PDA

Vis full versjon : amandus hjelp

Freddern
24th January 2005, 21:49
HeisanN! noen som trenger hjelp til noen av filmene sine til amandus? intro? logo? osv osv? jeg har det meste! Premier pro 1.5, After effects 6.5 Pro, Adobe Auditon, 3d Studio Max 7 og photoshop CS!

Stroyer
24th January 2005, 21:59
*Noterer det ned*
Du kan ikke sende meg mail-adressa over PM, så kan jeg kontakte deg om det skulle bli nød?

Og forresten, har du link til noe du har laget? :D

tyson
25th January 2005, 00:00
Kan hende jeg er litt treg, men fatta ikke helt spørsmåle...
Altså, du vil hjelpe andre med filmene di har laget til amanda???
Hva er amanda...Er ikke det en festival eller noe?
Sorry er litt treg i dag, men forsto ikke helt det innlegge.

Kenny Wang
25th January 2005, 03:46
Er litt usikker på hva denne fyren mente jeg også. Han vil bare hjelpe folk som har en film for Amanda? Med andre ord, han vil bare gjøre noe som gir han en cred på filmer som folk skal se? Eller var det slik at han kunne hjelpe oss med å få alle disse programmene han har? Ingen av de programmene er så vanskelige å bruke at ikke hvem som helst andre kan gjøre det uansett; og filmskaping er en læringsprosess, og vil man ikke helst lære hvordan man kan få til ting, i stedet for å bare dytte det over på andre. - Nå snakker jeg selvsagt amatørfilmnivå; med større budsjetter så delegeres jo selvsagt ansvar nedover i systemet, men det er greit om regissøren vet hva de forskjellige folkene holder på med, så han kan vite hva han kan ønske seg, og hva som kan bli gjort. Men ikke ta det ille opp; jeg synes det er bra at du stiller din selvoppnevnte ekspertise til rådighet - men jeg ser med smale øyne på de auteurer som velger å benytte seg av hjelpen han tilbyr.

HenrikSolberg
25th January 2005, 07:35
Han bare tilbyr sin hjelp til de som ønsker det! Amandus er en årlig filmfestival/konkurranse for ungdom! Hvis du ikke vil ha hjelp så er vel det greit, men andre kan vel ha lyst på litt hjelp? Uansettt, man har forskjellige felt å være god ved ikke sant, og samarbeid kan vel være like bra for amatører som for profesjonelle?

Filmrune
25th January 2005, 10:28
Hei folkens.

Her kan dere lese mer om hva Amandus er ;

http://www.nfi.no/barnunge/_nyheter/vis.html?id=1384

GeEzah
25th January 2005, 11:14
Greit at ting er en læringsprossess, men jeg gidder da ikke å lære alt!

Jeg kan After Effects og Premiere rimelig godt nå etter å ha jobbet med det i flere år.
Jeg kan kamera, delvis god til å regissere, lyssette og litt lyd.

Skulle jeg nå ha begynt på ett filmprosjekt så ville jeg gjerne involvert meg mer i lyd delen av filmen for å lære enda mer om det, men hvis jeg plutselig skal ha litt CGI i filmen som krever 3d modellering og animasjon, så gidder jeg da ikke å sette meg ned og lære meg 3d studio. 3D er noe som jeg alltid kommer til å ha bruk for i filmer, men jeg kommer aldri til å lære meg å lage det. Det er en av de få sidene ved amatørfilm produksjon jeg har aldri giddet å sette meg inn i. Da er det jo greit å kunne spørre slike som han, så kan jeg heller bruke kreftene mine på å få en sjepelig film istedenfor fancy effekter. Hadde folk brukt mer av energien sin på innholdet i sine filmer istedenfor utseende (cgi kuler som kommer flyvende ut av pistoler) så tror jeg kvaliteten på de fleste filmer her ville ha steget. Men... det er jo helt greit å lage CGI baserte filmer hvis det er CGI man vil jobbe med. Hvis ikke...dropp 3d mener jeg

GeEzah
25th January 2005, 11:21
Det hørtes kanskje litt arrogant ut :p

HenrikSolberg
25th January 2005, 11:40
Helt enig!

Melwasul
25th January 2005, 11:43
Jeg skal ikke bidra der enda.

Og de som kritiserer han, er helt tåpelig. Han tilbyr bare hjelp hvor han kunne gjøre filmene til folk som bidrar bedre kanskje. Gratis også tenker jeg.

Kanskje NorskAmatørfilmForum burde lage en film sammen? :)

HenrikSolberg
25th January 2005, 12:18
Ikke en dum ide! Men det kommer til å bli diskusjoner gjennom den produksjonen! Det kan jeg nesten garantere!

Ustabil-Kim
25th January 2005, 12:28
derfor vi har et forum =D

Freddern
25th January 2005, 13:47
har en link til noe jeg har laget men det er ikke det beste!
Men jeg bare lurte på om vis det var noen som ønsket hjelp til noe så kan dere bare kontakte meg!!

www.home.no/fraj

killerant
25th January 2005, 14:02
jeg ville aldri fått hjelp av en fyr som jeg fant på et forum egentlig.. :P hehe.. gjør ting for så vidt selv og hvis man snakker om effekter.. det er jo ikke så mye som skal til for at filmen blir bra.. trenger ikke pyro teknikker og 3D og alt annet mulig jall for at en film skal bli bra egentlig... enkle ting funker.....

Freddern
25th January 2005, 14:36
jeg tenkte om noen plutselig trengte hjelp til noe! et ellerannet som de trengte! osv osv!! sorry for at jeg lagde denne posten da!!! prøvde bare å være til hjelp!

Kenny Wang
25th January 2005, 16:05
Alltid gøy at folk hisser seg opp. Det later til å være en helt vanlig mennesklig feil. Hvis dere leser igjen, så kritiserte jeg faktisk ikke han som tilbø sin hjelp. Men jeg mente fremdeles at man bør lære seg i alle fall grunnprinsippene i de forskjellige delene av filmproduksjon så lenge man er på amatørstadiet.

GeEzah
25th January 2005, 16:18
joda, men betyr det å få hjelp dermed at en ikke lærer?
som sagt, en kan ikke gjør alt alene, og hvis man bare er interessert i ett område innen filmlaging og ikke har tenkt å lage egen film, så er det jo lov å spør om en kan bidra med det en kan i en film som andre lager :)

Kenny Wang
25th January 2005, 16:27
Hvis man får hjelp over nettet til noe sånt, så tror jeg det er minimalt med læring, siden man ikke er med og ser på prosessen det er å utføre jobben. Men sant, hvis det ikke er regissør/auteur du vil bli, så føles det kanskje bortkastet å lære masse om alt annet. Men for å si det sånn; du kan aldri vite for mye (jaja mafia og slik - hold kjeft) og du vil aldri bli lei deg for kunnskapene du har, bare de du mangler.

GeEzah
25th January 2005, 17:22
Klart du skal lære deg litt om de forskjellige feltene, men hvis du virkelig vil nå langt i filmindustrien så gjelder det å spesialisere seg på ett bestemt felt og få innpass i film verdenen på den måten. Dette blir sagt gang på gang av dem som allerede er i film industrien. Kan du bra nok om mye så er du bare bra nok, men er du kjempeflink på ett område så driter folk i hva du kan på andre områder, de vil ha deg til DEN jobben. Men her snakker vi da selvfølgelig om amatørfilm produksjoner, og da er det kanskje best å kunne alt, men som sagt, det beste er å spesialisere deg hvis du vil nå plasser. Du får ikke jobb i det hele tatt om du bare kan litt, fordi det er alltid noen som kan mer og er flinkere enn deg hvis du ikke har blitt skikkelig god på ett område.

Og hvis det er noe man sliter med i amatørfilm produksjoner så er det å få ting til å stemme. At filme klokkeslettet skal passe for alle involverte osv. Da er det greit å kunne det meste siden da slipper du å være helt avhengig av andre til å gjøre enn jobb du kan gjøre selv. Men å sitte ned og lære hvordan en lager en 3d modell av en 9 mm kule er nå ikke helt nødvendig. Hvorfor skal jeg vite hvordan han lager den modellen? Visse ting trenger du ikke å lære deg. Men å vite hvordan man skal filme/lyssette eller legge opp en komposisjon når den skal brukes sammen med CGI må en jo selvfølgelig kunne. Men dette får du råd om fra en person som kan med CGI og sier hvordan han må ha råmaterialet. Betyr ikke at du trenger å lære deg selve CGI softwaren for å kunne slikt.

Han spurte jo om noen trengte hjelp. Ingenting galt i å få hjelp til noe man allerede kan heller. Sannheten er at skal du videre i denne bransjen så må du en dag bestemme deg for hva du skal spesialisere deg på. Alle vil jo bli regissører, men de fleste vil ende som kameramann eller foran en arbeidspult å redigere.
Oi oi så mye babbel :)

agep
25th January 2005, 17:37
Et av poengene med forumet er vel at vi skal kunne utveksle erfaringer og bidra til å hjelpe hverandre?!? Synes det var et fint initiativ av Freddern jeg... Det er vel ikke så mye å diskutere rundt er det vel??