Må vel bare tilstå å si at du er ikke alene om dette spørsmålet, så det hadde jo vært bra om noen kunne foste oss med informasjon![]()
Jeg er en 17 år gammel gutt og som de fleste andre ungdommer så lurer jeg på hva jeg skal utdanne meg som. Film er jo et sentralt tema i mitt liv, men hvilke utdanner er det å ta innen film og hvor er de? Jeg har jo hørt om regigør skolen i Lillehammer... er det vanskelig å komme inn der? Og hvor og hva jobber man med hvis man utdanner seg ferdig? Hvilke yrker kan man ha innen norsk film produksjon? Når jeg mener film produksjon så mener jeg nesten alt som har med filmer å gjøre... altså kort filmer, reklamer etc.
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Må vel bare tilstå å si at du er ikke alene om dette spørsmålet, så det hadde jo vært bra om noen kunne foste oss med informasjon![]()
Det er et ganske omfattende spørsmål du spør, men jeg kan prøve å svare det jeg mener:Opprinnelig postet av Plecto
Den Norske Filmskolen på Lillehammer, som du nevner, er det svært vanskelig å komme inn på. Spesielt regilinja. De tar inn 4-6 studenter på denne linja annethvert år og de fleste er vel 24-28 år gamle når de kommer inn og har mye erfaring. Så det er neppe noe sted det er håp å komme inn rett etter videregående hvis det var det du lurte på.
Et annet sted man kan ta filmutdannelse er Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) hvor jeg har gått. Det er en toårig utdannelse der første året er generellt, mens andre året spesialiserer man seg innen enten regi, foto, redigering eller produksjonsledelse. Kravende for å komme inn er ikke så vanskelige som på Lillehammer og jeg hadde selv stort utbytte av å gå der. Kan absolutt anbefales.
Tilsvarende utdannelser som den på NISS har de vel på Westerdals og Noroff også.
I tillegg så er det jo også mange filmskoler i utlandet.
Håper det hjalp litt på det du lurer på?
hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg
Flott svart stianH, men har ikke Volda noe videre utdanning også? Mener jeg har hørt noe om det.
Kjenner ikke så veldig godt til Volda, men de har ihvertfall noe dokumentarfilmlinje/ medielinje greier der som blir regnet for å være veldig bra etter det jeg har hørt. Hvis man er mest interessert i fiksjonsfilm vil jeg nok tro at det er andre skoler som er bedre.Opprinnelig postet av Lalo
Kanksje noen andre her vet mer om det?
hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg
Eller gå ett år på Møre Folkehøgskole i Ørsta(ved siden av Volda), der har de en god tv/film/video linje.
ww.dr-onkel.moo.no
Volda har ikkje ei linje for film, men dei har ei linje for tv og dokumentar produksjon.Opprinnelig postet av Lalo
Ich bin... was? ....... Ich habe keine anung
De hadde en animasjons linje der før, men den er kanskje lagt ned??Opprinnelig postet av Goggo
ww.dr-onkel.moo.no
Stemmerdet med animasjonEr først og fremst den som er bra på Volda...den er vistnokk Meget bra og desidert den beste av sit slag i Nrge.....
et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!
Skal se om jeg finner meg en filmskole i L.A. jeg.
Fint vær + stor filmindustri![]()
Noen som vet om noen filmskoler i L.A. annet enn UCLA og LAFilmschool.com?
I dream for a living"
-Steven Spielberg
Bokmerker