Fin historie det her. Tar for seg et alvorlig tema... Du har en fin oppbygging, og strukturen gjør at vi får en god oversikt over hvem hovedpersonen er, hva som har skjedd før, og forholdet hans med sin far.
Jeg er ikke helt sikker på budskapet til historien.. Han ville drepe seg selv fordi faren mishandlet han.. så ble han bedre når han trodde faren skulle dø av sykdom, men så kom alt tilbake når det viste seg at han ikke var dødsyk alikevel.. Så nå skal han drepe han, men blir drept idet han går for å drepe, og faren hans finner han..
Du skaper en god stemning, og gode troverdige motivasjoner, men jeg ventet på et litt mer fyldig sluttpoeng..
Noe annet du må jobbe med er actionbeskrivelsene dine.. De er AAAAALT for lange.. dette er vanlig for nye manusforfattere..
Kort beskrivelse av leiligheten og hovedpersonen. Hvor sofaen og senga står er ikke nødvendig med mindre det er viktig del av plotet.. Kutt ned beskrivelsene dine 60-70% !! Ta det viktigste! oppsummer!
Her er et eksempel fra manuset ditt:
Samlet rundt et middagsbord ser vi TRE MENNESKER sitte og spise middag. Den ene personen er den samme som på bildene som henger på veggen, som er FAREN. Han holder en flaske sprit i den ene hånden. Den andre personen er en kvinne som skal forestille hans kone, og dermed også JÜRGENS MOR. Hun har blåmerker i ansiktet, og hun ser konstant ned; skamfull og redd. Den siste personen skal illustrere JÜRGEN SOM TENÅRING. Jürgen har på seg de samme klærne som på bildet, likeså faren. Jürgen sitter på siden av faren. Skjorten han har på seg er langarmet.
Sånn ville jeg ha skrevet det:
Rundt middagsbordet sitter Faren, MOREN og Jürgen. Faren drikker av en spritflaske, mens moren; med BLÅMERKER i ansiktet, ser nervøst ned i gulvet.
Skjønner du hva jeg mener? keep it simple!! kjedelig å lese igjennom repetitiv informasjon..Designet av plakater i bakgrunnen og plassering av seng kan du spare til notatene dine rundt art direction og set design.. Det har ikke noe i et manus å gjøre.. med mindre du 'planter' at sofaen står i midten og morderen snubler over den senere...
Ikke skriv VED MIDDAGSBORD i overskriften! dette er ikke en lokation! lokation er STUE eller SPISESTUE.
Du trenger ikke å skrive at personen f.eks Jurgen er yngre.. Det står i overskriften at det er flashback. For å vite hvor lenge det er siden kan du skrive alderen på hovedpersonen.. er han 17 i nåtid, kan du f.eks skrive Jürgen (14) i flashbacket, så er all tvil borte...
Hva i alle dager mener du med de frittstående parantesene?:
(Han går helt inn i kamera, slik at vi ser faren fra magen og ned. Fokuset ligger i skrittet.)
Dette har jeg aldri sett før, og jeg har lest maaange manus.. Forklar!
Lykke til=)

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

ops:

Bokmerker