PDA

Vis full versjon : får jeg lov?

henriette
17th April 2006, 15:06
er helt amatør når det kommer til å filme, og lover og regler :D
lurer derfor på om det er lov å bruke noen annenns musikk i et ikke kommersiellt prosjekt. filmen skal kun vises til private personer, og det kommer ikke til å selges noe i filmens navn. hvordan er reglene da? jeg har lyst å bruke en låt av Roxy Music, som har sluttet å spille sammen for en god stund siden. endrer det noe? hvis det ikke er noen måte å bruke denne musikken på, hvordan skal jeg da finne musikk som man får lov til å bruke?

jasonX
17th April 2006, 15:14
Det går helt greit så lenge du ikke tjener penger på filmen, og den kun vises for privatpersoner.

Remi
17th April 2006, 15:18
Tror ikke personene du skal hvise filmen til bryr seg, hvis de da ikke jobber i Statens Filmtilsyn...

Noen andre kan sikkert poste en link med mere info.

Stian postet visst før meg.

Lalo
17th April 2006, 16:22
Som Remi og jasonX her sier, er det ikke farlig å vise filmen for privatpersoner. Selv om de kommer fra Statens Filtilsyn, så tror jeg ikke de bryr seg så veldig siden det er en privat visning på amatørnivå. :P

Hvis du nå skulle bruke musikk i en film som skal vises på en offentlig visning, så har det ingenting å si om gruppen/personen som laget musikken er død eller ikke spiller mer. Dette er for at det er plateselvskapet som har rettighetene til musikken, ikke personen. Hvis du vil bruke ucopyrigthet musikk, så har Justin R. Durban mye bra musikk, som ligger på denne siden (http://www.edgen.com).

Lykke til med filmen og velkommen til forumet! :wink:

datselguf2
17th April 2006, 17:00
Tror ikke personene du skal hvise filmen til bryr seg, hvis de da ikke jobber i Statens Filmtilsyn...

Da Har du "Fese i postkassa" som vi sier her nede.

henriette
17th April 2006, 17:56
takk får mange bra opplysninger. min definisjon av privatpersoner i denne sammenhengen er et panel får opptak på friskolen "strykejernet i Oslo". er de så private som jeg tror. :? de er jo ganske fritenkende og ikke kommerse mennesker. kanskje jeg bare skal satse på det :)

StianH
17th April 2006, 18:10
min definisjon av privatpersoner i denne sammenhengen er et panel får opptak på friskolen "strykejernet i Oslo".

Det går nok helt greit i en slik sammenheng. :)