En grunn er vel motorstøy fra kameraet og/eller klikkelyder fra diverse deler (zoom, fokus osv) som skrus på. Også er det jo ikke alltid man vil ta opp lyden fra akkurat der man filmer :wink:
Overalt hvor jeg leser så ser jeg at mikrofonen du har når du filmer, skal være der hvor lydkilden er og ikke ved kamera. Sånn som jeg ser det så må mikrofonen ganske langt unna lydkildene for at den ikke skal komme inn på bildet uansett, så hvorfor ikke bare plassere den på kameraet? Noen som vil anbefale en maximums avstand mellom lydkilde og mikrofon.
PS: Har forresten en Sony ECM-MS908C mikrofon til 1200 kroner.
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
En grunn er vel motorstøy fra kameraet og/eller klikkelyder fra diverse deler (zoom, fokus osv) som skrus på. Også er det jo ikke alltid man vil ta opp lyden fra akkurat der man filmer :wink:
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Jeg skjønner.
http://image.mirimall.co.kr/goods/01...ECM-MS908C.jpg
På dette bildet ser man en svart metall sak på nedre del av bildet. Dette er en forlenger slik at mikrofonen kommer litt vekk fra kameraet. Jeg har jo en sånn en og den fungerer jo egentlig ganske bra, men jeg kan jo fortsatt høre litt støy fra kameraet. Noen som vet hvor man evt. kan kjøpe enda en sånn metall sak for å få mikrofonen enda lengre fra kameraet?
Hva er det du har da? En retningsstyrt mikrofon?Opprinnelig postet av Plecto
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Aner ikke hva slags mikrofon det er. Jeg testet i dag ved å høre på summingen som kom ved å ikke ha den forlengeren som jeg snakket om. Summingen var langt høyrere enn hvis jeg satte på forlengeren, men det beste var jo da å fjerne mikrofonen fra kameraet og heller holde den i handa, 30 cm nedenfor, for da ble det ikke noe støy :P
Anngående egenstøy.
Lydbølger brer seg mye enklere i kompakte stoffer enn i luft. Dette betyr i praksis at lyden (egenstøyen) du ikkje vil ha med, kommer lettere til mikrofonen når den er koblet til kamera. Viss du likevel vil ha mikrofonen på kamera, kan du jo feste eit gummibelegg mellom mikrofonen og festemodulen.
![]()
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Avhengig av hva du skal bruke mikrofonen til (opptaksforhold osv.) kan du jo gå til anskaffelse av en lydbom (eller lage en selv) til å feste den på.![]()
hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg
Hva er en lydboom?ops:
Beste bildet eg fann.![]()
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
sånn brukte vi på skolen en gang![]()
Bokmerker