Vis full versjon : Treng eit bra manus!
MiniMan
9th February 2005, 14:33
Hei alle saman.
Eg har lyst til å laga ein film om andre verdenskrig, men klarar ikkje å komma opp med eit bra manus!
budsjettet vil eg helst skal vera 0-100kr.
handlinga kan vere det sama, bare det er noko med fleire slagscenar og sånt.
ingen kjærleikshistorie innblanda.
filmen vil eg helst ikkje skal vara meir enn 20-40 minutt.
send forslag til tore_fagerheim@yahoo.no
håpar på hjelp fråm dykk!
dahlskebank
9th February 2005, 14:43
Har du alt som trengs for å lage andre verdenskrig settet?
Hvordan vil du få det til på et nullbudsjett? Du trenger kostyme, våpen, blod, rekvisitter, ting som sier pang..., etc!
Med mindre faren din har et lass av andre verdenskrig rekvisitter så er idiotisk å tenke tanke i det hele tatt.
Handlingen kan vel ikke være så veldig vanskelig. Vet ikke hvor du bor, men dette kan foregå ute på landet. Noen bønder på et bruk gjemt langt vekk fra resten av omverdenen. Nazister kommer dit for å sjekke for jøder(var vel egentlig ikke særlig jøder i Norge på den tiden) og for å finne verdisaker, eller lignende. Que krig mellom et par soldater og norske bønder. Litt sånn smått. Kan være soldater som ikke føler for å be om forsterkniner. "Ah scheize, verdamte Norwegische bunde"(ikke så flink i tysk....) Men alt baserer seg på hva du kan få tak i. Siden det er et nullbudsjettsmanus så er det ingen hensikt i å skrive inn masse soldater, tanks og bygninger som sprenger...
Melwasul
9th February 2005, 16:10
Beste jeg kommer på under 100 kr er at du lager en dokumentarfilm som skjedde i Norge hvor du kan bruke gamle hus som fremdeles fins rundt her. Og kjøper dritgamle klær fra Fretex eller loppermarked til 100 kr.
Skal du ha actionfilm sånn som Saving Private Ryan til under 100 kr - så....eh... lykke til...
Ustabil-Kim
9th February 2005, 16:16
syns uansett 100kr hørtes teit ut, trudde først det var en skrivefeil på 1000kr...
får såvidt en DV tape og en pølse for 100kr..
Remi
9th February 2005, 16:23
ja og jeg antar at det ikke er nok, men kanskje litt on topic, han klarer vel på en eller annen måte å få det til
Amatør XXL
9th February 2005, 16:30
Kanskje det var en måte å si at han ikke skulle bruke så mye penger!
Tviler at hen mente under nøyaktig 100kr. :?
Vanskelig å få til uansett for lite penger! :cry:
(men det er jo et ordtak som sier: "Det man vil, det får man til!") :D
Freddern
9th February 2005, 16:38
hmm.. jaja.. si litt mer da! det er enkelst å lage eget manus til det man klarer å lage.. vis du ikke klarer å lage manus så er ikke film noe for deg væfrtfall ik manus skriving.. tenk for deg åssen du vil ha scenene dine osv så skriver du det så lager du ting ut av det!!!
Bruk hodet selv, ikke be andre om det!
100 kr er greit, men hva med våpen? kompis min har ekte våpner osv, men vi får ikke lov å låne dem ut, ekte våpen fra 2 verdens krig faktisk.. masse andre greier, gass maske osv..
ustedalen
9th February 2005, 18:02
Meningen med et manus er vel at man skal skrive det selv...... *tror jeg*
MiniMan
9th February 2005, 20:01
(nå gidder jeg ikke skrive nynorsk, for av og til høres det dønn teit ut!)
vell... nå snakker ikke jeg om å lage noe saving private ryan film akkurat, jeg og kompisen min har laget flere krigsfilmer opp gjennom tidene, og vi er ganske fornøyde med dem. det vi ser på som det største problemet er at ingen av oss klarer å komme opp med en god historie for filmene, det blir så vanskelig å få noen mening utav den.
hvis noen lurer, så har jeg 2 hjelmer fra 2vk, tre militærjakker, 4 militærbukser, og flere småting. Våpen lager vi selv, selv om de ser LANGT fra realistiske ut, så lager vi de ut av ei tre-planke, bare sager ut et ganske nøyaktig mønster så synes vi det ser bra nok ut.
Vi bruker vanligvis ikke mer en 2-5 skuespillere i filmene våre, jeg vet det blir litt teit når samme person dukker opp flere ganger i filmen, i flere roller. Det er vanskelig å få tak i gode skuespillere der jeg bor, ikke så mange på min alder (13 år) som er interessert.
Likte den lille greia dahlskebank skrev her, det er slike småting jeg er på jakt etter!
jeg vet at 0-100.kroners budsjett høres helt idiotisk ut når det kommer til krigsfilm, men det meste av effektene legger vi på digitalt.
Melwasul
9th February 2005, 20:23
Er du interessert i andre verdenskrig - burde du lese eller se filmer om andre verdenskrig hvor du får ideer derfra.
Ellers er det bare full fantasi - hvor vi ikke kjenner igjen bortsett fra våpen og uniform.
Forresten, det med militærjakke og bukser, det er ikke sånn kamfulert-mønster på? Det vil bli galt å bruke dem...
En ting plager meg mest: 13 åringer som soldater?
MiniMan
9th February 2005, 20:44
jepp, der har du tingen som plager meg og, liker heller ikke barn i militæruniform akkurat... men nå er vi bare 13 år, lite VI kan gjøre med det liksom...
jeg har sett et utall krigsfilmer og lest noen bøker, jeg har massevis av peiling på andre verdenskrig, spesielt våpnene. Jeg vet at det ikke ble brukt veldig mye kamuflasjemønster i krigen, de eneste med kamuflasjemønster fra krigen jeg har sett er enkelte av SS soldatene.
men jeg er ikke veldig opptatt av at knappene på jakken på den soldaten skal ha riktig farge liksom...
henter massevis av ideer og inspirasjon fra enemy at the gates, saving private ryan, band of brothers osv... problemet mitt er bare å komme på NYE ting... ikke bare kopiere...
Melwasul
9th February 2005, 21:19
Manus er ikke så vanskelig egentlig - bare lag en tynn story først (hvordan starten og slutten kan være, og budskapet kanskje) med litt bakgrunn på karakterene. Dermed utvikler du inneholdet med hjelp av karakterene dine.
Du kan også lage story med et rollespill - og skrive ned det du har opplevd i spillet og bytter om til det du liker eller syns er best.
Tviler at noen her vil skrive et manus til deg - det er ingen her som liker å skrive noe særlig, tror jeg. Skulle ønske at vi hadde flere forfattere her
dahlskebank
9th February 2005, 22:54
Alle kan da lage manus, så alle er forfattere.
Om det er så veldig mange GODE forfattere her på forumet er noe annet.
Selv har jeg mest splatter/vold synopsis-ideer. Disse er også helt uten mål og mening. Kanskje fordi jeg liker vold og tenker mest på kule shots enn jeg tenker på story.
ustedalen
9th February 2005, 23:52
Isåfall, prøv å få fram storyen uten replikker.
Folk på din alder er sjelden begavet med en skikkelig god dose med skuespillertalent, så prøv uten replikk.
Kenny Wang
10th February 2005, 00:50
Hvis jeg skulle laget en 2. verdenskrigfilm - noe jeg faktisk skal etter hvert, så tror jeg det beste er å sette av halvparten av budsjettet (uansett størrelse) til jukseblod.
GeEzah
10th February 2005, 01:34
Hvorfor ikke finne en gammel tysker bunker på kysten?
Lån to nazi kostymer hos det lokale krigs museumet.
To nazi soldater utenfor en bunkers så snakker om hvor drit det er å være i norge og hvor dumme norske bønder er. Ha noen kyr som sier møø. Tråkke i litt ku drit. Stakkar nazi soldater på vakt ute på en holme med 100 sauer.
Kunne blitt en liten fin komedie det?
MiniMan
10th February 2005, 07:08
hehe, jada, kunne blitt noe bra det! vi har faktisk fullt av tyske bunkere og sånt langs kysten her nede. Det å låne naziuniformer kan bli et problem, tviler sterkt på at noen museum her i nærheten har så veldig lyst...
HenrikSolberg
10th February 2005, 07:51
Lag en historisk korrekt film om motstandsbevegelsen der du kommer fra. Intervju folk osv osv! Ala Band of Brothers. Det kan bli veldig bra. Det er en filmide jeg har lyst til å gjennomføre før det er for sent. Samtidig kan du muligens få solgt filmen din til kommunen etterpå å tjene litt penger!
Filmrune
10th February 2005, 10:32
Hva om du tar utgangspunkt i en film om en nazi jugend som har rømt fra Leningrad f.eks. og reiste til norge hvor han f.eks jaktes på av Gestapo etc. i Oslos skoger. Da trenger du ikke så mye mere annet enn en åpnings scene hvor det smeller rundt ham i en skyttergrav. og en evt. uniform.
Jeg mener siden dere er 13 år gamle, så passer jo det perfect . Hvis du i tillegg hører med kanskje Nrk, eller noen andre, så kan dere nok få til noe..
GeEzah
10th February 2005, 13:42
rømt fra leningrad? russland? til norge? jaktes på av gestapo? Hæh?
hehe.
Var det noe jeg glemte å få med meg i historietimene?
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.