Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Standard Filme en revy. Hjelp

Til helga skal jeg filme en revy, russerevy. (Mitt eget russekull)

Jeg kan noe med kameravinker og oppsett.
    Men jeg vil gjerne ha noen flere tips og triks av andre her på forumet som har eraring med å filme revyer og slikt.

Jeg har tenkt å bruke 3 kameraer. (kan få flere) Mange av dem er sånne handycam(dårlig kvalitet) så derfor tror jeg ik tar flere.. Har to bedre kameraer.(semiproff) Tenkt å sette 2 stk på stativ. Et som står langt unna og filmer rett mot scena. Men hvor kan jeg gjør av det andre?? Kanske fra sida og nærmere? Det tredje kan være mer fritt og nærme scena. Håndhold denne altså. (har stadiecam) Men her må jeg også passe på at det kamera ikke kommer med på de andre.

Høres denne idè teit ut og har dere noen andre forslag?? Trenger å bli mer bevisst på å bruke kameravinkler så det blir bra. Er det noen linker her på forumet eller på nettet som står no om kameravinkler?

Som sagt så trenger jeg alt hjelp jeg kan få. Husk dette er til lørdag og trenger det så rask som mulig.. TAKKER
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Eigentleg vil eg tru det heldt med to kamera, eit som tek oversiktsbilete og eit til nærbilete. Såklart kan du ha fleire, kanskje eit til å filme publikum og liknande?

Såfremt du ikkje har Steadicam med vest og arm, trur eg det kan verta veldig tungt å halde det oppe så lenge. Har du tilgong til ein Jib, trur eg det er eit betre alternativ.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Tre eller flere kameraer er å anbefale. Absolutt!

Jeg har vært med å gjøre en del russerevyer og teateroppsetninger. Vet ikke hvordan lokalet er, men dersom det tillater det - sett et kamera bakerst (det som ikke gir så bra bilder..) og sett de to semiproffe kameraene på sidene som kan ta nærbilder. Har du mulighet for intercom - for all del bruk det! Så kan du ha en bildeprodusent som kan fortelle hva de forskjellige bør ta og forhindre at noen har akkurat samme utsnitt.

Har vært med på en del greier hvor vi stort sett har filma i blinde, uten å vite hva de andre har - det er slitsomt og veldig tungtvindt i redigeringen i ettertid.

Dersom du har mulighet til å ha et fjerde kamera, kunne du satt det bakerst ved det som tar oversikt, til å gjøre bilder som tar hele personen uten å være for vid. Eller frame inn handlingen.

Det med steadicam er jeg ikke helt sikker på. Vi vurderte det en gang nå for et par uker siden da vi var i Surnadal - men slo det fra oss da det rett og slett blir alt for lavt og det blir mye nesehår og hals/hake enn ansikter.
    Hold alle i hodehøyde eller litt høyere - men ikke lavere!

Lykke til.

df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374

på en teater forestilling jeg var med på hadde de et kamera bak i salen som fikk hele scenen, og ett på venstre side og en på høyre side. De på sidene var betjent av kamera folk som fulkte skuespillerene i nærbilder.
    ttp://www.effektsiden.moo.no/

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Drammen
    Svar
    27

Må si meg enig med Ola der. Helst 3 kamera. Med forskjellige utsnitt så klart. Et mastershot og to closeup. Eventuelt et fjerde kamera ved siden av på scenen.
    VH
    Hans-Erik Jordhøy
    Hais Production

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Sterkt uenig, om jeg forstår deg riktig nå, Hais.

For Guds skyld ikke sett et kamera PÅ scenen, eller helt forann.
    For at du skal kunne sitte å se på stykket behagelig, bør du ha hodehøyde! Hadde det vært HitAwards, Topp20, Melodig Grand Prix eller noe i den dur kunne du gjort mye fancy, men poenget er vel å dokuementere revyen, slik at de som er med har et minne for livet?

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Drammen
    Svar
    27

Du forstå nok ikke helt... jeg mente ikke å ha kamera heeelt inntil scenen. Nå vet jeg ikke hva slags scene det er, men det er enkelte som setter opp kamera på kanten, hvor ingen tråkker eller gjør noe. ofte da skjult. Når je sier master, så mener jeg å ha kamera bak, men med et utsnitt over hele scenen.

Closeupene kan være bortved veggen, men zoomet inn på et område.
    VH
    Hans-Erik Jordhøy
    Hais Production

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •