Vis full versjon : Filmprosjekt: Domino
HenrikSolberg
7th April 2005, 14:30
Dominofilmen har jo vært diskutert en del i manusdelen av forumet.
Men siden manuset nå er ferdig og det fremover kommer til å handle om kameravinkler, scenevalg osv. tenkte jeg at jeg skulle flytte den hit.
Her er i alle fall forrige topic i manus-delen av forumet:
http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&;file=viewtopic&;t=652&;sid=bd85b51cecbaf3ea933ae74f41831f2f
Det jeg lurer på nå, siden jeg jobber med kameravinklene osv til filmen, er:
Hvis en person kommer gående inn i et rom for å sette seg ned ved f.eks. et skrivebord. Vil dere da velge å følge personen med kamera eller filme fra forskjellige vinkler og klippe det til når personen går inn og ut av et stillestående bilde osv? Jeg mener ikke "følge personen" som å gå bak eller foran med kamera, men ved å gjøre f.eks. en pan i det personen kommer inn i rommet og går mot skrivebordet!
Når det gjelder stativ, håndholdt så veit jeg at det er "sterke" meninger på det her på forumet. Jeg trenger ikke noe tips om hva som lønner seg av akkurat dette da jeg har min egen mening/ønske/plan på dette.
Men noen tanker rundt spørsmålet over hadde vært interessant å høre!
erdnis
7th April 2005, 18:35
jeg ville panorert òg byttet vinkel kanskje to ganger kommer ann på hvor langt det er til skrivebordet!
Melwasul
7th April 2005, 20:08
Min måte er iallfall slik at jeg filmer ultratotal til personen er fremme, så halvnær eller noe.
Det kan være slitsomt for seere å følge personen med mindre om man har steadycam eller move og riktig tempo (som jeg har svær lite peiling på).
Kyrre
7th April 2005, 20:14
Gidder ikke skrive mer enn at det kommer an på stemning og tempo i scenen. At en fyr setter seg ved et skrivebord kan en jo bare klippe anyways.
Stroyer
16th April 2005, 10:38
Dette er bare min personlige mening, men jeg synes panorering har lett for å gi et lite "amatør-preg". Det er vel fordi Få amatørfilmprodusenter har kran og dolly, og det derfor er lettere med panorering enn kjøring.
Hadde det vært opp til meg, hadde jeg gjort det slik:
1. Filme halvtotalt bilde av personen skrått bakfra fra han kommer inn i rommet til han er halvveis til skrivebordet. Kameraet skulle stått stille på et stativ, og ikke panorert.
2. Bruke et halvnært bilde av skrivebordet forfra, så man ser personen forfra når han setter seg ned.
Eller slik:
1. Totalt utsnitt skrått forfra av personen som kommer inn i rommet.
2. Akkurat i det han setter seg ved skrivebordet er det et halvnært bilde rett fra siden.
Det hele har jo litt med persoens sinnsstemning og sånt også da.
Kyrre
16th April 2005, 12:04
Når det gjelder stativ, håndholdt så veit jeg at det er "sterke" meninger på det her på forumet. Jeg trenger ikke noe tips om hva som lønner seg av akkurat dette da jeg har min egen mening/ønske/plan på dette.
Enkelt og greit, det er ingenting som heter håndholdt eller stativ "konseptet" i proffverdenen. En skal filme håndholdt om det er en stressende/ubehagelig sekvens. Det er et hjelpemiddel for å få opp adrenalinet. F.eks. "Uno", har håndholdt hele veien, for David er ikke konfertabel med livet sitt og føler seg ikke trygg. Mens "Sideways" har glatt, stødig kameraføring gjennom hele filmen pga. at den handler om et par amerikanere som cruiser gjennom California og drikker vin - frem til en sekvens der de må snike seg inn i en pervers families hus, da er det skutt håndholdt. Det absolutt motsatte av håndholdt er et stativ-wideshot der alt foregår innenfor en ramme uten å klippe. Gir et sløvt preg. Ser dere en mild og harmonisk film uten stress, filmet håndholdt er det snakk om en dårlig fotograf.
Så, denne sekvensen du snakker om Henrik. Er det en behagelig scene, - stativ, er det en ubehagelig scene,- håndholdt.
Kenny Wang
16th April 2005, 12:27
Det du sier ovenfor, Kyrre, er alt for svart og hvitt, det er så mange forskjellige måter å fortelle en historie på, at det blir dumt å sette håndholdt i bås som stressende og stativ som behagelig og nedtonet. Det har alt med regien å gjøre, og det er faktisk ingen ting som er verjen rett eller galt, så lenge du frambringer den følelsen i seeren som du i utgangspunktet var ute etter. Det at en rolig scene er filmet håndholdt trenger ikke bety at det er en dårlig fotograf i det hele tatt, det kommer helt an på scenen, og det er fullt mulig at regissøren vil frembringe noe ekstra ved å benytte dette grepet. Jeg kan være enig i, at det veldig ofte er slik du beskriver, men det er farlig å låse seg for hardt til godatte normer - det frembringer lite nyskapende filmer.
Det merkelige med kameraføring, er at jo mer penger du har, jo mer kan du leke deg med kameraføringen. Det er helt utrolig hva man kan få ekstra ut av en film, bare ved å vite hvilket budsjett den er skutt på. Ser man en amatørfilm, eller en svært billig b-film, så vil du med en gang tenke at "dette var kjipe greier" hvis du ser noe uvanlig kameraføring, og tenker som så at "jaja, de kan vel ikke bedre" eller "det er kanskje ikke så lett å få til uten penger". Men hvis du derimot ser noe rart i en større filmproduksjon, en overprodusert Hollywoodfilm feks, så vil du prøve å tenke deg fram til en mening ved det rare. Du vil aldri tro at det ikke var meningen, alt må jo ha en hensikt i en slik dyr film.
Til syvende og sist, så blir problemet liggende på amatørfilmregissører, som ikke helt kan tørre å prøve på noe nytt, i skade for at folk tror at du ikke har viten om faget ditt, og du på langt nær er dyktig nok til å kunne hjelme en større produksjon. Den virkelig geniale amatørregissøren vil likevel klare å formidle budskapet med utradisjonelle midler uten at seeren vil tvile på om det var hensiktsmessig eller utilsiktet.
Kyrre
16th April 2005, 13:20
Det du sier ovenfor, Kyrre, er alt for svart og hvitt, det er så mange forskjellige måter å fortelle en historie på, at det blir dumt å sette håndholdt i bås som stressende og stativ som behagelig og nedtonet. Det har alt med regien å gjøre, og det er faktisk ingen ting som er verjen rett eller galt, så lenge du frambringer den følelsen i seeren som du i utgangspunktet var ute etter. Det at en rolig scene er filmet håndholdt trenger ikke bety at det er en dårlig fotograf i det hele tatt, det kommer helt an på scenen, og det er fullt mulig at regissøren vil frembringe noe ekstra ved å benytte dette grepet. Jeg kan være enig i, at det veldig ofte er slik du beskriver, men det er farlig å låse seg for hardt til godatte normer - det frembringer lite nyskapende filmer.
Er veldig uenig Kenny. Det jeg sier er jo åpnelyst! Hadde hele Ringenes Herre vært skutt håndholdt hadde det føltes som filmen varte et par timer lengre. Kampscenene derimot, er skutt håndholdt, nettopp fordi det gir en stressende følelse og en føler en er midt i en kamp. Grunnen til at Bruckheimers fotografer aldri vinner noen Oscar er at de overbruker kranbilder og effektshots til de grader. Det jeg sier veldig generelt, men rett er det.
EDIT: Jeg la forresten merke til på Kaldt blod II traileren eller hva det var, at du hadde en "chase" scene skutt på avstand med stativ. Det fjerner hele følelsen. På slike scener skal en ha fart. Publikummet skal føle som personen som blir jaget.
EDIT 2: Jeg babler nå, håper noen forstår det jeg vil formidle..
Kenny Wang
16th April 2005, 13:36
Kyrre,
hvis du er helt uenig med meg, så tror jeg du har misforstått. Jeg mener selvsagt ikke at en hel film skal filmes på motsatt måte av hva som er vanlig, og hva som faktisk rent tradisjonelt gir diverse følelser hos seeren. Men deler av scener, kan være gjort på helt andre måter. Jeg bare påpekte, at det ikke MÅ være filmet håndholdt for stressende og motsatt, slik du tydeligvis mener. Det finnes andre løsninger.
Når det kommer til stativfilming på jaktscener i KB2, så er i alle fall der Superklonen jakter ned Skjegg helt tilsiktet. Det vil si; jeg utviklet en ny løpestil, som skal kunne speedes opp uten at man ser at det er speedet, for at Superklonen skal kunne løpe ekstra fort, problemet var at skuespillern ikke taklet løpestilen, så det ser mer teit ut enn nødvendig. At dette ble filmet på stativ var for å vise Skjegg i vanlig fart i samme bildet som Superklonen skulle komme etter i superfart, dermed skulle jeg speede opp klippet med klonen, men ikke med Skjegg. Dette funker ikke som det skulle pga av skuespillerns ubrukelig ferdigheter til å lære seg ny løpestil, men det var den eneste råteipen jeg hadde av scenen, og da måtte jeg pent bruke det. Jaktscenen der jenta blir jaktet ned er med hensikt filmet fra stativ fordi det ikke skulle være en typisk stressende jaktscene. Det er i bunn og grunn en kjærlighetsscene med sykt innhold, og håndholdt ville fjernet den illusjonen.
Kyrre
16th April 2005, 13:43
Når det kommer til stativfilming på jaktscener i KB2, så er i alle fall der Superklonen jakter ned Skjegg helt tilsiktet. Det vil si; jeg utviklet en ny løpestil, som skal kunne speedes opp uten at man ser at det er speedet, for at Superklonen skal kunne løpe ekstra fort, problemet var at skuespillern ikke taklet løpestilen, så det ser mer teit ut enn nødvendig. At dette ble filmet på stativ var for å vise Skjegg i vanlig fart i samme bildet som Superklonen skulle komme etter i superfart, dermed skulle jeg speede opp klippet med klonen, men ikke med Skjegg. Dette funker ikke som det skulle pga av skuespillerns ubrukelig ferdigheter til å lære seg ny løpestil, men det var den eneste råteipen jeg hadde av scenen, og da måtte jeg pent bruke det. Jaktscenen der jenta blir jaktet ned er med hensikt filmet fra stativ fordi det ikke skulle være en typisk stressende jaktscene. Det er i bunn og grunn en kjærlighetsscene med sykt innhold, og håndholdt ville fjernet den illusjonen.
Jeg beklager eksemplet, visste ikke hva jeg selv snakket om ettersom jeg ikke hadde sett scenen i andre sammenhenger enn trailer.
Kyrre,
hvis du er helt uenig med meg, så tror jeg du har misforstått. Jeg mener selvsagt ikke at en hel film skal filmes på motsatt måte av hva som er vanlig, og hva som faktisk rent tradisjonelt gir diverse følelser hos seeren. Men deler av scener, kan være gjort på helt andre måter. Jeg bare påpekte, at det ikke MÅ være filmet håndholdt for stressende og motsatt, slik du tydeligvis mener. Det finnes andre løsninger.
Neida, jeg mener ikke at det må være slik. Alt kommer an på filmen. Tarantino koser seg jo med stativstødige bilder i all slags groteske sekvenser fra alle sine filmer, men det har sin hensikt og passer til filmenes nesten ironiske stemning.
Men det jeg sier er at rent akademisk/6'er på matteprøven/politisk korrekt skal ting være slik. Selv om en kan velge å gå andre veier, så lenge det ikke ødelegger filmens/scenens stemning.
Kenny Wang
16th April 2005, 15:27
Men da er vi egentlig enige da, Kyrre, når alt kommer til alt.
Kyrre
16th April 2005, 15:37
Men da er vi egentlig enige da, Kyrre, når alt kommer til alt.
Høres bra ut det.
Håper Henrik Solberg fikk noe ute av denne semi-on topicen :wink:
HenrikSolberg
10th May 2005, 07:50
Jeg gjentar...
Som sagt, jeg er fullstendig klar over det, og har min egen plan på akkurat det...
Kyrre
10th May 2005, 12:30
Jasså? Hva er det egentlig du spør om da? Er forresten nysgjerrig på prosjektets status. Casting, crew, innspilling osv?
HenrikSolberg
10th May 2005, 20:35
Det jeg spurte om var egentlig om dere hadde noen eksempler på hvordan jeg burde/kunne gjennomføre kameraføringen i den aktuelle scenen beskrevet i første posten av dette emnet... Men det har jeg uansett fått et svar på av stroyer... Et svar jeg har tatt med i betrakning når jeg har skrevet plan for kameravinkler osv...
Over til ditt spørsmål Kyrre... Sitter her nå og planlegger locations og det er vel omtrent det siste jeg trenger å planlegge før innspilling kan starte... Jeg har fremdeles et par småroller jeg må fylle inn, men det er så vidt snakk om replikker...
Så nå vil innspilling starte så snart jeg kan finne noen datoer tett på hverandre som passer for alle involverte... Noe som ikke er enkelt, men som jeg skal klare å få til... En ting er sikkert, det blir ikke til helgen, men kanskje neste helg, men det er foreløpig helt usikkert...
HenrikSolberg
1st June 2005, 15:53
Har et spørsmål rundt en spesifikk kameravinkel jeg skal filme...
Her er den delen av manuset:
Hun går tilbake til skrivebordet og setter seg ned igjen.
VIDEO: Ser dominoesken i forgrunn og Karen i fokus bak. Fokuset går over til esken når Karen ser på den.
Hun skal til å skrive da hun titter opp på dominoesken. Hun slår tanken fra seg og konsentrerer seg om leksene igjen. Men blikket vender flere ganger tilbake til brikkene og til slutt tar hun tak i esken.
Et bilde som beskriver kameravinkelen (fugleperspektiv):
Link til bilde (http://home.online.no/~da-sol/bilder/filmografi/domino/bilde.bmp)
Det jeg ønsker er at fokuset skal gå fra dominoesken til Karen (jenta) ettersom hun ser på dominoesken eller ikke... Men når kamera står nærme så blir alt skarpt... Løsningen er å stå langt unna og zoome inn... Da blir det lettere å justere hvor det skal være skarpt. Men i et lite rom er det ikke mulig å stå så langt unna... Så hva burde jeg gjøre? Vil det være mulig å gjøre dette bra under etterarbeidet eller er det en mulighet för å gjøre det på en annen måte?
Melwasul
1st June 2005, 16:05
Det vil være mulig å gjøre i etterabeid med After Effects.
På denne måten, må du filme det hele skrapt. Og deretter lager du to layers med samme videoklipp. Klippet på øvre sporet maskerer du rundt bordet/dominobrettet. Klippet på nedre sporet kan stå som det er.
Deretter kan du leke med Blur på klippene. Hvis det er dårlig forklart, kan jeg prøve å vise med screenshot, eller sende en prosjektfil som du kan sette inn video og ordne selv ;)
HenrikSolberg
1st June 2005, 16:07
Nei skjønner hva du mener og hvordan du mener, men vil en da få den glatte overgangen mellom skarpt på Karen --> skarpt på dominoesken?
Stroyer
1st June 2005, 17:18
Oi. Har ikke lest noe i dette emnet på en stund, grunnet kraftig offtopic (fyfy).
Den utfordringen der er litt vrien. Jeg kan ingenting om digitale effekter, så jeg får holde meg til optikken. For å få en fin mangel på dybdeskarphet bør du ha litt avstand mellom objektene. Jeg vet hvordan du kan få det ene objektet uskarpt med korte avstander, men det forutsetter at du ikke skal bytte fokus. Her er metoden:
plasser kameraet nærmere dominoesken enn den nærheten kameraet skal klare, samtidig som du har litt tele. Da blir dominoesken uklar. Dette visste du sikkert selv, og som sakt kan du ikke gjøre noe med dette for å fokusere på dominoesken i samme klipp.
Skal du øke dybdeskarpheten (for å gjøre Karen og (obs!) dominoesken skarp) kan du bare zoome ut igjen til vidvinkel, eventuelt flytte kameraet litt bakover om nødvendig.
Problemet er at dette må filmes i to klipp. Da må du ha et klipp i mellom. Si ifra hvis du finner en løsning! Sliter nemlig ofte med dette selv :)
Melwasul
1st June 2005, 17:47
Nei skjønner hva du mener og hvordan du mener, men vil en da få den glatte overgangen mellom skarpt på Karen --> skarpt på dominoesken?
Ja - hvis du har blur på begge. Før overgangen har du feks Blur på 0 på karen mens dominoesken har blur på 50. Slutten av overgangen justerer du karen-klippet til blur på 50 på. Samme med dominoesken men fra 50 til 0.
Det her ville ha vært best om du lagde 3 comp'er:
Første comp: Bare legg inn original klippet uten å redigere det
Andre comp: Legg inn det første compen med original klippet og maskere rundt dominoesken.
Tredje comp: Legg det første comp i spor 1, og legg det andre comp over. Gi begge blur og gjør som jeg nevnte over her.
Det skal noe til å få dette til å se perfekt ut. Du kunne jo gjerne jukset det til og flytte pult og jente lenger ifra. Hvis ikke rommet er enormt lite da? Tenker da på at du ikke kunne zoome lengre ifra, og da heller flytte hele driten lengre ifra kameraet...
HenrikSolberg
2nd June 2005, 08:22
Ja, jeg har tenkt på det med å flytte alt vekk fra veggen selv... Men vet ikke hvilket rom som skal benyttes enda, og det vil uansett bli for lite tror jeg... Trenger ganske mange meter for å få det skikkelig... Skal prøve meg litt fram når jeg kommer hjem til helgen så får jeg se hva jeg gjør... Takk for tilbakemelding folkens!
HenrikSolberg
4th June 2005, 12:45
Nå har jeg kommet hjem og fått prøvd det ut... Jeg regnet ikke med at det ville funke i et lite rom, men jeg prøvde allikevel og det funket faktisk... Så da er det egentlig ikke noe problem...
På bildene under satt jeg hyllen kaktusen står på en meter vekk fra veggen... Med tanke på at XL2 er ca 40 cm langt står linseglasset kun 60 cm fra kaktusen... Zoomet inn et utsnitt og filmet skarp først på kaktusen, og deretter det blå stearinslyset i bakgrunn. Resultatet synes jeg ble ganske bra... Når vi lysetter scenen, og gjør etterarbeid på den tror jeg resultatet vil enda bedre og forskjellen bare enda tydeligere...
Bilder:
http://home.online.no/~da-sol/bilder/utstyr/xl2/test_fokus1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/bilder/utstyr/xl2/test_fokus2.jpg
Bildene er ikke helt sylskarpe, grunnet NULL lysetting og ikke bruk av monitor...
En liten fiffig blooper er at den hvite flekken nede i venstre hjørne er manuset til Domino som ligger klart i en plastmappe!
Melwasul
4th June 2005, 13:22
Ser virkelig bra ut. Er det vanskelig å gjøre overgang?
Litt off-topic, men jeg lurte om du har funnet skuespillere. Og når skal du starte med innspilling?
HenrikSolberg
4th June 2005, 14:17
Er litt knotete å gjøre overgang, men jeg har funnet en måte som gjør det en del enklere...
Vi kommer til å bruke en TV ved innspilling for å stille helt skarpt... Fokus-hjulet er av gummi så vi kan bruke en krittpenn for å sette en strek der hvor det er skarpt... Hvis vi gjør dette med begge avstandene før innspilling så kan vi bare flytte fokushjulet fra det ene krittmerket til det andre under innspilling og så blir det skarpt uten at vi trenger å bekymre oss for det!
Så kan vi bare bruke en våt klut for å få vekk krittet etterpå!
Når det gjelder skuespillere så har vi fylt hovedrollen (jenta som heter Karen). Vi har også spurt en vi vet om for å spille faren og venter på svar fra han. Moren det samme...
Når det gjelder innspilling så håper vi å starte såvidt neste helg... Han jeg samarbeider meg skal ha eksamen førstkommende uke, derfor har det ikke vært mulig før, men når han har hatt den så har han i realiteten sommerferie og vi har mulighet til å filme hver helg såfremt det passer for skuespillerne... Så i uken som kommer vil mye bli satt på plass!
Kyrre
4th June 2005, 14:39
Jeg ser virkelig frem til dette prosjektet blir realisert. Stå på.
HenrikSolberg
20th July 2005, 17:37
Oppdatering angående filmen:
Innspillingsstart er flyttet flere ganger, men nå tror jeg vi har en realistisk, fornuftig plan...
Vi er et crew på tre personer. Meg selv som tar seg av regi og foto, en kamerat som heter Haakon som tar seg av manus, skuespillere og litt oversyn av foto og diverse... Og til slutt en annen kamerat, Øystein, som tar seg av lyden...
Vi har også på plass skuespilleren som skal spille Karen.
Når det gjelder rollen som moren tror jeg vi har en klar, skal ringe senere i kveld for å bekrefte.
Når det gjelder rollen som faren så har han vi spurte takket nei, så vi må finne en annen. Men vi satser på å klare det...
Innspilling skal starte 1. august, og vi i crewet samt jenta som spiller "Karen" har ingenting annet på tapeten før skolen starter i midten/slutten av august... Så vi tror og håper at filmen vil bli spilt inn i den perioden...
Kyrre
20th July 2005, 17:54
Høres bra ut. Lykke til!
HenrikSolberg
20th July 2005, 18:09
Og rollen som moren er herved besatt.. Har også fått mange navn på blokka for faren, så dette ordner seg nok rimelig raskt!
HenrikSolberg
20th July 2005, 22:00
Nå har alt i løpet av en kveld bare falt på plass...
Her kommer oversikten over crewet:
Regi, manus, foto - Henrik Solberg
Regi assisent og fotoassistent (egentlig samme som meg selv) - Haakon Gjærløv
Lyd - Øystein Holm Johansen
Sminke og makeup - Ida Kristine Wettre Nielsen (idasnuppa)
Og skuespillere:
Karen - Marthe Ruud Eng
Inger - Anne Berit Bakkerud
Tord - Frank Eng
Det er en glede å fortelle at alle skuespillerne har relativt lang erfaring fra teater og scene!
Innspillingsstart: Starten av august!
Melwasul
20th July 2005, 22:08
Det blir spennende å se - dere har skaffet skikkelige skuespillere, ser jeg.
HenrikSolberg
21st July 2005, 09:06
Her er forresten et bilde av ei jente slik jeg ser for meg Karen:
http://www.ucalgary.ca/~tstronds/nostalghia.com/ThePosters/lobby/stalker-2.jpg
Denne jenta er fra en film som heter Stalker... Skal nok modernisere klesstilen litt, og kanskje fjerne skautet... Men det gir jo et innblikk!
HenrikSolberg
30th July 2005, 21:09
En liten oppdatering... I morgen møtes hele gjengen; "cast and crew" for å finne dager de nærmeste ukene som vi skal spille inn filmen...
Kyrre
31st July 2005, 01:14
Sounds good!
Det var faktisk rett før jeg åpnet tråden igjen og spurte selv hvordan ting gikk med filmen. Lykke til da!
HenrikSolberg
31st July 2005, 21:13
I dag har vi hatt et møte med "cast &; crew" og funnet dager for å spille inn filmen... I løpet av de to neste ukene kommer vi til å filme store deler av filmen...
Har tatt noen bilder i dag også, av skuespillerne og av innspillingsstedet for utescenen ved skolen... (Bildene er tatt med et stillbildekamera.)
Familien bestående av Tord, Karen og Inger:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_familien.jpg
Tord:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_tord.jpg
Forskjellige bilder fra skolen:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_vestgard_oversikt.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_vestgard_utgang.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_vestgard_ballbingen.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/sony_vestgard_krakk.jpg
Websiden vil senere denne uken bli oppdatert med ny domino-side, flere bilder, muligens video og oppdaterte innspillingsplaner...
Kyrre
31st July 2005, 21:34
Ser veldig, veldig lovende ut. Stå på videre!
Melwasul
31st July 2005, 22:44
Dere må vente til skolestart med å filme skole? Jeg forestilte meg en mye yngre jente, hehe. Men hun er fin hun
HenrikSolberg
31st July 2005, 23:13
Vi har tenkt til å ta akkurat utescenen på skolen når skolen starter opp ja...
HenrikSolberg
2nd August 2005, 14:57
Nå er nettsiden oppdatert med egen Dominoside som vil bli oppdatert etter hvert som innspillingen skrider frem!
I kveld starter forøvrig innspillingen...
Kyrre
2nd August 2005, 15:06
Lykke til da! :) Nå må du vise dine regisserende kvaliteter!
HenrikSolberg
2nd August 2005, 15:41
Ja, vi får se hvordan det går, hehe!
jasonX
2nd August 2005, 16:10
ser bra ut dette.
men skulle ikke jenta være i 10-12 års alderen? :roll:
HenrikSolberg
2nd August 2005, 16:13
Marthe er midt i blinken for rollen hun... Hun skal selvfølgelig se litt "annerledes" ut på film en på bilde over, men hun er midt i blinken for rollen slik jeg har tenkt meg Karen...
jasonX
2nd August 2005, 16:44
bra at du har funnet noen som passer bra til rollen da :D
HenrikSolberg
2nd August 2005, 22:40
Har spilt inn scene 4 nå... Synes det gikk veldig bra... Har dratt med oss noen erfaringer som vi skal utnytte videre i produksjonen...
Skuespillerne gjorde i alle fall jobben sin...
Melwasul
2nd August 2005, 23:21
Håper at du får lov å jobbe med Domino-prosjektet ditt på skolen. Gleder meg til sluttresultatet - den har vi (ihvertfall jeg) ventet på i over et år ;)
HenrikSolberg
3rd August 2005, 09:19
Her kommer tre frame-grabs fra scene 4... Vi ble veldig fornøyd med resultatet etter at vi "grovklipte" scenen i går kveld... I kveld skal scene 12 spilles inn...
Her kommer bildene:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene4_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene4_2.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene4_3.jpg
Stiksrud
3rd August 2005, 13:19
Synes du greier fokuseringen meget bra! Dette lukter suksess... men skal fargene være sånn? De er fine, men tenkte meg dem litt anderledes (altså fargene så litt uredigert ut)
HenrikSolberg
3rd August 2005, 13:26
Fargene skal ikke være akkurat sånn nei... Disse er bare behandlet litt uforsiktig og ikke alt for nøye i Photoshop for å kunne legge ut noen bilder på nettet for å vise frem. Har også redigert sammen grovt for å vise skuespillerne og for å se at "det funker".
Men all redigering og fargebehandling vil vi vente med å starte på til jeg har fått tak i FinalCutPro, som jeg får ved skolestart 29. august. Da er vi forhåpentligvis ferdig med innspilling også!
Hvordan hadde du sett for deg fargene? Kom gjerne med innspill som vi kan vurdere ved siden av våre egne ideer...
Kyrre
3rd August 2005, 14:23
Så veldig bra ut. Nå gleder jeg meg virkelig til resultatet!
Hvordan hadde du sett for deg fargene? Kom gjerne med innspill som vi kan vurdere ved siden av våre egne ideer...
Vår film vil bli kjørt med flere forskjellige fargefiltrerer pr. scene, og generelt sett ha et lite eventyr-look over seg.
Men om du ikke vil gjøre noe spesielt utav filmens look, å bare gi den det lille ekstra film-preget. Vil jeg hive in gult i skyggene. Det som slår meg i bildene dine, er for mye magenta/rød - slik blir det ofte med mitt DVX også, når jeg filmer innendørs. Hud-toner ser så jævlig mye bedre ut på film enn på video, og de blir ofte dominert av gul.
Eks:
http://www.ghl-produksjoner.com/bilder/domino.jpg
HenrikSolberg
3rd August 2005, 14:27
Takk for tipset! Skal helt klart tenke på det når jeg går inn mot fargekorrigeringen... Veldig nyttig med slike tips! Toppers!
Melwasul
3rd August 2005, 14:53
Du kan virkelig fargekorrigering, Kyrre
Kyrre
3rd August 2005, 15:12
Takk skal du Melwasul! :wink:
Kyrre
3rd August 2005, 17:17
Jeg fant ut at disse bildene hadde så tydelig shaddow/midtones/highlights at jeg faktisk kan gjøre hudtonene akkurat som i The Fellowship of the Ring i Color Finesse pluginen til After Effects:
http://www.ghl-produksjoner.com/bilder/Domino%201.jpg
Slik ble det en enorm kontrast mellom høylyset som er blått og skyggene som er gule (og gult er det motsatte av blått).
Veldig lekkert! Om jeg tør si slikt selv.
erdnis
3rd August 2005, 17:50
Dette ser lovende ut ja!
Dette er sikkert blitt spurt om før, men blir filmen lagt ut på nett?
Ser virkelig frem til resultatet!
Kyrre: Hvor har du lært dette med fargekorrigering? Føler at jeg ikke får det ordentlig til selv!
HenrikSolberg
3rd August 2005, 17:56
Planen er at den skal bli lagt ut ja... Spørsmålet er bare hosting... Om jeg kommer til å ha kapasitet til å la den ligge ute...
Men jeg regner med at det ordner seg ja!
Kyrre
3rd August 2005, 18:06
Kyrre: Hvor har du lært dette med fargekorrigering? Føler at jeg ikke får det ordentlig til selv!
Selvlært. Har eksprimentert ganske lenge nå, så jeg begynne å få litt roen på det. :wink:
mrbull
3rd August 2005, 18:16
Ser for meg fargene litt mer slik jeg:
http://torgeir.hobol.com/images/scene4_1.jpg
Har bare redigert fargene i forskjellige billedredigeringsprogram.
Ser for meg filmen litt mer dyster og grå-aktig, så fjerna en del av fargene, og satte opp gråheten i bildet. Samtidig satt jeg på mer gult og putta inn litt glow i fargene.
Men det er meg da :wink:
EDIT: Vil anbefale og bruke litt mer "pudder (eller hva det heter)" for å fjerne glinsinga i ansiketet (Se originalbildene). Fet hud på film er ikke kult.. :?
Kyrre
3rd August 2005, 18:25
Ser for meg filmen litt mer dyster og grå-aktig, så fjerna en del av fargene, og satte opp gråheten i bildet.
Hørtes litt selvmotsigende ut. For det der er alt annet enn dystert. Med den gloweffekten og den varme gultonen som går igjen i hele bildet blir dette rene drømmesekvensen.
Toner skal generelt sett ikke drepe hverandre. De skal ha sine egne kanaler. Så når du skal la en farge påvirke alle toner (i dette tilfellet gult) bør du dra det helt ut, ikke la en små-distraherende gulfarge dukke opp her og der.
EDIT:
http://www.ghl-produksjoner.com/bilder/dystert.jpg
Om scener er dyster, ville jeg gjort det slik. La til en stikkende grønn skygge i bakgrunnen.
Stiksrud
3rd August 2005, 18:36
Enig med Kyrre! Fine farger om en drømmer! for da kan det gjerne være glow... Likte Kyrre sitt første forslag ganske godt, men jeg ville satt ned saturation litt og stilt inn på brightness/kontrast slik at filmen ble mer fargeløs og mørkere. Får ikke lastet opp bilde iogmed, så dere får ikke sett mitt forslag :(
mrbull
3rd August 2005, 18:44
Jo, dro den kanskje litt langt. Kan ikke alt det der med samspillet, men dine ser virkelig bra ut.
Mener fortsatt at en burde ha litt "drømme" effekt. Kanskje ikke like mye som på mitt bilde da. :) Men skaper liksom en litt annen holdning. Din ser nesten mer ut som en dokumentar etter min mening. (No offence) :)
jasonX
3rd August 2005, 18:55
kyrre kan virkelig det der med fargekorrigering. jeg har selv ikke muligheten jeg da :cry: det irriterer meg :x men jaja. jeg likte kyrre sine bilder veldig godt :wink:
Kyrre
3rd August 2005, 19:23
kyrre kan virkelig det der med fargekorrigering. jeg har selv ikke muligheten jeg da :cry: det irriterer meg :x men jaja. jeg likte kyrre sine bilder veldig godt :wink:
Takk skal du! :)
Mener fortsatt at en burde ha litt "drømme" effekt. Kanskje ikke like mye som på mitt bilde da. Men skaper liksom en litt annen holdning. Din ser nesten mer ut som en dokumentar etter min mening. (No offence)
None taken :wink:, hehe
Jeg tror jeg vet hva du sikter til. Å legge til litt glow kan rett opp harde DV kanter og myke ut en del av det (i min ydmyke ymse mening) litt for skarpe XL2 bildet. Jeg bruker selv glow på WW2 filmen min.
HenrikSolberg
3rd August 2005, 21:29
Synes det er veldig hjelpsomt at dere diskuterer litt rundt fargebehandlingen av Domino, og fargekorrigering generelt... Så bare fortsett med det... Vil bare si grunnen til at jeg ikke kommer med så mange innspill er fordi jeg vil tenke litt mer på fargebehandlingen av filmen før jeg uttaler meg... Driver lissom og suger til meg inntrykk fra flere kanter!
Har forresten akkurat kommet fra innspilling av scene nr. 12! Det gikk bra i dag også!
Stiksrud
3rd August 2005, 21:38
Har forresten akkurat kommet fra innspilling av scene nr. 12! Det gikk bra i dag også!
Du har jobbet temmelig bra med dette tror jeg! Du har ganske få skuespillere også, noe som er veldig kjekt i amatørsammenheng...
Angående fargebehandling så er jeg litt irritert over at jeg ikke får lastet opp bilde! siden jeg ble veldig fornøyd med mitt forsøk :wink:
HenrikSolberg
3rd August 2005, 21:39
Hvis du f.eks. sender meg fila på MSN så kan jeg laste opp forslaget ditt på min server og poste det her for deg jeg... Er glad for å se alle forslag jeg!
Stiksrud
3rd August 2005, 22:30
Her er mine forslag til fargekorrigeringen.
Forslag 1: Mest fornøyd med dette, men kanskje litt for grønn bakgrund. Jeg mener at dette skulle passe greit til din film... Dette er vel litt dystre farger, men er ikke filmen litt "trist"?
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/stiksrud1.jpg
Forslag 2: Her er fargene litt mindre dystre... her skrudde jeg ned saturation for å matte fargene igjen, men kuttet ut den grønnaktige bakgrunden som forslag 1 hadde. Også en smule rødere enn det 1ern var.
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/stiksrud2.jpg
Forslag 3: Var litt lite fornøyd med dette for det ble litt for rødt, men synes det hadde vært godt forslag til en annen film som er litt gladere. Kun brukt et filter i Photoshop her!
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/stiksrud3.jpg
mrbull
4th August 2005, 00:18
Til Kyrre: Ja, jeg kan se dere bruker litt glow i WW2 filmen. Synes det gjør mye med filmen, og en fjerner litt av amatørstilen egentlig. Det blir mer....(hva skal jeg si....?) ..."fyldig?"
Til stiksrud:
Likte veldig det øverste bildet! Mere slik jeg ser for meg filmen, men jeg ville og skridd ned fargene, litt til svart-hvitt (mulig det er bare jeg som liker svart-hvitt i bilder og film :) )
Synes filmen er litt dyster, mystisk og kanskje litt "dreamy".
Derfor ville jeg skrudd ned lyset litt, kanskje da gjort som kyrre med en litt skummel tone i fargene og brukt littegranne glow, for å få bort litt av de skarpe kantene og den litt amatør-stilen da.
HenrikSolberg
4th August 2005, 23:06
Her kommer noen bilder fra gårsdagens filming... Scenen vi filmet i går var scene 12, og vi er fornøyd med denne også!
Karens lege:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene12_1.jpg
Inger og Tord:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene12_2.jpg
Inger og Tord:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene12_3.jpg
Inger:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene12_4.jpg
Kyrre
5th August 2005, 21:23
Mulig du bare har tatt de mest utrykksfulle bitene av den samtalen, men det scenen så litt "overspilt" ut.
jasonX
5th August 2005, 21:28
Jeg syns det så veldig bra ut jeg!
Stå på og lykke til videre!
erdnis
5th August 2005, 23:12
Mulig du bare har tatt de mest utrykksfulle bitene av den samtalen, men det scenen så litt "overspilt" ut.
Enig der... jeg håper at skuespillerene gjør en god jobb!
Kommer det en trailer til denne filmen etterhvert eller? Hadde vært artig å se noe fra filmen!
Kan du ikke mekke sammen en trailer eller noe lignende når du får deg Final Cut og har noen klipp?
Gleder meg til å se filmen din!
dahlskebank
6th August 2005, 00:26
Ikke at jeg har lest manus (begynte dog engang for lenge siden), men det ser nå kun ut som om Inger overspiller.
Kan du ikke mekke sammen en trailer eller noe lignende når du får deg Final Cut og har noen klipp?
Jeg vil tippe på at han gjør det. Henrik er ikke kjip på det han filmer, tviler på han vil holde noe slikt tilbake. Det er nok bare vente til tiden er inne. Eller noe sånt.
HenrikSolberg
7th August 2005, 13:57
Det er nok mulig at bildene kan antyde en viss overspilling ja... Har uten å tenkt på det sikkert tatt bilder der ansiktsutrykkene er på det sterkeste!
Men det må også sies at i denne scenen så er Inger ganske fra seg... Og samtidig ganske irritert på ektemannen...
Men det blir sikkert lettere for dere å se når dere ser hele scenen i sammenheng med det som skjer i scenene før!
Kommer det en trailer til denne filmen etterhvert eller? Hadde vært artig å se noe fra filmen!
Gleder meg til å se filmen din!
Det kommer en trailer etterhvert som vi har kommet litt lenger i innspillingen... Så det blir nok om et par uker eller noe slikt kanskje... Ikke bestemt enda...
Koselig at du gleder deg til å se filmen...
I morgen begynner forøvrig innspilling av scener hvor hovedpersonen Karen er med!
jasonX
7th August 2005, 15:57
Lykke til!
HenrikSolberg
9th August 2005, 10:17
I går begynte vi på scenene inne i huset til familien og i dag skal vi fortsette med det. Her kommer noen bilder fra gårsdagens filming og i dag skal jeg være så raus at jeg legger ved et lite videoklipp! :D
Her kommer noen bilder (videoklippet ligger nederst!):
Familien rundt kjøkkenbordet:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_1.jpg
Frustrert far:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_2.jpg
Forskrekket Karen:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_3.jpg
Karen må ta et valg:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_4.jpg
Karen tenker:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_5.jpg
Karen tenker 2:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_6.jpg
Karen snakker med moren:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene3_7.jpg
Videoklipp fra scene 3 (http://home.online.no/~da-sol/video/utdrag.wmv)
Det var det for denne gang!
jasonX
9th August 2005, 11:24
Dette ser veldig lovende ut Henrik!
Lykke til med innspillingen i dag!
Melwasul
9th August 2005, 14:02
Der ser ut som du har fått skikkelig gode skuespillere. Selv om noen mener at det kanskje ser overspilt ut, er det vanlig i film.
Syns at lyset og farge ble bedre denne gangen (de tidligere scenene var for blå/lilla (magneta)). Også har klippet fin klassisk foto ;)
Kyrre
9th August 2005, 14:17
Vanlig å overspille i film?
Om man er dårlig skuespiller, ja. På teateret derimot, overspiller en intensjonelt for at folk skal kunne se følelser via ansiktsutrykk på avstand uten close/ups.
Melwasul
9th August 2005, 14:33
Ikke så mye som teater. Bare litt mer enn naturlig. For i virkeligheten har vi stive kjedelige ansiktutrykk som... Orlando Bloom, kanskje? Vi må mykne oss i filmen for å gjøre filmen interessant.
edit:
Men det avhenger også av sjanger på filmen ;) og jeg bør egentlig ikke kommentere mye. Skal ta skuespiller-kurs før eller senere for å lære mer om det ;)
HenrikSolberg
9th August 2005, 16:32
Dere snakker om overspilling hele tiden uten å ha sett noen opptak der det er overspilling... Der har bare sett et par kraftige ansiktsutrykk der moren, Inger, er "ivrig". Men hun skal være "ivrig" i den scenen ettersom datteren nettopp har besvimt...
Men som jeg har sagt før, sikkert lettere for dere å dømme når dere ser det ferdige resultatet i sammenheng... :wink:
I dag har vi filmet introduksjonen og noen scener med kun Karen! Nå er det middagspause og senere i kveld tar vi flere scener med foreldrene! :D
HenrikSolberg
10th August 2005, 18:11
Ny bilder fra innspilling i går!
Fra introduksjonen:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene0_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene0_2.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene0_3.jpg
Fra scene 1:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene1_1.jpg
Fra scene 5:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene5_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene5_2.jpg
Fra scene 6:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene6_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene6_2.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene6_3.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene6_4.jpg
Fra scene 7:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene7_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene7_2.jpg
På fredag fortsetter innspillingen...
HenrikSolberg
11th August 2005, 16:47
Liten respons her egentlig, men jeg bare fortsetter jeg...
Her kommer et klipp som jeg har laget i dag. For de av dere som har lest manuset så skal dette nyhetsinnslaget være med i scene 10...
http://home.online.no/~da-sol/video/nyhetssending.wmv
Etter vignetten er det en "stemme" fra studio til svart bilde. Der skal vi filme skuespillerne som ser på. Derfor trengte vi bare lyden!
jasonX
11th August 2005, 17:35
Nyhetssendingen så utrolig bra ut!
Stroyer
11th August 2005, 17:42
Må si jeg ble overrasket over lyssettingen, spesielt på bildene fra introduksjonen. Må være en av de få filmene i dette forumet som ser bevisst lyssatt ut. Har dere en egen person som er ansvarlig for lys?
Mange utrolig gode bilder her også! Vinkler og bruk av dybdeskarphet har jo gått veldig fint!
Men angående dette videoklippet skal jeg være helt ærlig å si at stemmen ikke høres proffesjonell ut. Vet det er vanskelig å få til, men nå har du i alle fall en nøytral persons mening på det ;)
HenrikSolberg
11th August 2005, 17:51
Nyhetssendingen så utrolig bra ut!
Takk...
Må si jeg ble overrasket over lyssettingen, spesielt på bildene fra introduksjonen. Må være en av de få filmene i dette forumet som ser bevisst lyssatt ut. Har dere en egen person som er ansvarlig for lys?
Mange utrolig gode bilder her også! Vinkler og bruk av dybdeskarphet har jo gått veldig fint!
Men angående dette videoklippet skal jeg være helt ærlig å si at stemmen ikke høres proffesjonell ut. Vet det er vanskelig å få til, men nå har du i alle fall en nøytral persons mening på det ;)
Er jo bevisst lyssatt ja... Vi har vel hatt et felles ansvar for det alle vi tre "bak kameraet" vil jeg si..
Dybdeskarphet er kult, det er alt det er å si om det...
Kan være enig i at stemmen ikke er helt überproff! Men det er sinnsykt vanskelig å få til bra... Men mente du begge stemmene eller kun mannen fra studio (meg)?
dahlskebank
11th August 2005, 21:07
For i virkeligheten har vi stive kjedelige ansiktutrykk som... Orlando Bloom
Mente du å si Keanu Reeves? Jeg minnes Orlando har flere utrykk i seg enn det Keanu har. Uansett så tror jeg vennene dine er kjedelige. Ikke frekt ment, men du må da kjenne noen med tendenser til Jim Carrey ansikt??!
Just don't overdo it. Du har utrolig nice dybdeskarphet, men man må ikke misbruke effektene man har på lur (se Man On Fire). Selv om det var den fineste omfokuseringen jeg har sett på en amatørfilm (kan du lagre fokuspunkt?), så ble det vel mye frem og tilbake der. Tror personlig jeg hadde hatt fokus på henne og omfokusert til Domino-esken bare en gang. Men det er nå smakssak.
Har dessverre ikke lest manuset, men gleder meg alikvell til filmen. Domino-jenta er jo tross alt litt søt!
Kyrre
11th August 2005, 21:17
Å oppnå dybdeskarhet er jo ingen kunst? Det er åpen blender og stor eller liten innzooming. Er det fokus på små ting (som dominobrikker), blir dybdeskarpheten mye sterkere.
Domino-jenta er jo tross alt litt søt!
Agreed 8)
HenrikSolberg
11th August 2005, 21:38
Just don't overdo it. Du har utrolig nice dybdeskarphet, men man må ikke misbruke effektene man har på lur (se Man On Fire). Selv om det var den fineste omfokuseringen jeg har sett på en amatørfilm (kan du lagre fokuspunkt?), så ble det vel mye frem og tilbake der. Tror personlig jeg hadde hatt fokus på henne og omfokusert til Domino-esken bare en gang. Men det er nå smakssak.
Har ikke lagret fokuspunkt. Er faktisk ikke sikker på om det er mulig :oops:. Det jeg har gjort er å merke punktet hvor det er skarpt på hver av "objektene" på fokushjulet med kritt. Det er lett å ta av igjen etterpå! Deretter er det bare å flytte frem og tilbake!
Jeg mener det skal være flere ganger frem og tilbake ettersom jenta ikke helt klarer å bestemme seg for om hun faktisk skal gjøre lekser eller om hun skal hjelpe faren som sliter...
Men skal passe på å ikke gjøre det for mye... Skjønner hva du mener...
Har dessverre ikke lest manuset, men gleder meg alikvell til filmen. Domino-jenta er jo tross alt litt søt!
Det at du ikke har lest manuset gjør kanskje filmen litt mer spennende... Litt flere overraskelser!
Melwasul
11th August 2005, 22:04
Mente du å si Keanu Reeves? Jeg minnes Orlando har flere utrykk i seg enn det Keanu har. Uansett så tror jeg vennene dine er kjedelige. Ikke frekt ment, men du må da kjenne noen med tendenser til Jim Carrey ansikt??!
Keanu Reeves er nok verre ja, hehe. De fleste kan jo Jim Carrey, men da anser jeg det som ekstremt "overspilt".
Snakker ikke bare om ansiktutrykk men også kroppen. I filmens verden beveger de seg mye og er ganske myke som (som er egentlig overspilt) i forhold til vanlige mennesker (nordmenn iallfall) som står og snakker stivt. Normale reaksjonsuttrykk er vanligvis ikke sterke nok til å "synes" i filmen.
dahlskebank
11th August 2005, 22:33
Snakker ikke bare om ansiktutrykk men også kroppen.
Sant, det tenkte jeg ikke over. Selv gestikulerer jeg veldig mye når jeg prater, som oftest kan man forstå hva jeg skal si bare ved å tyde bevegelsene mine. De fleste jeg kjenner forsøker å mobbe meg for det. Men du har nok rett i det, er ikke altfor mange som har kroppsutrykkene i orden. Anywho, nok off-topic!
MiniMan
11th August 2005, 22:41
Du tok ordene rett ut fra munnen min, helt enig med deg angående omfokuseringen.
mrbull
12th August 2005, 15:02
Synes dette gå ganske greit ut jeg. :)
Ho jenta var søt, og så ut som å gjøre en god jobb :)
Men så var det din stemme da... (Nyhetsmann).
Tror du har litt av samme problemet jeg fikk hakk for i min lille dokumentar.. Vi må nok åpne munnen litt mer når vi snakker, og snakke ENDA tydligere. :) De på nyhetene er temmelig ivrige når de snakker.
Og ang. den repotasjen så "stopper" det litt opp noen ganger... Ho er liksom ikke helt sikker på hva ho skal si virker det... Men bildene og layouten var strålende! :D
HenrikSolberg
12th August 2005, 15:55
Enig med kritikken din angående reporter og mann i studio mrbull! Men for sent å gjøre noe med det nå, spiller inn senere i kveld se!
HenrikSolberg
13th August 2005, 13:18
Spilt inn mer til filmen i går og i dag. Har et par scener igjen som vi skal ta neste uke... Hadde forresten besøk av lokalavisen i dag... Det var jo gøy da!
Kyrre
13th August 2005, 14:51
Oi sann! Tøft. Blir det en artikkel da, eller? Nettside?
HenrikSolberg
13th August 2005, 14:55
Blir sikkert en artikkel ja... Legger ut link når den kommer på nett!
Tok masse bilder ho dama også!
jasonX
13th August 2005, 17:15
Så kult!
Melwasul
13th August 2005, 17:29
Andre gang Domino kommer på lokalavis - ikke dårlig ;)
mrbull
14th August 2005, 01:02
Sa da eller? Eller Fredrikstad blad?
hehe *Spent*
idasnuppa
14th August 2005, 15:41
Det er Smaalenene avis... Vi spiller inn i Skiptvet og ikke i Fredrikstad...
mrbull
14th August 2005, 20:16
Hehe
Dan e go.
Lykke til med berømtheten da! Godt på vei i hvertfall :wink:
Bare å ta kontakt hvis du trenger en partner i fremtiden :P :D
HenrikSolberg
16th August 2005, 21:08
Trailer til Domino kommer enten på fredag denne uken eller mandag neste uke! Altså enten 19 eller 22. august!
Stay tuned!
df
16th August 2005, 21:19
:D
Kyrre
16th August 2005, 22:29
Sounds like a plan.
jasonX
16th August 2005, 22:36
*Glede seg* :D
HenrikSolberg
17th August 2005, 17:55
Her kommer artikkelen som jeg snakket om:
http://www.smaalenene.no/kultur/filmsider/article1700300.ece
Har dog et problem... Sitter med traileren her og skal ha den inn i AE for fargekorrigering... Men jeg får ikke åpnet premiere fila i AE..
Bruker Premiere Pro 1.5 og After Effects 6.0
Problemet er at jeg i AE ikke får åpnet .prproj filer, kun ppj som vel er gamle Premiere prosjekt filer? (premiere 6 osv.)... Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?
Melwasul
17th August 2005, 17:59
Tror du trenger After Effects 6.5. Min 6.5 funker fint til å åpne PPro-prosjektfiler.
incanus
17th August 2005, 17:59
Veeeeel, du kan kopiere heile tidslinja inn i AE. Ha begge programma opne; merk alle klippa på tidslinja; kopier; gå inn i AE; lag ny comp; lim inn.
HenrikSolberg
17th August 2005, 18:03
Det funket ikke incanus....
Men leste akkurat dette på adobe sine sider...
In order to import Adobe Premiere Pro projects into After Effects, the Adobe Premiere Pro import plug-in must be installed in After Effects. The plug-in is installed in the After Effects 6.0 Plug-ins folder when Adobe Premiere Pro is installed. If After Effects 6.0 is installed after Adobe Premiere Pro, Adobe Premiere Pro must be installed again in order to install the import plug-in. The plug-in can only be installed on Windows XP.
Desverre har jeg ikke Premiere Pro CDen tilgjengelig nå (er ikke hjemme) så jeg får ikke installert Premiere Pro på nytt...
Så er det noen som har denne plug-in fila i sin After Effects plug-in mappe og sende den til meg?
Hadde vært knall...
incanus
17th August 2005, 18:12
Det funket ikke incanus....
Kanskje du må har AE 6.5 for det og. Det fungerer for meg...
HenrikSolberg
17th August 2005, 18:13
Hehe, det er mulig... Men det skal fungere å importere prosjekt i 6.0 altså, med denne plug-in'en...
incanus
17th August 2005, 18:15
Ja, kom på det rett etter det forrige innlegget mitt. Har den plugin-fila. (Var ei .dll-fil der og, med nesten same namn). Sender den på gmailen din.
HenrikSolberg
17th August 2005, 18:16
konge!
HenrikSolberg
17th August 2005, 20:20
Incanus hjalp meg og fikk sendt over PremiereProImport.AEX, men det skal være en fil til som heter nesten det samme, en dll fil. Denne fikk ikke Incanus sendt over siden gmail nektet han å sende dll fil... Han har heller ikke mulighet til å legge den ut på nettet... Er det noen som har det og som kan hjelpe meg?
dahlskebank
17th August 2005, 20:58
Kan han ikke bare laste den opp på en server?!
EDIT:
Kan få tilgang til min. PM meg om nødvendig.
HenrikSolberg
17th August 2005, 21:15
Ser du dette incanus?
HenrikSolberg
17th August 2005, 21:40
Ingen?
Melwasul
17th August 2005, 21:54
Lastet opp begge filene: http://home.no/melwasul/ae
mr
17th August 2005, 21:57
Jeg leste akkurat artikelen og jeg må si jeg er imponert....
gleder meg til å se filmen og bakomfilmen...
ser at du har fått kjøpt deg mac på det ene bilde, hvis den var din da...
men uansett stå på videre Henrik!
HenrikSolberg
17th August 2005, 22:03
Mac'en er min ja... Nyinnkjøpt til skolestart...
Det er ikke den fila Melwasul... Fila jeg trenger er på 3 Megabyte, så det er kanskje en annen fil til 6.0 versjonen... Jeg tror jeg bare dropper det jeg og gjør fargebehandlingen i Premiere (for traileren)...
Bruker uansett FinalCut Pro om to uker og der er alt i et... Men takk for hjelpen til både Melwasul og Incanus!
incanus
17th August 2005, 22:25
Det er ikke den fila Melwasul... Fila jeg trenger er på 3 Megabyte, så det er kanskje en annen fil til 6.0 versjonen... Jeg tror jeg bare dropper det jeg og gjør fargebehandlingen i Premiere (for traileren)...
Bruker uansett FinalCut Pro om to uker og der er alt i et... Men takk for hjelpen til både Melwasul og Incanus!
Ingen årsak!
Fila Melwasul la ut var forresten same fila som eg hadde, so det hadde ikkje gjort noko forskjell om du hadde fått den. Du har kanskje rett i at det er ei anna for 6.0.
HenrikSolberg
17th August 2005, 23:51
Traileren er nesten ferdig nå... Jeg har hatt den til "gjennomsyn" hos et av forum-medlemmene nå og etter å ha endret noen småting så kommer jeg til å legge den ut her...
"Premieren" er dermed fremskyndet til i morgen ettermiddag!
Kyrre
18th August 2005, 01:30
Traileren er nesten ferdig nå... Jeg har hatt den til "gjennomsyn" hos et av forum-medlemmene nå og etter å ha endret noen småting så kommer jeg til å legge den ut her...
Hvilke forum-medlem er det snakk om, om jeg tør spør?
Westad
18th August 2005, 03:39
Off-topic:
Det var vel ikke en "ekte" gullfisk som lå å sprella på bordet i 23.00 filmen din?
HenrikSolberg
18th August 2005, 10:43
Det var en ekte gullfisk jo... Overlevde og levde i beste velgående helt til jeg sluttet på videregående (var ikke jeg som beholdt den)...
Hvilke forum-medlem er det snakk om, om jeg tør spør?
Melwasul... Han var tilfeldigvis logget på MSN da og jeg trengte en nøytral mening fra en "utenforstående"...
Kyrre
18th August 2005, 14:35
"Premieren" er dermed fremskyndet til i morgen ettermiddag!
Jeg venter i spenning. Snart ferdig, eller?
HenrikSolberg
18th August 2005, 14:38
Ja, er egentlig ferdig... Men av en eller annen grunn så får jeg ikke vist den ferdige wmv-fila i full-screen i mediaplayer... Et problem jeg har hatt med alle opptak i Widescreen PAL i premiere... Tror det kan være nettopp pga. 1,422 pikselaspektet som gjør det... Prøver å fikse problemet nå... Så den kommer snart...
Kyrre
18th August 2005, 16:05
Fixed it?
Ja, jeg er utålmodig. :wink:
HenrikSolberg
18th August 2005, 16:48
TRAILER
Da er traileren til Domino ferdig...
Det var som jeg fryktet at Premiere ikke taklet å eksportere widescreen PAL til Windows Media... Det er grunnen til at klippene jeg tidligere har postet ikke har kunnet blitt vist i fullscreen...
Men over til traileren...
Her er den.... (http://home.online.no/~da-sol/video/domino_trailer.wmv)
Kjør på med tilbakemeldinger... Og jeg ønsker knallhard kritikk!
EDIT: Link rettet på!
Kyrre
18th August 2005, 16:55
Linken fungerer ikke. Eller den fungerer, men er bare på 160 KB, og viser et sekund av Nightime identen...
HenrikSolberg
18th August 2005, 16:58
Linken over er rettet på!
jasonX
18th August 2005, 17:14
De ordene jeg sitter å ruger på egner seg ikke på et forum.
Så alt jeg har å si er at dette ser ut til å være en kjempe suksess! Utrolig bra Henrik! Dette har du virkelig fått til! :D
MiniMan
18th August 2005, 17:14
Nå har jeg endelig fått sett den, og den var bedre enn jeg trodde!
Det første som slo meg var at musikken var bra. Kanskje litt unødvendig å skryte av tilbakemeldingene fra proffene, men det er jo bare gøy uansett :P . Jeg synes traileren så veldig proff ut, ikke noe superrask klipping og crossfading gjennom hele greia, som mange andre gjør. Var kanskje litt dårlig flyt i den første dialogen. Synes kanskje fargekorrigeringen kunne blitt gjort bedre (litt for røde hudfarger).
Er kanskje ikke stort mer å si, men mine forventninger til det ferdige produktet ble på ingen måte minsket med denne traileren. :)
EDIT: Dette hadde tatt seg sinnsykt bra ut på 35mm i kinosalen :wink:
Melwasul
18th August 2005, 17:25
Som jeg sa den er beste traileren jeg har sett ;) Likte spesielt den fokusgreien du gjorde på 1:07 - 1:11. Har stor tro på filmen.
Syns det er viktig å få med tilbakemeldingene fra de proffe spesielt når regissøren eller filmen er ukjent. Da vil man trenge kommentar fra de kjente eller avisanmeldere slik at mange får inntrykk at filmen er virkelig bra ;)
mrbull
18th August 2005, 18:23
En SVÆRT bra trailer!
Likte den veldig godt, og det hjalp ikke på forventningene :wink:
Gleder meg stort til sluttresultatet! :D
Du gor den ut på dvd og eller? :P
Husk bonusmatriell da :wink: :lol:
Hehe
incanus
18th August 2005, 18:30
Kan ikkje seie anna enn at eg imponert. Vanvittig "grunt" (shallow) depth of field (veit ikkje det norske ordet, om det er eit) du kan få til med eit XL2. Eg sikter då til "den fokusgreien du gjorde på 1:07 - 1:11" som Melwasul nemnde.
Og er einig med Melwasul i at kommentarane frå dei proffe gjer at ein ser meir fram til filmen. Lykke til med sluttproduktet!
joakim192
18th August 2005, 18:38
Sinnsykt bra solberg. likte fargene godt, og skuespillerne var gode.
Hvordan ligger det ann med det endelige produktet da?
Lykke til videre. Du har ikke tenkt å levere den inn til noe?
codename_47
18th August 2005, 18:54
Liker ikke å være den som går imot mengden, men jeg kan faktisk ikke si at jeg likte den noe særlig godt. Synes du hadde noen klipp som varte for lenge, til tider litt tvilsomt skuespill og det hele minnet meg om en TV-teaser for Hotel Cæsar.
Men jeg vil tro at det ferdige produktet blir bedre enn traileren :)
HenrikSolberg
18th August 2005, 18:56
Takk for gode tilbakemeldinger så langt... Det gir iver for å fortsette arbeidet på filmen...
Den kommer i alle fall ut på DVD... Om den kommer ut på nettet er enda uvisst, men slettes ikke umulig...
Når det gjelder status til det ferdige produktet så står det slik: Vi mangler fortsatt å spille inn et par scener og deretter kommer redigering, musikk, lyd osv...
Håper jo kanskje at jeg kan få levert den til noen amatørfilmfestivaler og slikt... Det skal jeg se nærmere på etter hvert som redigering osv. har kommet i gang/litt lenger...
EDIT: Så codename_47 sitt innlegg etter at jeg postet dette:
Du har selvfølgelig lov til å ikke like traileren... Men jeg må bare spørre:
1. Mener du at klippene varte for lenge til traileren eller til den ferdige filmen?
2. Hvor synes du skuespillet var dårlig?
Bare noen spørsmål jeg har for å kunne forstå kritikken og kanskje gjøre forbedringer til filmen...
Kyrre
18th August 2005, 19:00
Hopper nok minst i taket her.
Denne funket rett og slett ikke på meg. Traileren mangler rytme og klimaks-kurve. Du klipper for seint og viser alt for mye av hver scene. Uansett sjanger skal trailere ha tempo.
Handlingen forstod jeg egentlig heller ikke det helt store av fra traileren, ettersom jeg ikke har lest hele manuset. Det hele ble et Hotell Cesær aktig melodrama i utrykket, for meg.
Du skaper ingen stemning rundt at disse domino brikkene faktisk gjør noe med denne jenta. Så var jeg ikke helt fornøyd med looket heller.
Men ikke ta dette til deg. Det er en trailer, ikke filmen din. :) Den ser jeg fremdeles fram til, selv om traileren ødela litt av forventingene mine...
Et lite tips:
Legg på Dip to Black overganger før du fargekorrigerer. Da fargekorrigerer du selve overgangene og de blir mykere og lekrere.
For de som synes dette var den ulitimate amatørfilmtrailer, har jeg raskt funnet et par på DVxuser.com:
-Broken (http://www.whatisbroken.com/broken_trailer_mac.html)
-Reign of the Fallen (http://www.dtllc.net/trailer.mov)
Jeg hater virkelig å være party-pooperen. :?
Stiksrud
18th August 2005, 19:25
enig med kyrre at dette ikke er en fantatisk trailer, men det er helt klart noe av det bedre jeg har sett her...
Positivt: Foto generelt godt synes jeg... Fokusering, vinkler er veldig bra!
De fleste skuespillerne virker som om de leverer en god prestasjon. Musikken er passende, og lager riktig stemning.
Negativt: Læreren kunne levert sterke skuespillermessig... Karen er litt vel
gammel til å spille så barnslig, synes jeg! :wink:
Man hører at lyden er satt på et stativ (når ting på gulvet skjer så høres dette like godt som dialogen. historien falt litt bort.
Og jeg synes at fargene ble for varme....
Likevel så var dette langt i fra en dårlig trailer... Du viser gode regievner og jeg tror dette blir en veldig bra film, i motsetning til Kyrre satte denne opp forventningene, for jeg var ikke kjempeimpornert fra før av... Men stå på:)
HenrikSolberg
18th August 2005, 19:25
codename_47 hoppet ikke akkurat i taket han heller, men det er helt greit det altså... Tar det med et smil jeg hehe... :wink:
Jeg mener selv at traileren gir et godt inntrykk av hva filmen handler om, men du har selvsagt lov til å være uenig...
Jeg mener at ved hjelp av de to første konversasjonene (samtalene) så får seeren et innblikk i hva tvisten handler om... Faren er syk, samtidig har jenta problemer på skolen på grunn av disse dominobrikkene... Senere i traileren får vi se at Karen løper noe som indikerer noe som haster. Samtidig hører vi at to voksne buldrer i bakgrunnen og skriker etter Karen (noe som indikerer at noe har skjedd).
Så jeg mener selv at handlingen kommer godt nok frem til å gjøre folk interesserte.. Handlingen i denne filmen er relativt sammensatt og kompakt, så ved å avsløre så mye mer så var jeg redd for å avsløre for mye...
Jeg synes da at jeg viser at brikkene gjør noe med jenta ettersom jeg legger på lyden fra foreldremøte og samtidig viser jentas valg mellom lekser og dominoesken?
Jeg kan være enig i at traileren mangler klimaks-kurve, men jeg er ikke enig i at den mangler rytme... Tempo pr. definisjon betyr ikke raskt tempo, og jeg er ikke enig i at alle trailere må ha raskt tempo...
Tipset angående Dip to Black er notert...
Uansett, takk for tilbakemeldingen...
Kyrre
18th August 2005, 19:58
Jeg hadde nettopp skrevet et langt svar til det Henrik, som nå forsvant pga. norskfilmforums usedvanlig ustabil server i kveld.
FAEN I HELVETES JÆVLA SERVER!!!!
Så dette blir en del kortere enn det var...
codename_47 hoppet ikke akkurat i taket han heller, men det er helt greit det altså... Tar det med et smil jeg hehe...
Jeg brukte svært lang tid på mitt innlegg, og codename fikk skrevet inn før meg.
Jeg kan være enig i at traileren mangler klimaks-kurve, men jeg er ikke enig i at den mangler rytme... Tempo pr. definisjon betyr ikke raskt tempo, og jeg er ikke enig i at alle trailere må ha raskt tempo...
Raskt tempo må de ikke ha. Men de må ha tempo i klipping. Og det har de alltid. Med det mener jeg hvor lenge en dialog varer før den klipper raskt inn mellom diverse bilder, med bare lyden på slep. Lyden blir også klippet saftig ned. Håper du forstod hva jeg mente nå, for dette går fort og gale. :?
Traileren din henger litt etter synes jeg. Se et par trailere på www.apple.com/trailers, og se hvor lenge dialoger varer før det klippes over til andre bilder. Det er snakk om få sekunder.
Men for all del mellom himmel og jord har du lov å være uenig, hehe :)
Men jeg skal iallefall klippe sammen en trailer til min film, når jeg har nok opptak. Slik jeg liker dem iallfall. :)
Melwasul
18th August 2005, 21:42
For de som synes dette var den ulitimate amatørfilmtrailer, har jeg raskt funnet et par på DVxuser.com
Jeg syns at traileren var den beste i NAF hittil nå - men selvsagt ikke på nivå til proffe.
De to trailere du viste istad har de sikekrt jobbet svært mye med. Også har de mye av visuelle effekter og er helt forskjellig sjanger i forhold til Domino. Tempo avhenger av sjanger og filmstil. Også er jeg helt sikker på at de to filmene har mange flere medarbeidere og høyere budsjett ;) Domino består av 4 personer + skuespillere om jeg ikke tar feil?
Itillegg ser det ut til det er nær sluttresultat hvor de er nesten klar med alt, motsetning til HenrikSolberg som mangler en del shoot og er langt ifra nær sluttresultatet.
HenrikSolberg: forresten, Vinter 2005? Kommer den i desember 2005 eller mente du Vinter 2006? Stod Vinter 2005 på traileren
erdnis
18th August 2005, 21:51
Jeg likte traileren ganske godt... men som flere andre har sagt så gikk den litt tregt!
Og som Stiksrud sa så var Karen litt barnslig til å være så gammel..
Fargene var kanskje litt for varme, også synes jeg det var litt mye lys på læreren, men det er det kanskje bare jeg som synes?
Virker som skuespillerene gjør en bra jobb! Foto og regi - også veldig bra! Lyssetting veldig bra (bortsett fra på læreren hvor det var litt mye).
Traileren har bare gjort så jeg gleder meg mer!
Lykke til videre med filmen!
HenrikSolberg
18th August 2005, 21:53
Vinter 2005 skrev jeg fordi den kommer en eller annen gang i slutten av 2005, mye mulig desember 2005...
codename_47
18th August 2005, 22:47
@Melwasul: "Broken" er redigert, regissert og manus-iert (hehe) av en person. Han har forøvrig også stått bak de visuelle effektene. Og er det egentlig et argument å si at "traileren sikkert er jobbet mer med"?[/b]
Westad
18th August 2005, 22:59
Han har forøvrig også stått bak de visuelle effektene.
Nei, det er en Sean Falcon som står bak effektene i Broken, mens det er Alex Ferrari som har regissert den, og skrevet den sammen med Jorge Flores Rodriguez. Så det er nok ikke bare en mann!
codename_47
18th August 2005, 23:08
... og han har REDIGERT. Og laget traileren.
MiniMan
18th August 2005, 23:11
ooog budsjettet var 8000 dollar.
Melwasul
18th August 2005, 23:21
Jeg har sett minst 2 personer som jobbet med kamera i en av dokumentarfilmene der - og vet egentlig kke mye bak der. Selv om han tok alle hovedansvarene, betyr det ikke at han lager filmen alene ;) Hvor står det hvem har laget ditt og datt der?
codename_47
19th August 2005, 00:15
Jeg har ikke sagt at han filmet filmen. For det har han ikke. Han har en egen DP. Han dukket opp på DVXuser, og sa han hadde gjort effektene, regissert, skrevet manuset og redigert.
@MiniMan: Har han brukt 8000 dollar, eller penger i det hele tatt på å lage traileren?
MiniMan
19th August 2005, 00:22
Skulle ikke tro det, men for å lage traileren må man jo ha en film?
er ikke sikker på om jeg forstod deg helt...
Westad
19th August 2005, 00:31
Har man en film for 8000$ og lager en trailer ut av den, så har man en trailer til 8000$.
Aight?
@MiniMan
@Melwasul
Hva er det med alfakrøll-bruket?
codename_47
19th August 2005, 00:45
Også har de mye av visuelle effekter og er helt forskjellig sjanger i forhold til Domino. Tempo avhenger av sjanger og filmstil.
Uansett sjanger, så minnet dette ikke akkurat om noen proff trailer.
Westad
19th August 2005, 00:51
Uansett sjanger, så minnet dette ikke akkurat om noen proff trailer.
Enig.
Tror egentlig filmen ikke faller i min smak, selv om den kanskje gjør det hos andre. Er ikke min smak sånne filmer. Blir litt boring....
Men det ser ut som dere har brukt lang tid på prosjektet og det er bra.
Kyrre
19th August 2005, 01:03
Har man en film for 8000$ og lager en trailer ut av den, så har man en trailer til 8000$.
Nei. Det har en ikke.
Skulle ikke tro det, men for å lage traileren må man jo ha en film?
Traileren viser klippeferdigheter, ikke kvaliteten på opptaket. Det å lage en trailer er å få det meste utav opptakene! En vinner ikke Oscar for beste klipp, for det fotografen har gitt ham av opptak?
Se på gamle lekre, oscar-vinnende klassikere. Se på trailerene til disse fantastiske filmene, og le! For da visste ikke folk at om man klippet sammen filmens elementer i rask og heftig rytme, med overganger og spesielle lydeffekter å musikk fikk man filmen til å se mye mer spennende ut.
Ok, så alle forstår:
Vi mennesker synes det er kjedelig og spasere hjem fra skolen. Men visst fanden synes vi det er kjekt å stå på vannski. For der får vi tempo! Vi får fart og moro. Derfor selger trailere som er kjapt klippet publikum bedre. Derfor klipper alle proffesjonelle trailerne sine sammen slik. Ikke ekstremt, som du kanskje får inntrykk av (av mitt ekstreme eksempel) men nok til at vi blir påvirket i underbevisstheten.
Og av bla. den grunn, funket ikke traileren til Henrik Solberg på meg.
EDIT: Alle er enige? Fint, nok off-topic.
Tilbake til Henrik Solbergs Domino, og folk kan komme med flere meninger om traileren.
dahlskebank
19th August 2005, 01:24
Først og fremst, jeg mener det er feil å påpeke dårlig skuespill og farger på en trailer/teaser. Det er oppbygningen av traileren som er aktuelt. Hvordan den fungerer som en trailer er det interessante. Og slutt med å diskutere DVXUser trailere. Hvem faen bryr seg om hva de får til der? Det er heller ingen grunn til å måle seg mot andre amatørfilmer, da vi alle vil lage proff-filmer. Mål det mot ekte trailere hvis det først skal usakligjøres.
Det er tøft at folk i bransjen syns du har et godt manus, men dette blir litt tyson-aktig. "Jeg har brukt 80 tusen på filmen min, derfor er den bra". Eller litt Oscar-aktig. "Filmen har fått 8 Oscar, derfor er den bra". Det betyr nødvendigvis ikke at den er bra. Jeg sier bare Titanic...
"Går det bra med pappa?"
"Ja, det går bra med pappa."
"Ja, men pappa sa det ikke gjorde det?!"
Det sier nok, jeg er interessert.
"Joda, men han ble lei seg blah blah blah"
zzzz, hæ, hva... åja. Nå ble jeg også lei meg, jeg mistet interessen for hva som er galt med faren.
Du hadde nok ikke trengt å ta med
"Jeg har vært læreren hennes i 5 år og kjenner henne veldig godt"
Du kunne begynt rett med
"Jeg vet hvor glad hun er i Domino-brikkene..."
Det er slike småting som jeg syns kunne vært kuttet ned, slik at traileren ble kortere og mer "intens". Den er nå langtrukket og tidvis kjedelig, selv om du har veldig lekre bilder. Jeg tror forresten variasjon i klipp hadde gjort seg mot slutten av traileren. Løpingen var ikke spesielt givende... farens banking på døra ville jeg heller sett, for da kunne jeg tolket ting utifra hans ansiktsutrykk. Jeg forstår heller ikke helt hva filmen handler om(stikker hun av hjemmeifra?), men kanskje jeg ville forstått noe hvis jeg visste hva Domino-spillet gikk ut på.
Hun jenta minner meg fælt om Ustabil-Andreas. Så jeg sliter ikke akkurat med at hun virker barnslig i forhold til alder. Hun må da garantert være yngre enn Ustabil-Andreas.
Kyrre
19th August 2005, 01:31
*Hører på Mulholland Drive main theme, i irritasjonens hete*
Først og fremst, jeg mener det er feil å påpeke dårlig skuespill og farger på en trailer/teaser. Det er oppbygningen av traileren som er aktuelt.
Uenig.
Det er å gi oss lyst til å se filmen som er aktuelt! Jeg liker fine farger og godt skuespill i filmene jeg ser, jeg. Er det egne regler for hva en kan kritiserer og ikke like i trailere?
(Ikke at jeg har hatt noe i mot skuespillet så langt, Henrik :P )
Og slutt med å diskutere DVXUser trailere. Hvem faen bryr seg om hva de får til der? Det er heller ingen grunn til å måle seg mot andre amatørfilmer, da vi alle vil lage proff-filmer.
Vi diskuterer ikke DVXuser trailere! Jeg brukte de som eksempel på hva en kan få til som amatør! Men beklager så meget, neste gang skal jeg dra frem proffe filmer istedet.
Resten av posten din er jeg enig i.
dahlskebank
19th August 2005, 01:44
Kyrre, det er ingen egne regler, jeg bare sier hva jeg mener. Det er for min del ikke det viktigste i en amatørfilmsammenheng, hvor bra de spiller og hvor fine bildene er osv i en trailer. Fine farger og godt skuespill er et pluss, men jeg blir ikke solgt/kjøpt av det. Traileren er et lokkemiddel for å lure folk til å se filmen, og det aktuelle er da oppbygningen av traileren. Er den bygd slik at folk får lyst til å se filmen, eller teoretisk sett ville gitt deg lyst til å se den hvis dette var den type film du ellers ville sett på. Men som sagt, det er hva jeg mener, og jeg kan ta feil.
Det er helt fint at du kommer med eksempler, men måten de andre brødhuene maste frem og tilbake om de trailerene på gjorde meg irritert. Når de først er så vanskelige kan man heller vise til trailere lagd av proffe folk. Så slipper man, "Han sier at han gjorde alt selv og derfor er han veldig flink".
Husker forresten ikke Mulholland Drive themen...
Kyrre
19th August 2005, 01:50
Kyrre, det er ingen egne regler, jeg bare sier hva jeg mener. Det er for min del ikke det viktigste i en amatørfilmsammenheng, hvor bra de spiller og hvor fine bildene er osv i en trailer. Fine farger og godt skuespill er et pluss, men jeg blir ikke solgt/kjøpt av det.
Vi forstår hverandre.
Det er helt fint at du kommer med eksempler, men måten de andre brødhuene maste frem og tilbake om de trailerene på gjorde meg irritert. Når de først er så vanskelige kan man heller vise til trailere lagd av proffe folk. Så slipper man, "Han sier at han gjorde alt selv og derfor er han veldig flink".
Forstår hverandre her også. Irriterte meg jo selvsagt en del over det selv.
Husker forresten ikke Mulholland Drive themen...
Hør her du. Lekker musikk.
(Amazon.com preview)
EDIT: Shit! Off-topic igjen.. Move along people! Se Domino traileren og diskuter her!
HenrikSolberg
19th August 2005, 08:56
Mye unødvendig viss-vass her med sammenligning av andre amatørfilmproduksjoner, som jeg egentlig ikke gidder og kommentere... Jeg vil bare si at jeg ikke hadde noe imot at Kyrre kom med et par eksempler for å få frem poenget sitt... Jeg tar heller tak i det som går på trailere generelt og traileren til Domino spesielt..
Traileren viser klippeferdigheter, ikke kvaliteten på opptaket. Det å lage en trailer er å få det meste utav opptakene!
Delvis uenig her... Jeg blir litt forbannet når folk sier at det er en måte å gjøre ting på, slik du sier her... Det blir som å si at det er en måte å smøre på brødskiva, for det er ikke det. En trailer er jo reklame for filmen. Og oppgaven til en trailer er og reklamere for produktet (filmen) på best mulig måte. Og det må ikke bety rask klipping. Men dere har allikevel selvsagt lov til å ikke like Domino for det... Poenget er bare at jeg ikke vitsen med å være så bastant i hva som er "lov" i oppbygning av trailere...
Vi mennesker synes det er kjedelig og spasere hjem fra skolen. Men visst fanden synes vi det er kjekt å stå på vannski. For der får vi tempo! Vi får fart og moro. Derfor selger trailere som er kjapt klippet publikum bedre.
Alle mennesker er nok ikke slik nei... Jeg husker f.eks. at jeg likte å gå hjem fra skolen, mens jeg ikke liker å gå på vannski... Jeg er like glad å gå på "bortover-ski" som "nedover-ski", så derfor blir dette argumentet ganske syltynt...
Det blir egentlig akkurat det samme som å si at alle filmer blir bedre dersom de klippes raskere. Det er ikke tilfelle... Bare se på en film som Stalker dersom noen har sett den... Åpningsklippet er f.eks. flere minutter...
Men du kan selvsagt mislike traileren til Domino for det...
Det er tøft at folk i bransjen syns du har et godt manus, men dette blir litt tyson-aktig. "Jeg har brukt 80 tusen på filmen min, derfor er den bra". Eller litt Oscar-aktig. "Filmen har fått 8 Oscar, derfor er den bra". Det betyr nødvendigvis ikke at den er bra.
Nei selvfølgelig er ikke det noen garanti på at filmen er bra. Men en trailer er reklame for filmen ikke sant... Så det en da gjør i traileren er å reklamere for filmen på best mulig måte... Så vil du si at det å vise tilbakemeldinger fra to kjente skandinaviske "filmfolk" blir tyson-aktig? Det er jo ikke akkurat slik at jeg har en stor plakat hvor det står "Jeg har brukt 80.000 på denne filmen"... Jeg har heller ingen steder i traileren skrevet at filmen er bra. Det eneste jeg har skrevet er at to kjente skandinaviske "filmfolk" har gitt gode tilbakemeldinger...
Det er slike småting som jeg syns kunne vært kuttet ned, slik at traileren ble kortere og mer "intens".
Det kan jeg være enig i... Gode eksempler...
Jeg vil til slutt si at jeg ikke prøver å være vanskelig her, men jeg er uenig med en del av det som kommer frem... Men jeg er også enig i en del så jeg er vel ikke helt håpløs? :oops:
Har bare en del egne meninger...
Oleway
19th August 2005, 14:26
Jeg likte heller ikke traileren så mye. Jeg synes det var for mye kjedelig samtale, for dårlig klipping - og hvorfor i all verden ha med kommentarer fra manusforfattere om hvor bra manuset ditt er? For det første er det jo filmen som teller, for det andre virker dette sannsynligvis mot sin hensikt - heller som ren skryting enn god reklame for filmen.
Traileren viser klippeferdigheter, ikke kvaliteten på opptaket. Det å lage en trailer er å få det meste utav opptakene!
Delvis uenig her... Jeg blir litt forbannet når folk sier at det er en måte å gjøre ting på, slik du sier her... Det blir som å si at det er en måte å smøre på brødskiva, for det er ikke det. En trailer er jo reklame for filmen. Og oppgaven til en trailer er og reklamere for produktet (filmen) på best mulig måte. Og det må ikke bety rask klipping.
Det er flere måter å gjøre ting på - men du bør gjøre det som funker best. Nettopp at traileren skal vise klippeferdigheter. Det er absolutt den beste måten.
Og jo, det bør bety rask klipping. I en trailer skal du spekke inn mye av materiale av filmen - du fikk inn veldig lite. Vi fikk ikke engang se faren, som er en veldig sentral person.
Vi mennesker synes det er kjedelig og spasere hjem fra skolen. Men visst fanden synes vi det er kjekt å stå på vannski. For der får vi tempo! Vi får fart og moro. Derfor selger trailere som er kjapt klippet publikum bedre.
Alle mennesker er nok ikke slik nei... Jeg husker f.eks. at jeg likte å gå hjem fra skolen, mens jeg ikke liker å gå på vannski... Jeg er like glad å gå på "bortover-ski" som "nedover-ski", så derfor blir dette argumentet ganske syltynt...
Hæ? Argumentet til Kyrre blir da ikke syltynt? Det har faktisk en klar mening, selv om ikke alle liker å gå på vannski. Et visst tempo må trailere ha!
Bare se på en film som Stalker dersom noen har sett den... Åpningsklippet er f.eks. flere minutter...
Nå var det faktisk snakk om trailere, ikke hele filmer.
Men allikevel - jeg synes fremdeles prosjektet ditt er blant de mest interessante prosjektene her på forumet. Stå på!
Kyrre
19th August 2005, 14:33
Oi! Jeg slapp å pese ut med nok et slitsomt argumenterende innlegg.. Takk Oleway!
EDIT: Men tilbake til Domino traileren og filmen generelt.
MiniMan
20th August 2005, 15:39
Som jeg sa, likte jeg musikken, kommer det soundtrack etter filmen er sluppet? :)
Kyrre
21st August 2005, 16:55
Det var voldsomt lenge uten svar...
Hvor er Henrik?
HenrikSolberg
23rd August 2005, 22:09
Har vært borte i helgen og opptatt etter at jeg kom hjem...
Uansett... Kommer nok kanskje et soundtrack når filmen er ferdig ja...
Til helgen skal vi filme resten av filmen... Er et par scener som står igjen, i tillegg til noen små klipp vi skal ta på nytt...
Nå ser det også ut til at vi endelig får litt støtte til filmen... Det er lagt inn innstilling om at vi skal få 3.000 kroner til produksjonen av filmen... Møtet hvor dette blir avgjort er 5. september så det blir spennende å se!
benObel
29th August 2005, 02:35
Tja.. så var det denne traileren til Domino filmen da.. ser at mange har skrevet innlegg. Har ikke giddet å lest gjennom alt.. Dette er ikke ment som kritikk, da jeg føler at dere har brukt enormt mye tid og krefter på filmen. All respekt til dere..
Men må få lov til å si min mening...
Enig i det mange skriver her, en trailer skal selge filmen.. Har ikke lest manuset så vet lite om filmen. Men ble ikke klokere av traileren... Ei jente som er glad i Domino...?? Øhh, ok... Greit nok.. Men hvor vil du hen med storyen...?
Ok for å si det enkelt - en trailer bør være slik at man får lyst til å se filmen.. En trailer bør ikke være alt for kryptisk, med det mener jeg at "alle" bør forstå innholdet til filmen.
Utifra traileren ser det ut som det er en drama dere lager, og det er greit nok det. Jeg savner klimakset i traileren, ingen oppbygning.. Vi blir introdusert for hovedpersonen... men blir lite interessert i henne..
Har bare sett traileren en gang.. mulig jeg har glemt den. har ikke akkurat festa seg i hjernen.. Savner litt konflikter, litt krangling, litt følelser.... Er det ikke slik det er i en dramafilm... ??
Og slutten av en trailer bør gi en følelse av at en bare må se filmen.. så fort som faen.. og det gjorde jeg ikke her..
En trailer bør være kort, bør ikke draaaaaaaaaa den langt ut... hvis det ikke er interessant for publikum. jeg vil heller se en 1 minuttstrailer enn en 2 minutter hvis det bare er jabb allikevel..
Men for all del, utifra traileren å dømme ser det ut som dere har fått laget en film... Bedre enn mange andre.. Det ser ut som en film.. og dere har jo fått tak i "skuespillere" som passer til rollene...
Og ikke fjortiser som spiller mafioso osv... eller spiller i slåssefilmer uten å vite hvordan man slåss.. realisme???? greit nok for show, men ser jo håpløst dårlig ut..
Vil bare ønske dere lykke til videre med prosjektet.. Stå på.. :lol:
MiniMan
3rd September 2005, 13:16
Oppdatering snart?
HenrikSolberg
3rd September 2005, 13:20
Er inne i en slags pause nå egentlig... Har en dag med innspilling igjen... Den skjer om to uker fra og med i dag...
Selv har jeg akkurat kjøpt meg ekstern harddisk så når jeg får alle opptakene inn på den begynner så smått redigeringen...
Vi skal snart også kontakte et musikkorps for innspilling av to melodier til filmen... Får håpe de takker ja...
På mandag blir det også bestemt om vi får 3.000 kroner i støtte til filmen! Noe vi tror og håper på!
df
3rd September 2005, 17:06
Lykke til!!! :D
ronny
4th September 2005, 02:05
Denne trailer gir mig kraftige assosiasoner til jers norske regissør Aune Sand, den gir intrykk av å ha bli gjort på tidlig 90tall.
Men da er dette min opinion, jeg er dansk.
HenrikSolberg
19th September 2005, 22:34
Det ble 3000 kroner i støtte på oss... På onsdag skal vi spille inn de siste små restene...
Har også sendt ut invitasjon til musikkorps for innspilling av musikk, så ting går fremover!
MiniMan
19th September 2005, 23:00
Høres bra ut, kan vi få noen flere framegrabs (I full størrelse)?
HenrikSolberg
19th September 2005, 23:01
Skal få ordnet noen flere framegrabs jeg... Fra den store ulykken kanskje???
Skal poste noen i full størrelse senere i kveld jeg! Altså 1024x576!
HenrikSolberg
19th September 2005, 23:30
Here they are... Tre framegrabs fra nest siste scene.... Har ikke helt funnet den riktige innstillingen for å få pene framegrabs fra Final Cut Pro, så de ser litt "hakkete" ut desverre...
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene15_1.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene15_2.jpg
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/framegrabs/scene15_3.jpg
MiniMan
20th September 2005, 00:03
Ser svært lovende ut må jeg si, virkelig skarpe bilder må jeg si! Eneste som plager meg er eksponeringen på det første bildet, når du presser den dynamiske rekkevidden til video slik er det kanskje en idè å undereksponere og deretter lyse opp i fcp? Video takler undereksponeringer mye bedre enn undereksponeringer, i tilfelle du ikke visste det.
Men må si det ser bra ut, hvertfall det to siste.
Kyrre
20th September 2005, 12:29
Skal få ordnet noen flere framegrabs jeg... Fra den store ulykken kanskje???
Skal poste noen i full størrelse senere i kveld jeg! Altså 1024x576!
Hvordan kan du ha full størrelse på 1024x576 når DV har maksimal oppløsning på 720x576? Det er direkte umulig.
incanus
20th September 2005, 12:50
Med kvadratiske pixlar vert det slik når han filmer i widescreen, og pixel aspect ratio (PAR) er 1,422: 720*1,422 = 1024
Vanleg 4:3 DV er jo "eigentleg" 768*576, ein reknar med PAR.
Kyrre
20th September 2005, 15:35
Da får jeg også gå rundt å kalle min squeeza 16:9 for 1024x576.
HenrikSolberg
20th September 2005, 16:01
Det har du nok din fulle rett til ja...
dahlskebank
20th September 2005, 16:13
Blir det ikke 960x576?
Both 16:9 (960 x 576 effective pixels) and 4:3 (720 x 576 effective pixels) formats are supported. A 3rd generation signal processing LSI delivers outstanding Signal/Noise ratio performance, with high sensibility and low smear. (http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/camcorders/digital/xl2/index.asp)
incanus
20th September 2005, 16:32
Vanleg DV har ein PAR på 1,067 (trur eg). Difor er Den "eigentlege" oppløysninga med kvadratiske pixlar til vanleg 4:3 768*576. Dei 960 pixlane der har den same PARen, og: 960*1,067 = 1024.
Slik tolka iallfall eg det. I kvadratiske pixlar er 16:9 1024*576. (576/9*16=1024).
HenrikSolberg
22nd September 2005, 00:14
Siste hånd på record knappen ble lagt i dag... Går dermed over i post-prod...
Premiere innen 3 måneder...
HenrikSolberg
22nd September 2005, 17:27
Sitter her og redigerer litt grovt på Domino nå og har et lite spørsmål...
Filmen består av ca. 16 scener... Mellom de fleste scener så er det et visst tidsrom... Det vil si at filmen ikke "henger" sammen fra første scene til slutten...
Når jeg sitter her og redigerer så synes jeg det ser litt merkelig ut at det bare går direkte over til neste scene...
Som f.eks. i mellom scene 2 og 3... Scene 2 slutter med at Karen går inn til time på skolen, mens scene 3 starter med at familien sitter og spiser middag... *Popp* så sitter hun og spiser middag lissom...
Men det blir jo litt merkelig å fade ut til svart og opp igjen 16 ganger i løpet av en film også... Et par ganger er jo kanskje greit... Noen tips og/eller meninger rundt dette?
EDIT: Og et spm. til. I Star Wars: Attack of the Clones er det en effekt jeg er ute etter å forstå hvordan jeg kan gjennskape... Når Anakin drømmer om moren sin (tror jeg det er), så kommer det sånne farger som "traver" rundt det han drømmer... Noen som husker det fra filmen?
Altså, er det noen som vet hvordan jeg kan oppnå det?
Melwasul
22nd September 2005, 17:30
Når man skal filme en ny scene, er det vanlig å filme hele rommet/stedet slik at vi får oversikt over stedet personene er i. Og så blir det nærmere bilde på personene, handlingen og liknende.
HenrikSolberg
22nd September 2005, 17:31
Ja, det har jeg jo da... Men det blir litt merkelig allikevel... At de plutselig sitter der og spiser middag når hun to sekunder tidligere løp inn til timen!
MiniMan
22nd September 2005, 17:40
Du sitter visst å lurer på akkurat det samme som jeg har gjort i godt og vel et år nå. Å "sette sammen" en lang historie i en kort/langfilm er det mest utfordrende i min mening. Dette blir lærerikt :P
HenrikSolberg
22nd September 2005, 17:44
Det blir det nok! :D
Kyrre
22nd September 2005, 20:21
Det jeg tror er feil er du ikke har latt kamera kjøre lenge nok. Hadde du sett henne løpe inn i klasseromdøra osv. og latt kamera stå og studert den sikkert nydelige døra noen sekunder, og forsiktig fadet inn litt "middagspising" lyd. Men nå har jeg jo ikke sett scene da.
For å gi en overgang fra at hun løper inn i klasserommet til neste scene, bruker du dempet musikk som begynner i løpegreiene, og fortsetter til middagen. for å si i fra til seeren at "det er ikke en sååå stor kontrast mellom de to scenene altså", og skaper dermed en montasj-følelse. Eller du kan "rekonstruere" spisebordet og in-fokuserer på tallerkenen, glasset e.l. og ta lydelementer fra den originale scene for å selge det hele.
Hadde jeg sett scenen hadde det dog vært lettere å se hva som føles feil.
HenrikSolberg
22nd September 2005, 21:46
Ok... Har fått noen tips nå. Skal prøve litt forskjellig så blir det sikkert bra. :)
Men noen med tips angående den dreamy-effekten?
EDIT: Når jeg tenker meg om så er det i Episode 3 den effekten er, og ikke i episode 2...
df
23rd September 2005, 13:13
Du kan jo ha en klokke som går veldig fort. :D
HenrikSolberg
3rd October 2005, 18:06
Det blir nok ikke veldig aktuelt df!
En lite update... Har fått svar fra musikkorps som tar på seg jobben med å spille inn musikkk... Har vært på en øvelse og hørt på melodiene også; Dette blir snasent...
Ellers driver jeg med litt redigering når jeg får tid, mye skole om dagen... Har også fått hjelp av en i klassen som har bøtter og spann med erfaring fra lydetterarbeid... Så ting er i rute...
dahlskebank
3rd October 2005, 18:24
Er et dreamfilter i Magic Bullet, veldig likt det i 12 Monkeys. Ikke sett Star Wars... Hvis du poster et bilde fra Star Wars kan jeg sjekke opp mot andre effekter/filtere jeg har.
HenrikSolberg
3rd October 2005, 20:15
Finner ikke bildet som viser effekten altså, pokker og.. Men det er i alle fall rett før dette:
http://www.supershadows.com/starwars/pictures/3/sw_37b.jpg
Men det sier jo ikke noe for en som ikke har sett filmen desverre...
Uansett... Effekten er denne:
Bildet av at Anakin sover og ligger og vrir seg er i bakgrunnen, mens i fremgrunnen er det bilder av det han drømmer. Dette bildet er litt mindre, slik at en ser det i bakgrunnen. (Dårlig forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener). Som rammen på dette forgrunnsbilde så er det farger i regnbuens farger som går sakte rundt...
Jeg vet det er dårlig forklart, men jeg klarer ikke å finne noe bilde som viser det!
Jeg vil heller ikke tro at det finnes noen ferdig effekt for dette, men bare lurte på om noen visste om en måte en kunne gjøre det på...
HenrikSolberg
26th October 2005, 21:53
Nå kommer snart Revenge of the Sith på DVD, så da skal jeg nok klare å forklare flere hva jeg mener!
I kveld har jeg lagt ut flere framegrabs fra filmen på nettet. Det ligger nå bilder fra samtlige scener på nettsiden. Jeg har laget en side hvor en får en oversikt over alle bildene. Den er litt tung å laste, men for de som er interessert så ligger den her:
http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/bilder_domino_framegrabs.html
So long.... :D
Melwasul
26th October 2005, 22:57
Hmm, jeg får bestille dvden fra cdon.com. Så kan jeg prøve å hjelpe deg om jeg forstår hvordan du vil ha det.
HenrikSolberg
26th October 2005, 23:02
Kommer til å kjøpe den når den kommer om en ukes tid... Skal poste bilde fra hva jeg mener da jeg! :wink:
Melwasul
26th October 2005, 23:10
Skal jo kjøpe dvden uansett ;)
Litt off-topic:
Nå krever cdon.com enten visa eller mastercard, og det har jeg ikke enda. Er det en annen nettbutikk som jeg kan kjøpe dvd uten kort? sånn postoppkrav
baarder
26th October 2005, 23:48
Off-topic liker vi ikke, fysjom.
Men tilbake til off-topic :wink: :
Du kan kjøpe uten kort fra CDON.COM for eksempel, hehe.
(faktura)
Melwasul
27th October 2005, 11:17
Off-topic liker vi ikke, fysjom.
Men tilbake til off-topic :wink: :
Du kan kjøpe uten kort fra CDON.COM for eksempel, hehe.
(faktura)
Syns det er bedre å oppklare noe kort enn å starte en ny tråd og gjøre stort av det. Men avslutter nå med at cdon.com ikke har lenge mulighet til å velge faktura :? kan bare kjøpe via visa/mastercard ifølge av min konto der.
benObel
27th October 2005, 13:27
Dvdstrax.com tilbyr faktura... De har et stort utvalg der.. Kanskje litt dyrt men..
:lol:
Westad
27th October 2005, 16:34
kan bare kjøpe via visa/mastercard ifølge av min konto der.
Det er bare å velge fakturabetaling. Sjekket det ut as we speak.
HenrikSolberg
30th October 2005, 13:04
Dette ble jo litt off-topic, så jeg prøver å dra den inn på emnet igjen...
Har skrevet en liten sak om hvordan jeg holder orden på alle filene under redigeringen, og hvordan Final Cut pro er satt opp:
http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/forklaringer_domino.html
HenrikSolberg
1st November 2005, 17:10
Dårlig med respons her, men jeg bare fortsetter jeg... Har hatt fri fra skolen i dag og sitti og redigert i hele dag... Blir en del pirking her og der... Filmen er foreløpig oppe i 22 minutter, da er det to scener som mangler og to lange partier fra to andre scener, så jeg regner med at filmen kommer til å havne på 30-35 minutter... Det er ca noe slikt som jeg tenkte meg i starten, og det er jo bra!
Melwasul
1st November 2005, 19:58
Det blir spennende :D håper at jeg kunne få hjelpe deg littgrann ;)
HenrikSolberg
1st November 2005, 20:22
Tja, har jo en liten jobb som noen kan få bryne seg på dersom de har lyst.... Hvis noen vil lage en 3d Studio Max kompatibel modell av en dominobrikke... Altså en modell som det vil være mulig å importere og bruke i en animasjon i 3d Studio Max (noe jeg skal gjøre selv).
Modellen vil bli brukt til siste scene i selve filmen, og kreditt for modeleringen vil selvsagt komme på rulleteksten til filmen.
Modellen bør være nogelunde realistisk, men skal ikke brukes ved nærbilder.
Dersom noen er interessert kan jeg få tatt noen bilder av hvordan mønsteret, måle litt størrelser osv. på den typen dominobrikke vi har benyttet i filmen..
Melwasul
1st November 2005, 22:01
Til å modellere dominobrikkene bør man scanne alle brikkene (både foran og bak). Dem kan brukes.til "skin/texture/matrial". Da kan de se syk ekte ut. Modellering er ikke så viktig - det er skin/texture/matrial som teller (og lys selvsagt).
PS! Ikke ta bilde - men scanne ;)
HenrikSolberg
1st November 2005, 22:39
No scanner available desverre...
ulairi
2nd November 2005, 17:20
så finn en venn som har det
Melwasul
2nd November 2005, 19:45
Tror vi har domino på skolen, men vi har ihvertfall scanner. Jeg kan godt scanne hvis vi har domino. Noe spesielle tall du vil ha?
KUDi
2nd November 2005, 22:43
Jeg har både domino og scanner, men må lete litt etter de dominobrikkene
HenrikSolberg
2nd November 2005, 22:48
Hvorfor kan jeg ikke bare avfotografere de? Det vil vel bli akkurat det samme?
KUDi
2nd November 2005, 22:57
mer nøyaktig vel? og helt flatt.
Melwasul
2nd November 2005, 23:06
Hvorfor kan jeg ikke bare avfotografere de? Det vil vel bli akkurat det samme?
Syns ikke - dominobrikk gjenspeiler litt lys. Og fotokamera må ha lys for å kunne ta bilde.
Men scanning trenger ikke lys - og scanner "tar" bilde nesten akkurat som det er i virkelighet. Derfor er scanning bedre, synes jeg.
HenrikSolberg
3rd November 2005, 15:38
På lørdag er det "Den store kinodagen" og som en av flere lokale kortfilm-prosjekter skal traileren til Domino vises! Så det blir bra...
Kommer sak om detta i Fredriksstad Blad i morgen også tror jeg, vi var nede i kinoen og snakka med en journalist i dag... Skal poste en link hvis det skjer noe!
HenrikSolberg
3rd November 2005, 19:27
Har lekt meg litt med bildebehandling av Domino i dag... Har tenkt mye på hvordan jeg skal "fargelegge" filmen og begynner nå å få en viss ide...
Hva synes dere f.eks. om denne? Den er kanskje litt ekstrem?
Før:
http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/bilder/domino/domino_bildebehandling_for.jpg
Etter:
http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/bilder/domino/domino_behandling_etter.jpg
Som sagt, dette er kun et eksempel. Det gir i alle fall et innblikk i hva jeg ønsker. Dersom noen har forslag, ris eller ros er det bare å komme med det!
joakim192
3rd November 2005, 19:54
Kanskje litt høye kontraster eller? Liker veldig godt den bune litt desaturerte tonen din, men kanskje litt "vennligere" farger hadde gjort deg. Ser ut som fargene som skulle vært i en midtøsten krigsfilm :P
Stilig å få trailer på filmen på den store kinodagen da. Hm, du bor i Fredrikstad. Kanskje ikke mulig å få sett den i Akershus da :(
MiniMan
3rd November 2005, 19:57
Joda, den der likte jeg, men stemningen i fargene blir kanskje for "gammel" for filmen?
Kyrre
3rd November 2005, 20:02
Saving Private Ryan look. Ikke helt passende i mine øyne.
HenrikSolberg
3rd November 2005, 20:02
Kanskje litt høye kontraster eller?
Det er jeg enig i... Tror jeg skal gå ned litt på kontrasten...
Når det gjelder fargene så tror jeg de ligger i det området jeg tenker meg... Er bare litt redd for at det kan bli litt for fargeløst, og bittelitt redd for at det kan bli litt tungt... Noen tips til å motarbeide det, men samtidig beholde "looken"?
EDIT:
Saving Private Ryan look. Ikke helt passende i mine øyne.
Akkurat hva er det du mener? Passer ikke til hva da? Historien? Tiden vi lever i? Tiden filmen er i? Eller? Bare lurer... :wink: :)
Kyrre
3rd November 2005, 20:05
Det er vanskelig å gi en verbal oppskrift, og enklere å sitte å mikse litt selv.
EDIT: Til din edit, Henrik :wink: :
Saving Private Ryan looket er høye kontraster og de-saturerte farger med en del grain (i ditt tilfelle ufrivillig DV-grain pga. litt mye gradering) for å gi følelsen av de aller eldste farge-filmkameraene brukt i andre verdenskrig. Dette mener jeg ikke er helt passende for filmen din, naturligvis. Dog synes jeg fargene ser veldig lekre ut.
Men det er bra du setter spørsmålstegn, jeg har en merkelig lite konstruktiv holdning nå for tiden. :?
HenrikSolberg
3rd November 2005, 20:14
Bare lurer jeg veit du...
Kontrasten skal som tidligere nevnt ned litt... Når det gjelder desaturerte farger, så er det gjort ikke for å etterligne andre filmer, eller "look" ala tidligere kameratyper/modeller, men fordi det er slik jeg ser for meg filmen oppe i hodet! :)
Brunt var noe av det første jeg tenkte når jeg skrev manuset til filmen. Samtidig ligger brunt, desaturtert (litt trist, dystert) naturlig for filmen/historien. Jeg er bare, som tidligere nevnt, litt redd for at filmen skal bli for dyster...
Melwasul
3rd November 2005, 22:24
For ikke å gjøre det så dyster - så ikke ha for mye desaturation. Hold den ca halvpart. eller mindre. Kameraet ditt har jo allerede bra contrast - så trenger du ikke å justere contrast noe særlig. Ikke at jeg er ekspert på fargekorrigering, men jeg prøvde iallfall min:
http://home.no/melwasul/domino.jpg
HenrikSolberg
3rd November 2005, 22:39
Takk for tipset... Blir litt for lite særegent synes jeg da... Vil nok ha litt mer brunt og gult...
EDIT: Justering av forrige forslag
http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/domino_bildebehandling_etter.jpg
Mindre kontrast og litt mindre de-saturation...
Melwasul
3rd November 2005, 22:59
Den er bra den ;)
HenrikSolberg
4th November 2005, 00:39
Da er artikkelen jeg nevnte lagt ut på nettavisen til Fredriksstad Blad... Utrolig kort sak, med tanke på at vi satt der en time... Kanskje det står mer i papirutgaven i morgen... Uansett...
Here it is...
http://f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051104/SPEILET/441586445
cereal
4th November 2005, 01:47
Likte det andre bildet mye bedre må jeg si. Litt spesielt, men mye bedre å se på. Behagelig for øyet. Tror jeg likte det bedre enn de to korreksjonene du gjorde og. Men blir kanskje for mye (litt redd menig ryan ja). Fint som stilbilde, men ikke nødvendigvis som bevegelig bilde.
Gratulerer med visningen av traileren!
kreature
4th November 2005, 08:34
Da er artikkelen jeg nevnte lagt ut på nettavisen til Fredriksstad Blad... Utrolig kort sak, med tanke på at vi satt der en time... Kanskje det står mer i papirutgaven i morgen... Uansett...
Here it is...
http://f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051104/SPEILET/441586445
Siden jeg arbeider i avis selv kan jeg raskt fortelle at man som journalist bruker mye tid på mange spørsmål i alle intervjuer, selv om saken skal være forholdsvis kort.
Dette er jo da viktig for å være sikker på at man har fått med seg alle sider av saken, fått vite det som bør vites og i det hele tatt ha en god del å ta av - slik at man har større frihet hva det gjelder å gjennomføre den tenkte vinklingen når saken skal skrives.
Kan hende litt kjedelig for intervjuobjektene, men slik er det nå da ;)
HenrikSolberg
4th November 2005, 08:47
Er nok sant det, var bare litt irriterende at en del av det vi sa ikke kom med... Menmen... Greit nok...
joakim192
4th November 2005, 14:51
Må bare si at jeg synes bildet blir litt for mørkt. Nå har ikke jeg lest manuset til punkt og prikke, men skumlest det har jeg gjort. Så kanskje det passer. Men man ser nesten bare silhuetten av moren. Kanskje du kunne postet et klipp med denne fargekorrigeringen? Er ofte litt annerledes da. Og så for man sett om ansiktet kommer ut av lyset noen ganger og sånt om gjør at filmen mister litt av kvaliteten.
Fargene bør, synes jeg, stilles etterhvordan musikken er. Til orkestermusikk passer det best med myke skygger og desaturert bilde. Til elektronisk bassmusikk passer det med blåtonede bilder og så videre. (min mening, kanskje det bare er jeg som synes det sånn)
Melwasul
9th November 2005, 19:54
Nå har jeg sett drømmen til Anakin du nevnte istad. Den ser vrien ut til å lage. Regnbuefargen er jeg ikke sikker på hvordan, men jeg tror jeg vet hvordan man lager vakkum som "sluker" i bakgrunnen.
HenrikSolberg
11th November 2005, 10:17
Må bare si at jeg synes bildet blir litt for mørkt. Nå har ikke jeg lest manuset til punkt og prikke, men skumlest det har jeg gjort. Så kanskje det passer. Men man ser nesten bare silhuetten av moren.
Enig... Det er nok kontrasten som gjør det... Jobber med å teste litt forskjellig om dagen...
Fargene bør, synes jeg, stilles etterhvordan musikken er. Til orkestermusikk passer det best med myke skygger og desaturert bilde. Til elektronisk bassmusikk passer det med blåtonede bilder og så videre. (min mening, kanskje det bare er jeg som synes det sånn)
Det er jeg forsåvidt enig i... Ikke det at alle filmer med orkester musikk må ha desaturerte farger, men det kan funke bra ja... Og i vårt tilfelle har vi jo orkestermusikk...
Nå har jeg sett drømmen til Anakin du nevnte istad. Den ser vrien ut til å lage. Regnbuefargen er jeg ikke sikker på hvordan, men jeg tror jeg vet hvordan man lager vakkum som "sluker" i bakgrunnen.
Hvordan da? :) Vel får vel kanskje prøve litt forskjellig med de regnbuefargene osv... Men hadde vært kjekt hvis du kunne forklare den vakum saken...
Oppdatering rundt filmen:
Filmen er nå ferdig redigert, bortsett fra et par partier som skal redigeres etter musikk. Musikkinnspilling foregår denne uken. I går var vi og prøvde ut plassering av mikrofoner, fikk høre igjennom stykkene osv... Vi fant til slutt en mikrofonplassering som hørtes ut til å fungere bra. Samtidig satt stykkene korpset skal bruke bra... Så på søndag håper vi å få spilt inn musikken...
Ustabil-Kim
11th November 2005, 15:47
vet ikke om det er noen som har spurt før, og orker ikke lese igjennom 16 sider heller=P
Men kommer filmen på nett, eller blir dette en DVD?
HenrikSolberg
11th November 2005, 18:25
Blir en DVD...
Ustabil-Kim
11th November 2005, 21:53
smart, når du har lagt såppass mye tid å arbeid inn i en film som dette så syns jeg det er waste å legge filmen rett på nett med en gang.
Kjøper meg hvertfall en kopi hvis det blir mulig =)
HenrikSolberg
13th November 2005, 22:54
Det skal nok bli mulig se :)
I dag har vi vært og tatt opp resten av musikken til filmen... Kjæresten min tok noen bilder, og noen av de er her:
Oversikt over alle:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/musikkinnspilling/canon_alle.jpg
Ca 20 musikere:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/musikkinnspilling/canon_musikere.jpg
Opptak:
http://home.online.no/~da-sol/domino/bilder/musikkinnspilling/canon_opptaksplassen.jpg
MacGuffin
14th November 2005, 13:27
Hvem av de to nederste folka er deg, Henke? :wink: Regner med du er en av de..
HenrikSolberg
14th November 2005, 13:45
Til høyre! :wink:
Melwasul
14th November 2005, 13:47
Om jeg ikke husker feil, brukte dere notatene fra en gammel svensk musiker? Iallfall var det ganske stilig å ha en egen orkester :D
HenrikSolberg
14th November 2005, 13:53
Den ene melodien, Gammel Fabodpsalm från Dalarna, er skrevet av Oskar Lindberg som er svensk ja.
Mens filmens andre melodi, Marche from "The Love for Three Oranges", er skrevet av Serge Prokofieff.
MacGuffin
14th November 2005, 19:49
Regna med at det var deg som satt nærmest kameraet vettu. Sitter å gnikker på det :P Hehe. Neida, jeg gleder meg Henke. Kommer nok til å bli en god film skal du se. Når er release date'n?
HenrikSolberg
14th November 2005, 21:57
Planen er at filmen skal være ferdig før jul, men når releasedate blir er vi ikke sikre på enda da det avhenger av om kinoen er interessert i å putte den inn i kinoprogrammet eller ikke...
HenrikSolberg
7th December 2005, 20:05
Driver og redigerer lyden på Domino nå. Filmen nærmer seg ferdig. Vi kommer til å gi ut et soundtrack når filmen er ferdig, men her kommer et lite utdrag fra filmens temalåt Gammel Fabodpsalm från Dalarna.
Kort utdrag (http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/lyd/fabodpsalm_floyte.mp3)
Det er på sin plass og takke klassekamerat Ivar Rystad som har hjulpet meg med opptak av musikk og lydredigering av filmen. Skiptvet Musikkorps som har spilt inn musikken må også takkes!
Hva synes dere?
trollet
9th December 2005, 20:24
nå kom det jo nylig en film som heter domino... hva gjør du?
HenrikSolberg
9th December 2005, 21:21
Nå har det seg slik at jeg hadde tittelen klar før de idiotfolka der... Så advokaten min er på saken og det blir nok et kjempesøksmål! :wink:
MiniMan
9th December 2005, 21:47
Nå har det seg slik at jeg hadde tittelen klar før de idiotfolka der... Så advokaten min er på saken og det blir nok et kjempesøksmål! :wink:
hahaha...
Kyrre
10th December 2005, 00:11
Hva synes dere?
Siden ingen svarer, så vil i det minste jeg nevne at lyden var veldig god på det klippet. Nesten helt proft.
HenrikSolberg
14th December 2005, 01:17
I dag har jeg og lydredigeren min sitti på skolen og jobbet med lyden til filmen i klasserommet vårt (som har et rimelig bra surround-anlegg). Så nå er forhåpentligvis lyden enda litt bedre...
Her kommer noen korte utdrag av melodiene som brukes (alle spilt inn av "oss"):
Marche from "The Love for Three Oranges" (http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/nighttime/domino/lyd/marche_kort.mp3)
Serge Prokofieff, Op. 33
Hovedtema: Gammal fäbodpsalm från dalarna (http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/nighttime/domino/lyd/fabod_floyte_kort.mp3)
Oskar Lindberg
Solist: Torun (Fløyte)
Hovedtema: Gammal fäbodpsalm från dalarna (http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/nighttime/domino/lyd/fabod_sax_kort.mp3)
Oskar Lindberg
Solist: Thomas Borger (Saksofon)
I tillegg vil det forhåpentligvis bli spilt inn en melodi til i løpet av uken. Ei klasseveninne tar seg av cover og plakat, og rett over jul vil såvel DVD og CD være tilgjengelig til en billig penge...
Hva synes dere?
vBulletin® v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.