Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Standard Film med narkomane. Et par spørsmål:)

Dette er en film jeg har tenkt på å lage i mange år, men først i år har jeg faktisk tid til å lage den. Så nå dukker det opp mange spørsmål om gjennomføringen av prosjeketet

Uten å si for mye om filmen, så er plottet narkomane sin hverdag i juletiden. Kontraster etc. Planen min er da å ta turen til Oslo med kamera, finne en litt oppegående narkoman og spørre om jeg får lov til å følge han en dag. Og allerede der sniker det seg inn et par spørsmål. Hva sier egentlig den norske lov hvis jeg er vitne til en evnt handel eller bruk av narkotika. Er jeg som vitne da pliktig til å melde i fra til politiet? Det kommer også inn et moralskt spørsmål. For jeg må jo tilby den narkomane noe. Men hvis jeg gir han penger, går det jo garantert til narkotika. Men jeg har også erfaring med at de blir sure hvis du sier du kan kjøpe mat til de:P
    Det jeg også trenger er en kontrakt som sier at jeg har alle rettighetene til filmen. Noen av dere som sitter på en standardkontrakt eller noe slikt?

For å oppsummere spørsmålene

1) Kan jeg få problemer med politiet hvis jeg er vitne til handel/bruk av narkotika?
    2) Hva bør jeg tilby den narkomane som lønn? Og hvor mye?
    3) Er det noen som har en standardkontrakt, slik at jeg får alle rettigheter til filmen?

Er en film jeg har skikkelig lyst til å få gjørt, så håper på svar

Mvh
    ruble
    edre med ett filmteam i stua enn ti på taket!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    165

Jeg har hatt det samme problemet som deg

bare at mitt ente hos polti....

noen råd:

vær forsiktig! ikke film noe du vet du IKKE har spørt om å filme.
    vær også veldig forsiktig med hva du sier i filmen.

Lønn er ikke noe man MÅ gi! si at du lager en dokumentar så er det faktisk overraskende mange som sier ja uten betaling.

et sted der jeg var " Håpets Dør " i Fetsund.

Der er det alkoholikere og rusmisbrukere.

Sladd er også en veldig fin ting
    he meaning of justice can change from one day to the next.
    A professional solider never brings justice into the battle.
    So long as we remain loyal to our side, soliders like us need nothing to belive in.

tormod2992
    Guest

Jeg synes det er litt umoralsk å betale en narkoman for å filme personen.
    Det blir vel litt utnytting, siden mange gjør hva som helst for litt penger.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Jeg tror du må bekymre deg for langeren og ikke politiet. Prover du å filme en som selger stoff da kan du havne i Akerselva flytende uten kamera.

Vær forsiktig med kamera rundt Grønlandstorget og T-banen. De kan slå deg helseløs bare å vise deg der.

En narkoman som selger Oslo magasinet kan tjene lett rundt 1800,- pr. dag... så du vet nå hva de trenger pr. dag for å overleve.

Du må også tenke deg om hvor du går med narkomanen og hva skjer der fordi et kamera er lett omsettelig for billig penger. De kan også ta kameraet ditt og jage deg vekk også selger de det før du finner dem med politiet.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Når det gjelder moralen i å gi de penger får jeg egentlig ikke dårlig samvittighet fordi de gjør alt for lite penger, men mer fordi jeg vet hva pengene går til.
    Jestorius: Ja, det er jo også en problemstilling jeg har tenkt på, men kanskje ikke nok. Dette er egentlig et prosjekt jeg hadde tenkt å gjøre alene, men er kanskje best å ha med en assistent. Jeg låner kamera av skolen som er verdt 30k så bør nok ta visse forhåndsregler ja. Derfor jeg egentlig skulle kommet i kontakt med en som typisk har lyst til å komme ut av det, og ikke en av de som ligger og sover i gata hele dagen. Husker en dokumentar på TV2 for en stund siden, de virket jo ganske oppegående og pålitelige egentlig. Vet ikke om Frelsesarmeen har noen kontakter innen det.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    165

Sier igjen

Håpets Dør i Fetsund

veldig fint sted å filme!
    So long as we remain loyal to our side, soliders like us need nothing to belive in.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    40

Ah, leste litt for fort her og misset posten din DrunkenM

Fetsund? Det må jeg google meg litt til for å finne ut hvor er
    Men hvordan ser det ut der? Jeg er egentlig ute etter å filme en som ligger på papplater og har ei jakke som dyne, for å få maks kontrast. Du har ikke noen bilder av stedet liggende?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    165

jaha hvis det er det du er ute etter så er ikke fetsund så ideelt.

det er mer et rehab

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •