Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Å skrive manus.

Kan noen hjelpe meg med hvordan man skal skrive et manus? Da tenker jeg på selve oppsettet / oppbyggingen av et manus.

Er det noe jeg hater mest så er det å skrive, enten det måtte være manus, stil, essey eller bok. Men nå må jeg bare bite i det sure eplet og prøve å få kladdet ned noe her. :x

Jeg gidder ikke lete gjennom en haug med poster som sklir ut i diskusjoner om hvilket manusprogram som er best og verst, og hvorfor en onkel til gud-vet-hvem overlevde krigen osv. :roll:

Hvis noen har eksempler de vil dele med seg, så sier jeg ikke neitakk til det heller. :wink:

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Å skrive manus.

Du kan jo ta en titt på denne tråden:
    http://norskfilmforum.com/modules.ph...c744236029e04e

Men. Dersom du hater og skrive, hvorfor skal du skrive da? Er det en oppgave du må gjøre? Eller kan du overlate akkurat manusdelen til noen andre?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Å skrive manus.

Takker. :P

Jeg har egentlig aldri likt å skrive. Men denne gangen er det jeg som har ideen, og det blir til at jeg må skrive manuset for å få det slik jeg vil.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Å skrive manus.

Manusdelen er vel den eneste delen som er fullført i min guide il filmproduksjon. Tror linken ligger i signauren min.

Hvis du hater å skrive vil jeg si at det er nesten håpløst å skrive et godt manus, eller historie for den saks skyld. Man må ha en viss holdning til det en gjør og like det. Hvis ikke går det til dundas!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Å skrive manus.

Mulig det.
    Men jeg får nå gjøre mitt beste for å få ideen ned på papiret.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Å skrive manus.

Og for å faktisk få ideen ned på papiret må du nok gjøre annet enn å sitte og lure på hvordan du skal skrive. Tenk heller på hva du skal skrive.
    e're all living in America

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Standard Å skrive manus.

Kanskje denne tråden er til hjelp:

http://www.norskfilmforum.com/module...8227e0a02f4ba9
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Å skrive manus.

Sitat Opprinnelig postet av Herr. Hvermansen
    Og for å faktisk få ideen ned på papiret må du nok gjøre annet enn å sitte og lure på hvordan du skal skrive. Tenk heller på hva du skal skrive.
    Jeg vet hva jeg skal skrive. Jeg lurer på hvordan jeg skal skrive det.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Å skrive manus.

Jeg forstår meg virkelig ikke på mennesker som har bestemt seg for å skrive, men vet ikke hvordan. Du kan lese og skrive, so what's the problem? Hvis det er så viktig at manuset ser ut som et "ekte" manus så kan jo du først skrive det som en novelle (eller noe annet du kjenner til), og deretter få noen andre til å skrive det om til et manus. Hva som helst for å spare tid og for å være så effektiv som mulig siden det virker i hvert fall som om dette er den langsomme varianten ("hvordan skriver jeg et manus").

Og hvis det er du som skal filmatisere manuset så er det jo ingen problemer, for hovedårsaken til at manus "skal være skrevet på en spesiell måte" er for at regissører (og andre) som ikke skrev det kan lettere visualisere det og lese det på location.

Min anbefaling er kun for din skyld og for at du kan komme fortere i gang med filminnspilling. Filmen blir ikke dårligere hvis manuset er skrevet på en annen måte, spesielt hvis personen som skrev det også skal regissere det.
    e're all living in America

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Standard Å skrive manus.

Hvordan du skal skrive det? vel det enkleste som er blitt sagt om å skrive manus; 'write what you see'. Og det summerer hovedpoenget med film manus skriving ganske mye.

Du kan ikke skrive hva folk tenker eller føler. Du må vise det, i form av hva de gjør, hvordan de reagerer og hva de sier. (ofte blir de ekte følelsene vist frem i voice over, men de gode skuespillerne gjør alt med et blikk).

Så når du skriver: se for deg hva som skjer på skjermen, og skriv det ned. Enkelt og greit.

En god øvelse er å se på noen scener i en film, og så skrive ned et manus på nøyaktig det som skjedde på skjermen, og ordrett dialog. Så går du på www.imsdb.com og laster ned det originale scriptet til filmen og ser hvordan forfatteren gjorde det.. hva gjorde du annerledes? brukte du fler setninger på å forklare det som skjedde enn det forfatteren trengte? (sannsynligvis!) Det er en god måte å lære på!!

lykke til!
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •