Gjør som meg. Bygg en dolly![]()
Jeg ser at i profesjonell film produksjon legger de skinner der hvor kameraet skal gå og kjører da kameraet oppå disse skinnene mens de filmer. Hvordan kan amatører få dette til? Å bære kamera eller stativ er jo bare håpøst da dette vil vingle alt for mye. Jeg tenkte på å sette stativet på en slags tralle, men denne må jo i så fall være veldig liten i og med at handlingen ofte fåregår inne f.eks. foran sofaen.
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Gjør som meg. Bygg en dolly![]()
i]Endemi[/url]
24-7 Produksjoner[/url]
Hvis du har et veldig stødig håndgrep så er jo det en god erstatning.
Ikke alle kan bygge gode dollyer.
P.S. Har ikke noen dollyer hjul for å brukes uten skinner, tro?
e're all living in America
Men det var liksom det jeg lurte på, hvordan lage en dolly (visste ikke at det het det før :P)?
Får man kjøpt sånt kanskje?
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Jeg har en dolly som går skinner. Hvis du legger meg til på msn kan jeg forklare hvordan jeg bygde den og sende deg noen bilder.
stiansve@hotmail.com
i]Endemi[/url]
24-7 Produksjoner[/url]
Kan en sportsvogn/barnevogn brukes?
Eller rister det formye?
Vokteren har foresten fått det til inponerende bra i sin siste film, står litt om vognen hans i posten hans her på forumet :wink:
Innendørs går å bruke en "vogn" av en slag, med store gummihjul, går også ann med andre hjul, men vil da fort bli risting i kameraet, ekstremt lite som skal til før det merkes. Men det beste er som sagt en dolly med skinner.
Utendørs går det ann å bruke hjelpemidler som moped og bil, hvis lyden ikke er viktig elelr kan legges på i etterkant.
Men her også, det beste er dolly.
**(dette er mine erfaringer hvertfall)
quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
-Hunter S. Thompson
Bokmerker