PDA

Vis full versjon : Moral: ha tro på deg selv

Stroyer
17th April 2005, 08:41
Har lyst til å lage en film hvor moralen er at man må ha tro på seg selv. Jeg sitter faktisk på et manus jeg selv synes er ganske bra, men det er kanskje litt for langt.

Jeg vil lage en film med en veldig kort og enkel handling. Om jeg kunne blandet inn moralen i en scene med en som kjøper en is, så kunne kanskje det vært veldig bra. Det enkle er ofte det beste.

Selv om filmen skal bli kort og ha en liten handling, så vil jeg likevel ha med så mange frampek, roller, underkonflikter ol. som mulig, og jeg vil gjerne bygge filmen opp med et anslag, en personskildring, et klimaks/vendepunkt og en avslutning.

Jeg har noen idéer selv, men vil gjerne vite om noen andre har noen tips. Ikke nødvendig å komme med hele manus her, bare led meg rett vei.

GeEzah
17th April 2005, 12:20
Er ikke dette en litt bakvendt vei å begynne med ett manus? Jeg tror aldri det er en god ide å basere ett manus utifra en moral... Det er bedre når moralen skumrer litt og man må tenke litt etter hva morelen egentlig er.

Dette hørtes iallfall veldig skoleprosjekt aktigt ut.

Kenny Wang
17th April 2005, 16:13
Jeg må bare si dette: Moral i film er bare jævlig, og hvis det til og med er utgangspunktet for filmen, da er det bare hat. Moral kan noen ganger være kult hvis det er på-kante-moral, men ikke ellers. Moral som "Du skal elske din neste" er grusomt.

Stroyer
17th April 2005, 16:50
Jeg fant faktisk ut moralen etter å ha laget et manus, men så synes jeg ikke manuset var godt nok for moralen :D Så jeg vil lage et nytt manus med samme moral.

Vi har en lærer (som jobber / har jobbet i filmbransjen) som er veldig streng på det med moral, tema og budskap når vi har videooppgaver. Og jeg ser egentlig poenget hans.

Jeg synes overhode ikke det er bakvent å ta utganspunkt i en moral. Å lage film handler jo om å fortelle noe til publikum, og da er det jo greit å selv vite hva man forteller. Sorry mate, that's my way to do it. Greit nok egentlig - at vi har forskjellige måter å lage film på - for da blir det mer variasjon.

Men er det noen ideer her eller? Hva for en hverdagslig ting som krever litt selvtillit kan en person gjøre?

Kenny Wang
17th April 2005, 17:29
Nå er faktisk ikke moral det samme som som budskap. Det er en stor fordel med budskap, så vet du hva du forteller med filmen din, og har noe å holde deg etter, men det å prakke på folk en moral, det er bare dårlig filmskaping.

GeEzah
17th April 2005, 20:31
Læreren tilhører litt av den gamle klassen av filmmakere i Norge. Det å starte med en moral som utgangspunkt for en film er faktisk ofte en omvendt måte å bygge opp en story på. Det egner seg til sketsjer og diverse, hvor publikum er klar over moralen i stykket og lite blir lagt opp til egen tolkning.

En story blir ofte skapt ut av en hendelse, situasjon, konflikt og derav kommer budskapet av seg selv. Det er storyen som lager moralen/budskapet, ikke omvendt. Men nå går det vel an å gjøre det også. Alt er jo mulig.

Det går an å begynne med ett budskap. Man kan si at nå skal jeg lage en film om hvordan kurdere har blitt drevet på flykt i all verdens tid, så bestemmer man seg for å lage en film om en enslig mor på flykt i Tyrkia. Da har man noe konkret å forholde seg til.

Å lage en film utifra en slik moral som du har bestemt deg for blir som å være med i en diskusjon men på forhånd bestemt deg for en holdning og standpunkt lenge før diskusjonen har begynt.

Å skrive en story er å gruble med seg selv, og nettopp det gjør jeg mens jeg skriver dette. Det går an å lage en story utifra en moral, men da har vel storyen en tendens til å bevege seg i en forutsigbar retning?

Det eneste jeg er sikker på er at når man har først begynt å lage filmen sin så skal man alltid ha i tankene hele tiden hva budskapet i filmen skal være og få det frem på best mulig måte. Så da har vel egentlig sagt at man kan begynne med moralen, men seriøst nå bare babler jeg i vei. Det er som med høna og egget. Men når du begynner en story med moral som utgangspunkt, så frarøver du publikum muligheten til å finne sin egen mening med filmen...

Stroyer
20th April 2005, 08:35
Moralen og budskapet har en veldig flytende grense. Jeg vil fortelle om en person som skal gjøre noe, men ikke klarer det før han stoler på seg selv - at han virkelig kan klare det. Skjønner?