Vis full versjon : Stumfilm, skoleoppgave
DuRk
24th January 2005, 16:48
Hei! Dette er min første post, og jeg vet ikke hvordan aktivitet det er her inne, men uanz så vil jeg få dele en film jeg og noen skolekamerater fikk i oppgave å lage. Oppgaven vår var å lære mer om beatanalyse og standtpunkt med hensyn til fortellerteknikk og den dramaturgiske modellen. Derfor ble vi tildelt et helt enkelt tema, nemlig en pose. Det er ikke historien som er viktig i denne filmen, men heller hvordan vi har klart å utført oppgaven. Derfor så jeg det interessant å få tilbakemeldinger fra andre. Går forresten medier og kommunikasjon ved åkrehamn vgs som forresten setter en høy standard i forhold til andre like linjer. I filmen har vi tatt i bruk noen effekter som ikke er av daglige virkemiddler.
Jeg vil beklage hastigheten på nedlastinga, da det kun er en home.no konto!
Edit: beklager dårlig komprimering, men dere får ivertfall et lite innblikk i hva som er gjort. er quicktime forresten...
Håper på tilbakemeldinger!
http://www.home.no/durk/stumfilm.mov
Mazter_Man
24th January 2005, 17:01
Var grei den... ekke så mye å si om det! Er jo stum film! :P
Freddern
24th January 2005, 17:30
Bra handling liksom! fikk sånn Stum film følelse! var liksom morsom at dere ahdde noe i den som gjorde litt liv! likte den veldig godt ass!
DuRk
24th January 2005, 18:03
Glemte og si at det er en og samme person, så dere ikke tror vi har brukt tvillinger eller noe :wink: Oppgaven vår var liksom ikke å lage en form for sjanger. Det var liksom bare det og få til beatanalysen, og få en korrekt driv i filmen. Bruk av grunnleggende midler er liksom ikke noe vi har tenkt på, grunnet dette sitter inne fra før av, som f. eks gyldne snitt, luft i blikkretning, obs på aksebrudd osv. Dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Amatør XXL
24th January 2005, 22:17
Var alle samme person?
Da fikk dere slutten til bra! :P
Synes det var en grei og underholdende film!
dahlskebank
24th January 2005, 23:46
Denne var jo sinnsykt bra!! :D
Må være noe av det bedre på forumet, ser man bort ifra det lille interlaceproblemet. Antar du har brukt splitscreen en del, eller noe lignende i den retninga. Bluescreen eller noe sånt også brukt?
Ikke noe å si på hastigheten fra home.no, jeg lasta ned med ca 200kbs.
Er det mulig å få denne i en bedre kvalitet? Er jo verdt å ha i samlinga av amatørfilmer!!
Kenny Wang
25th January 2005, 04:02
Så var det dette med at stumfilmene liksom skal gå i fort film da; det var jo ikke slik regissøren hadde ment filmen for å ses på den tiden. Alle så den i normal fart den gangen, men de brukte 16 bilder i sekundet, og når det ble konvertert til 25 bilder i sekundet i nyere tid så ble 9 bilder i sekundet som måtte fylles ut for hvert sekund, og da ble filmen sendt i raskere kino. Jeg gidder ikke finne fram kalkulatoren, men det blir vel en tredel raskere omtrent.
Ellers er jo ikke denne filmen noe bra i seg selv, men jeg likte godt hva du/dere hadde fått til med SFXen. Jeg kommer til å benytte i hvert fall et par av de triksene du hadde der selv, utover de som jeg tenkte å bruke, og har brukt, fra før av. Sånn rent bortsett fra at jeg ikke gidder å bale med noe bluescreen.
Melwasul
25th January 2005, 12:51
Filmen er artig og kreativ - men savner litt mer raske bevegelse (sånn som er typisk i Chaplin-filmene). Men på annen side, kunne det kanskje være vanskelig å få med alt.
Likevel fikk jeg stumfilmfølelse, det skal du ha ;)
DuRk
25th January 2005, 21:43
Takk for komentarer! var morsomt å høre...
Vel, hastigheten ble satt opp grunnet litt lange sekvenser. Uten speed up ville det blitt en langt dårligere film og ikke minst kjedeligere. Nå er jo ikke dette en "film" liksom. kun en testfilm for å påvise våre kunnskaper.
Sånt teknisk sett har vi ikke brukt bluescreen her. Kun brukt AE ved bruk av vanlige masker. Enkelt men det tar tid. Slutten ble litt sånt i hu å hast grunnet deadline. Den skal finpusses og sendes inn til en amandus pris greie... Bare for morsomt liksom. Kult at dere likte den!
Jeg og mine skolekollegaer har også laget en del andre filmer, som f. eks en kinoreklame for skolen vår. Den blir vist i 5 uker før 1.mars søkinga for 10. klassinger. Blir vist på alle kinosaler og alle filmer i 5 uker. Greit å ha med seg i permen når man søker høyskole. :P Kan sikkert legge den opp hvis det er interesse.
Må få lagt til at vi har produsert og distribuert en historisk film for Ferkingstad Kyrkje på litt under 30 min. Solgte i underkant av 200 eksemplarer og kjent en liten slant på det. Var produsent/regissør for ca 100 personer. Fikk en bred erfaring ut av dette. *skryte skryte*
Ellers må jeg si at det er underlig at jeg ikke har funnet dette forumet før.
Virker som et bra forum.
Tror jeg kommer til å henge her :roll:
Kenny Wang
25th January 2005, 21:50
La meg få dette riktig; du går andre året på videregående, og de lar deg være sjef for 100(!) mennesker!? Dette høres merksnodig ut...
DuRk
25th January 2005, 22:17
La meg si det slik: Jeg er ikke hvem som helst :wink:
Neida, klassen fikk lov til å lage filmen, så ble vi trekt ut blant de beste. Så ble jeg produsent. Var på settet i 4 uker, storyboard og regi på 2 uker.
ca 80-90 skole elever fra 5. klasse til 7. klasse. Siden de hadde fått i oppdrag fra kommunen og lage en film. Så hyret de oss, og slik ble det til at jeg ble regissør. Enkelt nok. Hadde ca 10 lærere under meg da, og alt papirarbeid, oppgaver på settet osv (dere kan sikkert tenke dere det selv) var mitt ansvar. Må ha vert den mest slitsomme perioden i min karriere.
Som sagt, jeg er ikke hvem som helst :wink:
Kenny Wang
25th January 2005, 22:33
Verden er ikke som den en gang var, og den var ikke en gang slik den burde være.
Sheik
1st February 2005, 19:56
Kul film, det...
Bra filma! Men den hadde ikke akkurat trengt å vært en stumfilm... Om det var spesielt meningen at den skulle se gammel ut, hadde jeg satt på noen riper og litt "scratching" i filmen. Ellers var den bra! Veldig kul slutt...
andeik
1st February 2005, 20:17
Kan du ikke legge ut den filmen på forumet? Hadde vært veldig morsomt å se på :D
DuRk
3rd February 2005, 18:24
Skal se om jeg får server så jeg kan legge opp en bedre versjon av filmen. Men enig i det dere med riper og sånn gammel look greie. Men så var det ikke en film heller da :wink:
Jeg driver å lager en mafia film til amandus prisen oppi lillehammer. Fristen er visst 10 februar.
Flere som skal sende inn eller?
bj0rn
4th February 2005, 12:58
Artig film :D
Det som er enda artigere er at jeg kjenner igjen han skuespilleren, har spillt håndball med han :wink: Er det deg? Hehe!
Virker som haugesund har mange lovende filmskapere :D Det er bra!
DuRk
4th February 2005, 19:07
yes, det er meg! En periode som er glemt og gjemt under senga...
Så deg forresten på rimi (eller ica som det nå er) på lørdagen forrige helg. Jeg måtte se på deg flere ganger før det gikk opp for meg at det var selveste O' store moderator!
HenrikSolberg
4th February 2005, 19:15
Pass deg så han ikke tar deg! :wink:
bj0rn
5th February 2005, 02:18
Ja, den håndballen e nok et lukka kapittel i mitt liv o! Blei litt for seriøst etterkvart, kondissen holdt ikkje :o
Stemme d ja, går rundt der å slave i fruktdisken og i kassen i tide og utide :wink: Tror lørdagskvelden må konna betegnas som utide :D
Men tøft at du går på M&K, har flerre gonger angra på at eg ikkje begynte der eg o. Tror kje heilt filminteressen min va vekka allerede då bare :?
Anyway, tror d va lika greit, film komme neppe t å bli merr enn ein hobby for meg. Men du virke ambisøse, stå på. Make Haugesund proud :D hehe
Mvh
O' Store Moderator :D
(tok meg den frihet t å skriva på den flotta haugesundsdialektå eg) :wink:
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.