Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Hvor mye skal man ta betalt for oppdrag ála musikkvideo?

Heisann!
    Fikk en telefon forleden med oppdrag om å lage musikkvideo til en av låtene til Gaia Epicus' neste album. Bandet har oversendt en brifing på hvordan de ønsker musikkvideoen.

Filming, redigering og til slutt utkjøring på DVD skal gjøres av meg. Mitt spørsmål blir da hvor mye jeg skal forlange betalt for oppdraget? Låta er forøvrig 3:47 lang.

Jeg har nesten null peiling på hvor mye man skal ta for slike filmoppdrag, så jeg håper på svar

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Bruker du eget utstyr
    - kamera
    - lamper
    - redigeringsmaskin m/ programvare
    - dvd-authoringmaskin m/programvare
    [size=24px]?[/size]

Hvis du skal leie produksjonsutstyr kan du gi dem regninga på alt sammenlagt med leie av deg og utstyr, men ta deg betalt for den jobben du gjør.

Har du eget utstyr du selv må vedlikeholde og sånt, vil jeg tro 3-400,- /t er nokså vanlig. I og med at du sier selv du ikke er så efaren med prising på sånt antar jeg du ikke er erfaren ped produksjon av musikkvideo heller, er det ikke trolig at du får no mer enn dette i allefall.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

2500 per dag er en vanlig pris for foto/redigering, frilansoppdrag. (Eventuell leie av utstyr i tillegg.) Når du er en amatør, bør du ta mye mindre enn dette.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Bruker du eget utstyr
    - kamera
    - lamper
    - redigeringsmaskin m/ programvare
    - dvd-authoringmaskin m/programvare
    [size=24px]?[/size]

Hvis du skal leie produksjonsutstyr kan du gi dem regninga på alt sammenlagt med leie av deg og utstyr, men ta deg betalt for den jobben du gjør.

Har du eget utstyr du selv må vedlikeholde og sånt, vil jeg tro 3-400,- /t er nokså vanlig. I og med at du sier selv du ikke er så efaren med prising på sånt antar jeg du ikke er erfaren ped produksjon av musikkvideo heller, er det ikke trolig at du får no mer enn dette i allefall.
    Det meste av utstyr disponerer jeg selv. De ønsket en totalpris - hva ville i så tilfelle være rimelig? :-/

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Du burde vurdere det utifra hva slags profilering musikkvideoen får, hvor kjent bandet er og hvor mye penger de tjener. En kompis av meg spiller keyboard i et coverlåtband og de har mellom 15 og 20 k for hver spillejobb. Filmet en "konsert" av dems gratis siden det er kompisen min og fordi jeg liker å filme. Samtidig bruker jeg han i blant til å lage musikk. Ikke at det hjelper så meget siden alt råmaterialet forsvant i et lite uhell, og jeg ikke har HDV-kamera til å legge inn råmaterialet på nytt. Hvor mye tjener de på salg av DVD'ene og kommer feks musikkvideoen på TV? Blir det profilering til fordel for deg burde du være snillere med prisen.

Anywho, jeg redigerte en introduksjonsvideo til tørka blomster i glass. Filmen er å finne på POM AS. For redigering og klipp, samt produksjon og forsendelse av 25 DVD'er krevde jeg 3700. Kanskje litt i overkant, men de var fornøyde. Filmen sviver på enkelte Coop Obs! butikker. Jobber heller gratis for noe jeg elsker å drive med, enn å ikke jobbe med det i det hele tatt!

Ikke ta timespris slik som OlaHaldor foreslår. Da blir det jo absurd dyrt. Hvis dere filmer 8 timer blir det 2400,- kr. Kanskje du bruker 16 timer på å redigere så er du plutselig oppe i 4800,- kr. Og det bare for redigeringen... Det spørs jo på hvor mye vanskelig styr de skal ha med i musikkvideoen. Film tar som regel mer tid enn antatt og da er fryktelig for artistene å vite at de betaler deg 400,- kr timen for å vente på at gitaristen skal spy ut øla han drakk etter gårsdagens konsert...

En annen ting som er viktig å avklarere er om du jobber svart! &gt

[size=9px]EDIT:
    Det er kanskje trommisen som er kjent for å bli usaklig full...[/size]

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Mener dere begge to har gode poenger... For det første må en se hvor mye som er vennetjeneste, og da igjen hvor snill en vil være, og hvor mye av det som igjen er en ren profesjonell jobb..

Deretter må en være ærlig med seg selv og se hvor bra det en kommer til å levere vil være i forhold til det andre er, og legge seg på priser i forhold til de. En kan f.eks. ikke ta 100.000 for en slik jobb hvis en ikke vet veldig godt hva en driver med... En kan heller ikke ta kun 1.000 kroner hvis en er dødsflink... Det gjør at du ikke tjener penger på talentet ditt og alle timene du bruker på å bli bedre, samtidig som det er skadelig for bransjen...
    En må nok rett og slett bare føle seg frem... Og en kombinasjon av timepris og fast pris er nok en god ide...

Det er i alle fall slik jeg tenker når jeg selv gjør slike typer oppdrag for firmaer/privatpersoner som ikke har fastsatte freelancepriser osv...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Jeg synest det er viktig å forklare kunden hvor mye arbeid som ligger bak.
    Jeg gjør altid oppmerksom på at det å lage en film som regel tar laang tid.
    Timebetaling blir urimelig, synest nå jeg.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Hvordan kan timebetaling være urimelig? :?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Vel, jeg foretrekker bare å avtale pris på forhånd.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Trondheim
    Svar
    322

Sitat Opprinnelig postet av vokteren
    Vel, jeg foretrekker bare å avtale pris på forhånd.
    De fleste klientene ønsker også ofte å få et prisoverslag før man tar fatt på jobben
    Another Generation ®
    Entertainment Project

www.agep.biz

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •