ash
20th December 2004, 13:57
Hallo folkens!

Jeg driver å skal brenne mange gamle filmer jeg har laget over til DVD, men det ser ut som jeg ikke får plass til mer enn 1 time på hver dvd?
Det er litt rart siden det står på platen at den skal ta 120 min.
Er det noen som kan forklare dette til meg?

Takk.

rastalars
20th December 2004, 15:28
filene dine er altfor store rett og slett.

Finnes mange geniale programmer som komprimerer filene dine slik at du kan få plass til mye mer.

Sjekk ut denne siden.

http://www.dvd-copy-software-review.toptenreviews.com/

HenrikSolberg
20th December 2004, 16:29
Har litt daarlig tid naa men dette vet jeg det meste om!

Det kommer ann paa hvor hoey bitrate du velger! Er kanskje ikke alle programmer du kan velge bitrate i, men hvis du ligger paa 7000 saa faar du ca 75 minutter tror jeg det er! 120 minutter er reklame saa klart og da maa du nok ned paa 5/6000 i bitrate!

Har som sagt litt daarlig tid naa. Noen har vel kanskje allerede skjoent at jeg ikke er i Norge, saa er litt paa farten for oeyeblikket! :wink: Snakkes folkens! :)

Evil_Ash
20th December 2004, 21:01
Hmmmm. Det skjønte jeg ikke så mye av HenrikSolberg.
Filene jeg prøver og brenne er .avi filer. De med best kvalitet. Så det har noe å si på hvor mye man kan brenne inn? Bittrate greiene skjønte jeg ingenting av.
programmet jeg bruker er DVD architect. Bare så det er sagt.

agep
20th December 2004, 21:06
De med best kvalitet.

På DVDplatene står det at du kan brenne 120min med video (det de ikke nevner er at det går på bekostning av kvaliteten. Så for å klare 120min må man sette ned kvaliteten. Full kvalitet tilsvarer 60min tar jeg ikke feil

Evil_Ash
20th December 2004, 23:18
Okei. Den er grei. Takk for hjelp. Er det noen som vet hvordan man kan sette ned kvaliteten uten at det er veldig merkbart? Hva må man komprimere det til?
mpg3 har jeg hørt. Hmmmm.

agep
20th December 2004, 23:34
Brenner du filmene som en spillbar DVD (for avspilling i en DVD spiller), eller bare brenner du filmene som filer over på platen? Hvis du Brenner filmene som en spillbar DVD så er det her bitraten som HenrikSolberg nevnte kommer inn. Bitraten vil si hvor mange bits (8bit=1byte) du skal tildele filmen per tidsenhet (Kbits/sek). Laver bitrate=mindre filstørrelse=lavere kvalitet

Evil_Ash
21st December 2004, 00:40
AHA! Tusen takk! Jeg fikk satt ned bittraten her.
Men vet du hvor dårlig kvalitet det blir da? Merker man veldig at kvaliteten er satt ned?

HenrikSolberg
21st December 2004, 11:22
Glemte å nevne at komprimeringen det er snakk om er MPEG2 komprimering! Vil ikke anbefale en høyere bitrate en 7000. Når jeg har høyere har jeg flere ganger, ved flere forskjellige avspillere registrert at filmen har lett for å hakke osv... Så bitrate på 7000 anbefales! Det blir vel ca. 75 minutter tror jeg!

Er ikke helt sikker på hva som er maks bitrate. I noen programmer kan man velge helt opp til bitrate på 15000, men det kan umulig DVD-spilleren klare å lese? Uten at jeg vet så veldig mye om akkurat det!

EDIT:

Hmmmm. Det skjønte jeg ikke så mye av HenrikSolberg.
Filene jeg prøver og brenne er .avi filer. De med best kvalitet. Så det har noe å si på hvor mye man kan brenne inn? Bittrate greiene skjønte jeg ingenting av.
programmet jeg bruker er DVD architect. Bare så det er sagt.

.avi filer med full kvalitet? Har du over 1 time med ukomprimert avi på PCen din? Du mener kanskje "DV avi"? Det er ikke "de med best kvalitet"!

Kyrre
21st December 2004, 12:00
Hehe, jeg tror Evil_Ash mente de filmene han hadde best kvalitet på Henrik. Det var jo snakk om å brenne alle hans gamle filmer, og da er vel noen i mpeg og noen i ditt og noe i datt :wink:

Men er det bedre kvalitet på AVI, enn DV AVI?

agep
21st December 2004, 12:16
Korriger meg hvis jeg har feil, men er ikke .AVI filtypen mens DV AVI er en komprimeringsteknik for .AVI. På samme måte som både DivX, Xvid og Cinepack Codec by Radius også er komprimeringstekniker for filtypen .AVI. Hvis det er sånn at Evil_ash bare skal brenne filene over på platen så kan man jo få langt mere enn 120min på platen (men den blir jo ikke i DVD formatet, noe som vil si at den ikke kan avspilles i en DVD spiller). Som et eksempel kan jeg nevne at da kan man jo faktisk convertere filene til mp4 som gir 1MB per minutt (men det er jo det laveste av det lave, og egner seg ikke til noe) noe som gir ca 4600min på en plate :D

HenrikSolberg
21st December 2004, 12:23
Det stemmer det agep! Men Evil_Ash sa han hadde den beste avi typen og det er jo ukomprimert! Og det får du ikke så mange minuttene med på DVD!

Evil_Ash
21st December 2004, 14:25
Hehehe. Skulle nesten ha skrevet hva jeg har planer om:
På en gammel VHS kassett som ligger å støver i skapet mitt har jeg 4 timer med gamle kortfilmer som jeg har laget når jeg var 13-14år.
Disse skal jeg da få over til DVD format, slik at filmene lever for evig og ikke dør sammen med min VHS kassett.
Jeg har importert alle de forskjellige filmene over på min PC (ca. 20 filmer) og har delt opp alle filmene, slik at hver film er hver sin .avi fil.
Disse .avi filene tar veldig stor plass på min PC.
F.eks en 10 minutter film tar ca. 2,3 GB plass på min harddisk.

Problemet mitt er da det her:
Hvordan kan jeg få brent over mest mulig filmer over til hver DVD?
Hvis jeg får bare plass til til 1 time på hver time, må jeg brenne 4 DVD'er og det er litt slit. Jeg vil helst "trykke" mest mulig inn på hver DVD.

Programmet jeg bruker er Sonic Foundry DVD Architect.
Jeg prøvde å sette ned bittraten og brenne en DVD i natt, men det kom opp en feilmelding. Det var kjedlig må jeg innrømme. Siden jeg nesten ikke fikk sove i natt p.g.a. PC'en som lagde lyd.
Nederst i høyre hjørne står det hvor mye prosent du har brukt av DVDens kapasitet. Når jeg satt ned bittraten fikk jeg gått ned fra 136% til 99%, men jeg fikk fortsatt en feilmelding.

Håper dette gjorde ting litt klarere. Takk for svar alle sammen.
Er det noen som kanskje har en løsning til mitt problem?
:D

HenrikSolberg
21st December 2004, 16:52
Pokker, tror du at du er gud eller? Ingen kan få en time til å bli mindre enn en time, ikke på et filmforum i alle fall! :lol: :wink: 8O

Men for å være litt alvorlig igjen, har du dyttet alle disse .avi filene inn i DVD-programmet, gjør klart alle menyer og lar programmet gjøre alt som er i en enkelt prosess? (har ikke brukt programmet ditt).

Kan hende det er årsaken, at programmet blir "overarbeidet" eller utbrent som vi kaller det! :wink:

Hvis det er tilfelle ville jeg forsøkt å lage MPEG2 filer til hver enkelt film, før jeg gikk inn i Sonic Foundry DVD Architect. Siden dette er et DVD-program kan det sikkert laste inn mpeg2 filer like godt som .avi filer!

Fortsatt lykke til! :lol: