Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Standard Filme dokumentar. Trenger hjelp fort!

Da fikk vi oppdrag om å filme en fårestilling som Minimasken (revygruppe for barn og ungdom) skal ha i Horten. Det varer hele uka og vi skal filme i morgen, på onsdag og på fredag (som er selve visningen). Vi skal filme backstage, øvelser, på scenen etc. men vi har ikke stort mer erfaringer når det gjelder dette :S Det skal bli en dokumentar om hvordan prosjektet pågår. Vi kommer antagelig til å få en lønn for dette og jeg er veldig interessert i at resultatet blir så bra som mulig. Det jeg lurer på er hvordan vi skal gjøre dette? Hva skal vi filme, hvordan? Skal vi filme hendelsene helhetelig, eller trenge oss på med kameraet og filme samtaler mellom folk som om kameraet er en flue på veggen? Vil bruk av stativ være en fordel... osv. Er det noen som har hatt erfaringer med dette så spytt ut! :wink:
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Har gjort noe lignende en rekke ganger når jeg har vært på flerkameraproduksjon av russerevy og teater.

Dersom forestillingen skal filmes, er det kjekt å ha to eller flere kamera. Hvis ikke må du ALLTID tenke på at "dette skal være greit å se på". Masse zoom og dilldall, detaljbilder og sånt når det er bare ett kamera i sving er ikke gøy.

Når dere er backstage og på øvelser - treng dere på! Skuespillerene og apparatet rundt vet at dere er der, og bryr seg nok fint lite om at dere henger på og får med de reelle situasjonene.

Tenk NRK! Altså - tenk utsnitt og "er dette noe jeg kan bruke til senere?" Du skal ikke nødvendigvis filme absolutt alt - men tenk litt underveis "aha! Kanskje jeg kan klippe inn dette før det jeg tok opp i sted? Eller kryssklippe?".. Osv..

Lek og lær - med erfaring blir det bedre

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Der fikk jeg vite at filmen skal selges til TV-vestfold :? Begynner å få nerver her :P

Vi har Røde NTG2 og jeg har mikrofon boom og alt som skal til. Det vil bli veldig stress å bruke en boom, men er det verdt det? Har en shock mount som passer til både boom og kamera så det vil ikke bli noe støy uansett hva vi veldger. Jeg har som sagt ikke gjort dette før så jeg vet ikke hvor stor forskjell man merker, men hvis man hiver seg inn i en samtale vil jeg unngå at man hører hovedsakelig personen man filmer (Å hive seg etter personen som prater hele tiden vil jo være slitsomt og ubehagelig å se på etterpå).

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Der fikk jeg vite at filmen skal selges til TV-vestfold :? Begynner å få nerver her :P

Vi har Røde NTG2 og jeg har mikrofon boom og alt som skal til. Det vil bli veldig stress å bruke en boom, men er det verdt det? Har en shock mount som passer til både boom og kamera så det vil ikke bli noe støy uansett hva vi veldger. Jeg har som sagt ikke gjort dette før så jeg vet ikke hvor stor forskjell man merker, men hvis man hiver seg inn i en samtale vil jeg unngå at man hører hovedsakelig personen man filmer (Å hive seg etter personen som prater hele tiden vil jo være slitsomt og ubehagelig å se på etterpå).

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Kjør lyden fra kamera på èn kanal og lyden fra boomen på den andre, så mikser du lyden i mono til slutt. På den måten får du lyd fra omgivelsene, men kan ha fokus på det boomen fanger opp.

Kan ikke skjønne hvorfor du mener at boom er stress. Det er utrolig nyttig, og man blir fortere tatt seriøst også, om det skulle være noe problem.

Bare husk å ta med nok tape!

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Man er avhengig av 2 personer hvis man skal ha boom. Er det mye folk som stresser rundt der også er det ikke noe fordel at lydmann og kameramann er koblet sammen med en kabel Er heller ingen fordel hvis noen skulle snuble i ledningen. Men boom vil jo virke veldig profft og tøft da

Men jeg tenkte ikke på omgivelser (må koble mikrofonen til kameraet så får nok bare brukt en mic). Jeg tenker på lydforskjell fra når kameraet blir vridd fra person til person. Micen er jo retningstyrt så den tar opp det kameraet ser på, men skal man hive seg inn i en situasjon vil man jo ha like bra lyd på alle personene som prater uavhengig av hvem kameraet ser på. Jeg tenkt jeg kunne prate litt med meg selv for å teste ut dette nå

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Det ble litt forskjell. Skal høre med kameraten min om han gidder å bære boom, vil jo bli bedre lyd hvis han gjør det.

Men er det noe mer man burde vite? Er veldig åpen for råd her...

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Føles ut som jeg prater med meg selv her :P Men nå har vi filmet 2 kvelder og begynner å få litt materiale. Litt av problemet ligger i at det hele er dritt kjedelig :x De øver til et teaterstykke, det er egentlig det store og hele. Vi har filmet øvninger, sminking, prepping av scene, tilsnakk fra lærer/regissør (:lol, men hva kan gjøres for å få det her til å virke litt mer spennende? Er voice over en ide? At en prater om hva som skjer (selv om det ikke akkurat er så vanskelig å se hva som skjer)? Kanskje fortelle litt av bakgrunnen, hvem som spiller osv? Hvor lenge burde en slik dokumentar vare forresten?

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Snakk med folk, lag intervjuer, det er en god ide. Om ikke det skjer så veldig mye, who cares, bare få masse klipp der de smiler og ler. Etterpå kan det settes sammen til en montasje med flott musikk. Det er vel tross alt selve forestillingen som er det mest interessante?
    Det kan fort bli litt problemer med å få til en god "amatør voice over", så kanskje det heller er en bedre ide å bruke titler?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Føles ut som jeg prater med meg selv her :P Men nå har vi filmet 2 kvelder og begynner å få litt materiale. Litt av problemet ligger i at det hele er dritt kjedelig :x De øver til et teaterstykke, det er egentlig det store og hele. Vi har filmet øvninger, sminking, prepping av scene, tilsnakk fra lærer/regissør (:lol, men hva kan gjøres for å få det her til å virke litt mer spennende? Er voice over en ide? At en prater om hva som skjer (selv om det ikke akkurat er så vanskelig å se hva som skjer)? Kanskje fortelle litt av bakgrunnen, hvem som spiller osv? Hvor lenge burde en slik dokumentar vare forresten?

Hvis du får til en bra voiceover med en passende stemme som virker overbevisende og skikkelig opptak, så går du for det, men det blir mye arbeid, og det kan kanskje være best og enklest med titler og tekstplakater? Det vil vise seg i post.

Når det gjelder at det er kjedelig, er det sånn det alltid vil være for oss utenforstående filmfolk når det gjelder sånne ting. Gjelder å gjøre ting intressant. Foreksempel vil det jo alltid være stressmomenter før en forestilling, noe eller noen som mangler, og da backe dette opp med intervjuer. Det gjelder å være frimodig og spørre de rette spørsmålene, ikke noe ja/nei.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •