Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Standard Betalingsmåte av bryllupsfilm

Nå har jeg fått meg et klassisk oppdrag; å filme i Bryllup.
    Det er til sommer'n til en slekting av meg. Jeg skal filme hele greia pluss sette den sammen. Jeg kan bruke 2 kameraer. Og jeg skal få betalt. Jeg tipper det er mange her som har erfaringer rundt slike oppdrag.

Derfor er mitt hovedspm: Åssen skal jeg ta betalinga? Skal jeg ta timebetalt eller skal jeg si en fast sum på forkant til de ansvalige for festen? Lønna skal dekke div utstyr som brukes og arbeidstida jeg bruker på dette. Det går med noen timer å filme en hel dag og sette sammen det etterpå.

tilleggspm er: Har dere no tips og triks angående å filme i bryllup? Så det en toppers bryllupsfilm. Fyr løs med det.
    Jeg vet ikke åssen festlokalene er, men vet at kirka er stor. Settingen rundt bryllupet skal jeg få videre nærmere bryllupetdagen.

Takker for alt jeg kan få av anbefalinger..
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Si at du vil bli betalt en fin liten sum i kontanter, halvparten før du filmer og halvparten etter. Og så, hvis de likte bryllupsvideoen veldig godt, kan det hende du får en bonus.
    e're all living in America

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Fast sum gjør det lettere for både deg og arbeidsgiveren din - dersom du i ettertid mener at du har fått for lite betaling, kan du spørre om litt ekstra betaling

Timebetaling er vanskelig å kontrollere - for de kan jo ikke akkurat kontrollere hva du driver med under redigering. Og det varierer fra person til person - noen bruker lang tid under redigering. Eller datamaskinen din er så treg at det bruker mye tid. Så vidt jeg vet, er det uvanlig å ha timebetaling til filming og liknende...

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Sett opp en pris på forhånd, folk liker alt i ett priser.
    når det gjelder beløp varierer det veldig mye for min del, er paret eller nær slekt bekjente er det klart at det synes på summen og det kommer jo veldig an på hvordan paret vil ha det, det kan være redigert eller uredigert, på tape dvd, kanskje dvd med meny, kanskje bare litt redigering, kanskje det skal redigeres en liten oppsummering av bryllupet osv..

Anbefaler at du blir enig om en pris før du skal filme, da folkene som arrangerer bryllupet ikke alltid vet hvor mye arbeid som egentlig ligger bak,få klarhet i hvor det skal filmes om du i hele tatt skal være med på festen etterpå og hvor lenge dette varer, skal du filme absolutt alle talene og alle lekene? (personlig pleier jeg unngå å filme alle sangene) så forklar gjerne hva du kommer til å gjøre og ca pluss minus hvor mange timer det kommer til å ta og hvor mye utstyr du trenger koster som dvtapes dvder, cover, teip (som i gaffertape) så folk ikke føler at de har blitt robbet.

Og når du er i selve bryllupet, husk å være hyggelig med de du møter, også de innpåslitne som hele tiden vil vite hvilken type linse du har på kameraet ditt som du ikke har mulighet til å skifte linse på, dette er en gledens dag (forhåpentligvis) for begge sider av familien så det er ikke feil å kle seg litt opp selv om en er kameramann, har fått gode tilbakemeldinger på det

Så er det dette med filmingen da, alltid like vanskelig å vite hvor innpåtrengende man skal være, man SKAL jo ha gode bilder, men allikevel ikke snuble i en eller annen brudekjole, så dette kan jo være en fin ting å ta opp med familie/paret før filmingen. Noen syns det er greit at du står med alterringen under selve vielsen, mens andre syns du skal holde deg litt mer anonym. Ikke vær for beskjeden heller, da blir det bare kluss.

Å filme i bryllup er ganske fint, god mat, du tjener gode penger og møter hyggelige folk, men på en annen side er det ganske hardt og kjedelig jobb, mye trasking, folk som lurer på hvilken linse du har,hjemmediktede sanger og taler om folk du kanskje ikke kjenner, lang arbeidsdag (varer ofte til langt på natt) i noen tilfeller MYE redigering.

EDIT: Jeg har sluttet å bruke 2 kameraer i bryllup, rett og slett fordi det blir dobbelt så mye arbeid, men det er jo fint så er du på den sikre siden.
    Det blir alltid litt nerver når en skal filme bryllup, for det er jo ekstremt viktig at det ikke skjer noe teknisk feil med et kamera eller at du har mistet lyden. Bruk for all del nye dvkassetter, helst noen med litt kvalitet for å være sikker...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg har ikke filmet, men klipt et par bryllupp. Noen ganger kun til DVD, andre ganger til kaffen når noen andre gjester som ikke var i kirka kan få med seg det store øyeblikket da begge sier "ja".

For all del - vil du dekke vielsen bra, bør du bruke to eller tre kamera.

- Plassèr et i alterringen, sånn at du får med det ansiktene til paret når de står forann presten og får velsignelse og det der

- Ett oppå et eventuelt galleri som tar total, og et annet som står i litt perspektiv så du får med brudeparet etter de har satt seg på samme side.

En annen ting er å legge opp kabler og mikke opp alterringen så man hører hva presten sier og hva parene sier, sannsynligvis "ja".

Avtal med presten i forveien, og avlegg gjerne et besøk i kirka dagen før, eller kom ekstra tidlig og avklar hvorfor du er der, så de ikke går helt av skaftet av at du vil plassere kamera og mikrofon her og der.

På brylluppsfesten kan du gjerne ta noen generelle bilder, og få med de viktigste talene som forlovere, brudeparet, og foreldre. Få med at folk spiser, drikker, hygger seg, ler og koser seg i hverandres selskap. Og nyt festen!

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Tusen takk for svar. Dette kom godt med. I seg selv synes jeg det er koseli å være i bryllup. Men som alle vet varer brylluper kanskje lenge og taler og ting er treigt. Så da synes jeg det er like greit å filme, for da har jeg noe å gjøre. Hehe. Det er bryllup til kusina mi som er noe å 20. Gifter seg med en gutt fra USA. Hehe. Og denna filmen ska sikkert vises der borte siden de bor der. Så nå får jeg en film til USA. Hehe.

Åssen tips har dere angående lyd? fikk vite litt ,men trenger mer tips der. Ska jeg koble kamera te lydanlegge? Har Canon XM1, men om ledningene er lange nok vet jeg ikke.

vil bare si at beskjeden er jeg ikke. Har jeg kamera har jeg rettigheter. som de ansvalige sier til meg; jeg er ekspertenpå filminga. Hehe..

Er det flere som har noen anbefalinger, så kom med det.
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Har kirken litt oppegående lydanlegg kan du jo koble til en minidiskspiller så synche det ettepå, men husk å ta opp i samme HZ på kamera og minidisk

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Jeg hvet ikke helt, men hadde jeg skulle gjort dette ville jeg nok droppet mange av de "faste" bryllups bitene. Ville prøvd å lage på litt orginale kamera-vinkler, kanskje Noe fargekorrigering som man kan planlegge på forhånd osv. Hvet iallefall at jeg hadde likt en mer "kunstnerisk" fremstilling enn en helt ordinær og typisk én. Men for all del. Det må du jo nesten se ann på hvem som skal gifte seg. Er de typene som liker det "normal/ vanlig" så gå for det.
    eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av Mario
    Og denna filmen ska sikkert vises der borte siden de bor der.
    Hmm, så kanksje det er best å konverte til NTSC? Med tanke på de kanskje ikke har PAL tv eller dvdspiller der...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Angående lyd; Du sier du har Canon XM1. Såvidt jeg vet (ikke mye... ) så har dette to XLR mikrofoninnganger. Hva med å koble en mikrofon til den ene og lydanlegget til den andre? Det burde funke fint. Har du ikke lang nok ledning så skaffer du deg en, enkelt og greit

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •