Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: DV til DVD

Cadet 2
    Medlem siden
    Jul 2007
    Svar
    5

Standard DV til DVD

Hei

I fare for å poste i feil forum/topic ect, hopper jeg likevel rett i det!

Jeg sitter med en god del fulle dv-kasetter (3 års oppsamling) og skal brenne de ut på dvd med best kvalitet i både lyd og bilde.

Innstalerte softwaren som fulgte mitt Canon MVX250i kamera i dag, og ble presset ut i "Windows Movie Maker" *gulp*
    Det er en god del filtyper å velge mellom, og jeg håper at noen av dere vet nøyaktig hvilken filtype jeg skal velge for å få mest ut av mine filmer

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Standard DV til DVD

Tror DVD bruker MPEG-2. Er ikke så veldig god på sånne formater, men det er vel MPEG-2.

Cadet 2
    Medlem siden
    Jul 2007
    Svar
    5

Standard DV til DVD

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Tror DVD bruker MPEG-2. Er ikke så veldig god på sånne formater, men det er vel MPEG-2.
    Hmm... det var ikke et alternativ som kom opp automatisk i allefall. Ser heller ikke ut som det finnes der heller.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nittedal
    Svar
    178

Standard DV til DVD

Får du ikke opp en innstillingen der det sier: Brenn/lagre med best kvalitet eller noe?

Det fikk i iallefal jeg. Bruker ikke Moviemaker selv, men hadde det jo på datan.
    he passion of making film.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard DV til DVD

Et VIKTIG spørsmål til denne tråden - skal du brenne på DVD for å arkivere i DV-kvalitet, eller for å kunne sette plata i en DVD-spiller og se på? Det er veldig forskjellige ting du må gjøre fra arkivering til å bruke DVDen for å se på...

Dersom du skal arkivere;
    Brenn AVI-filene over på DVD som datafiler - og that's it egentlig. Men er kanskje greiere å bare kjøpe en ekstern harddisk, i og med at èn time DV tar rundt 17GB - dermed må du ut med en Blu-Ray-brenner på et par tusen + plater som er svindyre ennå for å få arkivert. Komplett har tilbud på 500GB ekstern harddisk denne uka til under tusenlappen!

Dersom du skal ha dem på DVD for å se på DVD-spilleren i stua;
    Du må konvertere til MPEG2 og kunne gjøre authoring - dvs. du må ha Nero (sånn for hjemmebrukeren..) - den skal kunne ta inn MPEG2 og lyd, muxe det sammen og ordne menyer. Finnes sikkert gratisprogrammer der ute som konverterer til MPEG2 osv, men det har jeg ikke snøring på hva heter eller hvor du finner.

Hvis ikke - gi jobben til noen som har det som skal til og bla opp med noen kroner slik at jobben blir gjort.

Cadet 2
    Medlem siden
    Jul 2007
    Svar
    5

Standard DV til DVD

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Et VIKTIG spørsmål til denne tråden - skal du brenne på DVD for å arkivere i DV-kvalitet, eller for å kunne sette plata i en DVD-.....

Det forklarte det meste, takk

Finnes det noen som vet om et godt freeware program som omformer til mpeg2?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •