Vis full versjon : Fonter, er det copyrights på de?
Ustabil-Kim
14th January 2005, 14:24
bruker fonten fra x-files i introen til filmen min, også lurer jeg på om det er noen spesiell copyright på fonter?
dette er jo uansett bare en etterligning av X-files fonten, og filmen har på ingen måte noe med x-files å gjøre...
ville jurien på amandus reagert på noe slikt?
Kyrre
14th January 2005, 14:26
Det tviler jeg sterkt på. Det de bryr seg om er musikken, og hvor lovlig den er.
Mazter_Man
14th January 2005, 16:38
Det er copy right på fonter. Hvis copy righten er betalt da. Hvis noen har School Of Rock DVD'en, så står det på DVD'en:
"The RollingStone design is used under license from Rolling Stone LLC."
Det er fordi at School Of Rock bruker RS sin font!
HenrikSolberg
16th January 2005, 23:08
Ja det er copyright på en del fonter. Blir det samme som musikk. En etterligning av x-files temaet (musikk) er for eksempel fortsatt et brudd på åndsverksloven (eller copyrightloven eller hva det heter i statene). Men om Amandus kommer til å bry seg om en X-Files lignende font tror jeg ikke!
Rad-X
20th March 2005, 14:22
Jeg tror egentlig du kan drite i copyright, hvis ikke du skal vise det for et større publikum enn 10 stykker. Da er det bare å skrive i credits hvem de er laget av og hvem som eier materialet.
Hvis noen blir sint er det bare å fjerne.
Personlig bruker jeg alltid egen musikk, men fonts tror jeg ingen bryr seg om. Man kan jo si at man tegnet fonten selv, men at den bare ligner noe ekstremt (man etterlignet) x-files fonten. Ingen gidder å krangle med deg om det, selv om det er en åpenbar løgn.
Kenny Wang
20th March 2005, 21:35
Hvis du har kjøpt Adobe Premiere, så har du tillatelse til å bruke alle de fontene som følger med der i alle fall.
Melwasul
20th March 2005, 21:46
Hvis du har kjøpt Adobe Premiere, så har du tillatelse til å bruke alle de fontene som følger med der i alle fall.
Klart - samme med alle programmene som følger opp med fonter, feks Microsoft Word...
Men disse free fonts på nett, er jeg ikke sikker på...
erdnis
21st March 2005, 10:07
tenkte jeg skulle legge det inn her istedenfor å lage en ny post om fonter!
finnes det noen program for å lage egne fonter?
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.