PDA

Vis full versjon : Ringbrynje

Melwasul
12th January 2005, 22:58
Fikk tipset hvordan lage en ringbrynje av trollet:
http://www.laiv.org/laiv/skatt.nsf/6cd7657086e80702802567b300551cb5/4bddd26fccc8eaac8025680700373ebd?OpenDocument

Nå lurer jeg på hvor jeg får kjøpt 1 km lang ståltråd (ca 1,73 mm tykk).

edit: kan godt ha 1 mm eller 2 mm tykk

Melwasul
25th January 2005, 21:31
Lot være å kjøpe 1 km, som eg tror er altfor mye. Har iallfall kjøpt 1,5 mm på 50 meter.

Her er 121 ringer (om eg regnet riktig) så langt som er på 20x20 cm (som tok 3 timer å lage)
http://home.no/melwasul/brynje.jpg

Gleder meg til den er ferdig :D (skal være på overkropp)

Kenny Wang
25th January 2005, 21:38
Det er en grunn til at ringbrynjer kosta noe sånt som 100 kuer i vikingtida. De er et helvete å lage. Men kevlar er både billigere og bedre.

Melwasul
25th January 2005, 21:54
kevlar? sånn skuddsikker vest?

jeg har tenkt å lage en fantasyfilm, tror ikke helt at det passer inn. kanskje det er sånn plate armor du mente, så har eg også tenkt å lage slik.

Kenny Wang
25th January 2005, 21:59
Fantasy er sinnsvakt vanskelig å få til, det avhenger så jævlig av at du får ting til å se ekte ut. Men lykke til, det blir en prøvelse når det kommer til kostymer og kulisser. Så fort man ser en liten klokke, eller et Nike-merke eller noe så er hele illusjonen brutt. Sikkert mulig å leie en ringbrynje på Jar eller på NRK. Ser sikkert mye bedre ut, og mye mindre stress.

Rocambole
25th January 2005, 22:03
To mann jobbet i tre år med å lage ringbrynjene til Ringenes herre. De tredde sammen små plastringer. I tidligere filmer ble ringbrynjene lagd ved at man strikket dem med metallfarget garn.
Jeg synes den avbildede ringbrynjen har for store ringer - det blir ikke tett nok til å være effektiv beskyttelse. Kommer til å se ut som en helsetrøye på en bar overkropp.

Melwasul
25th January 2005, 22:09
Fantasy er sinnsvakt vanskelig å få til, det avhenger så jævlig av at du får ting til å se ekte ut. Men lykke til, det blir en prøvelse når det kommer til kostymer og kulisser. Så fort man ser en liten klokke, eller et Nike-merke eller noe så er hele illusjonen brutt. Sikkert mulig å leie en ringbrynje på Jar eller på NRK. Ser sikkert mye bedre ut, og mye mindre stress.

Så positiv du var da - først og fremst trodde jeg at det var et amatørfilmforum?

Jeg synes den avbildede ringbrynjen har for store ringer - det blir ikke tett nok til å være effektiv beskyttelse. Kommer til å se ut som en helsetrøye på en bar overkropp.

Skal klart bruke noe under, og i filmen blir det ikke lett å se at det er en ringbrynje - derfor brukte eg litt større (også tar det litt mindre tid) ;) Og jeg har ikke tenkt å bruke brynjeen i kamp

Kenny Wang
25th January 2005, 22:09
Jeg tror det er feil at det var plastringer. Jeg husker vitterlig at de laget alle ringene ved å skjære opp lengre stål/jernrør i veldig korte stubber, så korte at det ble seende ut som ringer.

trollet
25th January 2005, 22:19
de hadde plastikkringer fra rør, mens metalringene var lagd med ståltråd.
i noen sammenhenger, blant annet på eomer sin rustning blandet de plastik og ekte metallringer i et systematisk system, og da kom de fram med et veldig spessielt resultat.

Amatør XXL
25th January 2005, 22:31
Jeg syntes det er morsomt at du gidder å gjøre det, men så mye jobb!Selv ville jeg kanskje prøvd og låne på et lokalt teater, eller på større steder som NRK, eller store kostymeforretninger.
Men for all del!
Bare fortsett du. Jeg syntes det er morsomt!
Det blir sikkert bra til slutt!:P

Melwasul
25th January 2005, 23:02
Jeg skal iallfall prøve å unngå alle ting som ikke fins den gangen. Men fantasyfilmen er basert på et dataspill, og jeg lager filmen for de som liker spillet, Tibia.

Det er bare en fanfilm, ikke noe stort prosjekt som jeg kommer til å bli husket i århundre ;) men likevel er det gøyt å lage ringbrynje hvor jeg blir stolt av å ha laget en egen brynje.

Gudde
2nd February 2005, 12:05
Fikk tipset hvordan lage en ringbrynje av trollet:
http://www.laiv.org/laiv/skatt.nsf/6cd7657086e80702802567b300551cb5/4bddd26fccc8eaac8025680700373ebd?OpenDocument

Nå lurer jeg på hvor jeg får kjøpt 1 km lang ståltråd (ca 1,73 mm tykk).

edit: kan godt ha 1 mm eller 2 mm tykk

Etter min erfaring selger jernvareforhandlere i Norge stort sett bare galvanisert ståltråd på 1,5 og 2,0mm. Fordelen med gavanisert stål er at det ikke ruster og er lett å arbeide med.

Jeg tviler på at NRK og teater har ringbrynjer på kostymelagrene sine. Hvis du skal låne, foreslår jeg heller at du prøver å finne noen livere i nærheten av der du bor. I samme slengen kan du høre om noen av dem vil være statister eller skuespillere. Livere er ofte enkle å få med på sånt. Med litt flaks har noen av dem full platerustning og.

Du finner sikkert noen på forumet på siden du fant oppskriften på ringbrynje. (www.laiv.org)

Melwasul
2nd February 2005, 12:45
Du finner sikkert noen på forumet på siden du fant oppskriften på ringbrynje. (www.laiv.org)

Jeg vet ikke hva du vil jeg skal gjøre - ringbrynje har jeg allerede satt i gang, og har laget en tredjedel av rustingen (bare overdel) allerede. Kommer til å trenger ca 100 meter med ståltråd til for å fullføre.

kjetilr
2nd February 2005, 13:10
Hehe, jeg oppdaget nettopp at Jared som skrev oppskriften i den første linken er en kar som spiller i korpset jeg spiller i og han er en ivrig laiver.

Kan sikkert be han om å kontakte deg hvis du trenger noen tips og hint.

Melwasul
2nd February 2005, 13:16
Kan sikkert be han om å kontakte deg hvis du trenger noen tips og hint.

Tja, vet egentlig ikke om noe spørsmål - han beskrev alt godt nok på oppskriften. Skal huske på det dersom eg har noe ;)

Amatør XXL
2nd February 2005, 14:42
Jeg tviler på at NRK og teater har ringbrynjer på kostymelagrene sine.

Tro meg!! NRK har helt sikkert ringbrynjer!
Man kan jo også leie av norsk film!

Livere er ofte enkle å få med på sånt.

Hva er "livere"? :oops:

kjetilr
2nd February 2005, 14:50
Det er folk som driver med live-rollespill. Skrives vel egentlig laiv og laivere her i Norge.

Amatør XXL
2nd February 2005, 14:52
Ok! Skjønte det om jeg leser det på engelsk!

Darth-sjabi
25th February 2005, 23:52
Lot være å kjøpe 1 km, som eg tror er altfor mye. Har iallfall kjøpt 1,5 mm på 50 meter.

Her er 121 ringer (om eg regnet riktig) så langt som er på 20x20 cm (som tok 3 timer å lage)
http://home.no/melwasul/brynje.jpg

Gleder meg til den er ferdig :D (skal være på overkropp)

Hei! det var en flott ringbrynje du hadde der!
men ekte ringbrynjer har ofte litt grovere ringer, slik at de tåler litt,
og de pleier ikke å være så blanke,
så jeg foreslåt at du prøver en tykkere type, som også er litt mørkere.
da får du en fin ringbrynje da :D

M.v.h. the dark lord of the sith ( er kun vikar :oops: )

Melwasul
26th February 2005, 00:07
de pleier ikke å være så blanke,

Klart - kjøpte ståltråd rett fra Jernia, og har ikke malt dem enda. Jeg bør ikke male før jeg er ferdig med ringbrynjen. Med ekstra maling blir de mer tjukkere og ser nok bedre ut.

trollet
26th February 2005, 19:26
hmm, jeg mener å huske at man ikke kan male ringene, for malingen skrapes bare av igjen, og vil ikke sitte seg skikkelig sitte seg på ringen. men det man kan gjøre er å "etse" vekk det tynne overlaget på rigene som gjør at malingen ikke sitter. kan komme med en link til hvordan man gjør dette, om det blir nødvendig

Melwasul
26th February 2005, 19:30
http://home.earthlink.net/~cstaehle/frodochainmail.html

Denne?

De bruker noe greie oppi vannet - deretter sprayer de maling. Ikke for mye så klart.

trollet
27th February 2005, 10:22
ja, det var den jeg snakket om. tror de bruker en form for syre i vannet.