PDA

Vis full versjon : Når man skal lage sin egen musikk

datselguf2
23rd September 2005, 07:12
Den nyeste filmen min skal vi ha egenprodusert musikk...

ja så lurer eg på hvor er det best og ta opp musikken....

I et studio
I kjellern

osv

stelvis
23rd September 2005, 07:17
Det du bør tenke på når du skal velge hvor du skal spille inn. Er romklang, og romstøy. De sier det at i et bra opptak, så skal den høyeste lyden være 90db over den laveste lyden, og det stiller ganske mye krav til støynivå i rommet ditt.

datselguf2
23rd September 2005, 07:22
ok

er det noe mer eg skal tenke på..

skal lage noe enkel krigs musikk her på studioet

Trenger ikkje noe mer en Bass, Trommer (jallefall skarptromme), Gitar (kansje), litt Fiolin, Trompet......

ja noe mer man trenger....

HenrikSolberg
23rd September 2005, 10:28
Skal du kun ha egenprodusert musikk, eller egenkomponert... For hvis musikken er egenkomponert så må du passe på at mannen/kvinnen som skrev originalverket døde for mer enn 75 år siden. Ellers har du ikke opphavsrett til å bruke sangene/melodiene...

Hva slags instrumenter du trenger avhenger selvsagt av scenen og hvor "stor" den er...

Men kombinasjonen bass gitar, gitar, trommer, fiolin og trompet tror jeg nok aldri er prøvd ut før... 8O

Og dessuten, du skal jo kunne en del om musikk dersom du skal arrangere dette... F.eks. hvis du skal arrangere stykket, eller skrive et selv, så må du f.eks. kunne transponere noter... Siden trompet er stemt i Bb (som regel), mens de andre instrumentene du nevner er i natura...

Og det beste stedet å ta opp musikken er nok et studio, men det kommer selvsagt ann på kjelleren...

Det Stelvis sier er vel delvis korrekt... Det kommere veldig ann på musikken... Hvis musikken er veldig rolig og stille (f.eks. styrkeverdien piana og tempoverdien largo) så vil du aldri oppnå 90db...
Men dersom stykket ditt inneholder både svake og sterke partier så bør nok forskjellen ligge på rundt 90db, men det kommer mye ann på situasjonen...
Et symfoniorkester skal kunne klare å utøve et spenn fra 0-120 db... Det er ganske vilt når en tenker på at lydstyrken fordobler seg ved hver 6 db! :wink:

remiant_85
23rd September 2005, 12:07
Men kombinasjonen bass gitar, gitar, trommer, fiolin og trompet tror jeg nok aldri er prøvd ut før... 8O

SKA musikk da ? de bruker mye forskjellig.. hovedsaklig blåseinstrument da .. åsså kan man ta andre musikktyper , som gåte, brukte jo fiolin sammen med de andre instrumentene ;)

men du tenker kanskje bare i filmsammenheng?

men uansett ..man kan få mye kult ut av mange forskjellige instrumenter, man må bare ha folk som kan bruke dem!

KUDi
23rd September 2005, 13:30
Supertones bruker gitar bass trommer og blåseinstrumenter, skamkult :)

Og man trenger jo ikke noter eller ferdig komponert musikk til for å spille, man kan jo komponere selv og lage den eksakte feelingen du vil ha.