Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Tromsø
    Svar
    136

Standard Filming på buss

Er det lov til å filme på en buss? :lol:
    Det er en filmgruppe på skolen som lurer på dette så de ville gjerne vite det.

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Standard Filming på buss

hvorfor har Spike Så J@vli Stort bilde?
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Tromsø
    Svar
    136

Standard Filming på buss

bare en liten mistake
    :lol:

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Tromsø
    Svar
    136

Standard Filming på buss

er det noen som vet om det er lov til å filme på en buss, eller trenger man en spesiell tillatelse?????

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Standard Filming på buss

Det enkleste er ofte det beste, spør busssjaføren. Busselskapet har nok ikke helt oversikten over hva som skjer på hver buss. Men åssen filming er det lissom? Til film? Jeg har filma både på fly og buss uten å spørre jeg og uten at jeg har fått noe sure tilbakemeldiger fra flyvertinner/bussjafør. Men det har vært lissom mere tur/repotasje filming..

Så det spørs åssen filming det er tror jeg. Må du rigge opp med lyssetting i bussen og slikt, så er det no annet enn at du tar frem kamera og filmer en eller flere kamerater.
    Men det kan skje at du får ulike reaksjoner fra andre passaserer hvis de ikke vet hva filminga ska være til.(hvis du ska filme dem)
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Tromsø
    Svar
    136

Standard Filming på buss

takk skal du ha

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Filming på buss

Du trenger tillatelse å filme på buss. Men... selvfølgelig kan du filme hvor du vil uten å bli stoppet med mindre kameraet ditt har XLR kontakt og ser veldig-veldig "NRK" ut.. hehe... da stiller de spørsmål.

Bruker du et PD150 kamera da får du ikke lov av mange medpassarjerer og selve bussjofør, bruker du en miniHDV kamera som koster litt under 10k da blir du ikke lagt merke til , garantert.

I tillegg skulle (teoretiskt) alle som ble filmet eller er med på bildet skrive under en erklaring som gjør at de tillater deg å bruke de bildene i produksjon. Selvfølgelig må de være gjenkjennelige på bildet for å kunne kreve et eller annet form for "erstatning", lønnn, eller å kunne gjøre livet ditt litt vanskelig.

Skulle dere filme passasjerene slik at alle sitter bak kameraet da slipper dere erklaring fra folka.

Fordi det er snakk om et skoleprosjekt da skulle dere innhente tillatelse og skrive et eller annet erklaring hva dere skal gjøre, hvordan, hvor mange skal være med, hva skal de klippene brukes til og kanskje litt om erstatningsansvar.

Lykke til.

Bare for å illustrere oppleget en litt. I hele sommer har jeg gjort opptak innenfor murene til Akers Festning. Jeg brukte en DVCAM PDX-10 kamera uten XLR adapteren som er avtagbar. Ingen har stoppet meg. Det er ikke så lenge siden har jeg brukt en PD150 med mic. mattebox , filters osv å ta opp... jeg ble eskortert til politiet med en gang jeg tok frem kameraet mitt... Jeg fikk vite at alle som skulle ta bilder, gjøre opptak skal søke tillatelse først.

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    192

Standard Filming på buss

Husk at det jeg sa, var mitt synspunkt om noe jeg har opplevt selv. Det er ikke sikkert jeg har 100% rett for deres bruk.

Men åssen filming er det? Hvis vi får vite det, så er det enklere å svare på spm ditt, Spike.
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Filming på buss

Jeg syns du blåser det opp litt, Jestorius.

Ta kontakt med busselskapet og si at den og den dagen skal vi gjøre opptak. Hvis dere ikke vet helt garantert hvilken buss dere skal ta, kan sikkert vakthavende for selskapet gi beskjed til alle sjåfører så de er klare over dette. En kompis av meg gikk til et Oslo Sporveier og sa at "den datoen skal vi gjøre opptak på trikk med et par skuespillere, blablabla kan du si fra til alle trikkeførere så de har en peil på at det kan hende det kommer noen med kamera innom?"

De fikk tillatelse, kjøre trikk gratis hele dagen, og trikkeføreren var behjelpelig når det komm nye passasjerer og fortalte at "wohoi det er filminnspilling bakerst i trikken, vær snille å ikke forstyrr dem".

Handler om å ha god oppførsel og være høflig. Uansett hva slags kamera du bruker.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Standard Filming på buss

I tillegg så har det mye å si hvilken by du bor i/skal filme i. Bor du i en liten by/bygd vil det ikke være noen problemer. I større byer i Norge må du til tider søke om tillatelse. Her i Haugesund kan en som regel filme hva og hvor en vil uten problemer. Alle vil hjelpe til, mens i Oslo eller Bergen blir det litt mer vanskelig fordi det er så mange media og produksjonsselskaper at kamera på gaten er noe man ser daglig og er ikke "wow" liksom.

Var i London og filmet en musikkvideo for noen måneder siden og der må man ha tillatelse fra kommunen (betale) for å kunne filme i gaten med stativ. Filmer du med stativ ser de deg på CCTV og kommer springende med engang for å se om du har en tillatelse. Jeg visste dette på forhånd, men trodde dette gjaldt "større produksjoner". I tillegg har jeg filmet i London med stativ tidligere uten problemer (uetn å bli tatt). Etter bombeangrepet i fjor er det mange øyner på gatene i London. Men denne gangen gikk det ikke og mesteparten av musikkvideoen er dermed håndholdt

Anyways, bor du på en liten plass spør du bare bussjåføren vennlig om det er greit å filme. Velg gjerne en søndag ettermiddag eller annet tidspunkt hvor det er lite pågang. I større byer hvor store bussselskaper kjører så kan du søke om tillatelse på hovedkontoret hos markedsansvarlige. Presiser at det er en filmgruppe fra skolen, da vil det ikke være noen problem, og i tillegg kan de kanskje disponere en buss i en time til dere gratis.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •