PDA

Vis full versjon : Kritikk til manus

ustedalen
8th January 2005, 00:53
Manus

Du ser en person gå bortover en gate/gangvei. Du hører voice over.

“Hvorfor måtte han se meg?” Svart/hvit film der du ser en gjeng sitter og teller penger (mulig holder på med narkotika), og en fyr snur seg rundt og ser han som går og “tenker”

“Hvorfor måtte jeg være der akkurat den dagen?”

Tilbake til svart/hvitt der du ser “gjengen” reiser seg opp og begynner å springe etter gutten.

Jeg hadde jo egentlig ikke gjort noe galt”

Svart/hvit der du ser “gjengen” springer etter gutten.

Men jeg hadde jo akkurat noe valg”

Svart/hvit der du ser gutten hopper ned i en skråning og “gjengen” springer forbi.

“Vi har jo egentlig vært venner.”

Ingen svart/hvit eller flashback.

“Egentlig så lenge jeg kan huske”

“Men hvorfor gjør jeg dette? Har jeg lyst til det?” Gutten står og kikker opp på ett politi skilt.

“Er det noen grunn? Er det vits i?”

Gutten går vekk fra politihuset og inn i et parkeringshus.

“Er jeg bare dum vis jeg gjør dette?”

Gutten lener seg inn til ett rekkverk.

“Jeg har vel ikke noe valg. Må vel bare gjennomføre det.”

Gutten går tilbake mot politistasjonen, mens noen skriker ett stykke i fra:

“Ta han”.

Han begynner og løpe, men “gjengen” tar han igjen, og banker han så han ligger bevisstløst på bakken.
Du ser at kamera filmer en gutt i gjengen.
“Sorry kamerat” og han løper sin veg.

Slutt!

Hele komplottet her er at du ser en gutt som går og tenker på starten. Alle får intrykket av at det er han voice overen skal forestille.
Etter at gutten har blitt banket opp skjønner du at det er en av guttene i "gjengen" som er usikker på hva han gjør og om han faktisk i det hele tatt burde være med på dette. Noe som jeg tror mange av de som mobber/banker folk tenker og føler.

Jeg vil gjerne ha litt kritikk på dette manuset. Både bra og dårlig. Men manuset er ikke skrivi over tid, faktisk er den skrivi på en kveld, så.......

ustedalen
8th January 2005, 11:37
Ingen??? :?

Melwasul
8th January 2005, 12:12
Tja, jeg vet ikke hva jeg kan si, hehe - det kan enten bli bra eller dårlig, avhenger hvordan du viser det fram.

Om det er mulig å kutte ned dialog, og mer visuelt, gjør det alltid bedre ;) Men ikke kutt ned de viktigste.

Gjengen bør kanskje ha kjennetegn slik at vi vet at det er samme gjeng.

Også kommer gjengen og banker han og etterlater han like ved politistatsjon? Gjør det ikke slik at han får mer hat og går til politistatsjon likevel? Dumt trekk av gjengen, hehe

Manus vurdering er sjelden enkelt å forestille - for filmen kunne bli helt annerledes enn vi forestilte ;)

ustedalen
8th January 2005, 12:28
Også kommer gjengen og banker han og etterlater han like ved politistatsjon? Gjør det ikke slik at han får mer hat og går til politistatsjon likevel? Dumt trekk av gjengen, hehe
;)
Mulig du sier noe. Men dette er ikke et manus jeg har brukt mange dager. Kanskje bare 1 time :oops:

Lille My
8th January 2005, 12:43
Jeg synes det virker som en veldig bra ide, men det kommer selvfølgelig helt ann på hvordan du bestemmer deg for å filme det. likte godt ideen med at det er han gutten i gjengen som "tenker" :)

HenrikSolberg
10th January 2005, 07:33
Ikke så dumt, mindre dialog, mer visuelt er noe som allerede har blitt påpekt!

Mulig du sier noe. Men dette er ikke et manus jeg har brukt mange dager. Kanskje bare 1 time :oops:

Det er jo ingen unnskyldning når filmen er ferdig! Synes ikke tiden som er brukt skal brukes som argument når den ferdige filmen blir vist.

Synes jeg har sett dette plottet før, men stå på, får du historien din god og engasjerende så tåler en det samme plottet enda en gang! :D

Vestlivegen
11th January 2005, 16:54
Dette er noe av det beste jeg har lest. jeg har lest det fem ganger nå, å jeg kommer rett og slett ikke over hvor god den er. :lol:

HenrikSolberg
11th January 2005, 17:10
:?: Jeg anbefaler deg å lese litt mer litteratur! Ikke for å rette kritikk mot manuset, men det er ikke akkurat Shakespeare!

ustedalen
11th January 2005, 20:52
Dette er noe av det beste jeg har lest. jeg har lest det fem ganger nå, å jeg kommer rett og slett ikke over hvor god den er. :lol:

Det er litt og ta i.

Jeg anbefaler deg å lese litt mer litteratur! Ikke for å rette kritikk mot manuset, men det er ikke akkurat Shakespeare!
Hehe, kanskje lurt, men er ikke glad i å lese :oops:

HenrikSolberg
11th January 2005, 21:06
Den var ikke rettet til deg men til Vestlivegen som kom med denne posten:

ustedalen
11th January 2005, 21:42
Den var ikke rettet til deg men til Vestlivegen som kom med denne posten:

Hehe, da så. Trodde du mente meg, for du kan jo ikke si at manuset mitt er knakenes god. :lol:

Vestlivegen
11th January 2005, 22:08
Jeg overdrev kanskje litt :oops:

ustedalen
11th January 2005, 22:15
Jeg overdrev kanskje litt :oops:

Hehe, tror det ja :lol:

Melwasul
11th January 2005, 22:40
ikke kritisere deg sjøl ;) manuset var enkelt og greit

men jeg syns at alle amatørfilmene her fokuserer altfor mye på hvor dårlige ungdommer kan ha - som stjeling, mobbing osv..

HenrikSolberg
12th January 2005, 06:35
enig Melwasul!

ustedalen
12th January 2005, 16:28
ikke kritisere deg sjøl ;) manuset var enkelt og greit

men jeg syns at alle amatørfilmene her fokuserer altfor mye på hvor dårlige ungdommer kan ha - som stjeling, mobbing osv..

Det er kanskje det ja. :oops:
Men har noen noe idê til noe som kan blir bedre å lage en film om?? :?

DrDød
14th January 2005, 13:43
Det er kanskje det ja. :oops:
Men har noen noe idê til noe som kan blir bedre å lage en film om?? :?

Hvorfor må alle sånne historier være så alvorlige? De beste kortfilmene jeg har sett har vært både sjarmerende og til ettertanke. Jeg skribler litt på et manus på hobbybasis men av og til dukker det opp en ide. Du kan få en ide av meg til en liten kjærlighetshistorie hvis du ønsker...

Den er på tre-fire minutter og uten dialog.

Melwasul
14th January 2005, 13:58
Ja, fleste filmskapere begynner med noe morsomt eller underholdende (og det som fører til at de begynner med noe alvorlig etterpå) ;)

For inspirasjon, får du overalt. Jeg får nye ideer omtrent hver uke, men ikke ofte jeg satser på dem ;)

Kyrre
14th January 2005, 14:36
Hvordan tror du Charlie Kaufman kom på å skrive manus om en kar som tar seg betalt for en tur i Jon Malkovich sitt hode? Det finnes uendelige ting å lage film om, men det beste er alltid det en ikke har sett før.

DrDød
17th January 2005, 09:51
Hvordan tror du Charlie Kaufman kom på å skrive manus om en kar som tar seg betalt for en tur i Jon Malkovich sitt hode? Det finnes uendelige ting å lage film om, men det beste er alltid det en ikke har sett før.
Enig, men uansett hvordan en snur og vender på det så er kvalitet nøkkelordet. C. Kaufmans manus er orginale men også veldig bra skrevet. Handling og dialog sitter som det skal og da blir resultatet bra.
Gamle Alfred H. sa en gang at manus var alt, og når en ser hva det det sørgelige Hollywood med alle sine milliarder, skuespillere, regissører etc har å by på for tiden så stemmer det bra:)