Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Standard Enda mer snakk om manusripter

Hei igjen
    Ville bare vite va dere eksperter syns om måten jeg skriver manus på.
    Er egentlig ikke så interresert i å høre hva dere syns om innholdet, men hvis dere har noe konstruktiv kritikk er det ikke uønsket.

BLODHEVN

manuskript:

Starttekster:
    -Filmmagi studio presenterer...
    ...En JGN produksjon...
    ...Blodhevn

Scene 1:
    UTE PÅ EN ENG

En mann går ute på en eng. Han går forsiktig og rolig.
    I hånden holder han en bue.
    Han ser seg rundt. Plutselig hører han rasling i gresset noen meter foran seg.
    Han stopper. Han legger en pil fra koggeret på buen og spenner den.
    Han puster tungt, sikter og skyter.
    Pilen treffer rett i gresset hvor han siktet. Han går bort dit og trekker opp en
    hare. Han smiler og legger byttet ned i en skinnveske som henger i en reim rundt nakken hans.
    Plutselig hører han en ny rasling fra noen busker i skogkanten. Han legger en ny pil på buen. (Han spenner den) Han går forsiktig nærmere da en mann plutselig kommer stormende mot ham med løftet sverd. Han prøver å skyte ham, men pilen flyr rett forbi ham. Mannen med sverdet er bare en meter fra ham nå og hugger til med sverdet. Han gir fra seg et kraftig brøl når sverdbladet treffer ham i skulderen.[/color][/i]
    ww.JGNfilm.piczo.com

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Hva er et manusript?

Men hvis det er manuskripter vi snakker om her, så kan jeg fortelle deg at det du nettopp la ut er en veldig bra in medias res scene. Du bør likevel skifte linje ganske mye oftere for oversiktens skyld. Og hvis denne mannen ikke bare er en "mann", så bør han nevnes med det navnet han har i filmen. Du bør ikke ha med produksjonsnavn og slikt i et manus, med mindre det er veldig viktig for introen i filmen at teksten vises på en spesiell måte, så nevner du ikke dette med mer enn "intro". Du må også forandre ordlyden på sceneanvisningen din: EXT. Eng - dag (feks.)

Men jeg er ganske sikker på at det finnes flere hundre poster angående dette på forumet allerede...

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Beklager det med overskriften.
    Høres ut som om du vet hva du snakker om, men jeg har et spørsmal:
    Hva er en in medias res scene. Takker ellers for veiledning.
    ww.JGNfilm.piczo.com

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

In medias res er i hovedsak et novelleuttrykk som brukes for å beskrive at man kastes rett inn i en scene som allerede er i gang uten noen innledelse eller begynnelse. Et anslag i en film er ofte et slik.

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Okei. Bra å få det oppklart.
    ww.JGNfilm.piczo.com

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    CHRISTIANSSAND
    Svar
    53

Tips, du burde ikke kalle mannen for et navn, før du gjør det klart for publikum hva han heter. Dette skaper god orden i manuset ditt og holder manuset oppdatert med henhold til historiens utvikling.

Noe slikt...

Scene 32
    INT. (BLOKKHUS, GANG)

Mann går ned gang.

Vi ser ID-brikke (Ostmar Feyer)

Ostmar Feyer

...da vet jeg at jeg strengt tatt ikke trenger å introdusere navnet hans flere ganger.
    ukas ink - ink all day
    Canon XM2, Premiere Pro 1.5 &; Combustion 4 should do the trick - Søm, Kristiansand S

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    CHRISTIANSSAND
    Svar
    53

Tips, du burde ikke kalle mannen for et navn, før du gjør det klart for publikum hva han heter. Dette skaper god orden i manuset ditt og holder manuset oppdatert med henhold til historiens utvikling.

Noe slikt...

Scene 32
    INT. (BLOKKHUS, GANG)

Mann går ned gang.

Vi ser ID-brikke (Ostmar Feyer)

Ostmar Feyer

...da vet jeg at jeg strengt tatt ikke trenger å introdusere navnet hans flere ganger.
    ukas ink - ink all day
    Canon XM2, Premiere Pro 1.5 &; Combustion 4 should do the trick - Søm, Kristiansand S

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •