Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Amandus, ikke noe for gutter

Hvorfor er det nesten bare jenter som blir nominert til Amandus? Er gutta for dårlige :?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Og hva er poenget med å bringe det på bane som om du vil ha en "gutter er bedre enn jenter"-tråd? Fordi du føler deg snytt og at "ei jente tok plassen jeg skulle ha" ?

Nå er det dog sånn at jenter stort sett har bedre pågangsmot og driv i det de liker. Og er himmelens vidunder når det gjelder å lage visuelle fremstillinger i ulike medium.

At det er flere jenter enn gutter som er nominert, tyder vel på nyskapning og større/voksende kompetansemangfold blandt det andre kjønn? I tillegg er vel ikke filmbransjen akkurat overøst av kvinnelige aktører - det kan jo òg være en faktor, at amandus favoriserer litt, for å få litt forandring. Noen form for regulasjon har de nok, og plukker ut "det beste" av begge kjønn.

I tillegg skal det nevnes at Amandus har vel en noget høyere terskel enn UKM for å delta/bli nominert etc.. Sånn er det bare, that's life, og UKM er veldig lekestue i forhold til alle andre greier du kan delta med film på. Been there, done that, fem år på rad. MEN så er UKM en grei arena å øve seg på å treffe andre likesinnede fra fylket/landet, og det er jo gøy!

Gudd løkk med å innse at det finnes skapninger med andre typer genitalier enn deg selv, og at disse er minst like skarpe på det meste du selv er god på.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

yey girlpower!
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Og hva er poenget med å bringe det på bane som om du vil ha en "gutter er bedre enn jenter"-tråd? Fordi du føler deg snytt og at "ei jente tok plassen jeg skulle ha" ?

Nå er det dog sånn at jenter stort sett har bedre pågangsmot og driv i det de liker. Og er himmelens vidunder når det gjelder å lage visuelle fremstillinger i ulike medium.

At det er flere jenter enn gutter som er nominert, tyder vel på nyskapning og større/voksende kompetansemangfold blandt det andre kjønn? I tillegg er vel ikke filmbransjen akkurat overøst av kvinnelige aktører - det kan jo òg være en faktor, at amandus favoriserer litt, for å få litt forandring. Noen form for regulasjon har de nok, og plukker ut "det beste" av begge kjønn.

I tillegg skal det nevnes at Amandus har vel en noget høyere terskel enn UKM for å delta/bli nominert etc.. Sånn er det bare, that's life, og UKM er veldig lekestue i forhold til alle andre greier du kan delta med film på. Been there, done that, fem år på rad. MEN så er UKM en grei arena å øve seg på å treffe andre likesinnede fra fylket/landet, og det er jo gøy!

Gudd løkk med å innse at det finnes skapninger med andre typer genitalier enn deg selv, og at disse er minst like skarpe på det meste du selv er god på.
    Min gode mann, du trenger ikke undervurdere min intelligens ved å tro at min hensikt med å opprette dette emnet var sjalusi. Tvert imot så beundrer jeg de kvinnelige deltagerne (noe min Amandusreportasje i Avisa Nordland bør bekrefte). Vår egen film var ikke engang innenfor konkurransereglene, og det var heller ikke denne som var temaet her. Og hva i all verden har UKM med saken å gjøre?

Mitt spørsmål var ganske enkelt hvorfor jenter, år etter år, er i flertall blant de nominerte til Amanuds(?) Måten jeg la frem spørsmålet på var for å skape debatt (selv om det ser ut til at du heller ble provosert ved spørsmålet).

Så spar meg for dømmingen din.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Det jeg ikke vet, kan jeg heller ikke ta utgangspunkt i. Og sannsynligheten for at jeg leser avisa du skrev i er nokså liten, retning "ikke eksisterende". Jeg tok utgangspunkt i spørsmålet, og det jeg har lest av deg før på andre innlegg hvor jeg ser en viss misnøye ved Amandus. Eller blander jeg, og det hele dreide seg om en annen?

UKM fordi det var noe du deltok på, eller?... :roll: UKM kan henges på en knagg hvor de fleste mellom 12 og 20 år er innom, før eller senere, når de driver med kreative hobbyer som f.eks. video og kortfilm.

Når du vil skape debatt, er det fint å informere om temaet, og ende opp med et spørsmål. Å komme med et spørsmål som er så kontant og direkte vil, som i mitt tilfelle, oppleves feil - fra ditt ståsted, da du allerede sitter inne med den informasjonen du trenger for å stille det spørsmålet du mener er interessant.

EDIT: typo

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Det jeg ikke vet, kan jeg heller ikke ta utgangspunkt i. Og sannsynligheten for at jeg leser avisa du skrev i er nokså liten, retning "ikke eksisterende". Jeg tok utgangspunkt i spørsmålet, og det jeg har lest av deg før på andre innlegg hvor jeg ser en viss misnøye ved Amandus. Eller blander jeg, og det hele dreide seg om en annen?

UKM fordi det var noe du deltok på, eller?... :roll: UKM kan henges på en knagg hvor de fleste mellom 12 og 20 år er innom, før eller senere, når de driver med kreative hobbyer som f.eks. video og kortfilm.

Når du vil skape debatt, er det fint å informere om temaet, og ende opp med et spørsmål. Å komme med et spørsmål som er så kontant og direkte vil, som i mitt tilfelle, oppleves feil - fra ditt ståsted, da du allerede sitter inne med den informasjonen du trenger for å stille det spørsmålet du mener er interessant.

EDIT: typo
    Igjen var ikke temaet mine egne produksjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden drar inn tema som er off-topic. Mitt forhold til Amandus er heller ikke relevant for saken (personelig elsker jeg Amandus og beundrer de få heldige som blir nominert).

Når jeg skaper debatt, eller retteresagt en diskusjon, rundt et tema er det kort og greit av den årsak at jeg ønsker å høre andres meninger om det jeg spørr om. Dine svar er spottende og langt fra det jeg vil karakterisere som gode svar: Hvor i spørsmålet har mine filmerfaringer blitt lagt frem som et diskjusjonstema?

Jeg skjønner at jeg tydeligvis har brutt de uskrevne regler om formulering av spørsmål, så unnskyld meg.

/ Thonhaugen

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Som nevnt før - det jeg ikke vet kan jeg helleri kke ta utgangspunkt i. Når du nevnte bare
    Hvorfor er det nesten bare jenter som blir nominert til Amandus?
    virket det som at du føler deg snytt for å ikke ha blitt med e.l..
    Hadde du startet innlegget med å beskrive situasjonen rundt Amandus og gi den som er blank på området informasjon for å komme i gang, gir du desto mer grunnlag til å starte en diskusjon.

For å sette det litt på spissen. Tenk deg en sending på Tabloid. Det sitter fire folk i studio og programlederen spør like etter vignetten "Hvorfor syns du det? Ring inn og si din mening".. :roll:

Da har innringerene INGEN aning om hva de skal si meningen sin om.

Når jeg skaper debatt, eller retteresagt en diskusjon, rundt et tema er det kort og greit av den årsak at jeg ønsker å høre andres meninger om det jeg spørr om. Dine svar er spottende og langt fra det jeg vil karakterisere som gode svar
    Mitt svar strakk ikke til, fordi du ikke kom med et spørsmål som hadde en grunnmur å bygge på.

Hvor i spørsmålet har mine filmerfaringer blitt lagt frem som et diskjusjonstema?
    Du sa ingenting om at det ikke var om dine erfaringer heller. Se første avsnitt i innlegget mitt her.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Re: Amandus, ikke noe for gutter

Sitat Opprinnelig postet av Thonhaugen
    Hvorfor er det nesten bare jenter som blir nominert til Amandus? Er gutta for dårlige :?
    Basert på observasjoner på dette forum, vil jeg anta at grunnen er at jenter tar utgangspunkt i filmen, mens gutter tar utgangspunkt i hvilke programvare man skal bruke.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Interessant teori, Nilsjnesse, men ikke alle brukere på dette forumet er nødvendigvis klippere.

”Nå er det dog sånn at jenter stort sett har bedre pågangsmot og driv i det de liker. Og er himmelens vidunder når det gjelder å lage visuelle fremstillinger i ulike medium.”

Dette er igjen noe som setter mennesker i båser, nemlig fordi mennesker faktisk er forskjellige. Og en skal ikke si at jenter er vidunder når det gjelder visuelle fremstillinger, som en ikke skal si det samme om gutter. Det er slik at noen er mer talentfulle på ulike områder enn andre, uavhengig av kjønn.
    Noe som tar meg tilbake til spørsmålet som denne tråden åpnet med.

”Hvorfor er det nesten bare jenter som blir nominert til Amandus? Er gutta for dårlige?”

Hva mener du med at guttene er for dårlige? Det kan hende at akkurat blant de filmene som ble sendt inn til Amandus var det, ved en tilfeldighet, slik at de beste filmene faktisk var laget av jenter. Det er som sagt ingen forskjell, vil jeg tro, på kunstnere generelt, om de er menn eller kvinner. Bortsett fra de kunstneriske forskjellene. Men talent, er ofte noe som bygges opp, i hvert fall i denne bransjen.

Og Thonhaugen, du virker litt misunnelig. Jeg ser, dessverre, ikke meningen med denne tråden. Og hvis det er noen gutter som synes de er mindre talentfulle enn jenter (og synes dette er leit) er det deres problem.
    Jeg forstår heller ikke hvordan du går frem. Du spør hvorfor nesten bare jenter blir nominert til Amandus, men sier at du har mye respekt for de kvinnelige deltakerne. Ja, så hvorfor starte en tråd som denne her? Hvorfor? Og forventer du en forklaring på hvorfor jenter i enkelte tilfeller (i dette tilfellet Amandus) har laget filmer som i hvert fall en spesiell jury har ment var en bedre film enn en annen?

Hvordan kan det være en diskusjon rundt dette emnet i det hele tatt, uten å gjøre den fiendtlig mot kvinner som lager gode filmer? For det er det du kritiserer, er det ikke? At jenter har flere filmer på Amandus enn gutter og du ønsker å vite hvorfor.
    e're all living in America

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •