Vis full versjon : Forslag til slutt?
Evil_Ash
3rd April 2005, 15:08
Hei folkens. Lenge siden jeg har vært her nå. Trenger litt hjelp med slutten på manuset mitt. Jeg vet at det er mange her som sikkert har noen geniale forslag til slutt! Hvis du også har noen forslag til forbedringer så tar jeg gjerne imot det også.. :wink:
Last ned manuset her:
http://oral-sex.bz/~ustabil/div/joakim_manus.doc
(Takk til Ustabil_Kim for legging ut av manus forresten.. :D)
Kenny Wang
3rd April 2005, 16:17
AH, UTROLIG DEILIG! Endelig et manus som er skrevet ordentlig, dette fikk jeg skikkelig lyst til å lese. Det er med manus som med damer. Det hjelper ikke om dama er det smarteste med like kromosomer hvis hun er stygg, for da går du ikke bort og snakker med henne likevel. Ei grådig fin dame derimot, går du borttil, selv om du ikke vet om hun kanskje er fullstendig brødløk i nepa. Men da begynner du i alle fall en samtale med henne, og hun kan jo faktisk være ytterst likandes.
Så til manuset:
Jeg synes det virker rart at han setter seg ved siden av noen når bussen er halvtom. En veldig unorsk greie å gjøre. Alle sitter alene i doble seter så lenge det er mulig i dette landet. (Ellers er det morsomt at du brukte halvtom i stedet for halvfull. Hadde du brukt halvfull, så hadde jeg tenkt, 70% full, altså litt trangt, og da måtte han nok satt seg ved siden av dama. Men så lenge du bruker halvtom, så tenker jeg 30% og da er det garantert et ledig dobbeltsete. Jeg vil nå uansett tror at halvtom er å foretrekke i denne historien, passer bedre til stilen.)
Når han tar seg til panna, og får blod på fingrene så er det noe som skurrer for meg. Sånn jeg oppfatter det, så har han ligget lenge i bussen, helt til sjåføren har kjørt ferdig runden sin. Og dermed vil blodet ha størknet. Det er mye bedre om han tar seg til panna fordi han kjenner at han har vondt og får litt ekstra vondt når han tar på såret, uten at det blør.
Ellers har jeg en liten ting for sinnsykehus, og likte den vrien svært godt.
Når det kommer til slutten. Dette er en novellefilm, helt klart. Og jeg synes filmen skal stoppe akkurat der, det er helt unødvendig å dra det ut synes jeg. En liten greie kan dog forandres. Det er noen helt andre som blir rullet gjennom korridoren når vi får se disse andre pasientene, slik at vi ikke ennå vet at Artie er der. Dermed ser man Lege Felix komme i korridoren ved mannen i rullstol og så følger vi han i stedet inn mot en celle der han gir Artie leketelefonen.
Dette må jeg si. Genialt manus! Et skikkelig satirisk spark midt i balla på det overteknologiske samfunnet vårt.
EDIT. Hvis du i regien tar godt hånd om alle de zombifiserte menneskene, så blir det uttrykkelig mye bedre, overdriv det gjerne til det ekstreme. Det er uansett ikke saklig at han blir satt på institusjon.
Evil_Ash
3rd April 2005, 16:55
Tusen takk for bra tilbakemelding Kenny. :D Må si at det motiverte meg til å gjøre det enda bedre.
De detaljene du nevner med med halvtom og såret er jeg enig i. Skal endre på det. :wink:
Med tanke på slutten så føler jeg at jeg trenger noe som avslutter det hele. Tror de fleste lurer på hva som kommer til å skje med han videre. Hvordan løser han problemet ved å være innelåst? Snakket litt med Ustabil_Kim om dette, han foreslo at han blir "tvingt" tilbake i samfunnet igjen. Var forsåvidt inne på denne tanken. At han ender opp på samme bussholdeplass, denne gangen er han en del av Zombiene.
På bussen ser han en annen mann som får vondt i hodet av mobil. Men Artie sitter der og bryr seg ikke. Ergo; han er nå en del av forbrukersamfunnet. Et samfunn som lener seg på ustabil teknologi.
Men uansett. Takk for tilbakemelding. Veldig bra den ideen din om at på sykehuset ser du først de andre pasientene og så ser man Artie i cellen. Kult regi grep.. Skal vurdere og skrive det inn.
Kenny Wang
3rd April 2005, 16:59
Jeg liker den utvidede slutten også. Men jeg føler at det må utvides såpass mye for å funke at filmen vil bli mer midtfilmaktig. Altså at den mister selve følelsen av novelle, noe som kortfilmer skal være. Jeg tror at folk kommer til å tenke seg selv at han skal ut i samfunnet igjen, de skal jo venne ham på mobil igjen - tydelig. Og da ender han enten ut i samfunnet igjen fordi de klarer å hjernevaske ham, eller så klarer de ikke fikse ham, og han blir værende der. Rent kortfilmmessig så tror jeg det blir å mate litt med teskje.
EDIT. Men er det sagt noe om lengden på den?
Evil_Ash
3rd April 2005, 17:03
Jeg er veldig enig der.. Det kan kanskje bli litt for mye. Men med tanke på dramaturgiske regler må jeg nesten ha en resolusjon. Nå er han bare en mann som sliter med mobilstråling og ikke noe annet. Det skjer ikke noe for at han forandrer seg og har blitt et annet menneske på slutten. Jeg er enig at det kan bli litt mye, men tror med tanke på dramaturgien at folk må se hva som skjer videre. Alle er ikke like smarte som deg og kan tolke ting selv. De fleste publikummere trenger å få det litt med t-skjeer.
Lengen skal vel være på 10 min ca.
Kenny Wang
3rd April 2005, 17:06
Hvis du velger å mate folk, noe jeg ikke har noe imot egentlig. Og jeg likte den utvidede slutten også, så tror jeg det er lurt å bare hoppe rett i slutten. Fade til svart i det han krøker seg inn i hjørnet i cellen sin, og så viser du at han sitter zombifisert på bussen som alle andre og ikke bryr seg om andre mobiler. Fade inn "REGI".
Melwasul
3rd April 2005, 17:21
Liker ideen din - vet ikke hvordan jeg ville ha gjort det bedre ;)
Skal du filme det? eller bare skrev manuset for noen andre?
Evil_Ash
3rd April 2005, 17:23
Litt uenig med deg her, men det er jo normalt. Folk har forskjellig måte og gjøre ting på. :) Ikke det at jeg er totalt uenig, men jeg føler fortsatt at jeg må vise det litt tydligere. Tusen takk for tilbakemeldingene uansett.. Satt ting i perspektiv. Man kan ofte bli blind på sin egen historie.
Evil_Ash
3rd April 2005, 17:26
Liker ideen din - vet ikke hvordan jeg ville ha gjort det bedre ;)
Skal du filme det? eller bare skrev manuset for noen andre?
Det er i forbindelse med ekamsensfilmer på skolen. Alle i klassen skal skrive 1 manus hver. Det blir ca. 20 manus, så blir 4 valgt ut til å bli produsert. Så skal filme det ja, hvis det går igjennom :wink:
Kult at du likte det forresten! :)
Rad-X
3rd April 2005, 18:13
Synes du bør ha med noen scener hvor du viser hvordan Artie lever.
Han kan bo i en hytte i skogen eller en pappeske eller noe annet primitivt.
Det hadde vært stilig hvis han hadde gått i dress, men alikevel vært en uteligger.
Jeg synes du bør vise et bilde av Artie står i en bakgate og ser ut på den konstante strømmen av mennesker.
Litt mer info om hva som kan være galt med Artie og hvordan han daglig lever med det hadde satt prikken over i'en!
Evil_Ash
3rd April 2005, 20:35
Synes du bør ha med noen scener hvor du viser hvordan Artie lever.
Han kan bo i en hytte i skogen eller en pappeske eller noe annet primitivt.
Det hadde vært stilig hvis han hadde gått i dress, men alikevel vært en uteligger.
Jeg synes du bør vise et bilde av Artie står i en bakgate og ser ut på den konstante strømmen av mennesker.
Litt mer info om hva som kan være galt med Artie og hvordan han daglig lever med det hadde satt prikken over i'en!
Skjønner hva du mener, men kan kanskje bli litt smør på flesk når jeg bare har 10 minutter. Kunne gått mer innpå han hvis det hadde vært en langfilm, men kan dessverre ikke det nå som tiden er så knapp. Ellers takk for tilbakemelding! :D
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.