lurer egentlig litt på det samme, håper på svar![]()
Heisann ^^
Jeg lurte på om noen kunne lage en "guide" der det står hva som bruker å stå i en rulletekst, namn. (F.eks. ressisør, scenograf) og forklaring på hva det betyr... =)
Dette kunne både hjelpe meg og sikkert andre.
lurer egentlig litt på det samme, håper på svar![]()
Jeg spurte om noe liknende her
a ja, nei nei, verden er merkelig!
Informasjon om forskjellige personer:
http://www.answers.com/topic/film-crew
Men la meg gi et tips: ikke ta med alle "kule" filmcrew-navnene du finner på rulletekst, og ikke gjenta samme navn hele tiden (noe som er typisk med amatørfilmene).
Som feks dette:
Manusforfatteren: Per
Regissøren: Per
Kameramannen: Per
Skuespiller: Pål
Sminke: Per
Lys: Per
Per og atter per...
Det hele kunne heller ha gjort om til kun "Regissøren: Per". Jeg er helt sikker på at publikummet regner med at regissøren skrev manuset selv, dersom man ikke skriver hvem er manusforfatteren.
Takk for fin guide, Melwasul![]()
Takker =)
Kanskje noen som kunne oversette litt (forklaringen på de mest "ukjente" navnene)...
Jeg er ikke så VELDIG god i engelskops:
Spessielt når de gjelder film "ord".
"rule tekst/kredit er kun ment for internt brug"
Du kan bare ta med alle som var med i filmen og skrive va de gjorde.
F.eks. Kameramann - Ailar
Redigering - Ingar
OSV... Så skriver du bare de som var med i filmen...
ei å Nei!!!
Riiiiight. Før heller opp hvem som faktisk har manus enn å la publikum gjette seg til det. Hvis du ikke fører det opp vil jeg tro at manusforfatteren ble uenig med regissøren/produsentene og krevde at han ikke ble kreditert.Opprinnelig postet av Melwasul
Ellers vil jeg foreslå at du ser rulletekstene til Kenny Wang. Særs utfylte!
Så iallfall kunne man skrive "Manus og regissert av Per", eller greit med et par gjentakelser. Men en lang liste med samme navn igjen og igjen er ganske unødvendig etter min mening.
For meg, får jeg et slikt inntrykk: "Jeg gjorde det, jeg gjorde det også, og det, og meg igjen, okei da, jeg gjorde det meste!".
Bokmerker