Viser resultater 1 til 5 av 5
    Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    18

Standard Feedback ønskes:-)

Heisann godtfolk!

Som elev med Medier og Kommunikasjon har vi fått i oppgave å skrive et filmmanus, hvilket skal leveres inn i morgen. Jeg har brukt en tid på dette manuset, og holder nå på med storyboardet. Forhåpentligvis blir jeg ferdig iløpet av kvelden

Uansett ønsker jeg svært gjerne feedback på filmmanuset mitt! Det skal bli en kortfilm på 5-10 min. Er det noe jeg kan forbedre iløpet av kvelden? Manuset skal som sagt leveres inn i morgen.

Takk for svar

Link til manuset

/ Stalo

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Fin historie det her. Tar for seg et alvorlig tema... Du har en fin oppbygging, og strukturen gjør at vi får en god oversikt over hvem hovedpersonen er, hva som har skjedd før, og forholdet hans med sin far.

Jeg er ikke helt sikker på budskapet til historien.. Han ville drepe seg selv fordi faren mishandlet han.. så ble han bedre når han trodde faren skulle dø av sykdom, men så kom alt tilbake når det viste seg at han ikke var dødsyk alikevel.. Så nå skal han drepe han, men blir drept idet han går for å drepe, og faren hans finner han..

Du skaper en god stemning, og gode troverdige motivasjoner, men jeg ventet på et litt mer fyldig sluttpoeng..

Noe annet du må jobbe med er actionbeskrivelsene dine.. De er AAAAALT for lange.. dette er vanlig for nye manusforfattere..

Kort beskrivelse av leiligheten og hovedpersonen. Hvor sofaen og senga står er ikke nødvendig med mindre det er viktig del av plotet.. Kutt ned beskrivelsene dine 60-70% !! Ta det viktigste! oppsummer!

Her er et eksempel fra manuset ditt:

Samlet rundt et middagsbord ser vi TRE MENNESKER sitte og spise middag. Den ene personen er den samme som på bildene som henger på veggen, som er FAREN. Han holder en flaske sprit i den ene hånden. Den andre personen er en kvinne som skal forestille hans kone, og dermed også JÜRGENS MOR. Hun har blåmerker i ansiktet, og hun ser konstant ned; skamfull og redd. Den siste personen skal illustrere JÜRGEN SOM TENÅRING. Jürgen har på seg de samme klærne som på bildet, likeså faren. Jürgen sitter på siden av faren. Skjorten han har på seg er langarmet.

Sånn ville jeg ha skrevet det:

Rundt middagsbordet sitter Faren, MOREN og Jürgen. Faren drikker av en spritflaske, mens moren; med BLÅMERKER i ansiktet, ser nervøst ned i gulvet.

Skjønner du hva jeg mener? keep it simple!! kjedelig å lese igjennom repetitiv informasjon..Designet av plakater i bakgrunnen og plassering av seng kan du spare til notatene dine rundt art direction og set design.. Det har ikke noe i et manus å gjøre.. med mindre du 'planter' at sofaen står i midten og morderen snubler over den senere...

Ikke skriv VED MIDDAGSBORD i overskriften! dette er ikke en lokation! lokation er STUE eller SPISESTUE.

Du trenger ikke å skrive at personen f.eks Jurgen er yngre.. Det står i overskriften at det er flashback. For å vite hvor lenge det er siden kan du skrive alderen på hovedpersonen.. er han 17 i nåtid, kan du f.eks skrive Jürgen (14) i flashbacket, så er all tvil borte...

Hva i alle dager mener du med de frittstående parantesene?:
    (Han går helt inn i kamera, slik at vi ser faren fra magen og ned. Fokuset ligger i skrittet.)

Dette har jeg aldri sett før, og jeg har lest maaange manus.. Forklar!

Lykke til=)
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    105

Til Thomas North!
    Hadde vært greit hvis du kunne lagt ut et eksempel på en del av et manus du har skrevet. Virker som om du har en god del erfaring.
    ww.JGNfilm.piczo.com

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Sitat Opprinnelig postet av Jarli
    Til Thomas North!
    Hadde vært greit hvis du kunne lagt ut et eksempel på en del av et manus du har skrevet. Virker som om du har en god del erfaring.
    Jeg har kommet rett ut av studier jeg, så jeg er ingen ekspert. Sjekk ut www.imsdb.com og les 'ordentlige' manus. Jeg anbefaler manusene til f.eks Shawshank redempiton, chinatown og good will hunting.. disse er meget bra skrevet etter hva jeg setter pris på av god fortellerteknikk...

Siden du spør kan jeg legge ut den første siden på manuset jeg holder på å skrive om Max Manus.. dette er som sagt bare et første utkast.. ops:

En bombe EKSPLODERER.

FADE INN:

EXT. FINLAND, SALA FRONTEN, INGENMANNSLAND - DAG

En stor sky av RØYK forsvinner og vi ser MAX MANUS (25)
    halvveis dekt av sotet snø, midt mellom de Finske og Russiske
    skyttergravene.

MAX (V.O.)
    Det var en gang jeg ville gi mitt
    liv for å redde en annen... Når det
    viste seg at det ble en annen som
    redda meg.

TITTEL: "SALA FRONTEN, FINLAND, MARS 1940"

Han børster av seg snøen og skvetter da han ser rett inn i en
    død og frossen RUSSISK SOLDAT. Han hopper bakover, og rett
    inn i en ANNEN DØD RUSSISK SOLDAT.

Han oppdager en åpning i piggtråden på kanten av
    skyttergraven, krabber gjennom den og faller ned.

SKYTTERGRAV

Max smiler når han ser EN SOLDAT som gjør sitt fornødne. Men
    da han oppdager at det er en RUSSISK soldat, hopper han opp
    av graven igjen.

En RUSSISK OFFISER står lengre borte.

RUSSISK OFFISER
    (På Russisk, tekstet)
    SKYT HAM!

Den febrilske soldaten faller over buksene sine da han
    strekker seg etter geværet.

INGENMANNSLAND

Max løper så fort han kan og hopper over LIK og PIGGTRÅD.

FINSK SKYTTERGAV

Den autoritære og hardbarkede Svensken KAPTEIN BENCKERT (35)
    oppdager Max.

KAPTEIN BENCKERT
    Han er en av oss for satan! GI DEM
    ET HELVETE! ELD!

PANG! PANG! Hele den Finske linjen setter igang et regn av
    kuler mot Russerne, mens Max løper enda fortere.

INGENMANNSLAND

Bare ti meter igjen nå, bakken bak Max EKSPLODERER av kuler.

RUSSISK SKYTTERGRAV

SOLDATER faller som fluer av det Finske infernoet.

INGENMANNSLAND

Siste bakketopp, og Max hopper ned i graven rett før kulene
    innhenter han.
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    18

Tusen takk for tipsene Thomas! Jeg forbedrer meg sikkert etter hvert...
    Jeg fikk forresten tilbake manuset i går, med karakteren 5/6

Jeg har selvfølgelig gjort en del endringer etter at jeg postet manuset her. Blant annet skiftet jeg tittel og byttet ut pistolen med en kniv. For de som skulle ha interesse av det, kan manuset (utkast 3) lastes ned fra denne adressen: http://websnacks.net/markus/media/helvetessamtale.pdf

Post gjerne yttligere feedback på forbedringer da vi skal filmatisere manuset i sommer

/ Stalo

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •