AH, UTROLIG DEILIG! Endelig et manus som er skrevet ordentlig, dette fikk jeg skikkelig lyst til å lese. Det er med manus som med damer. Det hjelper ikke om dama er det smarteste med like kromosomer hvis hun er stygg, for da går du ikke bort og snakker med henne likevel. Ei grådig fin dame derimot, går du borttil, selv om du ikke vet om hun kanskje er fullstendig brødløk i nepa. Men da begynner du i alle fall en samtale med henne, og hun kan jo faktisk være ytterst likandes.
Så til manuset:
Jeg synes det virker rart at han setter seg ved siden av noen når bussen er halvtom. En veldig unorsk greie å gjøre. Alle sitter alene i doble seter så lenge det er mulig i dette landet. (Ellers er det morsomt at du brukte halvtom i stedet for halvfull. Hadde du brukt halvfull, så hadde jeg tenkt, 70% full, altså litt trangt, og da måtte han nok satt seg ved siden av dama. Men så lenge du bruker halvtom, så tenker jeg 30% og da er det garantert et ledig dobbeltsete. Jeg vil nå uansett tror at halvtom er å foretrekke i denne historien, passer bedre til stilen.)
Når han tar seg til panna, og får blod på fingrene så er det noe som skurrer for meg. Sånn jeg oppfatter det, så har han ligget lenge i bussen, helt til sjåføren har kjørt ferdig runden sin. Og dermed vil blodet ha størknet. Det er mye bedre om han tar seg til panna fordi han kjenner at han har vondt og får litt ekstra vondt når han tar på såret, uten at det blør.
Ellers har jeg en liten ting for sinnsykehus, og likte den vrien svært godt.
Når det kommer til slutten. Dette er en novellefilm, helt klart. Og jeg synes filmen skal stoppe akkurat der, det er helt unødvendig å dra det ut synes jeg. En liten greie kan dog forandres. Det er noen helt andre som blir rullet gjennom korridoren når vi får se disse andre pasientene, slik at vi ikke ennå vet at Artie er der. Dermed ser man Lege Felix komme i korridoren ved mannen i rullstol og så følger vi han i stedet inn mot en celle der han gir Artie leketelefonen.
Dette må jeg si. Genialt manus! Et skikkelig satirisk spark midt i balla på det overteknologiske samfunnet vårt.
EDIT. Hvis du i regien tar godt hånd om alle de zombifiserte menneskene, så blir det uttrykkelig mye bedre, overdriv det gjerne til det ekstreme. Det er uansett ikke saklig at han blir satt på institusjon.

LinkBack URL
About LinkBacks
)
Svar med sitat

Ikke det at jeg er totalt uenig, men jeg føler fortsatt at jeg må vise det litt tydligere. Tusen takk for tilbakemeldingene uansett.. Satt ting i perspektiv. Man kan ofte bli blind på sin egen historie.

Bokmerker