PDA

Vis full versjon : "Sår fra fortiden" - Ønsker tilbakemelding! *EDIT*

Bandidos Pelle
3rd January 2005, 21:04
http://home.no.net/rglaf2/banner.jpg

Tittel: Sår fra fortiden
Lengde: 3:53
Størrelse: 15,8 MB.
Sjanger: Drama (?)

Egne ord om filmen:

Dette er en film som handler om noen ungdommer som gjorde noe dumt i sine "yngre" dager. De blir innhentet av det idiotiske de gjorde da det er snakk om at noen har tystet til politiet. Skal ikke røpe så veldig mye mer, bortsett fra at vi er ganske fornøyd med det endelige resultatet. Helt til slutt legger jeg ved noen screenshots:

http://home.no.net/rglaf2/sar2.jpg
http://home.no.net/rglaf2/sar4.jpg
http://home.no.net/rglaf2/sar3.jpg
http://home.no.net/rglaf2/sar1.jpg

Link:

Link 1: Direkte link til .mpg-versjon! (http://jocke.duckparty.net/hw/filmer/filmcompo/saar.fra.fortiden.mpg)
Link 2: Direkte link til .wmv versjon! (http://www.nutbreak.net/pojp/sarfrabasic.wmv)
BEHIND THE SCENES! (http://www.nutbreak.net/pojp/sarfrabehind.wmv)

andy
3rd January 2005, 23:12
likte dette. så bra ut, bra skuespill, enkel å fin liten historie med bra tvist på slutten syns jeg.
bortsett fra det er det noen elementære feil i filming/redigering:

når noen springer fra venstre mot høyre, så er de nødt til å gjøre det i neste klipp også, ellers forvirrer det seerne. øynene våre hopper fram og tilbake og det ser ut som om skuespillerene springer fram og tilbake i hvert klipp.
du kan selfølgelig ha dem skifte retning, men da må du vise i et klipp at de gjør det, eller at kamera går runt de som løper.

du gjør den feilen blandt annet når de springer etter hverandre og når han hiver en glasspære eller noe i bakken. grunnen til at jeg sier at feilen ligger i filming/redigering er fordi du kunne fint ha unngått dette problemet bare ved å gjøre noen av klippene speilvente uten at seerne hadde merket noe.

en annen liten ting, som ikke har noe med elementære feil å gjøre, er at når du viser "flashbacks", stopper du det klippet der han går, og fortsetter fra neste frame når flashbacket er ferdig.
det jeg ville ha gjort ville vært å tatt ut et sekund eller noe imens flashbacket går. det er ikke noen spesifik grunn til dette, siden det ikke nødvendigvis er han som "tenker" på flashbackene. men jeg føler at det stopper litt når flashbackene er ferdige, fordi i mitt hode har tiden gått siden sist jeg så han.
er bare et tips for å få det til å se litt "smoothere" ut liksom.

ellers bra jobba!

Bandidos Pelle
4th January 2005, 00:15
Takker for respons.

La du merke til looket? Tweaka litt med fargene. Ble det bra?

pordey2
4th January 2005, 11:20
Likte filmen godt. Fargene dro den bra opp. Litt enig med ANDY når det gjelder gåing frem og tilbake, enkelte steder går det greit, andre roter det til litt.

Musikk og lydeffekter (minus telefonen) var veldig, veldig bra! Stå på!

Kyrre
4th January 2005, 18:51
Ganske bra dette her! :)

Kamera, historie og klipp var godt forbedret! Men, en av tingen dere burde forbedre er lyd. Det var ikke noe piff i "chase" sekvensen, pga. mangel på musikk og forskjellige lyder på de forskjellige klippene. Derfor burde dere innspillt noe ambience lyder og lagt til noe musikk. På musikkfronten er jeg enig i at Johnny Cash - Hurt passet og at det er en bra sang. Men: altfor kjent! Det samme med Zepplin låten (EDIT: Welcome to the Jungle eller litt av Moby Dick eller?) Det er ikke sunt å bruke altfor kontroversiell musikk! En lever seg ikke inn i illusjonen! Et tips er å sette seg inn i et musikkprogram slik vi driver med for tiden.

Ellers: Jeg likte ikke historien så altfor godt, selv om jeg kjenner meg godt igjen i konseptet og tankegangen på våre tidligere filmer:wink:

Hovedrollen så ikke så altfor farlig ut, og at en mobber en fyr til han er død (twice!) er også ganske urealistisk. Spesielt med tanke på at selve mishandlingen ikke ser så brutalt og ubarmhjertig ut. Intet blod? I fremtiden: Mer vold! 8)

Men jeg synes dere kommer dere. Dere er visst også mye mer produktive enn GHL :?

Stå på videre!

EDIT: Forresten, du ville ha en kommentar på looket? Tja, jeg vet ikke jeg, men det ser ut som et basic filter klasket på under flashbackene, noe jeg er sterkt "imot". Og jeg liker ikke å tweake alle toner til en farge. Grunnen til at jeg valgte Svart/Hvit i "Dagen Derpå" var en slags "tribute" til Mongoland, siden jeg straks skulle vise filmen for regissør Arild Østin Ommundsen, og fordi svart/hvit er en mer kunstnerisk og "godgammeldags" stil.

Tips: Legg til et snev av grønn skygge og 20%(+) kontrast (= Matrix) eller rød og gul på RGB skalaen - 30-40% saturation og en god del kontrast (Saving Private Ryan). Pluss egen eksprimentering! Fargekorrigering er en kunst i seg selv :P

Bandidos Pelle
4th January 2005, 19:48
Kamera, historie og klipp var godt forbedret! Men, en av tingen dere burde forbedre er lyd. Det var ikke noe piff i "chase" sekvensen, pga. mangel på musikk og forskjellige lyder på de forskjellige klippene. Derfor burde dere innspillt noe ambience lyder og lagt til noe musikk.

Jo, du sier noe. Skal forbedre det til neste film.

På musikkfronten er jeg enig i at Johnny Cash - Hurt passet og at det er en bra sang. Men: altfor kjent! Det samme med Zepplin låten (litt av Moby Dick eller?) Det er ikke sunt å bruke altfor kontroversiell musikk! En lever seg ikke inn i illusjonen! Et tips er å sette seg inn i et musikkprogram slik vi driver med for tiden.

Angående Johnny Cash er det litt rart. For en måned siden var det svært få som faktisk hadde hørt om ham (Det var da vi redigerte filmen). Visse fans o.l. hadde, men 90% av de jeg kjenner hadde ikke det. MEN, så bare uken etter vi var ferdig, har den sangen blitt spilt over and over på radio, tv, uansett medium. Så, det passet litt dårlig, akkurat det der. Har allerede kontaktet to band som er interesserte i å lage filmmusikk for oss, og da skal det brukes i fremtiden.

Hovedrollen så ikke så altfor farlig ut, og at en mobber en fyr til han er død (twice!) er også ganske urealistisk. Spesielt med tanke på at selve mishandlingen ikke ser så brutalt og ubarmhjertig ut. Intet blod? I fremtiden: Mer vold! 8)

Mhm, men vi ville ikke at det skulle bli for brutalt. Men absolutt lurt å vite.

Men jeg synes dere kommer dere. Dere er visst også mye mer produktive enn GHL :?

Så er det kanskje derfor vi har lange skritt igjen til dere og mange andre. Vi bruker kanskje for kort tid. :?

Forresten, du ville ha en kommentar på looket? Tja, jeg vet ikke jeg, men det ser ut som et basic filter klasket på under flashbackene, noe jeg er sterkt "imot".

Vi har lagt på en blanding mellom sepia og svart/hvitt, så det er intet basic filter som er lagt på.

Tips: Legg til et snev av grønn skygge og 20%(+) kontrast (= Matrix) eller rød og gul på RGB skalaen - 30-40% saturation og en god del kontrast (Saving Private Ryan). Pluss egen eksprimentering! Fargekorrigering er en kunst i seg selv :P

Det ironiske med dette, er at jeg har laget en Saving Private Ryan-look på filmen, men valgte ikke den i den endelige "utgivelsen".

Ganske bra dette her! :)

Takker. Vi har mye igjen, til alt, men vi skal prøve å forbedre oss. Tusen takk for innspill, Kyrre. Neste film skal inspireres utifra tips jeg blant annet har fått fra deg.

"Å høre på de lærde, er en kunst i seg selv".
Ingen fancy sak, bare noe jeg fant på selv her og nå. Det reflekterer faktisk det man bør gjøre. Høre på de vise - de som vet.

andy
4th January 2005, 21:35
og fordi svart/hvit er en mer kunstnerisk og "godgammeldags" stil.

ok myten at svart hvitt er mer såkalt kunstnerisk, er tull. veldig tull!
hvordan kan du egentlig si noe sånn?

uansett...

"Å høre på de lærde, er en kunst i seg selv".
Ingen fancy sak, bare noe jeg fant på selv her og nå. Det reflekterer faktisk det man bør gjøre. Høre på de vise - de som vet

hehe sant det. MEN, ikke hør FOR mye på de. bruk de som en kilde til inspirasjon heller enn å følge det de sier slavisk. bare ha det i bakhodet liksom. do your own thing er cluet spør du meg.

og ja, jeg likte fargene. syns de var bra. du kunne muligens tonet de ned en liten smule, men det er alt liksom.

ok vold? hvorfor? jeg syns det fungerer perfekt sånn det er nå. hadde du lagt på blod eller whatever tror jeg det hadde blitt for urealistisk/komisk. noen gang hørt utrykket "less is more"?

Kyrre
4th January 2005, 22:23
ok myten at svart hvitt er mer såkalt kunstnerisk, er tull. veldig tull!
hvordan kan du egentlig si noe sånn?

Myte? Tull? Har du sett bla. Citizen Kane? Har du sett hvordan en kan bruke skygger og lys så utrolig mye flottere i svart/hvitt? Hvorfor er så jævlig mange stillbilder i svart/hvitt? Fordi det er KUNSTNERISK! Om du synes det eller ikke! :x Dette har jeg fått trampet inn i hodet av læreren min på tegning form og farge og formidler dette videre! Sepia derimot, er både jeg Peter Jackson enig i at er et heller tåpelig og klisjeisk flashbackfilter!

ok vold? hvorfor? jeg syns det fungerer perfekt sånn det er nå. hadde du lagt på blod eller whatever tror jeg det hadde blitt for urealistisk/komisk. noen gang hørt utrykket "less is more"?

Jeg veldig uenig med i at det ville blitt komisk. Synes du "Uno" er humoristisk eller urealistisk når Aksel Hennie ligger blodig i gaten? Jeg synes jeg det blir urealistisk når noen blir skambankt uten en skvett blod. Har du hørt utrykket "Violent is realistic"?

HenrikSolberg
4th January 2005, 22:45
Enig med deg og Kyrre. Schindlers Liste ble jo også laget i svart hvitt! Det ble jo gjort for å skape et mest mulig realistisk inntrykk av andre verdenskrig, men det er jo likevel et valg som er et "kunstnerisk utrykk"!

andy
4th January 2005, 23:01
jada jeg har sett citizen kane og hundre andre svart filmer. jeg har og gått 3 år på tegning form å farge.

poenget mitt er ikke at du ikke kan bruke svart hvitt kunstnerisk, poenget er at det er ikke MER kunstnerisk enn det ene eller det andre. om det blir såkalt "kunstnerisk" har ingenting om du velger å lage filmen i svart hvitt eller farge eller bare rosa, men derimot HVORDAN du bruker fargene/svart-hvitt osv osv.
hvis læreren din sier det blir MER kunsnterisk hvis du gjør det svar/hvitt, spør han da om en rembrandt, eller hvilket som helst klassisk bilde, hadde vært det samme i svart/hvitt.

vold: jeg er helt enig med deg at vold trenger å være realistisk. men det blir litt tatt ut av kontekst å si at du må alltid bruke blod. poenget med dette tilfellet er at du faktisk aldri ser han bli skammbankt, du ser han blir stukket utenfor frame'n, and that's it. bilde er også så gradet at du hadde ikke sett så mye av blodet hadde det vært der uansett.
dessuten skal vi være så realistiske må vi og ta med i regnestykket at begge har tjukke jakker på seg som sannsynligvis hadde suget opp mye av blodet.
jeg syns i dette tilfellet at det blir mer cinematisk at det ikke blir fokusert på blod osv.

Bandidos Pelle
4th January 2005, 23:04
Kan dere ta denne diskusjonen en annen tråd. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på filmen.

Takker på fohånd. :wink:

HenrikSolberg
5th January 2005, 10:35
ok! Tilbake til filmen! Så den nå! Likte tilbakeblikkene, de var meget bra! Likte også musikken, meget bra!
Likte historien, men hvorfor får ikke han fyren den andre telefonen når han får den første? (skjønner jo hvorfor han ikke får det, det ville jo ødelagt historien, men det må være en grunn til at det ikke skjer!?!)

En annen ting er kamera! Hadde dere tegnet storyboard? Tror filmen hadde blitt bedre hvis scenene med fyren som går oppover veien hadde vært mer gjennomtenkt og planlagt slik at hvis han gikk ut på høyre side er han på høyre side i neste bilde osv... Slik at øynene slipper å flytte seg!

Hva er det dere har gjort med formatet her? Virker som om filmen er presset sammen en smule!?!

Men en bra film!

Kyrre
5th January 2005, 11:00
Sorry Bandidos, men jeg må bare få oppklart noe me andy :wink:

Ang. Volden:
Hehe, jeg har visst misforstått litt her. Jeg trodde faktisk at voldscenen var en "hotell cæsar voldscene" der en blir forsiktig slått i magen, menog oser av smerte og lidelse. Haha! Nå ble filmen fem ganger bedre i mine øyne. Dette angår jo Bandidos Pelle siden er hans og (resten av POJP) sin film :)

Kanskje dere burde vist at det var en kniv med i bildet litt tydeligere. Slik at sykinger som ikke misforstår? :wink: Og kanskje gjort det litt mer realistisk, med at fyren blir av en eller aen grunn utrolig provesert på den lille karen og altså derfor, ja..?

Anyways, Vi gir oss med at om svart/hvitt er kunsnerisk er en smaksak. Jeg digger det, and you may not. :)

Bandidos Pelle
7th February 2005, 19:03
Noen flere synspunkter? :?

dahlskebank
7th February 2005, 19:54
Hmmmm
Fet teksting, hvordan fikk du det til?
Digger den slow shutter/posterize time effekten du har brukt på flashbackene. Flashback er ekkelt, men hvis man har tøffe effekter å slenge på så blir det jo alltids litt kulere. Fargen på flashback er så som så. Når det gjelder resten av fargene så virker det som om det er feil. Blir for mye rødt, spesielt i den undergangscenen.
Nais dolly, hva har du gjort der?

Hvorfor skulle Simen løpe av gårde når en kompis kom? Må vært noe der jeg gikk glipp av. Hele politigreia var jo en spøk, så er vel ingen vits i at han blir redd.

Kenny Wang
7th February 2005, 21:10
Overraskende slutt. Veldig riktig oppbygning til å være novellefilm/kortfilm. Men jeg likte ikke historien i seg selv, men det er i grunn bare personlig oppfatning. Men noen grep jeg ville gjort er å se at han som blir drept i flashback virkelig drept. At man spytter blod etter å ha fått kniv i magen er realistisk, gjerne også filme kniven med blod på etterpå. Kunne vært fint om du hadde regissert det første drapet slik at de først bare skal denge ham, men så er det feks en av dem som lar det gå over streken. Deretter så bare baller det på seg, og de dreper ham for at han ikke skal si det til noen. Føler ikke at jeg følte det i alle fall.

Hadde vært gøy om han som tenker hadde funnet sin fars jakthagle og blåst av seg pannebrasken i stedet. Og så hører man meldingen på en telefonsvarer like etterpå mens blod og hjernemasse renner nedover veggen like bak svareren.

Er enig med Dahlske Bank om at flashbacks egentlig er noe dritt, men det er bare hvis du trenger det for å fortelle hva som foregår i en film der historien ellers har gått litt til helvete. Denne filmen bygges jo rundt en hendelse som har skjedd, og det ville være meningsløst å fortelle det kronologisk. Filmen ville da blitt snodig. Jeg likte noe av fargefiksingen, men det virket som om du kanskje har kjørt den helt samme på alle klippene, og siden lys og farge i forskjellige klipp ikke er like, så blir fargekorrigeringen så som så i sin helhet.

Når dere løper så hadde det vært en fordel å fjerne vindlyden - dubbe scenen helst. Eller bruke miksokk (eller hva faen det heter) neste gang.

Bandidos Pelle
7th February 2005, 23:09
Det dere to siste har sagt, er jeg HEEELT enig i.

@dahlskebank: Til din informasjon brukte jeg et snev av strobe, og la på sepia-farge på flashbackene. Jeg synes det ble brukbart, men aldeles ikke perfekt.

Fet teksting? :? Brukte faktisk Studio 9 plus, og fant den perfekte kombinasjonen der. Likte faktisk tekstingen, men tekstingen skulle egentlig ikke ha vært med i filmen, ser jeg nå i ettertid. Det er jo klar og tydelig lyd i telefonen. (?)
Har faktisk ikke brukt dolly i noen av scenene, gidder du å påpeke hvilke scener du tenker på? Klart, et stødig håndlegg og stativ som monopod hjalp til.

Er enig at det er litt mye rødt - skal fikse det til neste film.

@Kenny Wang: Det med blod o.l. legger jeg meg bare langflat for. Vi prøvde heller å skildre det på en litt "snillere" måte, men det ble ikke altfor vellykket - du har nok rett i det.

Angående fargefiksingen så har det vært vanskelig. Filmen ble spilt inn under en periode hvor vi gikk fra sommer til vinter, og det var derfor veldig variable lysforhold. Det er dog vår egen skyld. Derfor ble fargefiksing i etterkant litt vanskelig, men jeg prøvde så godt jeg kunne.

Fjerne vindlyden har jeg tenkt på lenge, og i neste film skal vi vel legge på lyder i evt. sånne scener i post. Det blir nok bedre.

Vi får for øvrig en Sennheiser MKE 300 til uka, så nå blir lyden mye bedre.

Takk for respons så langt! :wink:

dahlskebank
8th February 2005, 19:30
Ca 55 sec uti så går personen, kamera går ganske fint bortover med han. Bortsett fra at det hakker litt. Virker som om kamera har stått på et stativ som har vært festet til en tralle.
2min17sec uti, da begge to løper oppover gata, den delen med blåselyden... Ser jo ikke akkurat perfekt ut, men med tanke på at dere løper og det hele, hvordan har dere fått kamera til å bevege seg oppover i samme hastighet?

Bandidos Pelle
8th February 2005, 21:29
I det første tilfellet har det vært en kar som har gått med stativet i hånden, og i det andre tilfellet har det vært en som har holdt stativet og løpt. Skal jeg legge ut behind the scenes? Dere hører man pusting og pesing fra kameramannen som har måttet løpe. :P

Si ifra om dere vil jeg skal legge ut Behind The Scenes. Der ser du også at kameramannen i det første tilfellet du snakker om krasjer i et gilender og i en barnevogn. :D :D

trollet
8th February 2005, 21:31
legg ut, legg ut!

Bandidos Pelle
8th February 2005, 21:49
http://www.nutbreak.net/pojp/sarfrabehind.wmv

There you go. :P

PkFrK
14th February 2005, 18:37
Syns filmen var veldig bra, forsto ikke helt hvorfor dere tekstet den, men der er nå så. Er enig med Kyrre at Sort/Hvitt er genialt, i alle fall hvis du legger til litt kontrast/brightness (30- over 30+), får en utrolig fet ''goth-look'' på filmen da.

Selve filmingen var imponerendes bra.

Og elsket det lydklippet dere tok fra Led Zeppelin, som er vekten Welcome to the Jungle eller Moby Dick, men ''Whole Lotta Love'' (tror jeg i alle fall), kan ha noe med å gjør at Led Zep. er min favorittgruppe da...

Men ellers, bra film, forsto ikke helt kronologien med en gang, fattet ikke at han der langhårede gutten det var bøllen, han så litt uskyldig ut og det vikret ikke som han hadde gjort noe gale på oppførselen, virket mer som han var blitt utsatt for noe vondt.

Men som Kyrre sa, mer voldeffekter (dvs blod, litt mer synliggjøring av artikler som kniver osv)

Melwasul
14th February 2005, 18:45
Er enig med Kyrre at Sort/Hvitt er genialt, i alle fall hvis du legger til litt kontrast/brightness (30- over 30+), får en utrolig fet ''goth-look'' på filmen da.

Øh, gothlook? Vil du forklare hvorfor gothlook passer til filmen?

PkFrK
14th February 2005, 19:38
Er enig med Kyrre at Sort/Hvitt er genialt, i alle fall hvis du legger til litt kontrast/brightness (30- over 30+), får en utrolig fet ''goth-look'' på filmen da.

Mente ikke at det passet til filmen, var ikke det jeg sa heller. Sa at jeg var enig i at Sort/Hvitt er genialt å bruke, i alle fall når man bruker det til flashbacks.

Så sa jeg at hvis man legger på litt kontrast/brightness (30- over 30+), får man en utrolig fet ''goth-look'' på filmen, det jeg mente var at man får en utrolig fet goth look, ikke at det hadde noe med filmen å gjør, en opplysning, ikke et tips...

Så, nei jeg kan ikke forklare det, for det var ikke meningen jeg skulle ha noen forklaring på det.

Melwasul
14th February 2005, 19:47
Mente ikke at det passet til filmen, var ikke det jeg sa heller. Sa at jeg var enig i at Sort/Hvitt er genialt å bruke, i alle fall når man bruker det til flashbacks.

Ok, trodde at du anbefalte filmen å ha en slik look fordi posten inngår tråden om filmen, hehe ;) beklager

PkFrK
15th February 2005, 16:56
Ja, hadde nok missforstått selv hvis jeg var i samme situasjon, så jeg mp beklage jeg også, men mente ikke at den skulle ha en goth look, det hadde bare vært feil til den typen film med den typen stemning.